بگونیا رکس

همه چیز درباره بگونیا رکس + روش نگهداری و تکثیر آن

یکی از اعضای خانواده بزرگ بگونیا، گل بگونیا رکس است که آن را با نام بگونیای نقاشی شده یا بگونیای برگ فانتزی هم صدا می‌زنند. این گیاه که به مناطق گرمسیری تعلق داشته، حالا به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی دقم به خانه خیلی از شما گذاشته است. برگ‌های بگونیا رکس اکثراً پهن و بزرگ هستند و حدوداً 12 سانتی‌متر طول دارند. رنگ‌های مختلفی که در برگ‌های این گیاه دیده می‌شود، جذابیت آن را چندین برابر می‌کند. ترکیبی از رنگ‌های سبز، قرمز، نقره‌ای و بنفش روی برگ‌های این گل قرار دارد که آن را به گیاهی خاص در بین تمام گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. این گل زیبا شکوفه‌های کوچکی هم دارد که خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. بیشتر باغبان‌ها این شکوفه‌ها را هرس می‌کنند تا برگ‌های گیاه بتواند به خوبی خودنمایی کند.

برگ‌های قلبی شکل و خوش رنگ و روی بگونیا رکس برای عوض کردن حال و هوای هر خانه یا میز کاری مناسب هستند. از آن‌جایی که گل بگونیا رکس به مراقبت خاصی احتیاج ندارد و برای نگهداری از آن شرایطی عجیب و غریبی نیاز نیست، می‌توانید با خیال راحت آن را خریداری کنید. در وقاع اگر گلدان خود را در محیطی با نور غیرمستقیم قرار دهید و در زمان مناسب آن را هرس کنید، تا چندین سال همراه همیشگی شما باقی خواهد ماند.

شرایط نگهداری از گل بگونیا رکس

همان‌طور که گفتیم برای نگهداری از این گیاه نیازی نیست شرایط خیلی خاصی را فراهم کنید؛ همان مواردی که همیشه برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی باید رعایت شود، می‌تواند شرایط نگهداری از بگونیا رکس هم باشد. اما اگر تجربه زیادی در نگهداری کردن از گیاهان آپارتمانی ندارید، در ادامه تمام موارد مربوط به نگهداری از این گل را به شما توضیح خواهیم داد. این نکته را هم به شما یادآوری می‌کنیم که می‌توانید برای خرید بگونیا رکس به صورت آنلاین اقدام کنید و گلدان خود را دم در منزل تحویل بگیرید.

نور کافی برای نگهداری از این گیاه

اگر اهل نگهداری از گیاهان آپارتمانی باشید حتماً این نکته را می‌دانید که نور کافی می‌تواند باعث گل دادن یک گیاه شود. کمی پیش‌تر گفتیم که شکوفه این گیاه کوچک است و خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما برگ‌های آن هستند که باعث جذابیتش می‌شوند. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که گل بگونیا رکس به نور خیلی زیادی نیاز ندارد و نور محیط آپارتمان می‌تواند برای رشد آن کافی باشد. حتی نور لامپ‌های فلوئورسنت هم می‌تواند نیاز این گیاه را به نور برطرف کنند.

بهترین محلی که برای نگهداری از این گیاه می‌توان در نظر گرفت، کنار یک پنجره شرقی یا غربی در خانه است. بگونیا در چنین مکانی به خوبی و بدون آسیب، نور کافی خورشید را دریافت کرده و رشد می‌کند. اگر محل زندگی شما در بهار و تابستان خیلی گرم نیست، نزدیک یک پنجره نورگیر شمالی هم می‌تواند جای خوبی برای این گدان باشد.

نکته‌ای که برای رساندن نور کافی به گیاه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که باید نور به تمام قسمت‌های گیاه برسد. برای این کار می‌تواند هر هفته گیاه را بچرخانید تا از همه طرف به آن نور بتابد. اگر هم نور محیط کم است، می‌توانید این کمبود نور را با لامپ‌های فلوئورسنت جبران کنید.

میزان آبیاری مناسب برای بگونیا رکس

برای تشخیص زمان آبیاری به هر گیاهی باید سطح خاک آن را چک کنید؛ در صورت خشک بودن آن را آبیاری کنید. تنها باید توجه داشته باشید که اگر در فصل رشد خاک گلدان خشک شده، باید آبیاری را به اندازه‌ای انجام دهید که از زیر گلدان آب به بیرون خارج شود. یادتان باشد که زیرگلدانی را حتماً خالی کنید؛ البته می‌توانید زیرگلدانی را با سنگریزه پر کنید تا هم آب اضافی توسط سنگریزه‌ها جذب شود و هم ریشه‌های گیاه از حالت خیسی دائم نجات پیدا کند. به طور معمول این گیاه در هفته یک بار به آبیاری نیاز دارد، اما در فصل‌های گرم سال دو بار آبیاری در هفته پیشنهاد می‌شود.

برای آبیاری به گیاه خود سعی کنید از آبی که املاح کمتری دارد استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اگر همیشه خاک گیاه را مرطوب نگه دارید، به پوسیدگی ریشه‌های آن دامن می‌زنید و در مقابل اگر مدام آن را تشنه آب بگذارید، باعث پژمردگی آن می‌شوید. اگر برگ‌های گیاه شما به رنگ‌های زرد یا قهوه‌ای تغییر رنگ داده‌اند، یعنی آبیاری را به مقدار بیشتر از حد مورد نیاز انجام داده‌اید.

نکته‌ای که در زمان آبیاری باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برگ‌های نباید خیس شوند و فقط آب را روی سطح خاک بریزید. با این کار برگ‌ها از آفت‌هایی که در محیط مرطوب زندگی می‌کنند، در امان می‌مانند.

دمای محیط

حقیقت این است که گل بگونیا رکس از سرما متنفر است! هر محیط اطراف این گیاه سردتر باشد، رشد این گیاه آرام‌تر انجام می‌شود و حتی ممکن است باعث پوسیدن و از بین رفتن آن شود. این گیاه در دمای بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کند.

خاک مناسب برای رشد این گیاه

خاک مناسب برای این گیاه خاکی است که زهکشی مناسب داشته باشد و بسیار سبک باشد. ترکیبی از مقدار زیاد پرلیت، الیاف و هر نوع خاک سبک دیگر می‌تواند خاک مناسب برای رشد گل بگونیا رکس باشد. برای اطلاع از قیمت بگونیا رکس و خرید خاک یا کود مورد نیاز آن می‌توانید به صورت اینترنتی اقدام کنید. خاک با پایه ذغال سنگ هم می‌تواند یکی از خاک‌های محبوب این گیاه باشد؛ اما اگر نتوانستید چنین خاکی پیدا کنید، ترکیب چند منظوره مخصوص گیاهان آپارتمانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

زمان و نحوه کوددهی به بگونیا

فصل بهار و زمانی که گیاه از خواب زمستانی بیدار می‌شود، بهترین زمان برای کوددهی به آن است. برای کوددهی از کودهای چندمنظوره و حلال در آب که مخصوص گیاهان آپارتمانی هستند استفاده کنید.این کودها را به اندازه یک چهارم قدرت توصیه شده به گیاه اضافه کنید. فرآیند کوددهی را هر دو هفته یک بار تکرار کنید تا گیاه شما به خوبی تقویت شود. با رسیدن فصل‌های سرد سال یعنی پاییزو زمستان کوددهی را متوقف کنید تا گیاه با ارامش به خواب زمستانی فرو رود.

روش تکثیر بگونیا رکس

برای تکثیر انواع بگونیا باید از طریق قلمه زدن برگ اقدام کنید. قبل از هر کاری باید این را بدانید که برای تکثیر این گیاه باید در فصل‌های بهار و تابستان وارد عمل شوید. برای جدا کردن قلمه ابتدا برگ‌هایی که اندازه متوسطی دارند را انتخاب کنید. با وسیله تیزی مثل چاقو یا قیچی، این برگ‌ها را به همراه 2 تا 2.5 سانتی‌متر از ساقه جدا کنید.

هر قلمه را با زاویه 45 درجه‌ای در خاکی که مناسب این گیاه است، بکارید. می‌توانید از ترکیب خزه اسفاگنوم، ورمی‌کولایت و پرلایت با حجم مساوی برای این کار استفاده کنید. ساقه قلمه را تا انتها در خاک فرو کنید تا احتمال ریشه‌زایی را افزایش دهید. بهتر است برای رطوبت‌رسانی کامل‌تر، روی گلدان یک کیسه پلاستیکی بکشید. گلدان را در محیطی قرار دهید که حدود 24 تا 27 درجه سانتی‌گراد دما داشته باشد.

دقت داشته باشید که قلمه‌ها باید دور از نور خورشید قرار بگیرند. اگر شرایط مناسب را برای رشد قلمه‌ها فراهم کنید، حدود 3 تا 4 هفته بعد شاهد ریشه‌زایی آن خواهید بود. تقریباً یک ماه بعد هم گیاه جوانه می‌زند و رشد می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم همه چیز را درباره بگونیا رکس به شما توضیح دهیم. با آموزش شرایط نگهداری از بگونیا رکس می‌توانید بهتر از گیاه خود نگهداری کنید. این گل می‌تواند جلوه زیبایی به محل کار یا خانه شما ببخشد. پس برای خرید آن دو دل نباشید و هر چه زودتر دست به کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *