پتوس نئون

پتوس نئونی: نکاتی درباره شرایط نگهداری پتوس نئونی

پتوس نئونی یکی از منحصربه‌فردترین انواع پتوس است که نگهداری از آن آرزوی داشتن یه جنگل شخصی با رنگ سبز خاص را محقق می‌کند. پتوس نئونی همان‌طور که از نامش برمی‌آید، دارای رنگ سبز خاصی‌ست که به نئونی شهرت دارد. البته پتوس نئونی با نام‌های دیگری نظیر پتوس نئون، پتوس آهک و پتوس زرد نیز شناخته می‌شود. البته به نام پتوس طلایی نیز شناخته می‌شود که اشتباه است، زیرا پتوس طلایی یا لب‌طلایی به پتوس از نوع ابلق گفته می‌شود و نباید این دو گونه خاص گیاه پتوس را یکی بدانیم. ما در این مقاله از مجموعه مقالات گیاه پتوس و انواع آن، قصد داریم به معرفی پتوس نئونی بپردازیم. اگر دوستدار گل و گیاه خاص با رنگ‌های چشم‌نواز هستید و قصد خرید پتوس را دارید در ادامه همراه ما باشید.

فهرست مطالب

اگر با دیدن رنگ سبز خاص پتوس نئونی نگران این شدید که این گیاه به نور زیادی برای رشد احتیاج دارد، نگرانی شما بی‌مورد است. باید به شما این مژده را بدهیم که این گیاه برخلاف ظاهرش از گیاهان مقاوم نسبت به نور است و در شرایط نور کم نیز دوام می‌آورد و به‌خوبی به رشدش ادامه می‌دهد.

گیاه پتوس نئونی که از خانواده شیپوریان است و با نام علمی Epipremnum aureum شناخته می‌شود، در دسته گیاهان پیچکی قرار دارد که به صورتی طولی رشد می‌کند. اگر برای زیبایی‌بخشی به محیط از این گیاه استفاده می‌کنید، می‌توانید از دیوار یا جای مناسبی به‌عنوان تکیه‌گاه برای گیاه کمک بگیرید تا به صورت پیچکی رشد کند و موجب زیبایی محیط شود. جز این شرایط، می‌توانید از گیاه پتوس نئونی به‌عنوان گیاه آویزی تزئینی نیز استفاده کنید. در معمولی‌ترین حالت نیز، پتوس نئونی می‌تواند در یک گلدان رومیزی نگهداری شود تا از تماشای رنگ سبز خاص آن لذت ببرید. اگر تا به اینجا، مشتاق به خرید پتوس نئون ارزان و نگهداری از آن شده‌اید، در ادامه اطلاعات مهمی درباره شرایط نگهداری و مراقبت مطلوب از گل پتوس نئونی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

شرایط نگهداری و مراقبت از پتوس نئونی

نور مناسب برای پتوس نئونی

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، پتوس نئونی جزو گیاهانی است که در شرایط نور کم نیز به رشد خود ادامه می‌دهد و احتیاج فراوانی به نور مستقیم ندارد. بنابراین اگر قصد دارید که از پتوس نئونی در خانه و محل‌کارتان استفاده کنید که نورگیر خوبی ندارد، نگران نباشید. این گیاه کاملا منطبق بر شرایط است و نور کم آسیب جدی‌ای به رشد و زیبایی آن نمی‌زند. اما ذکر این نکته هم ضروری است که گیاه پتوس نئونی در نور متوسط شرایط ایده‌آل و مطلوبی خواهد داشت. اگر هم قصد دارید که در محیط بیرون از گپتوس نئونی مراقبت کنید، نیم‌سایه و دور بودن از مواجهه مستقیم با نور خورشید، بهترین مکان برای نگهداری از گیاه است. در آخر، اگر پتوس نئونی شما دارای برگ‌های تیره‌ سبز است، نگران نباشید، زیرا در معرض نور زیاد قرار گرفته است. ما انتقال گیاه‌تان در سایه یا نیم‌سایه، گلدانی با گل پتوس نئونی خواهید داشت که رنگ منحصربه‌فردی خواهد داشت.

دمای مناسب برای پتوس نئونی

پتوس‌ها بومی جزایر سلیمان و مناطق گرمسیری هستند. با این‌که پتوس‌ها با هر شرایطی خود را منطبق می‌کنند، اما نمی‌توان علاقه آن‌ها به دمای بالا، گرما و رطوبت فراوان را نادیده گرفت. بنابراین از نگهداری پتوس در جاهایی با دمای پایین خودداری کنید و با غبارپاشی و تمیز کردن آن‌ها با دستمال مرطوب، رطوبت کافی و موردعلاقه آن‌ها را برای رشد و پهن‌تر شدن برگ‌هایشان فراهم کنید. از دیگر نکات مهم برای فراهم آوردن دمان مناسب برای پتوس نئونی این است که دمای اتاق بهترین دمای مناسب برای آن است. بنابراین می‌توانید گلدان‌تان را در فضا و دمای خانه با خیال راحت نگهداری کنید.

خاک مناسب برای پتوس نئونی

خاک حکم وطن و بستری مناسب برای شد پتوس نئونی دارد، بنابراین نمی‌توان از اهمیت آن در رشد و نمو گیاه غافل بود. خاک مناسب با پتوس نئونی می‌تواند ترکیب متناسبی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه باشد. البته می‌توان از خاک کاکتوس هم استفاده کرد. زهکشی نیز جزو ضروریات مهم برای سلامت پتوس نئونی است، زیرا زهکشی آب اضافه را از میان ذرات خاک سبک خارج می‌کند و اجازه غرقابی شدن خاک را نمی‌دهد. استفاده از کود در فصل بهار و تابستان هم توصیه می‌شود. هرگاه رشد پتوس نئونی کم و کند شد، می‌توانید با کوددهی باعث افزایش مواد آلی و معدنی خاک گلدان شوید تا شرایط بهتری برای رشد کردن پیدا کند.

آبیاری مناسب برای پتوس نئونی

پتوس نئونی می‌تواند دچار پوسیدگی ریشه شود، بنابراین باید از آبیاری زیاد آن خودداری کرد. بهترین زمان مناسب برای آبیاری گیاه زمانی است که ببینیم سطح خاک کاملا خشک شده باشد. آن وقت می‌توان با خیال راحت پتوس نئونی را آبیاری کرد. تجربه ثابت کرده است، در فصل‌های گرم‌ باید هفته‌ای دو بار و در فصل‌های سرد، هفته‌ای یک بار گیاه پتوس را آبیاری کرد. بعد از آبیاری باید به این نکته هم توجه داشت که آب جمع‌شده در ظرف زیر گلدان تخلیه شود که موجب پوسیدگی نشود.

برخی مشکلات و بیماری‌های پتوس نئونی

 

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های پتوس نئونی

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های پتوس نئونی و کناره‌های آن نشانه سوختگی است. این یعنی این‌که گیاه شما در معرض نور زیاد و مستقیمی قرار دارد. هرگاه نوک برگ‌های پتوس شما قهوه‌ای شد و به حالت سوختگی درآمد، آن را در سایه و نیم‌سایه قرار دهید تا سوختگی بیشتر نشود.

زرد شدن برگ‌های پتوس نئونی

زردشدن و بیحالی برگ‌های پتوس می‌تواند دو دلیل داشته باشد. کم یا زیاد بودن میزان آبیاری. در این صورت و برای رفع این مشکل باید به فاصله بین آبیاری دقت کرد تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری شود.

زخم‌های سفید روی برگ‌های پتوس نئونی

زخم‌ها و لکه‌های سفید نشان از وجود آفت و کنه‌های گیاهی را دارد که برای رفع آن‌ها باید از آفت‌کش‌های مخصوص استفاده کرد. شما می‌توانید برای دفع کنه و آفات از دو روش اسپری کردن سم‌های آفت‌کش‌ استفاده کنید یا یک پنبه آغشته به آفت‌کش را روی برگ‌ها بکشید.

چین و چروک برگ‌های پتوس نئونی

هرگاه چین و چروک روی برگ‌های پتوس نئونی پدیدار شد، باید بدانید که به دلیل دمای پایین محل نگهداری و سرمای هواست. برای جلوگیری از تشدید چین و چروک‌ها و از بین رفتن گیاه در دمای پایین، باید گلدان گیاه‌تان را به جای گرم‌تری منتقل کنید.

سخن پایانی

پتوس نئونی یکی از انواع پتوس است که در این یادداشت به معرفی مفصل آن، شرایط نگهداری و مراقبت و همچنین مشکلات و بیماری‌های آن پرداختیم. امیدواریم خواندن این اطلاعات به شما در انتخاب و خرید پتوس نئونی کمک کند و اگر صاحب این گیاه دوست‌داشتنی هستید، اطلاعات بیشتری در خصوص ویژگی‌ها و شرایط نگهداری‌اش در اختیار شما گذاشته شده باشد. اگر شما نیز تجربه نگهداری از پتوس نئونی یا هر پتوس دیگری را دارید، می‌توانید در بخش نظرات سایت، آن‌ها را با ما و بقیه کاربران به‌اشتراک بگذارید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 24 خرداد, 1400
  • 3852 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *