انواع پتوس

انواع پتوس: 8 گونه محبوب گل پتوس را بهتر بشناسید!

پتوس، نامی آشنا برای همه دوستداران گل و گیاه و علاقه‌مندان به نگهداری و خرید گیاهان آپارتمانی است. ما در مکان‌های زیادی نظیر محل کار، دفترهای ادارای، راه‌پله‌ها و خانه‌ها شاهد این گیاه‌های دوست‌داشتنی با برگ‌های قلبی‌شکل هستیم که از گلدان راه به در و دیوار هم باز کرده‌اند و از همه‌جا سرک کشیده‌اند. ما در این یادداشت، قصد داریم به معرفی گیاه پتوس و انواع آن بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

اگر قصد خرید انواع پتوس را دارید می‌توانید این محصول را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

پتوس یا پوتوس، گیاه محبوب و شناخته‌شده‌ای از خانواده گل شیپوری است. شاید یکی از دلایل محبوبیت پتوس شکل ظاهری برگ‌های آن باشد که توجه هر بیننده‌ای را به مدل قلبی آن جلب می‌کند.

سرفصل‌های مقاله

معرفی انواع پتوس

پتوس، شرایط رشد و نمو آسان و سازگاری بسیاری با محیط دارد. جز شکل ظاهری پتوس (که برای هر محیطی مناسب است و به آن زیبایی می‌بخشد) و شرایط نگهداری راحت از آن، مثل انواع سانسوریا جزو گیاهانی است که نقشی مهم در تصفیه هوا و پاک‌سازی آن دارد. این گیاه با جذب دی اکسید کربن و انتشار اکسیژن باعث سالم‌تر شدن هوای محل نگهداری خود می‌شود.
لازم به ذکر است گل پتوس که در دسته گیاهان بالارَوَنده جای می‌گیرد، برای رشد و حفظ زیبایی خود به محیط گرم و البته نور کافی نیاز دارد. پتوس‌ها عموماً رشد خوبی دارند و به‌سرعت قد می‌کشند. احتمالا شما هم شاهد پتوس‌هایی بوده‌اید که طول‌شان تا سقف هم رسیده است و بقیه برگ‌ها به دیوار راه باز کرده‌اند. طبق نظر متخصصان گل و گیاه، ارتفاع این گیاه در شرایط مساعد به 180 تا 300 سانتی‌متر است. اگر مشتاق هستید که درباره اصالت و منطقه بومی گیاه پتوس بدانید، باید بگویم که پتوس برای اولین بار در جزایر سلیمان (کشوری در اقیانوس آرام) رشد و نمو یافت و بومی همان‌جاست.

آشنایی با انواع پتوس

در ادامه این نوشته ما به معرفی انواع پتوس پرداخته‌ایم. اگر قصد خرید پتوس را دارید، می‌توانید متناسب با سلیقه و نوع دکوراسیون محلی که برای نگهداری در نظر گرفته‌اید، یکی از انواع زیر را به دلخواه انتخاب کنید. قبل از معرفی انواع پتوس لازم است این را هم بگوییم که اگر در نگهداری انواع گل و گیاه آپارتمانی تازه‌کار و مبتدی هستید، انتخاب پتوس به‌عنوان اولین گیاه برای نگهداری جدی، بهترین و درست‌ترین تصمیم است. زیرا این گیاه شرایط آسانی برای نگهداری دارد.

پتوس بلک

پتوس بلک

پتوس بلک یا ایپومیا بلک (ipomoea black) از انواع پتوس است که به دلیل شکل ظاهری خاص و رنگ متفاوت خود، محبوبیت زیادی دارد. این نوع از پتوس یک گیاه کلاسیک زینتی و انتخابی مناسب برای نگهداری در خانه محسوب می‌شود. از ویژگی‌های این نوع پتوس می‌توان به رشد فوق‌العاده سریع آن اشاره کرد. پتوس بلک برای نگهداری در بیرون و تزئین فضای حیاط هم مناسب است و به راحتی با شرایط محل نگهداری سازگار می‌شود. شرایط نگهداری پتوس بلک با دیگر انواع گیاه پتوس یکسان است و اگر گیاه در بهترین شرایط نگهداری شود، پس از مدتی گل‌هایی ریز و کوچک، روی آن رویش می‌کنند.

پتوس حصیری 

پتوس حصیری

یکی دیگر از گونه‌های پتوس، پتوس حصیری یا پتوس پنجره‌ای (Swiss cheese plant) است. این نوع از پتوس به دلیل شکل ظاهری خود، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. برگ‌های جذاب و متفاوت این گیاه، زیبایی منحصر به فرد و خاصی به محیط می‌بخشند. این نوع پتوس یکی از کم دردسرترین گونه‌های خانواده پتوس برای نگهداری است. پتوس حصیری از نظر شرایط نگهداری، مشابه دیگر پتوس‌ها است. برگ‌های این نوع پتوس هم به رنگ کاملا سبز با حفره‌هایی در سطح آن و هم به صورت ابلق پیدا می‌شوند. این گیاه دارای دو نوع پهن برگ و کوچک برگ است و اگر به درستی از آن نگهداری شود، تا 4 متر هم رشد می‌کند.

پتوس سبز (Jade Pothos)

پتوس سبز

همین اول در معرفی انواع پتوس، قصد داریم به رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوع پتوس، یعنی پتوس سبز یا جید با نام لاتین Jade Pothos اشاره کنیم. این پتوس که بومی جنوب شرقی آسیاست، نسبت به شرایط مقاومت بالایی دارد و در نور کم هم به‌ خوبی دوام می‌آورد. همان‌طور که از نام این پتوس مشخص است، برگ‌های آن قلبی‌شکل و به رنگ سبز تیره هستند. قیمت مناسب، شرایط نگهداری آسان، نیازمندی به نور کم و … از جمله دلایلی است که باعث محبوبیت این پتوس و استقبال از خرید آن می‌شود.

پتوس ابلق یا طلایی (Epipremnum aureum)

پتوس ابلق

پتوس ابلق یا طلایی با نام گیاه‌شناسی Epipremnum aureum یکی دیگر از انواع پتوس است که عموما همه ما نسبت به آن شناخت کافی داریم، زیرا در بیشتر خانه‌ها و مکان‌های بسته به‌عنوان گیاه آپارتمانی خودنمایی می‌کنند. پتوس ابلق دارای برگ‌های سبزرنگی است، اما روی برگ‌های آن حالت آبرنگی به‌رنگ طلایی وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. از این رو به پتوس ابلق، پتوس طلایی یا لب‌طلایی هم می‌گویند که به‌دلیل وجود این باریکه‌های زردرنگی آبرنگی روی برگ‌هاست. یکی از نکات مهم در نگهداری از پتوس ابلق این است که حتما در معرض نور کافی باشد. درست است که گیاه پتوس جزو گیاهان نیازمندِ نورِ کم است، اما پتوس ابلق برای حفظ رگه‌های طلایی خود باید در مواجهه با نور مطلوبی باشد، در غیر این صورت رنگ‌های طلایی را از دست داده و به پتوس کاملاً سبز تبدیل می‌شود. متخصصان گل و گیاه، پتوس ابلق یا لب‌طلایی را بومی جزایر سولومون دانسته‌اند که در بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا هم یافت می‌شود.

پتوس نئون (Epipremnum Aureum Neon)

پتوس نئون

 

اگر به‌دنبال گونه کمیاب و منحصربه‌فرد در میان انواع پتوس هستید، پیشنهاد ما خرید پتوس نئون یا آهک Epipremnum aureum Neon است. همان‌طور که از نام این پتوس برمی‌آید، برگ‌های آن به رنگ سبز نئونی است و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. اگر چه این نوع پتوس در مقابل نور کم نیز قادر به رشد و ادامه حیات است، اما اگر دل‌تان می‌خواهد که رنگ خاص آن همیشگی باشد، آن را در مقابل نور مناسب قرار دهید. پتوس نئون نیز مانند سایر انواع پتوس شرایط نگهداری آسانی دارد. لازم به یادآوری است که اغلب به‌اشتباه به این نوع پتوس، پتوس طلایی هم گفته می‌شود که به‌دلیل شباهت تقریبی رنگ آن‌هاست. اما پتوس طلایی دارای رگه‌های طلایی است؛ حال آن‌که رنگ سبز این پتوس نئونی و خاص است.

پتوس مرمری (Marble Queen Pothos)

پتوس مرمری

 

اگر به دنبال نوع خاصی از پتوس هستید که به ملکه‌بودن هم شهرت داشته باشد، پیشنهاد ما پتوس مرمری یا ملکه مرمری marble queen pothos است. پتوس مرمری با برگ‌های قلبی‌شکل و تکه‌های سفید و شیری روی برگ‌هایش، زیبایی منحصربه‌فردی دارد که به محل نگهداری‌اش زیبایی و طراوات خاصی می‌بخشد. البته هر زیبایی، بی‌دردسر هم نیست. پتوس مرمری نسبت به انواع پتوس رشد کمتری دارد و نیازمندِ نور بیشتری است. اگر قصد دارید برای خرید پتوس مرمری اقدام کنید، باید پشت یک پنجره نورگیر جای مناسب برای نگهداری از آن در نظر بگیرید.

پتوس نقره‌ای یا ساتن نقره‌ای (Satin Pothos)

پتوس-نقره-ای

پتوس نقره‌ای یا ساتن نقره‌ای silver/satin pothos یکی دیگر از انواع پتوس است که به‌خاطر رنگ برگ‌ها زیبایی دوچندانی دارد. پتوس نقره‌ای دارای برگ‌های قلبی‌شکل و به رنگ سبز تیره است، اما روی برگ‌ها رگه‌های نقره چشم‌نوازی دیده می‌شود که موجب خاص بودن این گیاه پتوس شده است. نوع پتوس نقره‌ای نیز شرایط نگهداری مشابهی با انواع پتوس دارد، اما اگر می‌خواهید که رگه‌های نقره‌ای روی برگ‌ها دوام داشته باشند و باعث زیبایی گیاه شما شود، آن را در جایی نگهداری کنید که در معرض نور کافی خورشید باشد.

پتوس ارتشی یا سفید (Pearls and Jade Pothos)

پتوس ارتشی

 

پتوس ارتشی یکی دیگر از انواع خاص با رنگ منحصربه‌فرد در میان سایر پتوس‌هاست که با نام‌های مختلفی نظیر پتوس سفید، ملکه برفی، پتوس یخی Pearls and Jade Pothos و… شناخته می‌شود. پتوس ارتشی همان‌طور که از نامش مشخص است و تصور ظاهر برگ‌های آن را برای ما راحت‌تر می‌کند، پتوسی با رنگ‌های سبز و سفید است؛ درست مثل لباس نظامیان ارتش که ترکیبی از رنگ سبز و سفید است. برگ‌های پتوس ارتشی یا سفید، نسبت به بقیه پتوس‌ها کوچک‌تر بوده، اما شرایط نگهداری یکسانی دارد. اگر دوست دارید که این نوع پتوس را همیشه با ترکیب رنگ سبز و سفید و با طروات ببینید، به شما توصیه می‌کنیم که آن را در معرض نور کافی قرار بدهید که بتواند رنگ‌های خود را ثابت و با دوام نگه دارد.

شرایط عمومی نگهداری از انواع پتوس

نگهداری از پتوس‌ها کار سختی نیست. پتوس گیاهان مقاومی هستند که همین ویژگی باعث می‌شود، خرید پتوس و نگهداری از آن به افراد مبتدی و تازه‌کار در زمینه نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی توصیه شود. انواع پتوس در شرایط کم‌نور نیز قادر به رشد و قد کشیدن هستند، اما اگر صاحب یکی از انواع خاص آن مثل پتوس مرمری، ابلق یا ارتشی هستید، نور زیاد غیرمستقیم خورشید می‌تواند باعث حفظ و دوام رگه‌های رنگی برگ‌های آن شود.
آبیاری پتوس نیز دغدغه نگران‌کننده‌ای نیست. مطلوب است که در فصل‌های گرم نظیر بهار و تابستان هفته‌ای دوبار و در فصل‌های سردتر نظیر پاییز و زمستان، هفته‌ای یک‌بار آبیاری شوند. غبارپاشی و رطوبت زیاد محیط باعث رشد مطلوب برگ‌ها و بزرگ‌تر شدن آن‌ها می‌شود. خشک شدن سطح خاک گلدان پتوس نیز نشانه خوبی برای آگاهی از زمان آبیاری است. پتوس‌های دوست‌داشتنی تمایل زیادی هم به غبارپاشی دارند. بنابراین در روزهای گرم و کم‌رطوبت، تمیز کردن برگ‌ها از گرد و غبار موجب رشد و طراوت‌بخشی گیاه می‌شود. دمای مناسب برای نگهداری از پتوس هم، همان دمای معمولی اتاق است.
خاک مورد نیاز پتوس برای رشد مطلوب، خاک سبکی است که ترکیبِ از خاک برگ، خاک باغچه و مقداری ماسه به‌اندازه مساوی از هر کدام باشد. کوددهی در فصل‌های بهار و تابستان برای تقویت خاک و رشد مناسب‌تر گیاه نیز توصیه می‌شود. یکی دیگر از نکات مهم درباره خاک مناسب پتوس، زهکشی آن است که باید حتما انجام شود. علاوه‌ بر این‌ها، خاک اسیدی شرایط ایده‌آل و مطلوب‌تری برای رشد انواع پتوس فراهم می‌آورد.

سخن پایانی درباره انواع پتوس

ما در اولین یادداشت درباره گل پتوس در تلاش بوده‌ایم که انواع پتوس را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد خرید پتوس و نگهداری از آن را به عنوان یکی گل‌های آپارتمانی مقاوم و ارزان گلفروشی آنلایند سارینالند داشته‌اید، با شناخت کافی از انواع پتوس، اقدام به خرید کنید. پیشنهاد ما به شما این است که اگر به‌تازگی مراقبت و نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی را شروع کرده‌اید و قصد دارید به یک متخصص حرفه‌ای برای کلکسیون سبز خانه‌تان تبدیل شوید، گل پتوس را انتخاب کنید. پتوس‌ها با مقاومت بالا در شرایط مختلف و رشد سریع خود، امید و انگیزه شما در مراقبت و نگهداری از گل و گیاه را چند برابر می‌کنند.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 15 خرداد, 1400
  • 2735 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *