پتوس منجولا

پتوس منجولا: نکاتی درباره شرایط نگهداری پتوس منجولا

پتوس منجولا یکی از آن پتوس‌های منحصربه‌فرد با ظاهری خاص است که می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را به خودش جلب کند.

اگر تا به حال تجربه خرید انواع پتوس و نگهداری از آن را به عنوان گیاه آپارتمانی داشته‌اید، شاید بد نباشد که نگهداری و مراقبت از نوعِ دیگری پتوس، یعنی پتوس منجولا را امتحان کنید.

ما در ادامه به معرفی پتوس منجولا، ویژگی‌های آن، شرایط مراقبت و نگهداری از آن پرداخته‌ایم.

معرفی پتوس منجولا

پتوس منجولا یکی دیگر از انواع پتوس است که زادگاه و محل تکثیر این گیاه آپارتمانی را دانشگاه فلوریدا دانسته‌اند. گیاه منجولا نیز مثل بقیه خانواده پتوس برگ‌های پهن سبزرنگ و قلبی‌شکل دارد. تفاوت گیاه پتوس منجولا با پتوس مرمری و بقیه انواع پتوس با رگه‌های رنگی در این است که رگه‌های رنگی پتوس منجولا تک‌رنگ نیستند و به رنگ‌های نقره‌ای، سفید، کرم و سبز روشن دیده می‌شوند. در واقع هر کدام از برگ‌های پتوس منجولا ظاهر منحصربه‌فردی دارند، یعنی احتمال وجود دارد که در یک گل، رنگ سبز رنگ غالب برگ باشد و در گیاه دیگر منجولا، رنگ‌های سفید و کرم و… رنگ غالب باشند و رنگ سبز را احاطه کنند. در گیاه منجولا تکه‌های رنگی شکل خاصی ندارند و همان حضور بی‌نظم روی برگ‌ها، زیبایی تحسین‌برانگیزی به این گل بخشیده است. ناگفته نماند که بیشتر برگ‌های پتوس منجولا به رنگ سبز با رگه‌های رنگی کِرِم به‌صورت پراکنده و جزئی است. البته بعضی دیگر از برگ‌ها نیز لکه‌های بزرگ کرم‌رنگ دارند و برخی دیگر نیز به صورت ترکیبی از این دو هستند.

یکی دیگر از خصیصه‌هایی که باعث تفاوت این گیاه پتوس با بقیه انواع پتوس می‌شود، کناره‌ یا همان لبه برگ‌های آن است. لبه‌های برگ‌‌های پتوس منجولا مانند سایر انواع پتوس صاف و یک‌دست نیست و موج‌دار به‌تظر می‌رسد که همین موجب زیبایی دوچندان این گیاه شده است. همین زیبایی باعث شده که پتوس منجولا برای نگهداری در فضاهای مختلف آپارتمانی، گلخانه و محل کار و اداره مناسب باشد. حتی گل پتوس منجولا را می‌توان به عنوان یک هدیه در نظر گرفت و در مناسبت‌های مختلف به آدم‌های عزیز زندگی‌مان تقدیم کنیم.

شرایط نگهداری و مراقبت از پتوس منجولا

نگهداری از پتوس منجولا

پتوس منجولا یکی از گیاهان آپارتمانی است که به‌ دلیل سازگاری و مقاومت بالایی که نسبت به بقیه گیاهان مشابه دارد، می‌تواند به گیاه آپارتمانی محبوب بسیاری از افراد تبدیل شود. اگر تا الان سابقه نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی را ندارید یا تجربه موفقی در این زمینه نداشته‌اید یا حتی خودتا متخصص در این حوزه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم دیر یا زود خودتان را به تجربه خرید پتوس منجولا و نگهداری از آن دعوت کنید.

آبیاری و رطوبت مناسب برای پتوس منجولا

پتوس منجولا چون به مناطق گرمسیری تعلق دارد، به رطوبت علاقه زیادی دارد. از طرفی رطوبت لازم و مناسب هم می‌تواند موجب تازگی و رشد سریع‌تر پتوس منجولا شود. بنابراین با غبارپاشی هفتگی یا تمیز کردن برگ‌های پتوس منجولا با یک اسفنج نم‌دار می‌توانید رطوبت لازم را برای برگ‌های آن مهیا کنید.

اگر نگران آبیاری پتوس منجولا هستید، باید بگوییم که این پتوس جزو گیاهان مقاوم و کم‌توقع است. برای آگاهی از زمان مناسب آبیاری آن کافی است که فقط به سطح خاک توجه داشته باشید و هر وقت آن را کاملا خشک و بدون رطوبت دیدید، اقدام به آبیاری کنید. لازم است این نکته را هم بدانید که پتوس منجولا میانه خوبی با آبیاری زیاد ندارد. بنابراین برای جلوگیری از غرقابی‌ شدن خاک و بعد از آن، پوسیدگی ریشه و آسیب به برگ‌ها، در آبیاری گیاه پتوس منجولا وسواس به خرج بدهید و افراط نکنید تا  در طولانی‌مدت گیاه سرزنده و شادابی داشته باشید. پیشنهاد می‌شود که ترجیحا از براق‌کننده‌های شیمیایی استفاده نشود یا اگر هم مایل به برق شدن سطح برگ‌ها هستید، به ندرت از مواد شیمیایی برق‌کننده استفاده کنید تا سلامت و شادابی گیاه شما حفظ شود. اگر هم دوست دارید زمان توصیه شده برای آبیاری را بدانید، باید به شما بگوییم که در تابستان هر ۴ تا ۵  روز یک بار و در زمستان هر ۷ تا ۸ روز یک بار می‌توانید برای آبیاری اقدام کنید.

خاک مناسب برای پتوس منجولا

از آنجا که خاک بستر اصلی رشد گیاه است، باید در انتخاب بهترین نوع آن برای گلدان و گل پتوس منجولا دقت به خرج داد. پتوس منجولا باید خاک سبکی داشته باشد. همچنین باید دارای زهکشی هم باشد. سبک بودن خاک و زهکشی شده آن بسیار مهم است. علاوه بر این دو ویژگی خاک از نوع خاک کمپوست، بهترین خاک برای رشد گیاه پتوس منجولا  است. اگر هم تهیه و تدارک خاک کمپوست برای شما مقدور نبود، خاک باغچه، ماسه و خاک برگ نیز برای گیاه پتوس منجولا توصیه شده است.

نور مناسب برای پتوس منجولا

پتوس‌ها نوردوست هستند، اما در نور کم هم قادر به ادامه زندگی و رشد هستند. به همین دلیل است که این گیاهان طرفداران زیادی دارند و به نگهداری و مراقبت از آن‌ها در آپارتمان و محیط‌های بسته توصیه می‌شود، زیرا فراهم کردن شرایط نگهداری از آن، راحت و بدون دردسر است. به همین دلیل، فراهم کردن نور مناسب برای پتوس منجولا کار سختی نیست. شما می‌توانید گلدان پتوس منجولا را در هر جای خانه قرار دهید. فقط باید حواس‌تان باشد که نور مستقیم هم باعث سوختگی برگ‌های پتوس منجولا می‌شود. بنابراین نور مناسب پتوس منجولا، نورِ غیرمستقیم خورشید و قرار گرفتن آن در سایه و نیم‌سایه است.

دما و کود مناسب برای پتوس منجولا

پتوس منجولا به مناطق گرمسیری تعلق دارد و عاشق رطوبت است، بنابراین باید حواس‌مان باشد که دمای محیط نگهداری از آن به زیر 10 درجه سانتی گراد نرسد، زیرا موجب سرمازدگی و بیحال شدن برگ‌های پتوس منجولا می‌شود. دمای مناسب برای منجولا دمای یک اتاق معمولی یعنی بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است.

اگر شاهد توقف یا کُند شدن سرعت رشد پتوس منجولا هستید، می‌توانید از راهکار کوددهی به گیاه‌تان استفاده کنید. در فصل رشد یعنی در فصول بهار و تابستان، استفاده از کود ۲۰-۲۰-۲۰ (ماهی یک بار) توصیه می‌شود.

سخن پایانی درباره پتوس منجولا

پتوس منجولا یکی دیگر از انواع پتوس با ظاهر متفاوت و زیبای خاص بود که در این یادداشت به معرفی آن پرداختیم. اگر شما هم تجربه موفق یا ناموفق نگهداری از پتوس منجولا یا سایر انواع پتوس را دارید، در بخش نظرات سایت، آن‌ها را با ما و بقیه دوستداران خرید گل و گیاه آپارتمانی به اشتراک بگذارید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 31 خرداد, 1400
  • 5394 بازدید

۴ دیدگاه برای “پتوس منجولا: نکاتی درباره شرایط نگهداری پتوس منجولا”

  1. سلام
    من دوتا سوال دارم
    اول اینکه چرا برگای پتوس منجولای من انقد با فاصله ازهم درمیاد و بیشترش ساقه اس؟
    دوم اینکه چرا وقتی میزارم تو آب ریشه کنه قهوه ای میشه و می‌پوسه؟

    • سلام، فاصله بخاطر کمبود نور هستش، قهوه ای شدن هم دلیلش قارچه که عوامل زیادی مثل استریل نبود وسیله برش، تعویض دیرهنگام آب و … می‌تونه باعث قارچ بشه.

  2. من ی پتوس منجولا دارم گلای زیادی دارم و همه بسیار سرزنده هستن تنها گلی ک مدام برگ سوزی داره همین منجولاست البته اینم بگم زمانی ک خریدمش با پست برام آوردن و کل ریشه از خاک در اومده بود و خیلی داغون شده بود حالا نمیدونم دلیلش همینه یا نه چیز دیگه ای هست قسمت پنجره جنوبی با نور فیلتر شده گذاشتم خاک با زهکش بالا براش تهیه کردم و آب هم سطح خاک خشک بشه آبیاری میکنم کود هم کودهای خوبی ک برای بقیه گلهام استفاده میکنم بهش میدم حتی پتوس ارتشی هم دارم ولی خیلی زیباست فقط امان از دست این منجولا

    • سلام

      اگر به واتساپ دسترسی دارین لطفا عکس گیاه رو برای این شماره ارسال کنید

      ۰۹۱۰۰۸۲۳۹۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *