آبیاری گیاهان آپارتمانی

نحوه آبیاری گیاهان آپارتمانی؛ بهترین زمان آبیاری در فصول مختلف سال

تمام علاقه‌مندان به نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی، در زمان خرید گیاهان آپارتمانی به ‌دنبال این هستند که از شرایط نگهداری گیاه به‌خوبی آگاه شوند تا بتوانند گیاه و گلدانی را برای خانه یا محل کار خود انتخاب کنند، که متناسب با شرایط نگهداری آن‌هاست. به همین دلیل است که در زمان انتخاب و خرید گل و گیاه، علاوه بر این‌‎که درباره نور مناسب گیاهان آپارتمانی سوال می‌کنند، اطلاع از شرایط آبیاری گیاهان آپارتمانی نیز به یکی از دغدغه‌های مهم آن‌ها تبدیل می‌شود. دلیل این‌که افراد زیادی در تلاش برای شناخت روش اصولی و نحوه درست آبیاری گیاهان آپارتمانی هستند، این است که آبیاری مناسب در طراوات و شادابی گیاهان آپارتمانی نقش چشمگیری دارد.

اگر همه شرایط مناسب برای نگهداری گیاه و رشد مطلوب آن فراهم باشد، اما گلدان شما دچار کم‌آبی یا غرقابی شود، تمام تلاش‌های شما برای حفظ طراوات و شادابی گیاه بی‌نتیجه می‌ماند. از این رو، در زمان خرید گل و گیاه آپارتمانی از سارینالند و گرفتن راهنمایی از پشتیبانان متخصص ما با سابقه فروش گل در محلات، سوال درباره بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی یا بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی، یکی از دغدغه‌های اصلی و پرتکرارترین سوال‌های شماست. به همین دلیل قصد داریم در این نوشتار به‌طور مفصل به توضیح چند قاعده مهم و کلی آبیاری گیاهان آپارتمانی بپردازیم.

قدم اول: شناخت دقیق گیاه خود

شناخت گیاه آپارتمانی

اولین قدم برای رعایت اصولی آبیاری گیاهان آپارتمانی این است که به‌خوبی نوع گیاه خود و میزان نیازمندی‌اش به آبیاری را بدانیم. برخی گیاهان که بومی مناطق مرطوب و گرمسیری هستند، همچنان به خاک مرطوب و آبیاری منظم و همیشگی احتیاج دارند. برخی از گیاهان نیز به‌سبب این‌که متعلق به مناطق خشک و کویری‌اند، میانه خوبی با آب و رطوبت زیاد ندارند. از این رو، شناخت نوع گیاه قدم اول در شناخت نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی است.

آبیاری گیاهان علاقه‌مند به رطوبت

آبیاری گیاهان رطوبت دوست

اغلب گیاهان مناطق گرمسیری به رطوبت علاقه‌مند هستند. با نگاه کردن و بررسی میزان خشکی خاک گلدان این گیاهان به‌راحتی می‌توان دریافت که به آبیاری احتیاج دارند یا نه. اگر خاک گلدان گیاهان رطوبت‌‎دوستِ شما خشک شده بود، آن را آبیاری کنید. قانون ساده‌ای وجود دارد که هروقت خاک گلدان خشک شد، بهترین زمان برای آبیاری مجدد است.

آبیاری گیاهان علاقه‌مند به خشکی

آبیاری-گیاهان-به-خشکی

نگهداری از گیاهانی که نیازمند آبیاری مداوم نیستند و در کم‌آبی نیز دوام می‌آورند، پیشنهاد ما به همه افرادی است که به‌تازگی قدم در راه نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی گذاشته‌اند. این گیاهان که میانه خوبی با رطوبت ندارند، در مدت‌زمان طولانی می‌توانند کم‌آبی و خشکی خاک را تحمل کنند. انواع کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها از این دسته هستند.

قدم دوم: شناخت دقیق زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی در طول روز

زمان آبیاری گیاهان

پس از شناخت میزان نیازمندی هر گیاه به آبیاری، باید بدانیم که بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی در طول روز چه زمانی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بهترین زمان آبیاری گیاهان، هر صبح، قبل از طول آفتاب است. البته فراموش نکنید که آب را روی برگ‌های گیاه‌تان نریزید، چراکه نور خورشید و فرآیند تبخیر موجب سوختگی برگ‌ها و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای می‌شود. آبیاری گیاهان در حوالی شب، وقتی هوا رو به تاریکی می‌رود، یکی از اشتباهات رایج در نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی است، چراکه بعد از غروب خروشید، سرعت تبخیر بسیار آهسته و کُند است. همین باعث می‌شود که آب میان ذرات خاک بماند. همین غرقابی شدن نیز موجب بیماری و گندیدگی ریشه‌های خاک می‌شود.

قدم سوم: شناخت زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی در فصول مختلف

آبیاری در فصول مختلف

شما هر نوع گیاهی که داشته باشید، باید بدانید که در فصول سرد سال، نیاز هر گیاهی به آبیاری، به حداقلی‌ترین حالت خود می‌رسد. از آنجا که سرعت تبخیر به‌دلیل کمبود نور خورشید و زاویه تابش کم است، بنابراین ذرات خاک می‌توانند تا مدت طولانی رطوبت را در خود حفظ کنند. همچنین، در فصل‌های پاییز و زمستان هر گیاهی، پایین‌ترین میزان سطح رشد خود را دارد و به خواب زمستانی می‌رود. برای تشخصیص بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی در فصول سرد، کافی است که رطوبت سطح خاک را بررسی کنیم. درصورتی‌که سطح خاک کاملا خشک شده بود، می‌توان با خیال راحت اقدام به آبیاری کرد. در فصول سرد سال، باید فواصل بین هر آبیاری طولانی‌مدت باشد. در فصل‌های گرم نیز چون زاویه تابش خورشید مستقیم است، تبخیر با سرعت زیادی انجام می‌شود. برای همین در فصل‌های گرم به‌ویژه تابستان باید فواصل بین هر دوره آبیاری کم باشد؛ چراکه سطح خاک به‌سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهد.

قدم چهارم: آبیاری گیاهان آپارتمانی با آبِ مناسب

آبیاری با مناسب

بعد از شناخت بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی در فصول مختلف سال و در طول روز، باید به این نکته مهم اشاره کرد که آبیاری گیاه با آبِ مناسب نیز نقش مهمی در سلامت و نشاط گیاه دارد. اگر آبی که برای آبیاری گل و گیاه آپارتمانی استفاده می‌شود، مقادیر زیادی املاح داشته باشد، ممکن است سلامت گیاه را به خطر بیندازد. همچنین نمی‌توان از آبِ زیاد گرم یا زیاد سرد استفاده کرد. ما به شما توصیه می‌کنیم در زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی خود، آب را در ظرفی بریزید. مدتی آن را در جایی قرار بدهید تا میزان کُلُر موجود در آن، از بین برود. همچنین دمای آب با دمای محیط برابر شود. بعد از چند دقیقه شما می‌توانید با خیال راحت اقدام به آبیاری گلدان خود کنید.

سخن پایانی در رابطه با آبیاری گیاهان آپارتمانی

از آنجا که میزان آبیاری و بهترین زمان آبیاری انواع گیاهان آپارتمانی با یکدیگر متفاوت است، مشاوران سارینالند می‌توانند بعد از خرید گیاه آپارتمانی موردعلاقه‌تان، اطلاعات لازم را درباره نور مناسب گیاهان آپارتمانی و بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی را در اختیار شما قرار دهند. ما در این نوشتار به سه قاعده کلی درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی اشاره کردیم. قصد ما از بیان این سه نکته مهم این بود که برای همه افراد با هر نوع گلی که برای نگهداری در خانه یا محل کار انتخاب می‌کنند، کارآمد باشد. بنابراین فرقی نمی‌کند که شما گیاهان حساسی مثل بنجامین یا گل‌هایی گل‌دهی در خانه باشید یا به نگهداری از کاکتوس‌ها می‌پردازید، اطلاع از بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی در فصول مختلف سال و در طول روز به شما کمک می‌کند تا از عهه نگهدای گیاهان خوب به‌خوبی بربیایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *