افوربیا تریگونا

معرفی انواع افوربیا تریگونا

افوربیا تریگونا یکی از آن گیاهان متفاوت با شکل و شمایل عجیب است که اگر به دنبال یک گل آپارتمانی خاص هستید، خرید و نگهداری از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. وطن اصلی یا همان زادگاه افوربیا مناطق خشک آفریقای جنوبی است و تا رسیدن به خانه‌های ما راه زیادی طی کرده است. افوربیا با نام درخت شمعدان نیز شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری هم به خاطر شکل ظاهری گیاه افوربیا است که شبیه شمعدان به نظر می‌رسد. البته افوربیا با نام درخت شیر آفریقایی هم شناخته می‌شود که به‌خاطر عصاره شیری است که درون ساقه‌هایش وجود دارد. 

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

افوربیا دارای ساقه‌های کشیده، خار و برگ‌هایی کوتاه است که همین شکل ظاهری متفاوت، دلیل جذابیت این گیاه دوست‌داشتنی و اقبال از خرید آن برای نگهداری در آپارتمان و محیط‌های مختلف شده است.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه افوربیا تریگونا

افوربیا تریگونا اگرچه متعلق به غرب آفریقاست، اما گونه‌‎های مختلف آن در اقلیم‌های مختلف و در سرتاسر جهان یافت می‌شود. به همین دلیل با نیازهای کم و شرایط نگهداری آسانش، به‌ عنوان یک گیاه آپارتمانی انتخاب خوبی محسوب می‌شود. البته لازم است از این نکته نیز آگاه باشید که این گیاه سمی است و باید آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه داشت.

و در آخر شاید دانستن این موضوع هم برایتان جالب توجه باشد؛ این گیاه عجیب نه جزو گروه‌های کاکتوس‌ها است نه جزو گروه ساکولنت‌ها. برخی گونه‌های افوربیا ویژگی‌هایی دارد که شبیه به ساکولنت‌هاست و برخی دیگر نیز تیغ‌هایی دارند که باعث شباهت آن‌ها به کاکتوس‌ها می‌شود.

افوربیا تریگونا یکی از محبوب‌ترین گونه‌های این گیاه آفریقایی است که به رنگ‌های سفید و قرمز وجود دارند. علاوه بر رنگ متفاوت این نوع از افوربیا که افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند، این گیاه به دلیل مقاومت در شرایط نامساعد و رشد با حداقل‌ترین نیازها در دسته گیاهان آپارتمانی محبوب جای می‌گیرد.

افوربیا تریگونا بیشتر در مناطق خشک و کویری ساوانا دیده می‌شود. همان‌طور هم که در بالا گفته شد، گیاه افوربیا تریگونا، ساقه‌هایی به رنگ سبز و به شکل سه وجهی دارد که روی لبه‌های هر وجه آن، خارهای کوتاهی جا خوش کرده است.

شرایط نگهداری از افوربیا تریگونا

شرایط نگهداری افوربیا تریگونا

دمای لازم برای گیاه افوربیا تریگونا

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، افوربیا بومی مناطق گرمسیری است. بنابراین در دمای زیر 5 درجه سانتی‌ گراد حال خوبی نخواهد داشت و پژمرده می‌شود. دمای ایده آل محل نگهداری این گیاه بین 15 تا 27 درجه سانتی گراد است. این گیاه میانه خوبی هم با باد و نسیم ندارد. بنابراین آن را در محلی به دور از این دو نگه دارید.

نور لازم برای گیاه افوربیا تریگونا

افوربیا تریگونا عاشق نور خورخورشید است، اگر چه در سایه نیز قادر به رشد و قد کشیدن هستند اما اگر پشت پنجره جنوبی قرار بگیرند، شرایط ایده‌آل و مطلوب‌تری خواهد داشت. حواس‌تان به میزان نور دریافتی هم باشد. نور مستقیم و تیز آفتاب می‌تواند باعث سوخته شدن برگ‌های گیاه افوربیا تریگونای شما شود.

آبیاری لازم برای گیاه افوربیا تریگونا

حتما این را به خوبی می‌دانید که نباید گونه‌های کاکتوس و ساکولنت را بیش از حد آبیاری کرد. خاک افوربیا هیچ گاه نباید غرقابی باشد. بنابراین برای آگاهی از زمان مناسب آبیاری باید به سطح خاک توجه کنید. هر وقت که سطح خاک خشک باشد، می‌توانید مطمئن باشید که گیاه شما به آبیاری احتیاج دارد. برای اینکه از خشکی خاک مطمئن شوید، انگشت خود را برای چند سانتی متر در خاک فرو کرده و رطوبت لایه‌‌های زیرین خاک را برسید. اگر کاملا خشک به نظر رسید، به گلدان‌تان آب بدهید، اما اگر متوجه رطوب شدید، زمان مناسبی برای آبیاری نیست.

لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که در زمستان تعداد دفعات آبیاری باید کاهش پیدا کند. در فصول گرم‌تر سال (بهار و تابستان) بهترین زمان آبیاری افوربیا در ساعت‌های بعدازظهر است. در نتیجه آبیاری دو تا سه بار در هفته برای رشد مطلوب افوربیا ضروری است.

چگونگی تکثیر افوربیا تریگونا

تکثیر افوربیا تریگونا

قبل از تکثیر هر گیاهی باید بدانید که زمان مناسب تکثیر دقیقا چه وقت است. بهترین زمان تکثیر افوربیا فصل بهار و از طریق دو روی قلمه و بذر است. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، استفاده از دستکش ضخیم در زمان تکثیر است. این گیاه هم دارای خار است و هم شیره موجود در ساقه آن سمی بوده و موجب تحریک پوست شما خواهد داشت. به همین خاطر همه جوره مطمئن باشید که شیره گیاه با پوست شما تماس نخواهد داشت. برای تکثیر و قلمه زدن گیاه می‌توانید مطابق فرآیند زیر اقدام کنید.

  • با استفاده از یک قیچی مناسب قلمه‌هایی به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر از پایه ساقه جدا کنید.
  • قسمت پایانی گیاه، یعنی محل بریده شده را زیر آب بگیرید و آن را به خوبی بشورید. قلمه‌ها را به مدت یک تا سه روز در جایی غیر از گلدان نگهداری کنید تا شیره موجود در گیاه خارج شود.
  • بعد از این مدت قلمه‌ها را در خاک مناسبی که از قبل آماده کرده‌اید، بکارید و تا زمان ریشه زدن قلمه‌ها میزان رطوبت خاک را کنترل کنید. لازم است که قلمه‌ها را در دمای 25 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
  • بین یک تا دو هفته دیگر، قلمه‌های شما صاحب ریشه‌های محکمی شده‌اند.

مشکلات و بیماری‌های افوربیا تریگونا و راه‌های درمان آن

بیماریهای افوربیا تریگونا

افوربیا گیاه بدون دردسری و عمدتا با مشکلات انگشت‌شمار است، اما اگر مراقب لازم را نداشته باشد، ممکن است گرفتار بیماری‌های رایج و مشکلات زیادی شود. در ادامه به برخی از این مشکلات و بیماری‌ها و راه‌های درمان آن پرداخته‌ایم. آگاهی از آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا گیاه سالم‌تری داشته باشید.

پوسیدگی ریشه افوربیا تریگونا

هر وقت که با پوسیدگی ریشه گیاه‌تان مواجه شدید، مطمئن باشید که به دلیل آبیاری بیش از حد گیاه‌تان است. برای جلوگیری از این مشکل حتما منفذهای زهکشی خاک و سوراخ زیر گلدان را بررسی کنید. گاهی دلیل غرقابی شدن خاک و پوسیدگی ریشه این است که آب از میان منفذها به راحتی عبور نمی‌کند و درون خاک می‌مانند. بعد از بررسی این مورد، فواصل زمانی بین آبیاری را بیشتر کنید و در زمان آبیاری میزان خشکی یا رطوبت خاک را با دقت ببینید.

خم شدن ساقه افوربیا تریگونا

دو دلیل اصلی خم شدن گیاه زیاده‌روی در آبیاری و کم‌آبی است. بنابراین به آبیاری گیاه توجه ویژه‌ای نشان دهید. هر وقت هم که شاهد خم شدن گیاه بودید، بعد از بهبود وضعیت آبیاری، می‌توانید از یک قیم برای او استفاده کنید که خم شدن ساقه ادامه پیدا نکند و افوربیا سالم بماند.

وجود لکه‌های سفید روی ساقه افوربیا تریگونا

لکه‌های سفید روی ساقه نوعی قارچ گیاه محسوب می‌شوند. وجود این قارچ پودی‌مانند سفید که روی ساقه گیاه جا خوش می‌کنند، چیزی نیست جز رطوبت زیاد و غیر لازم برای گیاه. بنابراین ابتدا گیاه را به محلی بدون رطوبت زیاد و با تهویه مناسب منتقل کنید. در مرحله بعد، قسمت آلوده و دارای قارچ را از بقیه قسمت‌های گیاهان جدا کنید. در نهایت با استفاده از سموم قارچکش مثل مانکوزب اقدام به سم‌پاشی گیاه کنید.

وجود لکه‌های قهوه‌ای روی گیاه

هر وقت شاهد وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی گیاه بودید، مطمئن باشید که یا گیاه را مقابل نور مستقیم قرار داده‌اید یا این‌که مقابل نور خورشید اقدام به غبارپاشی کرده‌اید. همان طور که در بالا گفته شد، این گیاه به نور علاقه دارد، اما نباید مقابل نور مستقیم قرار بگیرد. بنابراین هیچ وقت گلدان افوربیا را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

سخن پایانی در رابطه با افوربیا تریگونا

معرفی افوربیا تریگونا، انواع آن، شرایط نگهداری و اشاره به بیماری‌ها و مشکلات این گیاه، موضوع این مقاله بود. امید است که این نوشتار به شما کمک کند تا گیاه مطلوب و مرغوبی داشته باشید و از رشد کردن آن لذت ببرید. اگر هم در زمینه رشد و تکثیر افوربیا تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم که آن را از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 28 آذر, 1400
  • 1794 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *