بونسای جنسینگ

همه چیز درباره گل بونسای جنسینگ + تکثیر و شرایط نگهداری

بونسای نام خانواده بزرگی از گیاهان است که در نواحی شرقی آسیا زندگی می‌کنند. معروف‌ترین عضو از این خانواده گیاه بونسای جنسینگ است که در ایران هم طرفداران زیادی دارد. در بین گیاهان آپارتمانی توجه ویژه‌ای به بونسای جنسینگ شده؛ شاید ظاهر جذاب و اندازه‌های مختلف این گیاه باعث می‌شود که در بین علاقه‌مندان به گل و گیاه‌های آپارتمانی جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. در این مقاله همه چیز را درباره نگهداری از این گیاه، تکثیر کردن آن و بیماری‌های احتمالی‌اش با هم بررسی می‌کنیم.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

بونسای جنسینگ از پیوند دو گیاه فیکوس و جنسینگ به وجود آمده و محبوب‌ترین نوع بونسای در ایران به شمار می‌رود. اگر بتوانید شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه بونسای جنسینگ را فراهم کنید، تا چندین سال همراه شما باقی می‌ماند و رشد خوبی از خود نشان می‌دهد.

سرفصل‌های مقاله

شرایط نگهداری از بونسای جنسینگ

شرایط نگهداری از بونسای جنسینگ

برای نگهداری از این گیاه نیاز است که شرایط زیر را مهیا کنید:

دمای مناسب محیط

از آن جایی که این گیاه به مناطق گرمسیری تعلق دارد، بهترین دما برای نگهداری از آن بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. محیط سرد می‌تواند یکی از نقطه ضعف‌های اساسی این گیاه باشد. به طور کلی جایی که هم گرم باشد و هم نور غیرمستقیم زیادی به این گیاه برساند، بهترین محیط برای نگهداری از آن به شمار می‌رود.

نور مناسب 

اگر در منزل یا محل کار خود محیط پر نوری برای نگهداری از گیاهان در اختیار دارید، حتماً سراغ خرید بونسای جنسینگ بروید. این گیاه به نور زیاد علاقه بسیاری دارد و در شرایط کمبود نور، مرگ آن حتمی است! قرار دادن گلدان این یاه در پشت پنجره می‌تواند شرایط را از نظر نور محیط اطراف برای آن فراهم کند. البته یادتان باشد که نور مستقیم خورشید به این گیاه آسیب می‌رساند. 

اگر برگ‌های گیاه شما در حال ریزش است، یعنی گیاه نشانه‌های کمبود نور را به شما گوشزد می‌کند. پس در صورت مواجه شدن با مشکل ریزش برگ‌های این گیاه، حتماً محل نگهداری از آن را جابه‌جا کنید تا بتوانید نور مورد نیاز آن را تامین کنید.

تغذیه و کوددهی

کود باید سرشار از نیتروژن،‌ ویتامین و اسید فسفریک باشد و در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار به گیاه داده شود. می توانید در یک وعده زمانی پلت‌های کود را در خاک رها کنید و مجدد هر زمان که پلت‌ها ناپدید شدند این کار را تکرار کنید (۳ تا ۶ ماه). در پایان فصل رشد (شهریور) کوددهی را متوقف کنید. برای خرید کود npk با قیمت مناسب می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

چگونگی آبیاری بونسای جنسینگ

این گیاه نیاز زیادی به آبیاری ندارد و به همین دلیل هم نگهداری از آن راحت است. برای این که زمان آبیاری به بونسای جنسینگ را تشخیص دهید، باید خاک آن را بررسی کنید. در صورتی که خاک خشک شده بود آبیاری را انجام دهید، اما اگر خاک گلدان همچنان مرطوب بود نیازی به آبیاری نیست.

در صورتی که گیاه شما پژمرده شده، باید به نحوه آبیاری خود شک کنید؛ به احتمال زیاد این مشکل در اثر کمبود آب ایجاد شده است. آبیاری بیش اندازه هم دلیلی برای پوسیدگی ریشه‌های این گیاه شده، برگ‌های آن زرد می‌شوند و گیاه را از بین می‌برد. پس به رعایت زمان درست برای آب دادن به این گیاه دقت کنید.

از آن جایی که قیمت بونسای جنسینگ در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی کمی بالاتر است، معمولاً صاحبان این گیاه در نگهداری از آن دچار وسواس می‌شوند! پیشنهاد می‌کنیم برای آبیاری به این گیاه عجله نکنید و فقط در زمان مورد نیاز این کار را انجام دهید؛ به این ترتیب می‌توانید در زمان طولانی‌تری این گلدان را شاداب و سر حال در گوشه اتاق خود ببینید.

ترکیب خاک مغذی بونسای

بونسای به خاک‌های سبک علاقه‌مند است و با مواد مغذی سنگین هم رابطه خوبی ندارد. اصلی‌ترین ویژگی خاک مناسب برای نگهداری از این گیاه، قدرت زهکشی آن است. این خاک باید توانایی جذب رطوبت را داشته باشد؛ به عبارت دیگر اگر در زمان آبیاری تمام آب روی سطح خاک جمع می‌شود، یعنی خا‌ک به درد بونسای جنسینگ نمی‌خورد! زمانی که آب به راحتی از خاک عبور می‌کند یعنی زهکشی بهتری دارد و برای این گیاه هم مناسب‌تر است. 

ترکیبات زیر می‌تواند بستر مناسبی برای رشد این گیاه باشد:

  • %۳۰ کوکوپیت –  ۲۰%برگ – ۲۰%خاک باغچه – ۱۵%کود دامی – ۱۰%ماسه – ۵% پوست برنج
  • %۲۵ کوکوپیت – ۳۰% برگ – ۲۰ % خاک باغچه – ۱۵% ورمی کمپوست – ۱۰% ماسه
  • %۵۰ کوکوپیت – ۲۵% خاک باغچه – ۱۵% کود دامی یا ورمی کمپوست – ۱۰% ماسه
  • %۷۰ پیت ماس – ۲۰% خاک باغچه – ۱۰% ماسه

روش تکثیر بونسای جنسینگ

ر.شهای تکثیر بونسای جنسینگ

تکثیر این گیاه تنها از طریق قلمه ساقه امکان‌پذیر است و با قلمه برگ‌ها نمی‌توانید آن را تکثیر کنید. برای قلمه زدن این گیاه بخشی از ساقه که چند برگ سالم و شاداب دارد را از گیاه جدا کنید. یکی دو برگ انتهای قلمه ساقه را از آن جدا کرده و ساقه را در گلدان بسیار کوچکی قرار دهید. بهتر است این گلدان با مخلوطی از خاک POTTING MIX با پایه پیت پر شده باشد و کمی هم مرطوب باشد.

برای رطوبت‌رسانی بهتر به گیاه، دور گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و انتهای آن را گره بزنید. به این ترتیب فضایی مشابه به یک گلخانه را برای قلمه خود فراهم کرده‌اید. یادتان باشد گدان را در محلی قرار دهید که نور طبیعی زیاد به صورت غیرمستقیم به آن بتابد.

حدوداً یک ماه بعد قلمه چند ریشه سالم خواهد داشت. دقت داشته باشید که باید گلدان را به صورت تدریجی از داخل پلاستیک بیرون بیاورید؛ چون ممکن است دور کردن ناگهانی آن از محیط مرطوب، باعث از بین رفتنش شود. بعد از این کار آبیاری و نگهداری از گیاه آغاز می‌شود. شرایط نگهداری از بونسای جنسینگ را همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم رعایت کنید تا بتوانید گیاهی سالم و سرحال داشته باشید.

بیماری‌ها و مشکلات احتمالی بونسای جنسینگ

بیماریهای بونسای جنسینگ

اگر علامت‌‌هایی مثل زرد شدن برگ، ریزش برگ، پژمرده شدن، عدم رشد یا هر چیز دیگری را در بین گیاهان آپارتمانی خود دیدید شوکه نشوید! گیاهان با بروز این علائم اعتراض خود به محیط، نحوه نگهداری یا یک نیاز اساسی را اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ درست مثل یک نوزاد که با گریه کردن این هشدار را به اطلاع والدین خود می‌رساند.

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که این‌ گیاه به آن دچار می‌شود، بیماری‌های قارچی است. در کنار آن حشرات موذی مثل شته، کنه و شپشک از دشمنان سرسخت این گیاه هستند. استفاده از سم‌های قارچ‌کش و حشره‌کش این مشکل را در گیاهان مختلف حل می‌کند. خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان یا کود، سموم مربوط به گیاهان و … می‌تواند نگهداری از این گیاهان را برای شما ساده‌تر کند.

در ادامه تعدادی از پرتکرارترین سوالات را با هم مرور می‌کنیم:

چرا برگ‌های بونسای جنسینگ زرد و پژمرده می‌شوند؟

معمولاً این مشکل در اثر آبیاری بیش از حد رخ می‌می‌دهد. اما ممکن است در مواردی هم به دلیل سرما، نور کم یا بیماری‌های قارچی اتفاق بیافتد. در صورت مواجه شدن با این مسئله حتماً در آبیاری دقیق‌تر عمل کنید یا با جابه‌جا کردن گلدان شرایط محیطی بهتری برای آن فراهم کنید.

دلیل ریزش برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟

علت این اتفاق هم دقیقاً مشابه مورد قبلی است.

آیا بونسای جنسینگ نیاز به کوددهی دارد؟

می‌توانید در فصل‌های رشد برای کوددهی به این گیاه اقدام کنید. بهترین نوع کود برای این گیاه، کودهای NPK است که به صورت مایع هستند. توصیه می‌شود برای رشد بهتر گیاه این کود را هر دو هفته یک بار در خاک گلدان آبیاری کنید.

چه زمانی گلدان بونسای جنسینگ را عوض کنیم؟

برای تعویض گلدان باید دقت کنید که گیاه به خواب زمستانی فرو رفته باشد. معمولاً اسفند ماه بهترین زمان برای این کار است. 

سخن پایانی درباره بونسای جنسینگ

اگر تا به این قسمت از مقاله با ما همراه بودید پس همه چیز را درباره شرایط نگهداری از بونسای جنسینگ به خوبی آموزش دیده‌اید. اگر بتوانید ویژگی‌های مورد نیاز این گیاه را از نظر شرایط محیطی مهیا کنید، شاهد قد کشیدن و رشد شاخ و برگ‌های جدید آن خواهید بود. امیدواریم توانسته باشیم شما را به جواب سوال‌های‌تان برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *