برگ انجیری فر

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات برگ انجیری فر

برگ انجیری فر، یکی از بهترین گیاهانی است که می‌تواند حال و هوای خانه یا محل کار شما را عوض کند. این گیاه که با نام علمی فیلودندرون سلوم (Philodendron Selloum) شناخته می‌شود، اسم‌های مستعار دیگری از جمله Lacy و Hope هم دارد. شکل برگ‌های این گیاه باعث شده که در بین علاقه‌مندان به نگهداری گل و گیاه آپارتمانی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و همیشه محبوب باشد. در این مقاله همه چیز را درباره نگهداری از این گیاه، تکثیر و مشکلات احتمالی که ممکن است برای گل برگ انجیری فر به وجود بیاید، با هم بررسی می‌کنیم.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سازگاری خوبی که گل برگ انجیری فر برای زندگی در محیط‌هایی مثل آپارتمان و محل کار دارد یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت آن است. به مرور زمان و با بزرگ شدن برگ‌های این گیاه، تنه آن هم قوی‌تر می‌شود و زیبایی آن چندین برابر قبل می‌شود. 

سرفصل‌های مقاله

معرفی گل برگ انجیری فر

شاید روزهای اولی که این گیاه را به خانه خود می‌آورید، برگ‌های آن به اندازه کف دست‌تان باشد؛ اگر بتوانید این گیاه را به خوبی نگهدارید، اندازه برگ‌های آن ممکن است به 60 تا 90 سانتی‌متر هم برسد. همچنین فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد این گیاه می‌تواند ارتفاع آن را به 150 تا 180 سانتی‌متر برساند!

یکی از نکته‌های جالب درباره برگ انجیری فر این است که برگ‌های آن می‌توانند گرد و غبار داخل خانه را به خود جذب کنند! این کار می‌تواند به مطبوع شدن فضای خانه کمک کند اما در عوض عمل فتوسنتز را برای گیاه کمی سخت می‌کند. پس باید به کمک گیاه خود بروید و با گردگیری کرد روی برگ‌های آن نفسی تازه به آن ببخشید. همچنین این گیاه با توجه به مقاومت بالا و روش نگهداری آسان برای کسانی که قصد خرید گیاه مناسب برای محل کار خود را دارند انتخاب این گیاه می‌تواند یک توصیه مناسب باشد.

شرایط نگهداری از برگ انجیری فر

نگهداری انجیری فر

برای نگهداری از این گیاه لازم نیست کارهای خیلی سخت و خاصی انجام دهید! در واقع فراهم کردن همان نیازهای اولیه مثل نور، آبیاری مناسب و خاک مغذی به راحتی می‌تواند گیاه شما را سر حال و سرزنده کند. یکی از دلایلی که خرید برگ انجیری فر در بین طرفداران گل و گیاه‌های آپارتمانی رواج دارد، همین شرایط راحت برای نگهداری کردن از آن است.

 اما اگر دوست دارید با جزئیات بیشتری از شرایط مناسب برای نگهداری کردن از این گیاه آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین دما برای نگهداری برگ انجیری فر

دمای پایین سم کشنده برای این گیاه است! در فصل‌های زمستان و پاییز باید حسابی مراقب این گیاه باشید و حواس‌تان به دمای محیط اطراف آن باشد. حداقل دمای قابل تحمل برای برگ انجیزی فر ۱۰ درجه سانتی گراد و حداکثر دمای قابل تحمل برای آن ۳۰ درجه سانتی گراد است. طبیعی است که هر چه دمای محیط به مقدار حداکثری نزدیکتر باشد، میزان آبیاری و رطوبت مورد نیاز گل هم افزایش پیدا می‌کند. یادتان باشد که از قرار دادن این گیاه در نزدیکی  سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی خودداری کنید؛ چون ممکن است باعث سوختگی و ریزش برگ‌های گیاه شود.

نور مناسب برای نگهداری از این گیاه

با وجود اینکه برگ انجیری فر گیاه مناسبی است برای کسانی که قصد خرید گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم را دارند اما اگر توقع دارید گل شما به سرعت قد بکشد و برگ‌های سرحال  شاداب داشته باشد، پس باید بتوانید به اندازه کافی نور به آن برسانید. اگر هر روز حدود 6 تا 8 ساعت نور به این گیاه برسانید، فضای خوبی برای رشد آن فراهم کرده‌اید. البته این نور باید فیلتر شده باشد و از پشت پنجره به گیاه بتابد. بهترین محل برای نگهداری از گل برگ انجیری فر پشت پنجره جنوبی یا شرقی و غربی ساختمان است. گلدان را در فاصله حدوداً یک متری از پنجره قرار دهید تا شدت نور کم شود و به آن بتابد. البته تراس هم می‌تواند جای خوبی برای نگه‌داشتن این باشد، فقط در ساعات نزدیک به ظهر باید گلدان در سایه قرار بگیرد. به طور کلی نور مستقیم باعث خشک شدن، سوختگی و قهوه‌ای شدن برگ‌های این گیاه زیبا می‌شود و در مقابل نور کم باعث توقف رشد قدی و بدقواره شدن آن خواهد شد.

تغذیه و شرایط کوددهی

این گیاه برای این که بتواند برگ‌های جدیدی داشته باشد و سرحال و شاداب بماند، به کود مناسب برگ انجیری و خاک مغذی نیاز دارد. بهتر است برای کوددهی به صورت آبیاری و محلول پاشی ماهیانه با فاصله 15 روز از هم با کودهای کامل مانند سه بیست خوب + کود آهن از آن پذیرایی کنید. در فصل بهار تا اواخر تابستان هر سه هفته یک‌بار به ترتیب از کودهای سه بیست، ۳۶-۱۲-۱۲ استفاده کنید. 6 کود اصلی برگ انجیری شامل موارد زیر است: 

کمبود مواد غذایی منجر به زرد شدن برگ‌های پایینی همزمان با توقف رشد گیاه و برگ‌های بالایی گیاه می‌شود. برای خرید کود npk با قیمت مناسب می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

بهترین میزان آبیاری

برای آبیاری به این گیاه هم باید از همان روش معمول آب دادن به تمام گیاهان استفاده کنید؛ یعنی ابتدا خاک گیاه را چک کنید، اگر سطح خاک خشک شده بود مجازید که آبیاری را انجام دهید. اما اگر خاک هنوز نمناک بود یعنی برای آبیاری زود است.

هر زمان خاک گلدان تا عمق ۳ الی ۴ سانتی‌متری خشک شده بود، بهترین زمان برای آبیاری به آن است. یادتان باشد آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب در خاک و گلدان به مرور باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده و در نهایت  منجر به مرگ آن می‌شود. پس حتماً همیشه ابتدا خاک سطحی را چک کرده و سپس آن را آبیاری کنید.

نکته دیگری که درباره آبیاری باید به آن توجه شود این است که گیاه در هر آبیاری به طور کامل سیرآب شود. یعنی آبیاری را به مقداری ادامه دهید که از زیر گلدان آب اضافی خارج شود. اگر حجم کمی از آب به گل برگ انجیری فر برسد، رشد آن متوقف می‌شود و برگ‌های آن یکی پس از دیگری خشک می‌شوند.

رطوبت مورد نیاز این گیاه

یکی از چیزهایی که گیاه برگ انجیری فر را سر ذوق می‌آورد، رطوبت محیط اطرافش است. اگر دوست دارید سرعت رشد گل شما چند برابر شود پس محیطی مرطوب برای آن فراهم کنید. فیلودندرون سلوم به رطوبت حدود ۵۰ تا ۷۰ درصدی نیاز دارد؛ پس سعی کنید با استفاده از ساخت جزیره، دستگاه رطوبت ساز و یا غبارپاشی رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید.

برای غبارپاشی باید در زمان مناسب وارد عمل شوید! به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه در هنگام ظهر سراغ این کار نروید؛ چون قطعاً از این کار خود پشیمان می‌شوید! غبارپاشی در نور و گرمای ظهر باعث ایجاد لکه‌هایی روی برگ‌های زیبای این گیاه می‌شود.

خاک مناسب برای نگهداری این گیاه

زادگاه اصلی گل برگ انجیری فر جنگل‌های استوایی است و به همین دلیل هم خاک جنگلی، خاک مورد علاقه این گیاه است. اما از آن‌جایی که اکثراً این گل را در گلدان و در آپارتمان نگهداری می‌کنیم، بهتر است که از خاکی غنی که زهکشی خوبی هم دارد برای نگهداری از این گل استفاده کنیم. بهترین ترکیب برای این گیاه ترکیبی از خاک برگ، پرلیت و کمی خاک باغچه است. اگر آماده کردن این ترکیب برای شما سخت است، می‌توانید از ترکیب کوکوپیت، پرلیت یا خاک برگ استفاده کنید.

موقع خرید خاک حتماً دقت کنید که خاک آلوده به حشرات و آفت‌های گیاهی نباشد. بهترین کار این است که دو آبیاری اول بعد از انتقال گل به خانه یا تعویض گلدان، با استفاده از قارچ کش و آفت کش انجام شود. با این کار کرم و یا قارچ‌هایی که احتمالاً داخل خاک قرار دارند، از بین می‌روند و محیط بهتری برای رشد گیاه فراهم می‌شود.

روش‌های تکثیر برگ انجیری سلوم

روش تکثیر انجیری فر

شاید قیمت برگ انجیری فر باعث شود که به جای خرید آن به فکر تکثیر کردنش بیافتید! برای تکثیر این گیاه می‌توانید از چند روش مختلف استفاده کنید. اولین و ساده‌ترین روش که به ذهن هر کسی می‌رسد، تکثیر از طریق کاشت بذر است. این روش شاید کمی زمان‌بر باشد اما خب اولین راهی است به ذهن‌ها خطور می‌کند.

بعد از آن قلمه زدن از معروف‌ترین روش‌های تکثیر است که شاید همه با آن آشنا باشند. اما سومین روش تکثیر از طریق تقسیم بودته است که به صورت خوابانیدن ریشه هوایی انجام می‌شود. در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه برای شما توضیح خواهیم داد. دقت کنید که بهترین فصل برای تکثیر برگ انجیری فر بهار و تابستان است.

تکثیر از طریق قلمه زدن

برای این که بتوانید با روش قلمه زدن این گیاه را تکثیر کنید، نیاز است ساقه‌ای که حدود ۲ یا ۳ برگ دارد را انتخاب کرده و برش بزنید. این برش باید به وسیله چاقو یا قیچی تیز انجام شود. یادتان باشد که ساقه را به صورت اریب ببرید تا سطح مقطع آن برای ریشه زدن بیشتر باشد.

قلمه را تا ۲۴ ساعت در محیطی با نور کم قرار دهید تا محل برش خشک شود. بعد از گذشت این زمان می‌توانید آن را داخل آب یا خاک قرار دهید تا ریشه‌دار شود. اگر قرار است از خاک برای قلمه زدن استفاده کنید، بهترین ترکیب خاک پرلیت و خاک برگ است. اگر قلمه را داخل آب قرار داده‌اید باید تا ریشه دادن آن صبر کنید و سپس آن را به گلدان منتقل کنید. نکته مهم این است که باید برای قلمه قیم درست کنید تا بعد از کاشته شدن در گلدان پژمرده نشود.

بعد از اینکه گیاه را به گلدان انتقال دادید، آن را در محیطی با دمای حدودی ۲۱ درجه سانتی‌گراد و نور فیلتر شده نگهداری کنید. برای مهیا کردن رطوبت مورد نیاز گیاه می‌توانید روی آن کاور بکشید. با این کار رشد و ریشه‌زایی گیاه به بهترین شکل انجام می‌شود. حدوداً یک ماه بعد از کاشتن، از کود ۱۰-۵۲-۱۰ برای تقویت گیاه خود استفاده کنید. خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان و خاک یا کود مورد نیاز برای آن‌ها می‌تواند ساده‌ترین راه دسترسی به این موارد است.

تکثیر از طریق ریشه هوایی

حتناً می‌دانید که گل برگ انجیری فر ریشه‌های هوایی دارد و برای تکثیر آن می‌توان از همین ریشه‌ها هم استفاده کرد. اگر بخشی از گیاه که ریشه هوازی دارد را  در خاک حاوی پرلیت فراوان قرار دهید، به مرور زمان شاهد رشد و جوانه زدن برگ‌های جدید آن خواهید بود.

مشکلات احتمالی گیاه برگ انجیری فر

مشکلات انجیری فر

در این قسمت تعدادی از مشکلات و بیماری‌هایی که ممکن است این گل را درگیر کند همراه با راه درمان آن یه شما توضیح خواهیم داد:

با ریشه‌های هوای این گیاه چه کنیم؟ آیا آن‌ها را قطع کنیم؟

به هیچ‌وجه! قطع کردن یا هرس کردن این ریشه‌ها کار درستی نیست. بهترین کار این است که یک قیم در کنار گیاه خود بسازید و دور آن را با خزه بپوشانید. گل برگ انجیری فر را طوری به این قیم تکیه دهید که ریشه‌های هوایی آن به خزه‌ها بچسبد. هر چند وقت یک بار این خزه‌ها را مرطوب کنید تا رشد گیاه تقویت شود.

آیا برگ انجیری فر سمی است؟

از آن جایی که این گیاه حاوی بلورهای نامحلول اگزالات کلسیم است، می‌تواند سمی باشد. اگر کودکان یا حیوانات خانگی این گیاه را به اشتباه بخورند، دچار مسمومیت می‌شوند. علائم این مسمومیت هم سوزش در دهان، زبان و گلو همراه با استفراغ است.

چرا برگ‌های برگ انجیری فر خشک و چروکیده می‌شوند؟

اگر رطوبت‌رسانی و آبیاری برای این گیاه به مقدار کافی انجام نشود، برگ‌های آن چروکیده و خشک می‌شوند. پس اگر گیاه‌تان این علائم را به شما نشان داد، حتماً آبیاری یا رطوبت محیط اطراف آن را بیشتر کنید.

چرا برگ‌های گل من سیاه و زخمی به نظر می‌رسند؟

معمولاً اگر دمای محیط اطراف این گیاه پایین باشد، برگ‌های آن دچار حال سوختگی می‌شوند و به رنگ سیاه تغییر رنگ پیدا می‌کنند. پس برای رفع این مشکل باید گلدان را به محیطی مطابق با دمای ذکر شده در این مقاله منتقل کنید.

چرا برگ‌های برگ انجیری سیلوم رنگ پریده می‌شوند؟

کم بودن نور محیط اطراف این گیاه می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل برای رنگ پریدگی این گیاه باشد. پس برای رفع این مشکل بهتر است که گلدان را به محیطی با نور بهتر انتقال دهید. علاوه بر نور کم، خاک ضعیف هم می‌تواند یکی از دلایل رنگ پریدگی این گیاه باشد. پس اگر تابه‌حال به این گیاه کود نداده‌اید، حالا وقت آن رسیده که کمی به فکر کوددهی هم باشید. ساده‌ترین راه این است که با استفاده از کود سه بیست هر سه هفته یک بار گیاه را تغذیه کنید.

چرا زیر برگ‌های گیاه تار عنکبوت می‌بندد؟

این تار عنکبوت‌ها نشان‌دهنده آفت هستند! آفت کنه قرمز زیر برگ‌های این نوع از برگ انجیری می‌چسبد و به مرور آن را پژمرده می‌کند و از بین می‌بردو برای مبارزه با این آفت باید با آفت‌کش مناسب هر ۱۴ روز یک بار گیاه را سم‌پاشی کنید.

چرا گیاه من اصلاً رشد نمی‌کند؟!

این مشکل از دو دلیل اصلی منشأ می‌گیرد: نور کم و یا گلدان نامناسب. برای رشد بهتر این گیاه بهتر است که آن را در گلدان نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک نگهداری کنید و آن را در جایی با فاصله حدوداً یک متری از پنجره قرار دهید.

چرا نوک برگ‌های گل من قهوه‌ای و خشک می‌شود؟

این مشکل بیشتر در اثر تشنگی و کمبود آب ایجاد می‌شود. اگر این علامت را از سوی گیاه خود مشاهده کردید، باید آبیاری را بیشتر از قبل کنید. مخصوصاً در فصل‌های گرم سال احتمال این اتفاق خیلی بیشتر از همیشه خواهد بود. پس حتماً زود به زود خاک گلدان را چک کنید تا گیاه تشنه نماند و به موقع آبیاری را انجام دهید.

دلیل ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها چیست؟

اگر غبارپاشی را در زمانی که نور محیط بسیار زیاد است انجام دهید، به احتمال زیاد با این مشکل روبه‌رو می‌شوید. بهتر است که در زمانی که نور محیط زیاد نیست غبارپاشی انجام شود و از آب جوشیده سرد شده برای این کار استفاده شود.

سخن پایانی درباره برگ انجیری فر

در این مقاله همه چیز را درباره برگ انجیری فر به شما توضیح دادیم. حالا که جزئیات مربوط به شرایط نگهداری از برگ انجیری فر را می‌دانید، محیط بهتری برای رشد این گیاه فراهم خواهید کرد. حتماً به علائمی که گیاه به شما نشان می‌دهد توجه کنید تا بتوانید نیازهای آن را تامین کنید. همچنین اگر می‌خواهید با روش نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی آشنا شوید مطالب مجله سارینالند را دنبال کنید و همچنین اگه سوالی درباره نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات برگ انجیری فر برای شما باقی مانده می‎‌توانید زیر همین مطلب در قسمت دیدگاه‌ها از ما بپرسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *