معرفی پتوس سبز

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پتوس سبز

پتوس سبز یکی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع پتوس است که احتمالا در مکان‌های زیادی برگ‌های قلبی‌شکل آن توجه شما را به خودش جلب کرده است. پتوس سبز یا جید یا ملکه سبز از آن دسته گیاهانی است که به دلیل شرایط نگهداری راحت و توانایی در انطباق با هر محیطی که در آن قرار می‌گیرد، طرفداران بسیاری دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تا به حال با نگهداری از گل و گیاهی که نیازمند شرایط سخت بودند، تجربه موفقی در مراقبت از گل و گیاه پس از خرید گل آپارتمانی ندارند و یا قصد دارند به‌تازگی یک جنگل کوچک شخصی برای خودشان سبز کنند، در ادامه همراه ما باشید. ما در این یادداشت قرار است به معرفی پتوس سبز و شرایط نگهداری و مراقبت از آن بپردازیم.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه پتوس سبز

گیاه پتوس سبز از خانواده شیپوریان است که زادگاه آن را جزایر سلیمان دانسته‌اند. گیاه پتوس و همه اعضای خانواده این گونه گیاهی را به عنوان یک گیاه رونده یا بالارونده شناخته‌اند. به این معنا که در تمام مدت حیاط خود به برگ‌های آن اضافه می‌شود و مدام قد می‌کشند. بنابراین اگر قصد دارید گلدانی آویزان داشته باشید که برگ‌های آن بتوانند دیوارتان را سبز کند، حتما به خرید پتوس سبز و نگهداری از آن فکر کنید. زیرا هر کدام از شاخه‌های یک پتوس سبز، به طور معمول می‌تواند تا 5 متر رشد کند. بنابراین اگر قصد دارید گیاهی داشته باشید که برگ‌های آن تزیین‌کننده دیوار شما باشند یا جنبه تزئینی داشته باشد، حتما گیاه پتوس سبز یا جید را انتخاب کنید.

گیاه پتوس سبز علاوه بر زیبایی‌بخشی به محیط نگهداری، خاصیت تصفیه‌کنندگی هم دارد. پتوس علاوه بر پاکسازی هوا، قادر به جذب ماده اوزون موجود در هوا هم هست. این ماده تاثیر مخرب زیادی بر سلامت جسم و روان دارد. به همین خاطر داشتن گلدان پتوس سبز می‌تواند تا حدی هوای محل نگهداری را از هرگونه آلودگی و مواد مضر پاکسازی و مناسب تنفس سالم کند.

علاوه بر این‌ها افراد زیادی که مایل و مشتاق به نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی هستند، به فنگ‌شویی و تاثیرات رنگ و اشیا در محل زندگی خود معتقدند. این افراد و طرفداران فنگ‌شویی بارها به نگهداری و مراقبت از گیاه پتوس سبز تاکید کرده‌اند. زیرا با وجود این گیاه انرژی منفی و افکار مسموم دور می‌شود و طراوت و تازگی به محیط می‌بخشد. از طرفی دیگر پتوس سبز و بقیه اعضای خانواده گیاه پتوس، همگی در دسته گیاهان مهربان جای می‌گیرند. به این معنا که تکثیر و قلمه زدن آن به‌قدری ساده است که هر چند وقت یک‌ بار می‌توانید به سادگی آن را انجام دهید. کافی‌ست قلمه‌ای 10 سانتی متری از گیاه مادر جدا کنید و آن را در آب قرار دهید. با تعویض مدام آب، مدتی بعد شاهد ریشه زدن هستید. بعد از ریشه زدن شما می‌توانید پتوس جدید را در گلدان دیگری بکارید. حتی می‌توانید پتوس تازه را همان‌طور در آب نگه دارید. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پتوس نگهداری از آن در آب و گلدان است؛ پس محدودیتی در خصوص نگهداری از آن ندارید.

شرایط نگهداری و مراقبت از پتوس سبز

نگهداری پتوس سبز

قبل از هر چیزی باید به شما بگوییم که نگران نباشید. شما با یک گیاه کم‌توقع و مقاوم نسبت به هر شرایطی مواجه هستید. بنابراین در حداقلی‌ترین شرایط، این گیاه به رشد خود ادامه می‌دهد و موجب نشاط و طراوات محل نگهداری‌اش می‌شود.

نور مناسب برای گیاه پتوس سبز

اگر قصد دارید پتوس را در خانه یا هر محیط بسته‌ای نگه دارید، پتوس به نور کم و غیرمستقیم نیازمند است. بنابراین می‌توانید گلدان پتوس سبز خود را در هر جای خانه یا محیط بسته بگذارید. اگر هم علاقه‌مد به نگهداری از پتوس سبز در محیز بیرون هستید، سایه و نیم‌سایه بهترین شرایط برای نگهداری از پتوس سبز در محیط‌های غیربسته و روباز است. پتوس سبز جز پتوس‌هایی است که در نور کم هم رنگ سبز برگ‌های پایدار می‌ماند، اما اگر پتوس از نوع ابلق و رنگی دارید، باید کمی آفتاب و نور را برای حفظ رنگ‌هایش در نظر بگیرید.

آبیاری مناسب برای گیاه پتوس سبز

زمان مناسب برای آبیاری گیاه پتوس سبز را می‌توانید از طریق دوتا نشانه به‌راحتی درک کنید. یکی سطح خاک و دیگری حالت برگ‌ها. هر گاه سطح خاک کاملا خشک شده بود و رطوبت نداشت، می‌توانید اقدام به آبیاری کنید. یکی دیگر از نشانه‌ها برای آگاهی از زمان آبیاری، حالت برگ‌هاست. هرگاه برگ‌های پتوس سبز حالت افتاده و بیحالی داشتند، باید بدانید که زمان آب دادن به گلدان است. در آب دادن به پتوس سبز هم زیاده‌روی نکنید، زیرا باعث غرقابی شدن خاک می‌شود و در طولانی مدت می‌تواند آسیب جدی به ریشه بزند و موجب پوسیدگی شود.

دما و رطوبت مناسب برای گیاه پتوس سبز

گیاه پتوس به مناطق گرمسیری تعلق دارد، اما به راحتی می‌تواند با شرایط مختلف سازگار شود. پتوس سبز در دمای کم و دمای زیاد، طراوات و شادابی خود را از دست می‌دهد. بنابراین مطلوب است که پتوس سبز را در دمای پایین‌تر از 15 درجه سانتی گراد و بالاتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری نکنیم. برای تامین رطوبت لازم انواع پتوس هم می‌توان آن‌ها را غبارپاشی کرد تا شاهد افزایش رشد و پهن‌تر شدن برگ‌های پتوس باشیم.

 خاک و کود مناسب برای گیاه پتوس سبز

خاک سبکی که اسیدی نباشد، بهترین خاک برای رشد و نگهداری از پتو است. علاوه بر این خاک گلدان پتوس باید زهکشی هم شده باشد تا آب از لابه‌لای ذرات خاک به ته گلدان برسد و با ماندگی موجب پوسیدگی ریشه نشود. از ابتدای فصل بهار و در اواسط فصل پاییز هم می‌توان از کود 20-20 که توصیه بسیاری از متخصصان گل و گیاه است، استفاده کرد.

روش تکثیر پتوس سبز

تکثیر پتوس سبز

پتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تکثیر کردن است. فرآیند تکثیر و ازدیاد این گیاه بسیار ساده است و با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان از گلدان پتوس سبز خود چندین گلدان جوان و جدید تهیه کرد. این کار معمولا با سه روش کلی کاشت بذر، خوابانیدن و قلمه‌زنی انجام می‌شود که انجام کاشت بذر به دلیل زمان و زحمت زیاد چندان به صرفه نیست و به جای این کار بهتر است از دو روش دیگر یعنی خوابانیدن و قلمه‌زنی استفاده کرد. در روش خوابانیدن نیاز به یک ساقه بلند از پتوس سبز دارید. برای تکثیر به این شیوه کافی است یک گلدان هم ارتفاع یا کوتاه‌تر از گلدان اصلی انتخاب کنید و بخشی از ساقه بلند انتخابی را در گلدان جدید قرار دهید. ساقه از محلی که در گلدان و خاک قرار گرفته، ریشه داده، جوانه می‌زند و پتوس‌های جدید رشد می‌کنند.

روش دیگر این کار قلمه‌زنی است که به دلیل نتیجه‌گیری سریع بسیار پرطرفدار است. در قلمه‌زنی ساقه پتوس مراحل زیر انجام می‌شوند:

  • در اولین مرحله باید ساقه‌ای جوان و سالم را انتخاب کرد.
  • سپس یک تیغ و تمیز آماده کرد و به اندازه 8-10 سانتی‌متر از ساقه را به صورت اریب برش شد.
  • در مرحله بعد باید برگ‌های اضافه قلمه را جدا کرد. 2 یا 3 برگ روی قلمه کفایت می‌کند.
  • سپس باید قلمه را در آب یا داخل خاک قرار داد.
  • در صورت کاشت قلمه در خاک باید آن را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کرد.
  • برای نگهداری از گلدان قلمه باید محیطی مانند گلخانه آماده کرد.
  • قلمه در خاک پس از یک ماه و در آب پس از دو هفته جوانه‌زنی دارد.

بیماری‌ها و مشکلات پتوس سبز

بیماری‌های پتوس سبز

اگر همه نیازها گیاه پتوس خود را به خوبی تامین می‌کند و به تمام فاکتورهای نگهداری پتوس مو به مو عمل کنید، گلدان پتوس سبز شما همیشه سالم و سبز باقی می‌ماند. در غیر اینصورت احتمال بروز بیماری و مشکلاتی در گیاه وجود دارد که بسته به علت بروز، متفاوت هستند. از جمله بیماری‌ها و مشکلات رایج پتوس سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زرد شدن برگ‌ها

یکی از رایج‌ترین مشکلات در گیاه پتوس سبز، زرد شدن برگ‌ها است که دلایل مختلفی مانند کم نور بودن محیط نگهداری باعث آن می‌شوند. همچنین غرقابی کردن گیاه و حمله آفت‌ها نیز می‌توانند باعث بروز این مشکل باشند.

پژمردگی برگ‌ها

پژمردگی برگ‌ها اصولا به دلیل آبیاری بیش از اندازه است و با کاهش دفعات آبیاری و انجام آن تنها زمانی که گلدان یک بند انگشت خشک شد، امکان درمان مشکل پژمردگی وجود دارد.

سوختن برگ‌ها

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب در مدت طولانی باعث بروز این مشکل در پتوس سبز می‌شود. نوک یا سطح برگ‌های سوخته قهوه‌ای می‌شود.

سوراخ شدن برگ‌ها

از دیگر مشکلات پتوس سبز می‌توان به سوراخ شدن برگ‌های گیاه اشاره کرد. آفات برگخوار، آسیب فیزیکی به گیاه، تابش زیاد نور خورشید و برخی بیماری‌ها باعث بروز این مشکل می‌شوند.

عدم رشد و آویزان نشدن پتوس

بسیاری از افراد پتوس را به دلیل رشد سریع و داشتن حالت آویز دوست دارند. در نتیجه زمانی که گیاه آن‌ها به این مرحله نرسد، احتمال بروز بیماری در آن وجود دارد. در بیشتر موارد عدم رشد پتوس به دلیل سنگین و ناسالم بودن خاک و کوددهی نامرتب است و با رعایت این دو فاکتور رشد گیاه عادی خواهد شد.

آفات و بیماری‌ها

به غیر از مشکلاتی که در اثر نگهداری نامناسب یا بی‌توجهی به نیازهای گیاه پتوس رخ می‌دهد، این گیاه در معرض آفات و بیماری‌های مختلفی هم قرار دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • کنه‌های عنکبوتی: این آفت کوچک یکی از رایج‌ترین آفات پتوس است که تشخیص آن به تنهایی مشکل نیست و تنها از روی تارهایی که بین برگ‌ها ایجاد می‌کند، امکان تشخیص و پیدا کردن آن وجود دارد. در صورت عدم تشخیص به موقع این کنه و تلاش برای درمان آن، حتی احتمال نابودی گیاه هم وجود دارد.
  • شپشک آرد آلود: این آفت رایج دیگر پتوس سبز، حشراتی کوچک به رنگ سفید هستند که در محیط‌های گرم و مرطوب یافت می‌شوند. این حشرات بیضی شکل بوده و ماده‌ای پودری و سفید رنگ در سطح برگ ایجاد می‌کنند.
  • مگس سفید: این کنه شبیه به شپشک زردآلود است و با تغذیه از شیره گیاه موجب آسیب زدن به برگ‌ها می‌شود. این آفات و دیگر آفات پتوس از طریق استفاده آفت‌کش مناسب به راحتی درمان می‌شوند.

جمع بندی

گل پتوس سبز که یکی از رایج‌ترین انواع پتوس است، موضوع این یادداشت از مجموعه یادداشت‌های معرفی انواع پتوس بود. با توجه به این‌که گل پتوس سبز قیمت مناسبی دارد و شرایط نگهداری از آن راحت است، خرید آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 28 خرداد, 1400
  • 2205 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *