سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا پاکوتاه: نکاتی از نگهداری تا روش تکثیر

سانسوریا پاکوتاه همان‌طور که از نام‌شان مشخص است، گیاهانی هستند با قد کوتاه و برگ‌هایی پهن. به‌ خاطر همین شکل و ظاهر هم هست که اغلب برای نگهداری در فضاهای کوچک و مینیمال مناسب هستند، زیرا به‌راحتی می‌توان آن‌ها را روی میز یا روی یک بلندی گذاشت و از تماشای آن لذت برد. در این یادداشت قصد داریم، به معرفی گل سانسوریا پاکوتاه بپردازیم و به شرایط نگهداری آن نیز اشاره کنیم. اگر قصد خرید یکی از انواع سانسوریا را دارید، خواندن ادامه این یادداشت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سانسوریا پاکوتاه نیز مانند بقیه اعضای خانواده‌اش، گیاهی مقاوم است و می‌تواند در شرایط آب و هوایی مختلف دوام بیاورد و به رشدش ادامه بدهد. این گل سانسوریا در این ویژگی شبیه بقیه انواع سانسوریا است، اما ظاهر و رنگ نوع ابلق آن باعث تمایز این گل از بقیه سانسوریاها می‌شود. نوع ابلق گیاه سانسوریا پاکوتاه با وجود نوار طلایی‌رنگ دور برگ‌هایش می‌تواند توجه هر عاشقِ گل‌وگیاهی را به خودش جلب کند. بنابراین نوعِ ابلق سانسوریا پاکوتاه محبوب‌تر و چشم‌نوازتر است.

سانسوریا پا کوتاه که با نام علمی Sansevieria Trifasciata Hahni شناخته می‌شود، یکی از گیاهانی است که خاصیت تصفیه‌کنندگی دارد و می‌تواند با جذب فراوان دی اکسید کربن هوا و تبدیل آن به اکسیژن، هوای محل نگهداری را از هرگونه آلودگی پاک کند. در نتیجه، با وجود این گیاه در محل زندگی یا اتاق خواب‌تان می‌توانید آرامش را تجربه کنید. اگر قصد دارید یکی از این پاکوتاه‌های جمع‌وجور را برای نگهداری داشته باشید، در ادامه از شرایط نگهداری سانسوریا پاکوتاه گفته‌ایم.

سرفصل‌های مقاله

شرایط نگهداری سانسوریا پاکوتاه

شرایط نگهداری سانسوریا پاکوتاه

آب مناسب برای سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا پا کوتاه یکی از آن گیاهان قانع و کم‌آبی است که باید در آب دادن به آن، احتیاط کرد. این گیاه سبز دوست‌داشتنی کوچک، به‌خاطر برگ‌های پهن و گوشتی خود قادر است، آب مورد نیازش را برای مدتی درون برگ‌ها ذخیره کند. بنابراین اگر شما در آبیاری افراط کنید، نه‌تنها لطفی در حق گیاه نکرده‌اید، بلکه باعث پوسیدگی ریشه آن هم می‌شوید. شما در فصل‌های گرم سال یعنی بهار و تابستان باید هر 7 تا 10 روز یک‌بار به گیاه سانسوریا آب بدهید و در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) هر دو هفته یک‌بار این کار را انجام دهید. در ضمن، متخصصان و افراد با تجربه در نگهداری از گل و گیاه هم بر این نکته تاکید داشته‌اند که از غبارپاشی و آبیاری بخش ساقه سانسوریا پاکوتاه خودداری کنید، زیرا موجب پوسیدگی ساقه می‌شود و رشد گیاه را به‌ خطر می‌اندازد.

نور مناسب برای سانسوریا پاکوتاه

نور آفتاب یکی از آن لوازم و شرایطی است که هر گیاهی به میزان مشخصی به آن احتیاج دارد. با این‌که گل سانسوریا پا کوتاه نسبتا به نور کمی احتیاج دارد و در شرایط نور غیرمستقیم و سایه نیز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد، اما نباید از این نکته غافل شد که سانسوریا پاکوتاه ابلق نسبت به نوع سبز و معمولی آن به نور و آفتاب بیشتری احتیاج دارد. زیرا برای ماندگاری و دوامِ رنگ طلایی دور برگ‌ها باید در معرض آفتاب باشد. بنابراین پشت یک پنجره نورگیر بهترین مکان برای نگهداری از سانسوریا پاکوتاه از نوع ابلق آن است.

خاک مناسب برای سانسوریا پاکوتاه

خاک وطنِ یک گیاه است. به همین خاطر باید برای گیاه مرغوب و باکیفیت باشد تا خودِ گیاه نیز به‌خوبی در آن فرصت رشد و چشم‌نوازی داشته باشد. خاک مناسب سانسوریا پاکوتاه خاکی است که ترکیبی از شن و ماسه و مواد مغذی داشته باشد. دلیل مناسب بودن چنین خاکی برای سانسوریا این است که هرچقدر خاک بافت متراکم و سختی نداشته باشد، انتقال آب در آن به‌راحتی انجام می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از پوسیده شدن ریشه و روان شدن آب در بین ذرات خاک، باید از چنین خاکی استفاده کرد که زهکشی‌شده شده است. در ضمن از سوراخ بودن پایین گلدان برای خارج شدن آب از بین ذرات خاک نیز باید اطمینان کامل داشت.

دمای مناسب برای سانسوریا پاکوتاه

همان‌طور که سرما یا گرمای زیاد می‌تواند موجب کلافگی انسان شود، هر گیاهی برای زنده ماندن به دمای مناسبی هم نیاز دارد که مختص خودش است. دمای ایده‌آل برای نگهداری سانسوریا پاکوتاه سبز و ابلق، دمای اتاق است؛ یعنی دمایی بین 16 تا 25 درجه سانتی‌گراد. کم یا زیاد شدن این دما می‌تواند موجب اختلال در رشد گیاه شود. لازم به یادآوری است که دمای محیط نگهداری سانسوریا پا کوتاه نباید کمتر از 10 درجه باشد. زیرا این دما باعث سرمازدگی و در طولانی‌مدت باعث از بین رفتن گیاه می‌گردد.

کود گیاهی مناسب برای سانسوریا پاکوتاه

اگر قصد دارید که تمام شرایط ایده‌آل را برای گل سانسوریا پاکوتاه فراهم کنید، می‌توانید از کودهای مصنوعی مناسب گیاهان آپارتمانی کمک بگیرید. به مرور زمان گیاه با تغذیه مواد آلی خاک، او را از نظر مواد سودمند فقط می‌کند. بنابراین برای تغذیه مناسب سانسوریا پاکوتاه می‎توانید از کودهایی که حاوی موادی نظیر پتاسیم، فسفر و نیتروژن هستند، استفاده کنید.

بیماری‌ها و راه‌های درمان سانسوریا پاکوتاه

بیماری سانسوریا پاکوتاه

با این‌که گیاه سانسوریا جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم و کم‌آسیب شناخته می‌شوند، اما ممکن است گرفتار بیماری هم شوند. یکی از بیماری‌های سانسوریا پاکوتاه سیاه شدن لبه برگ‌های پهن آن است.

سیاه‌ شدن برگ‌ها

این سیاه شدن که معمولا با لیچ شدن یا همان آبکی شدن برگ همراه است، نشانه دمای پایین محل نگهداری و سرمازدگی است. بلافاصله بعد از دیدن این حالت، باید گلدان سانسوریا را به محیطی با دمای بالا انتقال دهید یا پشت پنجره بگذارید.

قهوه‌ای شدن برگ‌ها

قهوه‌ای شدن گوشه برگ‌ها نشانه دمای بیش از توان گیاه است. یعنی گیاه از گرما و نور مستقیم رنج می‌برد. در واقع، رنگ قهوه‌ای نشانه سوختگی گیاه است. بعد از دیدن رنگ قهوه‌ای کناره‌های سانسوریا آن را در محیطی بگذارید که از گزند گرما و نور مستقیم خورشید دور باشد.

آفت‌ها، حشرات و کنه‌ها

اگر روی گیاه‌تان لکه‌های سفیدی دیدید یا این‌که برگ‌ها گیاه‌تان به سمت پایین خم شده بوده، باید بدانید که سانسوریا پاکوتاه شما گرفتار حشرات و آفت‌های موذی شده است. پس تا دیر نشده است باید برای نجات گیاه‌تان دست به کار شوید و با یک پنبه آغشته به الکل رقیق، این حشرات و آفت‌ها را از روی برگ‌ها پاک کنید.

گاهی نیز با وجود شرایط مطلوب و نبود هیچ‌گونه بیماری این سوال پیش می‌آید که علت رشد نکردن سانسوریا پاکوتاه چیست؟ اگر بعد از مدتی طولانی گیاه شما به‌خوبی رشد نکرد، باید به این نکته نیز توجه کنید که احتمالا گلدان شما برای ریشه گیاه خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که باید باشد. پس در نتیجه، گلدان را کوچک‌تر کنید. طبق توصیه افراد باتجربه و متخصصان گل و گیاه، زمان تعویض گلدان سانسوریا پاکوتاه، هر 2 سال یک‌بار است. توجه داشته باشید که گلدان‌های کوچک برای سانسوریا پاکوتاه ارجح‌تر هستند.

تکثیر سانسوریا پا کوتاه

اگر علاقه‌مند به تکثیر سانسوریا هستید، ابتدا به روش قلمه‌گیری برگ‌های سالم و جوان گیاه‌تان را جدا کنید. بعد هر کدام از این برگ‌ها را به قطعه‌های کوچک و مساوی تقسیم کنید و برای چند روز آن‌ها را در جای مناسبی نگهداری کنید تا قلمه‌ها مناسب کاشت در خاک گلدان شوند. بعد از این‌که قلمه‌ها را از جایی که بریده‌اید در خاک کاشتید، تمام شرایط ایده‌آل را برای آن فراهم کنید، زیرا به‌دلیل نداشتن ریشه ضعیف و آسیب‌پذیر هستند.

تکثیر به روش پاجوش نیز یکی از روش‌های پرطرفدار و آسان است. پاجوش‌ها یا ریزوم‌ها همان برگ‌های کوچک و تازه‌‌ای هستند که کنار برگ‌های بلند از ریشه شروع به رشد می‌کنند. شما با جدا کردن این پاجوش‌ها و کاشتن آن‌ها در خاکِ مناسب زهکشی‌شده، گلدان دیگری از سانسوریا پا کوتاه خواهید داشت.

امیدواریم با خواندن معرفی سانسوریا پاکوتاه سبز و ابلق و تماشای عکس‌شان، به نگهداری از آن ترغیب شده باشید. اگر هم جزو آن نگهدارنده‌های کارکشته گل و گیاه هستید، در بخش نظرات از تجربه‌هایتان در نگهداری و خرید سانسوریا برای ما بنویسید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 17 اردیبهشت, 1400
  • 2749 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *