پتوس نقره‌ای

پتوس نقره‌ای: نکاتی از نگهداری تا روش تکثیر

پتوس نقره‌ای یا پتوس ساتین، یکی دیگر از انواع پتوس است که به‌ دلیل شکل ظاهری محبوبیت بسیاری دارد. همان‌طور که از نام این گیا پتوس می‌توان بفهمید، روی برگ‌های قلبی‌شکل پتوس نقره‌ای، لکه‌های خاکستری-نقره‌ای وجود دارد که به آن زیبایی خاصی بخشیده‌اند. پتوس نقره‌ای هم همچون سایر اعضای خانواده پتوس‌ها گیاهی دوست‌داشتنی با شرایط نگهداری راحت و آسان است. ما در این یادداشت قصد داریم به معرفی پتوس نقره‌ای یا پتوس ساتین (با هر دو نام شناخته می‌شود) بپردازیم و از شرایط نگهداری و مراقبت آن حرف بزنیم. اگر قصد خرید پتوس نقره‌ای را دارید یا به‌ تازگی صاحب این پتوس شده‌اید، ادامه مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. در ادامه همراه ما باشید.

پتوس نقره‌ای با نام علمی «اسکینداپسوس پیکتوس (Scindapsus pictus)» در دسته گیاهان بالارونده جای می‌گیرد. البته این گیاه جذاب با عنوان‌های دیگری نظیر پوتوس ساتین، پوتوس ابریشمی، پوتوس نقره‌ای، فیلودندرون نقره‌ای نیز شناخته می‌شود. این پتوس دارای برگ‌های سبز تیره با لکه‌های خاکستری-نقره‌ای است و به‌خاطر تفاوت شکل ظاهری برگ‌هایش از سایر پتوس‌ها متمایز است. پتوس نقره‌ای که بومی مناطق گرمسیری یعنی جنوب شرقی آسیاست، به مکان‌های سرپوشیده علاقه بسیاری دارد و در چنین مکان‌هایی به‌خوبی رشد می‌کند. شاید به همین خاطر است که گیاه پتوس و انواع آن را گیاهان مناسب آپارتمانی دانسته‌اند. همه پتوس‌ها، به‌خصوص پتوس نقره‌ای، علاقه‌ای به سرما ندارند و سرما رشد آن‌ها را کُند می‌کند. بنابراین دمای اتاق بهترین مکان برای نگهداری از آن‌هاست و می‌توان شاهد رشد و قد کشیدن آن‌ها بود. پتوس نقره‌ای در صورت وجود شرایط مطلوب می‌تواند تا سه متر هم رشد کند.

شرایط مراقبت و نگهداری از پتوس ساتین

مراقبت از پتوس نقره‌ای

اگر طرفدار خرید و نگهداری از گل‌های آپارتمانی‌ای هستید که نگهداری از آن‌ها ساده و راحت است، ما به شما نگهداری و مراقبت از انواع پتوس‌ها و بعد هم پتوس نقره‌ای یا ساتین را پیشنهاد می‌کنیم. پتوس ساتین با این‌که سرعت رشد کمی دارد، اما گیاهی مقاوم است که داشتن و مراقبت از آن می‌تواند موجب لذت شود. از طرفی، شکل ظاهری و رنگ آن هم برای هر مکان و دکوراسیونی، زیبایی دوچندانی به ارمغان می‌آورد. در ادامه به شرایط لازم برای نگهداری از پتوس ساتین اشاره کرده‌ایم.

[irp posts=”3000″ name=”شرایط نگهداری از انواع پتوس”]

نور مناسب برای پتوس نقره‌ای

نور حیاتی‌ترین شرط لازم برای یک گیاه است. نیاز هر گیاه نسبت به نور متفاوت است. پتوس نقره‌ای نیز به کم‌نوری مقاوم است، اما در معرض نور قرار نگرفتن هم باعث می‌شود که لکه‌های رنگی خود را از دست بدهد. بنابراین نور کم یا زیاد مناسب نیست. اگر می‌خواهید شرایط نوری مطلوبی برای گیاه‌تان فراهم کنید، آن را پشت پنجره‌ای نورگیرجنوبی بگذارید؛ پنجره‌ای که مقابل نور آفتاب قرار دارد اما نور آن‌قدر مستقیم نیست که باعث سوختگی برگ‌های پتوس نقره‌ای شما شود.  بنابریان نور غیرمستقیم داخل ساختمان شرایط ایده‌آل و مناسبی برای رشد و قد کشیدن گیاه پتوس ساتین شماست.

خاک مناسب برای پتوس نقره‌ای

برای این‌که گیاه در شرایط مطلوبی رشد کند، لازم است PH خاک را نیز در نظر گرفت. PH مناسب برای خاک پتوس ساتین، خاکی است که PH آن بین 6/1 تا 6/5 باشد. علاوه بر این خاک مناسب گلدان پتوس ساتین، خاک مخلوط گلدان است که می‌توان آن را از فروشگاه ملزومات گل و گیاه آپارتمانی تهیه کرد. ذکر این نکته هم ضروری است که خاک پتوس ساتین نباید سنگین باشد. از طرفی این نوع پتوس در خاک غرقابی و نرم به‌ خوبی رشد نمی‌کند. به همین دلیل خاک باید زهکشی شده باشد تا در زمان آبیاری، قطرات آب از میان ذرات سبک خاک خارج شود تا شرایط لازم برای پوسیدگی ریشه و برگ‌ها فراهم نشود.

[irp posts=”3007″ name=”انواع بیماری‌ها و مشکلات پتوس”]

آبیاری مناسب برای پتوس نقره‌ای

بهترین زمان آبیاری گل پتوس نقره‌ای زمانی است که سطح خاک گلدان به عمق 2 تا 3 سانتی‌متر خشک شده باشد. همچنین باید آبیاری به‌قدری باشد که آب از منفذ زیرین گلدان خارج شده و خاک غرقابی نشود. در فصل‌های گرم سال (بهار و تابستان) می‌توان هر 5 یا 6 روز در میان، اقدام به آبیاری گلدان کرد و در فصل‌های سرد سال نیز هر 7 یا 8 روز یک‌بار گلدان را آبیاری کرد. نکته مهم هنگام آبیاری این است که اگر در آب دادن به گیاه پتوس ساتین دقت به خرج ندهیم و بیش از نیاز گیاه آن را آبیاری کنیم، موجب پوسیدگی ریشه و زردی و پژمردگی برگ‌ها خواهیم شد.

دما و رطوبت مناسب برای پتوس نقره‌ای

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، پتوس نقره‌ای یک گیاه گرمسیری است. بنابراین به محیطی با دمای بالا تمایل بیشتری دارد و در محیط‌های سرد و با دمای پایین، رشد کندتری دارد و حتی گاهی قادر به دوام آوردن نیست. دمای مناسب برای نگهداری از این پتوس زیبا، دمایی بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. برای تامین رطوبت مورد نیاز پتوس نقره‌ای هم می‌توان از غبارپاشی استفاده کرد. البته بهتر است غبارپاشی با آب جوشیده شده انجام شود. زیرا املاح موجود در آب می‌تواند باعث صدمه به ریشه و برگ‌ها شود.

[irp posts=”3019″ name=”روش تکثیر و رشد پتوس”]

در نظر گرفتن و فراهم کردن همه شرایطی که در بالا درباره آن‌ها توضیح دادیم، موجب شادابی و طراوت گل پتوس شما خواهد شد، اما اگر دوست دارید که گلدان شما جلوه ویژه‌ای داشته باشید و سرعت رشدش بیشتر شود، لازم است که هر چند وقت یک‌بار برگ‌های آسیب‌دیده، سوخته و پژمرده را از گیاه جدا کنید. سبک کردن گیاه از برگ‌های غیرسالم می‌تواند رشد گیاه را به‌ حالت عادی برگرداند و طراوت تازه‌ای به گیاه ببخشد. هرس کردن گیاه پتوس نقره‌ای و عوض کردن گلدان (وقتی فضای مناسب و کافی برای ریشه وجود نداشت) یکی دیگر از روش‌های فراهم کردن شرایط رشد مناسب برای گیاه پتوس نقره‌ای است.

نکته پایانی درباره پتوس نقره‌ای

و در آخر، شاید شنیده باشید که از انواع پتوس به‌عنوان یک گیاه سمی یاد می‌شود. باید گفت که گیاه پتوس با همه زیبایی‌اش نباید در دسترس حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه و بچه‌های کوچک قرار بگیرد. زیرا در صورت بلعیده شده، می‌تواند موجب مسمویت شود. البته این مسمومیت موجب بیماری‌های کُشنده و اتفاقات ناخوشایند نمی‌شود و فقط منجر به تحریک و التهاب دهان و گلو می‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی که احتمال وقوع آن‌ها کم است، توصیه می‌شود که گیاه پتوس در جایی دور از دسترس حیوانات خانگی و بچه‌ها نگهداری شود تا دسترسی به آن سخت باشد. با در نظر گرفتن یک مکان مناسب که هم دور از دسترس باشد و هم زیبایی گل پتوس نقره‌ای به چشم بیاید، می‌تواند از مراقبت و نگهداری این گیاه آپارتمانی لذت برد.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 23 مرداد, 1400
  • 2361 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *