معرفی پتوس ابلق

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پتوس ابلق

پتوس ابلق یکی از انواع خاص پتوس است که در یادداشت معرفی انواع پتوس، به‌طور اجمالی به معرفی آن پرداختیم. در این مطلب با عنوان معرفی پتوس ابلق یا لب‌ طلایی قصد داریم به معرفی اختصاصی پتوس ابلق بپردازیم و درباره شرایط نگهداری و مراقبت از آن و همچنین بیماری‌های پتوس ابلق اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما گیاه پتوس ابلق در خانه دارید این نوشته می‌تواند شما را در این موضوع راهنمایی کند. در ادامه همراه ما باشید.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

پتوس ابلق نیز مانند سایر انواع پتوس برگ‌های قلب‌شکل با رگه‌های طلایی دارد که ارتفاع آن می‌تواند به 5 متر هم برسد. از دیگر ویژگی‌های پتوس ابلق که آن را به گیاهی پرطرفدار تبدیل کرده است، بعد از زیبایی، شرایط آسان نگهداری از آن است و البته ویژگی تصفیه‌کنندگی هواست.

سرفصل‌های مقاله

معرفی پتوس ابلق

پتوس ابلق یا پتوس طلایی یکی از انواع متفاوت پتوس است که طرفداران بسیاری دارد و یکی از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی است. پتوس ابلق یا پوتوس طلایی تفاوت خود با نوع اصلی (سبز یا همان بلک) را مدیون رگه‌های طلایی رنگ دور برگ‌هاست. زادگاه پتوس ابلق جزایر سلیمان و جنوب شرقی آسیا است، اما به‌ دلیل سازگاری با محیط، به راحتی خودش را با هر شرایط و مکان نگهداری وفق داده و به رشدش ادامه می‌دهد. اگر شما قصد خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان دارید پتوس ابلق هم قیمت ارزانی دارد و هم عضوی از گل‌های آپارتمانی مقاوم و ارزان است.

پتوس‌ها گیاهانی هستند که حضورشان در یک محیط موجب جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن است. از این رو، نگهداری از پتوس در خانه، محل کار، کارگاه‌ها و حتی کارخانه‌ها توصیه می‌شود. زیرا علاوه بر ویژگی زیبایی‌بخشی به محیط و حفظ طراوات، موجب تصفیه و پاک‌سازی هوا نیز می‌شوند. علاوه بر موارد بالا، پتوس جزو آن دسته از گیاهانی است که هم می‌شود آن‌ها را در گلدان کاشت و هم نگهداری از آن‌ها در آب نیز میسر است. 

شرایط نگهداری از پتوس ابلق

شرایط نگهداری پتوس ابلق

خاک، نور، آب و دمای محیط؛ این‌ها اصلی‌ترین نیازهای یک گیاه به‌طور هستند. ما در ادامه به توضیح شرایط نگهداری از گیاه پتوس خواهیم پرداخت تا اگر قصد خرید پتوس را دارید، آن را متناسب با شرایط محل نگهداری انتخاب کنید. 

نور مناسب پتوس ابلق

نور یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر گیاه برای رشد و بقا است. پتوس‌ها با این‌که جزو گیاهانی با نیازمندی به نور کم هستند، اما نوع ابلق‌شان برای حفظ رگه‌های طلایی‌رنگ کنار و روی برگ‌ها نیازمند نور بیشتر است. بنابراین اگر قصد نگه داشتن پتوس ابلق در خانه را دارید، پشت پنجره‌های جنوبی بهترین مکان برای نگهداری از آن‌هاست. فقط نور دریافتی نباید نور مستقیم و شدیدی باشد، زیرا باعث سوختگی برگ‌های پتوس ابلق می‌شود. اگر هم قصد نگهداری از پتوس را در بیرون خانه دارید، سایه و نیم‌سایه بهترین شرایط برای نگهداری از آن است.

خاک مناسب پتوس ابلق

خاک مناسب برای نگهداری از پتوس ابلق، خاک ترکیبی از خاک‌ برگ، باغچه و ماسه (به نسبت‌های یکسان) است. کمپوست یا خاک هلندی از خاک‌های مناسب و توصیه‌شده برای نگهداری از پتوس ابلق است. اگر قصد دارید از بهترین خاک برای نگهداری پتوس استفاده کنید، این نکته را در نظر بگیرید که پتوس دوستدار خاک اسیدی است و رشد آن در چنین خاکی، بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود. زهکشی خاک نیز از دیگر نکات مهم در نگهداری از گیاه پتوس ابلق است، زیرا خاک زهکشی شده از غرقابی شدن خاک جلوگیری می‌کند.

آبیاری مناسب پتوس ابلق

یکی از نشانه‌هایی که با آن می‌توان به زمان مناسب آبیاری پتوس ابلق پی برد، سطح خاک و حالت برگ‌هاست. اگر سطح خاک کاملا خشک بود و برگ‌ها حالت افتاده‌ای پیدا کردند، باید اطمینان یابید که زمان مناسب آبیاری فرار رسیده است. غبارپاشی گیاه پتوس هم یکی از راهکارهایی است که باعث شادابی و حفظ طراوات و تازگی آن می‌شود، پس از آن غافل نشوید و در فصل‌های گرم این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید. ذکر این نکته ضروری است که هیچ‌وقت غبارپاشی پتوس ابلق را در زمانی که مقابل نور مستقیم خورشید قرار دارد، انجام ندهید. زیرا این کار باعث سوختگی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های پتوس می‌شود.

دما و کود مناسب پتوس ابلق

بهترین دما برای نگهداری از پتوس ابلق دمایی بین 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. در واقع، پتوس در دمای معمول اتاق، به خوبی می‌تواند به رشد و تکثیر خود ادامه دهد. اگر هم قصد دارید که رشد پتوس ابلق شما سرعت بیابد و هر روز شاهد قدکشیدن آن باشید تا گیاه را برای زیباتر شدن به دیوار آویزان کنید، می‌توانید از کود کود سه بیست و کود آهن (به میزان کم) استفاده کنید. لازم به ذکر است که بهترین زمان کوددهی به پتوس ابلق در فصل‌های بهار و زمستان است که رشد طبیعی گیاه نیز افزایش می‌یابد.

روش‌های تکثیر پتوس ابلق

تکثیر پتوس ابلق

بیماری‌های پتوس ابلق و راه‌های درمان آن

بیماری های پتوس ابلق

اگر بعد از خرید پتوس ابلق با علائم زیر در زمان نگهداری آن رو به رو شدید اطلاع از موارد زیر کمک می‌کند تا بتوانید بیماری‌ها و مشکلات پتوس خود را بهتر رفع کنید.

زخم‌های پنبه‌ای روی برگ‌ها

زخم‌های پنبه‌ای روی برگ‌ها نشانه وجود آفت حشره‌ای است. برای دفع آفت می‌توانید از سم‌های آفت‌کش استفاده کنید. شما می‌توانید به طور مستقیم آفت‌کش را روی برگ‌ها اسپری کنید یا با پنبه آغشته به آفت‌کش روی برگ‌ها بکشید.

چین و چروک شدن برگ‌ها

هر وقت برگ‌های پتوس ابلق شما دچار چین و چروک و بی‌حالی شد باید بدانید که دمای محیط برای نگهداری از گیاه‌تان پایین است. باید پتوس ابلق را به محیط نسبتاً گرم‌تری منتقل کنید.

وجود تار عنکبوت زیر برگ‌ها

 تار عنکبوت زیر برگ‌ها نشان‌دهنده وجود کنه قرمز است. برای دفع این آفت باید از سمی که مخصوص دفع کنه است، استفاده کنید. برای این‌ کار می‌توانید سم‌کش را مستقیما اسپری کنید یا با پنبه‌ای آغشته به سم، روی برگ‌ها بکشید.

خم شدن و خشک شدن برگ‌ها

خم و خشک شدن درختان نشانه کم‌آبی و گرم بودن محیط نگهداری پتوس ابلق است. برای رفع این مشکل گیاه پتوس را به جای خنک‌تری منتقل کنید و سریع به گیاه آب بدهید.

کند شدن رشد گیاه

کند شدن رشد گیاه نشانه این است که پتوس ابلق شما از فقر تغذیه و مواد آلی رنج می‌برد. برای افزایش رشد پتوس ابلق، تعویض خاک گلدان و کوددهی در فصل‌های بهار و تابستان توصیه می‌شود.

رنگ‌پریدگی برگ‌ها

هر وقت برگ‌های گیاه‌تان را پریده‌رنگ دیدید، مطمئن باشید که کم‌نوری این بلا را سر گیاه شما آورده است. بعد از آگاهی از رنگ‌پریدگی برگ‌های پتوس ابلق آن را به محیطی که نور مناسب داشته باشد، منتقل کنید.

سخن پایانی درباره پتوس ابلق

پتوس ابلق و معرفی آن موضوع و عنوان این یادداشت بود که به آن پرداختیم. در ادامه نیز درباره شرایط نگهداری از پتوس ابلق صحبت کردیم و اطلاعاتی از بیماری این گیاه در اختیار شما قرار دادیم. اگر شما هم تجربه نگهداری یا خرید گل آپارتمانی را دارید، در بخش نظرات تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. مشتاق شنیدن تجربیات شما در حوزه نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی، به‌ویژه انواع پتوس و پتوس ابلق هستیم.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 17 خرداد, 1400
  • 1847 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *