روش تکثیر پتوس

آشنایی با 3 روش تکثیر و رشد پتوس

تکثیر پتوس و چگونگی قلمه زدن آن یکی از دغدغه‌های همیشگی دوستداران گل و گیاه است. اغلب افرادی که اهل مراقبت و نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی هستند، دوست دارند که در صورت امکان گل‌های موردعلاقه‌شان را با قلمه زدن تکثیر کنند تا بتوانند آن را به دوستان و آشنایان خود هدیه بدهند و طراوات و تازگی یک گل همیشه‌سبز را تکثیر کنند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به تکثیر و قلمه زدن یکی از انواع پتوس خود فکر می‌کنید در ادامه همراه ما باشید.

همان‌طور که شرایط مراقبت و نگهداری گیاه پتوس ساده‌ است و متناسب با هر شرایطی قادر به رشد کردن و افزایش برگ‌هایش است، به‌راحتی تکثیر می‌یابد و قلمه زده آن شرایط سختی ندارد. به‌طور کلی می‌توان از طریق سه روش، اقدام به تکثیر پتوس کرد.

در ادامه، با جزئیات به هر کدام از این روش‌ها می‌پردازیم تا قبل از خرید پتوس ارزان متناسب با شرایط و خواست خودتان از یکی از روش‌های برای تکثیر گلدان پتوس استفاده کنید.

فهرست مطالب

روش قلمه زدن پتوس در آب

تکثیر پتوس قلمه زدن در آب

همین اول باید به شما بگوییم که تکثیر انواع پتوس از طریق قلمه زدن در آب یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌هاست که می‌توانید همیشه و در هر شرایطی از طریق آن، اقدام به تکثیر گل پتوس خود کنید. یکی از مزیت‌های پتوس که آن را به گیاهی دوست‌داشتنی و پرطرفدار برای نگهداری تبدیل کرده است، همین قابلیت نگهداری و در آب است. شما حتی اگر قلمه پتوس را تا مدت‌های زیادی در آب نگه دارید و قصد کاشتن آن در خاک را نداشته باشید، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. همه انواع پتوس قادر به ادامه حیات و رشد طبیعی خود در آب هم هستند.

برای گرفتن قلمه از پتوس باید به سراغ انتهای ساقه بروید. و بعد قلمه‌هایی که طول آن‌ها 8 تا 12 سانتی‌متر باشد از قسمت انتهایی آن جدا کنید. حواس‌تان باشد که موقع جدا کردن قلمه ساقه‌هایی را که برگ‌های سیاه، آسیب‌دیده، پژمرده و سوخته (برگ‌هایی به رنگ قهوه‌ای) دارند، انتخاب نکنید. قلمه شما باید از بین برگ‌هایی سالم و شاداب انتخاب شوند. بهتر است قلمه شما هم بیشتر از دو تا سه برگ بیشتر نداشته باشد. تعداد کم برگ‌ها موجب رشد بهتر گیاه در آب می‌شود.

بعد از جدا کردن قلمه‌ها، آن‌ها را در یک تنگ یا ظرف شیشه‌ای پرآب قرار دهید  تا قلمه‌ها کم‌کم شروع به ریشه زدن کنند. برای رشد بهتر قلمه‌های پتوس و سرعت بخشیدن به روند ریشه‌زنی آن‌ها، بهتر است گلدان‌های شیشه‌ای در محلی پرنور قرار بگیرند.

پیشنهاد می‌شود که هر روز آب ظرف یا گلدان شیشه‌ای را تعویض کنید. بهتر از آب بدون املاح باشد. برای این کار می‌توانید قبل از قرار دادن قلمه‌ها در آب، آن را از قبل بجوشانید تا بدون املاح شود. بعد از قرار گرفتن قلمه‌ها در آب و محلی پرنور و خنگ و تعویض همیشگی آب گلدان‌های شیشه‌ای، بعد از مدت کوتاهی شاهد ریشه‌های نازک و تازه قلمه‌ها خواهد بود. اگر قصد دارید که قلمه پتوس خود را در خاک بکارید، بهتر از این کار را بعد از بیشتر شدن و تقویت ریشه انجام دهید. ریشه‌های یکی دو روزه برای کاشتن در خاک مناسب نیستند. اگر طول ریشه شما به ده سانتی متر رسیده بود، می‌توانید آن را با خیال راحت داخل گلدان و درون خاک بکارید.

روش قلمه زدن پتوس در خاک

قلمه زدن پتوس در خاک

برای تکثیر یکی از انواع پتوس از طریق قلمه زدن در خاک باید از گیاه مادر قلمه‌هایی تک‌برگ یا حداکثر سه برگ جدا شود. برای جدا کرده قلمه طبق جزئیاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، قلمه مورد نظر را از بخش انتهایی گیاه انتخاب کنید و مورب با چاقو یا جسمی تیز بُرش بزنید. بعد از انتخاب قلمه‌ها، می‌توانید اقدام به کاشتن آن‌ها در خاک کنید و صاحب پتوس گلدانی شوید. بهترین زمان برای قلمه زدن پتوس در خاک از اوایل فصل بهار تا اواسط فصل تابستان است که گیاه در بهترین وضعیت خود قرار دارد.

پیشنهاد می‌شود خاکی که قرار است قلمه‌های تازه را برای ریشه زدن در آن‌ها بکارید، ترکیبی از ماسه و پرلیت یا کمپوست باشد. چنین خاکی دارای مواد عالی برای قلمه‌های جوان است و شرایط لازم برای تسریع در ریشه زدن را فراهم می‌کند. هنگام کاشت قلمه‌های پتوس به این نکته هم توجه داشته باشید که باید یک‌ سوم طول قلمه‌ها را در خاک بکارید. این مقدار طولی برای این است که قلمه شما در بهترین شرایط رشد کند و ریشه بداوند. از طرفی در زیر گلدان باید منفذی برای خروج آب اضافه از میان ذرات خاک وجود داشته باشد.

بعد از کاشت قلمه‌ها در خاکف نوبت به آبیاری است. به گیاه‌تان آب بدهید و بعد از آبیاری آن را در جایی پرنور قرار دهید. حواس‌تان باشد که نور آن‌قدری زیاد و مستقیم نباشد که موجب سوختگی برگ‌های قلمه پتوس شود.

روش تکثیر پتوس از طریق تقسیم بوته

تکثی پتوس با تقسیم بوته

در روش تکثیر از طریق تقسیم بوته مرحله‌ای برای ریشه زدن وجود ندارد، زیرا قسمتی که شما از گیاه جدا می‌کند دارای ریشه است. در روش تکثیر از طریق بوته، همان‌طور که از نامش مشخص است، شما باید یکی از بوته‌های کاشته‌شده در گلدان را از خاک بیرون بکشید. بعد از بیرون آوردن بوته پتوس خود، ریشه را از هر گونه ذرات خاک تمیز کنید. بعد از این کار شما می‌توانید بوته را به گلدان دیگری که از قبل مهیا کرده‌اید، منتقل کنید. در اینجا هم لازم است به ترکیب و نوع خاک توجه ویژه‌ای داشته باشید که پتوس تکثیری شما در بهترین شرایط به رشد خود ادامه بدهد.

جمع‌بندی روش‌‌های تکثیر پتوس

تکثیر پتوس و قلمه زدن آن همانند مراقب و نگهداری از آن که امری ساده‌ است، به راحتی انجام می‌شود و کاری لذت‌بخش است. شما با صرف مدت‌ زمانی کوتاه می‌توانید برای افزایش گلدان‌های پتوس خود یا هدیه دادن بخشی از گیاه زیبا و دوست‌داشتنی به عزیزان‌تان، اقدام به تکثیر و قلمه زدن پتوس خود کنید. فرقی ندارد که شما صاحب چه نوع پتوسی هستید؛ روش‌هایی که در بالا ذکر شد برای تکثیر همه انواع پتوس کاربرد دارند. اگر شما هم تجربه تکثیر و قلمه زدن پتوس را دارید، در بخش نظرات از تجربه خود برایمان بگویید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 5 شهریور, 1400
  • 2272 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *