معرفی فیکوس لیراتا

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا، یکی از زیباترین گیاهان همیشه سبز و آپارتمانی است که شاید نام آن به گوش‌تان آشنا نباشد. این گیاه اگر فضای کافی برای رشد کردن داشته باشد، می‌تواند تا ارتفاع 12 متر هم رشد کند و با برگ‌های بزرگ و پهنش فضایی مطبوع با سایه‌ای خنک ایجاد کند. برگ‌های همیشه سبز و براق این گیاه حالتی مشابه پنج ضلعی دارند. حاشیه‌های مواج این برگ‌ها ظاهر جذاب و خاصی به آن بخشیده که در هر گل و گیاهی دیده نمی‌شود. در کنار این ظاهر زیبا به خاطر راحتی شرایط نگهداری از فیکوس لیراتا، در بین گیاهان آپارتمانی گزینه خوبی برای نگهداری در منزل یا محیط کار به شمار می‌رود.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

اگر از فیکوس لیراتا در محیط آپارتمانی به خوبی نگهداری شود، تا ارتفاع دو متر یا کمی بیشتر رشد خواهد کرد. در صورتی که بتوانید شرایط مطلوب این گیاه را برای نگهداری فراهم کنید، برگ‌های دلفریب آن تا اندازه 30 یا حتی 40 سانتی‌متری هم بزرگ خواهند شد!

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه فیکوس لیراتا

این گیاه نوعی درخت یا درخچه زینتی به شمار  می‌رود که زادگاه اصلی آن مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری بوده است. حتماً می‌توانید حدس بزنید که در صورت کاشت این گیاه در باغ و باغچه، رشد آن به اندازه یک درخت خواهد بود؛ اما با نگهداری در گلدان به یک درخچه تبدیل خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این گیاه زیبا با خود به همراه دارد، تصفیه کردن هوا و کاهش گرد و غبار محیط اطرافش است. البته علاوه بر این دو مورد می‌تواند در تعدیل رطوبت محیط هم نقش داشته باشد. حالا همه این موارد برای ما چه فوایدی خواهد داشت؟! با این تعاریف در صورتی که گیاه فیکوس لیراتا را در خانه داشته باشید، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، گلودرد و عطسه در بدن شما کاهش پیدا می‌کند.

اگر قصد خرید فیکوس لیراتا را دارید به این نکته توجه کنید که در کنار این فایده می‌تواند مضر و سمی هم باشد! چطور؟ اگر برگ‌های این گیاه جویده و خورده شود می‌تواند باعث مسموم شدن فرد شود. پس توصیه می‌شود که دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی قرار بگیرد.

شرایط نگهداری از گیاه فیکوس لیراتا

نگهداری لیراتا

برای نگهداری از همه گیاهان سه عامل اصلی وجود دارد که همه آن‌ها را می‌شناسند: آب، خاک و نور. اما در کنار این سه عنصر باید به نکات دیگری هم توجه شود تا گیاهی شاداب با رشد شریع داشته باشید. برای این که همه نکات مربوط به شرایط نگهداری از گیاه فیکوس لیراتا را آموزش ببینید، به ادامه مقاله خوب دقت کنید:

دمای مناسب برای رشد این گیاه

بهترین دما برای نگهداری از گیاه فیکوس لیراتا همان دمای اتاق است که بین 16 تا 25 درجه سانتی‌گراد تعریف شده. نکته‌ای که در مورد شرایط دمایی باید در نظر داشته باشید این است که این گیاه به هوایی با دمای ثابت نیازمند است و به نوسانات دمایی واکنش نشان می‌دهد.

به این معنی که اگر گلدان را مثلاً در نزدیکی در ورودی قرار دهید، در اثر باز و بسته شدن در و وزش باد به یک سمت گیاه، برگ‌های همان سمت زرد شده و دچار ریزش می‌شوند. دقت کنید که برای انتخای محل قرار دادن گلدان، جاهایی که در معرض باد قرار دارند یا نزدیک به وسایل سرمایشی و گرمایشی هستند را حذف کنید.

حجم مناسب نور برای این گیاه

نور مناسب می‌تواند گیاه شما را سرحال‌تر از همیشه نشان دهد و باعث افزایش سرعت رشد آن شود. از طرف دیگر نور کم هم باعث می‌شود که گیاه دچار کچلی شود و برگ‌های آن یکی در میان رشد کنند!

فیکوس لیراتا به نو غیرمستقیم علاقه دارد؛ در صورتی که این گیاه را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید، برگ‌هیا آن اصطلاحاً می‌سوزند و از بین می‌روند. در هنگاه خرید فیکوس ابتدا نور محل نگهداری گیاه را برریب کنید، بهترین مکان برای نگهداری کردن از این گیاه، پشت پنجره جنوبی خانه یا محل کارتان است.

نکته مهم اول: برای این که گیاه به یک سمت کج نشود و رشد سایه‌ای نداشته باشد، بهتر است که هر هفته گلدان را بچرخانید. به این ترتیب گیاهی زیباتر و خوش‌فرم‌تر خواهید داشت.

نکته مهم دوم: چیزی که شاید کمتر کسی درباره نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی به آن توجه کند، تمیز کردن برگ‌های گیاهان است. پیشنهاد می‌شود برای جذب نور بهتر هر هفته یک بار با دستمالی نم‌داری که نرم است، پشت و روی برگ‌های فیکوس لیراتا را تمیز کنید. با این کار فرآیند جذب نور برای گیاه آسان‌تر و کامل‌تر انجام می‌شود.

تغذیه و شرایط کوددهی

معمولاً این گیاه به کود قوی نیاز پیدا نمی‌کند. اما اگر فکر می‌کنید باید آن را با کود تقویت کنید، بهتر است که در فصل رشد گیاه (یعنی بهار تا پاییز) ماهی یک بار کوددهی را انجام دهید.

استفاده از کود سه بیست و کود آهن به صورت ماهانه و اسید هیومیک هر سه ماه یکبار برای سالم ماندن و رشد سریعتر این گیاه توصیه می‌شود. 7 کود اصلی فیکوس شامل موارد زیر است: 

توجه داشته باشید که زیاده‌روی در کوددهی باعث سوختگی برگ‌های گیاه‌تان خواهد شد و حتما از کود مناسب فیکوس استفاده کنید.

برای خرید کود npk با قیمت مناسب ویژه فیکوس لیراتا می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

بهترین روش آبیاری به فیکوس لیراتا

اگر سابقه نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی را داشته باشید، خوب می‌دانید که برای آبیاری به هر گیاهی باید سطح خاک آن را چک کنید. اگر بعد از چک کردن خاک گلدان متوجه خشکی آن شدید باید آبیاری به گیاه را انجام دهید.  

بزرگ بودن برگ‌های فیکوس لیراتا یکی از دلایلی است که باعث نیاز زیاد این گیاه به آب می‌شود. البته باید دقت کنید که با آبیاری زیاد باعث زردی و ریزش برگ‌های زیبای این گیاه نشوید. در صورت آبیاری بیش از اندازه هم برگ‌های گیاه قهوه‌ای رنگ شده و می‌ریزند.

پیشنهاد ما این است که حتماً قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک تا عمق 2 یا 3 سانتی‌متری را چک کنید . در صورت خشک بودن برای آبیاری دست به کار شوید.

نکته مهم: بعد از آبیاری به زیرگلدانی دقت کنید. اگر آب اضافی زیر گلدانی را پر کرد، حتماً آن را خالی کنید. در صورتی که رطوبت از زیر گلدان به گیاه برسد، ریشه‌ها آسیب می‌بینند و گیاه شما آسیب می‌بیند.

رطوبت کافی برای این نوع از گیاه فیکوس

از آن‌جایی که زادگاه این گساه مناطق گرم و مرطوب است، به هوای شرجی و رطوبت بالا علاقه‌مند است. برگ‌های بزرگ فیکوس لیراتا باعث تبخیر زیاد آب از سطح گیاه می‌شوند، در نتیجه نیاز گیاه به رطوبت بالا می‌رود.

بهتر است برای نگهداری از این گیاه هر روز یا حتی روزی دو بار غبارپاشی روی برگ‌هیا گیاه انجام شود. برای غبارپاشی کردن بهتر است از آب جوشیده شده سرد استفاده کنید که املاح کمتری داشته باشد. اگر روزی دو نوبت این کار را انجام می‌دهید، بد نیست یک بار صبح و یک بار شب سراغ آب‌پاشی کردن بروید.

نکته جالب! اگر چند گلدان را کنار هم قرار دهید، گیاهان می‌توانند خود به خود رطوبت هوای اطراف‌شان را بیشتر کنند. پس بهتر است که گلدان‌های خود را در نزدیک یکدیگر قرار دهید.

ویژگی‌های خاک مناسب برای این گیاه

ریشه‌های این گیاه خاکی با زهکشی خوب و مواد آلی فراوان را می‌پسندند. ترکیبی از نصف پیت ماس و نصف پرلیت دانه درشت می‌تواند همان خاکی باشد که فیکوس لیراتا به آن نیاز دارد. یادتان باشد که به هیج وجه از خاک کاکتوس یا خاک رس باغچه برای این پر کردن گلدان این گیاه ستفاده نکنید. ترکیب پیت ماس، پرلیت، کوکوپیت و تکه‌های شن درشت هم می‌تواند بستر فوق العاد‌ه‌ای برای رشد این گیاه زیبا باشد.

نحوه هرس کردن فیکوس لیراتا

اگر شاخه‌های فرعی گیاه بیش از حد رشد کرده‌اند یا در مسیر نامناسبی قر کشیده‌اند، می‌توانید آن‌ها را هرس کنید. باید دقت کنید که محل برش شاخه‌های اضافی، از شاخه اصلی حداقل 3 سانتی‌متر فاصله داشته باشد. با هرس کردن گیاه به ریشه‌های کمک می‌کنید تا انرژی خود را برای رساندن مواد معدنی به برگ‌های سالم صرف کند.

روش‌های تکثیر فیکوس لیراتا

تکثیر لیراتا

برای تکثیر این گیاه سه راه پیش رو دارید:

  1. روش قلمه ساقه
  2. روش قلمه برگ

 در ادامه هر کدام از این موارد را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تکثیر از طریق روش قلمه ساقه

برای قلمه زدن باید بخشی از ساقه گیاه که سالم و سر حال است را انتخاب کنید و برش بزنید. این قلمه باید حداقل یک برگ و سه گره داشته باشد. پیشنهاد می‌شود طول قلمه چیزی بین 10 تا 15 سانتی‌متر باشد. ساقه را به صورت مورب برش بزنید و تا 24 ساعت در محیط سایه قرار دهید. این استراحت 24 ساعته برای خشک شدن شیره‌ای است که از محل برش خارج می‌شود.

بعد از گذشت این زمان می‌توانید قلمه را در خاک مناسب فیکوس لیراتا (مطابق توضیحاتی که مطالعه کردید) بکارید. برای رشد قلمه باید آن را حدوداً تا دو ماه، در دمای 25 درجه‌ای نگهدرای کنید. استفاده از هورمون ریشه‌زایی می‌تواند احتمال رشد قلمه را بالا ببرد. بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن، فصل بهار است.

تکثیر از طریق روش قلمه برگ

اگر برگ‌های جوان و شداب این گیاه را از ساقه جدا کنید و در داخل آب یا روس سطح مرطوب خاک قرار دهید، شاهد ریشه‌زایی آن‌ها خواهید بود. بعد از این که ریشه‌های کوچک گیاه کمی جان گرفتند، آن را داخل خاک گلدان بکارید و شرایط نگهداری از گیاه فیکوس لیراتا را همان‌طور که در مقاله توضیح داده شده برای آن فراهم کنید.

اگر تا به حال تجربه خرید اینترنتی گل و گیاهان آپارتمانی را نداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم یک بار هم که شده از این خدمات استفاده کنید. با این کار تمام گیاهان مورد علاقه خود را با چند کلیک ساده درم در خانه تحویل خواهید گرفت.

بیماری‌های و مشکلات فیکوس لیراتا

مشکلات فیکوس لیراتا

اگر صاحب یکی از انواع فیکوس از جمله فیکوس لیراتا هستید یا قرار است که در آینده نمونه‌ای از این گیاه را به خانه بیاورید، بهتر است که با بیماری‌ها احتمالی این گیاه و راه‌های درمان آن هم آشنا شوید.

چرا زیر برگ‌های گیاه من تار عنکبوت بسته و زرد می‌شوند؟

دلیل این مشکل کنه‌ها هستند. اگر رطوبت کافی را برای گیاه فراهم نکنید احتمال ابتلا به کنه‌ها در آن افزایش پیدا می‌کند. با غبارپاشی کردن و تمیز کردن سطح زیر و روی برگ‌ها می‌توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید. اگر الان با این بیماری درگیر هستید باید از سموم مخصوص آن استفاده کنید تا گساه خود را نجات دهید.

چرا روی برگ و ساقه‌ها پنبه‌های سفد رنگ دیده می‌شود؟

این پنبه‌های نرم و سفید، شپشک آردآلود هستند که باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های گیاه می‌شوند! اگر حجم این شپشک‌ها کم باشد می‌توانید آن‌ها را با پنبه آغشته به الکل یا صابون از روی گیاه پاک کنید. اما اگر حجم آن‌ها زیاد باشد باید از سم و حشره‌کش مخصوص استفاده شود.

چرا دایره‌هایی مثل سوختگی روی برگ‌ها ایجاد می‌شود؟

دو عامل می‌تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد: قارچ یا غبارپاشی در آفتاب.

برای رع قارچ باید از سموم مخصوص استفاده شود و در مورد عامل دوم هم راه‌حل کاملاً واضح است! 

چرا لبه‌های برگ‌ها قهوه‌ای می‌شوند؟

آبیاری بیش از حد و آسیب رساندن به ریشه‌هیا می‌تواند دلیلی برای این مشکل باشد. اگر زود دست به کار شوید و روند اشتباه آبیاری را قطع کنید، گیاه شما نجات پیدا می‌کند در غیر این صورت به احتمال زیاد پوسیدگی ریشه‌ها باعث از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

چرا برگ‌های جدید گیاه دچار شوختگی می‌شوند؟

اگر میزان آبیاری کمتر از مقدار مورد نیاز گیاه باشد، آب و مواد لازم به برگ‌های جدید نمی‌رسد و از بین می‌روند. کم بود رطوبت محیط هم می‌تواند در این مسئله نقش داشته باشد. 

چرا روی برگ‌ها لکه‌هایی با رنگ سبز کمرنگ ایجاد می‌شود؟

اگر این لکه‌ها به مرور زمان تغییر رنگ داده و قهوه‌ای می‌شوند، یعنی گیاه شما به قارچ مبتلا شده است. برای مبارزه با قارچ باید غبارپاشی گیاه را متوقف کنید؛ چون قراچ‌ها در رطوبت بهتر از همیشه رشد و تکثیر پیدا می‌کنند. برای از بین بردن کامل قارچ‌ها باید از سموم مخصوص قارچ‌کشی استفاده کنید.

چرا گیاه دچار ریزش ناگانی برگ‌ها می‌شود؟

اگر به سیستم آبیاری کردن خود شک ندارید، باید منشأ این مشکل را در نوسانات دمایی ناگهانی، خشکی هوا یا عم نوررسانی پیدا کنید.

چرا برگ‌های پایینی گیاه دچار ریزش می‌شوند؟

این مشکل در اثر آبیاری زیاد رخ می‌دهد. برای درمان این مسئله باید حجم آبیاری را کم کنید و حواستان به زهکشی گلدان باشد. خالی کردن زیرگلدانی می‌تواند برای رفع این مشئله کمک زیادی به شما بکند.

سخن پایانی درباره فیکوس لیراتا

در این مقاله سعی کردیم همه چیز را درباره گیاه فیکوس لیراتا و جزئیات نگهداری کردن از آن به شما توضیح دهیم. تقریباً می‌توان گفت حساسیت این گیاه در مقایسه با سایر گل و گیاه‌های آپارتمانی در مقابل شرایط دمایی کمی بیشتر است. اما درباره سایر موارد تقریباً مشابه به هم هستند و نگهداری از آن سختی زیادی ندارد. پیشنهاد می‌کنیم این گیاه را به‌خاطر برگ‌های بزرگ و زیبای آن حتماً در محیط خانه یا محل کار خود نگهداری کنید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 13 مرداد, 1401
  • 3221 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *