معرفی دیفن باخیا

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات دیفن باخیا

یکی از اعضای خانواده بزرگ گیاهان Araceae دیفن باخیا نام دارد. این گیاه خواهر یا برادر گل‌های دیگری مثل آگلونما، اسپاتی فیلوم و فیلودندرون به شمار می‌رود؛ چون این گل‌ها هم نوعی از Araceae هستند. اگر تجربه نگهداری از هر کدام از این گیاهان را داشته باشید، خوب می‌دانید که اعضای این خانواده به رطوبت علاقه زیادی دارند؛ پس یکی از مهم‌ترین نکاتی که در شرایط نگهداری از دیفن باخیا باید رعایت شود، تامین رطوبت مورد نیاز آن است. اگر بتوانید قلق آبیاری به این گیاه همیشه سبز را پیدا کنید، تا چند سال آن را مهمان خانه خود خواهید داشت.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با 15% تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

یکی از زیباترین گل و گیاهانی که می‌تواند در محیط آپارتمان و کم نور زندگی کند، دیفن باخیا است و از آن‌جایی که نگهداری از آن هم خیلی سخت نیست، تقریباً هر کسی می‌تواند آن را در خانه داشته باشد.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه دیفن باخیا

برگ‌های سبز و سرزنده دیفن باخیا با ظاهر متفاوتی که دارند، به هر خانه و اتاقی طراوت می‌بخشند. این گیاه با نام علمی Dieffenbachia Seguine هم شناخته می‌شود؛ البته نام رایج دیگر آن عصلی بی عقلی و برف گرمسیری هم هست. گیاه دیفن باخیا همیشه سبز است و می‌تواند به راحتی در محیط آپارتمان یا محل کار شما زندگی کند.

این گیاه آپارتمانی که از بخش‌های مرکزی و جنوبی آمریکا به همه جای دنیا سفر کرده است، می‌تواند دو چهره معصوم یا شیطانی داشته باشد! اما چطور؟!

اگر دوست دارید چهره معصومانه دیفن باخیا را ببینید آن را کنج اتاق خود بگذارید تا هوا را تصفیه کند و فضایی آرام برای شما بسازد. اما اگر تمایل دارید که چهره شیطانی آن را ببینید، شیره این گیاه را بچشید! بر اساس افسانه‌ها هر کس شیره سمی این گیاه را بخورد، قدرت تکلم خود را از دست می‌دهد! پس این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام صورت از گل دیفن باخیا را ببینید. 

شرایط نگهداری از دیفن باخیا

شرایط نگهداری دیفن باخیا

مثل هر گیاه دیگری برای نگهداری کردن از این مورد هم لازم است که به نکات مختلفی توجه کنید. درست است که اصلی‌ترین نیازهای هر گیاهی خاک مناسب، نور کافی و آبیاری به موقع است؛ اما رطوبت، دمای محیط، هرس کردن و توجه به گلدان از آن فوت‌های کوزه‌گری است که هر کسی آن را بلد نیست. اگر دوست دارین این فوت‌های کوزه‌گری یا همان ریزه‌کاری‌های شرایط نگهداری از دیفن باخیا را بدانید، ادامه مطلب را با دقت بیشتری مطالعه کنید:

دمای مورد علاقه این گیاه

این گیاه علاقه دارد در محیطی با دمای بین 15 الی 24 درجه سانتی‌گراد زندگی کند. پس اگر دوست دارید گیاهتان خیلی زود رشد کند، حتماً آن را در محلی نگهداری کنید که دمای مورد علاقه آن را داشته باشد. از قرار دادن گلدان دیفن باخیا در محل سرد خودداری کنید. هوای سرد باعث آسیب به این گیاه شده و منجر به ریزش برگ‌های آن می‌شود.

نور مورد نیاز برای رشد این گیاه

دیفن باخیا به حضور در محیط نورانی علاقه‌مند است اما در محیطی که بیشتر سایه داشته باشد هم می‌تواند به خوبی رشد کند. این امتیاز بزرگی برای یک گیاه آپارتمانی است؛ چرا که در هر خانه و هر محیطی می‌تواند زندگی کند. همین مسئله باعث شده که خرید دیفن باخیا به عنوان یک گیاه آپارتمانی در میان مردم رایج باشد. شاید این گیاه بتواند حتی در حضور نور مستقیم خورشید هم رشد کند؛ اما به احتمال زیاد برگ‌های آن تیره رنگ و کدر می‌شود. از این گیاه باید در برابر آفتاب داغ تابستان و بادهای شدید پاییز و زمستان محافظت شود، در غیر این صورت ظاهر آن همیشه بیمار و بی‌حال دیده می‌شود. 

به طور کلی این گیاه محیطی با نور غیر مستقیم خورشید بهتر از هر کجای دیگر دوست دارد؛ پس بهتر است گلدان خود را در محل نزدیک به پنجره قرار دهید. نور بیش از اندازه باعث می‌شود برگ‌های این گیاه سوخته و زرد شوند و از بین بروند. از طرفی دیگر نور خیلی کم هم باعث از بین رفتن کلروفیل برگ‌های آن شده و به ریزش بر‌ها منجر می‌شود.

تغذیه و روش  کوددهی 

ساده‌ترین راه برای کود دادن و تقویت کردن گیاه دیفن باخیا این است که یکی در میان بعد از آبیاری، کمی کود مایع به خاک اضافه کنید. اما این کار را هر وقت که هوس کردید انجام ندهید! برای این کار باید در فصل‌هایی غیر از زمستان وارد عمل شوید. برای کود دادن طبق دستوری که روی بسته‌بندی کود ذکر شده عمل کنید و این کار را بیش از اندازه انجام ندهید.

میزان مناسب آبیاری به دیفن باخیا

در اولین آبیاری‌ها باید این گیاه را طوری سیراب کنید که از زیر گلدان مقدار اضافی آب خارج شود. در دفعات بعدی باید سطح خاک را چک کنید؛ در صورت خشک بودن آبیاری را انجام دهید در غیر این صورت از آب دادن به آن صرف نظر کنید. 

اگر بخواهیم رک و پوست کنده با شما صحبت کنیم، باید بگوییم که پیدا کردن زمان درستی برای آبیاری به این گیاه کار هر کسی نیست! در واقع هیچ زمان دقیقی برای آب دادن به دیفن باخیا وجود ندارد که شما بتوانید آن را کشف کنید! پس سعی کنید به علامت‌هایی که این گیاه در مورد آبیاری به شما نشان می‌دهد، توجه کنید تا بتوانید به خوبی آن را سیراب کنید. 

تنها راهنمایی که می‌توانیم درباره این گیاه به شما بکنیم، این است که در فصل‌های گرم سال (یعنی تابستان و اواخر بهار) نیاز به آبیاری به این گیاه بیشتر است. در مقابل در فصل‌های سرد هم باید کمتر از قبل به آن آب بدهید. آبیاری بیش از حد ممکن است باعث گوشتی شدن ریشه، ضعیف شدن رشد و در نهایت قارچی شدن ساقه شود.

در کنار آبیاری باید به زهکشی درست و مناسب گلدان هم توجه داشته باشید. اگر آب اضافی نتواند از گلدان خارج شود و ریشه‌ها بیشتر از حد مورد نیاز در محیط مرطوب قرار بگیرند، دچار پوسیدگی شده و گیاه شما از بین می‌رود. پس اگر فکر می‌کنید گیاهان‌تان بی دلیل از بین می‌روند باید به آبیاری کردن خود شک کنید. 

نکته مهم اول: اگر مقداری آب از زیر گلدان خارج شد، باید حتماً زیرگلدانی را خالی کنید. پر بودن زیرگلدانی هم می‌تواند باعث آسیب به ریشه‌های گیاه شود. این نکته برای نگهداری از هر گیاهی صدق می‌کند و اهمیت دارد. 

نکته مهم دوم: اگر بتوانید گیاهان خود را با آبی که املاح کمتری دارد آبیاری کنید، انگار حال آن را بهتر کرده‌اید. برای این کار ظرف آبی را چند ساعت در گوشه‌ای قرار دهید و آن را جابه‌جا نکنید. با این کار مواد و املاح داخل آب ته نشین می‌شود و آبیاری بهتری انجام می‌دهید.

رطوبت مورد نیاز برای رشد گیاه دیفن باخیا

این گیاه دوست دارد در محیطی که گرم است و رطوبت بالایی دارد، زندگی کند. در واقع مهیا کردن این دو ویژگی می‌تواند به شادابی همیشگی آن کمک زیادی کند. برای رطوبت‌رسانی به گیاه خود بهتر است که از اسپری آب استفاده کنید یا دستگاه بخور را در نزدیکی گلدان‌های خود قرار دهید. اگر گلدان در جایی نزدیک به بخاری یا هر وسیله گرمایشی دیگر قرار داشته باشد، به خاطر خشک بودن هوا و کمبود رطوبت آسیب می‌بیند.

خاک مناسب برای رشد و تغذیه 

اگر گل بنفشه در خانه دارید و از خاک مخصوص این گیاه چیزی باقی‌مانده، می‌توانید از آن برای گیاه دیفن باخیا هم استفاده کنید. ترکیبی از یک سوم خاک رس چند منظوره + یک سوم خزه زغال سنگ + یک سوم سنگریزه و یا پرلیت می‌تواند خاکی عالی برای رشد این گیاه آپارتمانی باشد.
در صورتی که علاقه دارید دیفن باخیا را در باغچه بکارید، هم می‌توانید از این ترکیب کمک بگیرید. ترکیب دو قسمت خزه زغال سنگ و یک قسمت پرلیت هم می‌تواند برای انی گیاه مناسب باشد و بستر خوبی برای رشد آن فراهم کند. 

سوال مهم: چه زمانی خاک گلدان را عوض کنیم؟

بهترین زمان برای تغییر خاک و یا انتقال گیاه به گلدان جدید، فصل بهار است. گیاه را بیش از حد بین گلدان‌های مختلف جابه‌جا نکنید و به زهکشی خوب خاک و گلدان توجه کنید.

نحوه هرس کردن

در واقع چیزی به اسم هرس کردن دیفن باخیا وجود ندارد! چون برگ‌های پیر و قدیمی این گیاه به مرور زرد شده و از ساقه جدا می‌شوند. پس نیازی نیست شما کاری برای هرس کردن آن انجام دهید؛ چون طبیعت گیاه خود به خود این کار را انجام می‌دهد.

چه زمانی گلدان دیفن باخیا را عوض کنیم؟ 

برای عوض کردن گلدان این گیاه نیازی به عجله کردن نیست! تقریباً هر دو یا سه سال یک بار نیاز به تعویض گلدان دیفن باخیا احساس می‌شود. بهتر است این کار را در فصل بهار که فصل رشد آن است انجام دهید. به این ترتیب گیاه شوک نمی‌شود و زندگی آن به خطر نمی‌افتد. 

یادتان باشد که گیاه‌تان به یک غول تبدیل نشده! پس گلدان عظیم‌الجثه برای آن انتخاب نکنید. گلدان جدید باید فقط یک سایر بزرگتر از گلدان قبلی گیاه باشد. 

روش‌های تکثیر گیاه دیفن باخیا

روشهای تکثیر دیفن باخیا

اولین و ساده‌ترین راهی که برای تکثیر گیاهان به ذهن هر کسی می‌رسد، کاشتن بذر آن است. اما این راه هم زمان زیادی نیاز دارد و هم باید دقت و توجه زیادی به جوانه نوپای دیفن باخیا داشته باشید تا زنده بماند و به قدر کافی بزرگ و قوی شود. 

روش معمولی که برای تکثیر این گیاه و اکثر گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قلمه زدن است. برای این کار کافی‌ست یک شاخه 10 الی 15 سانتی‌متری را از گیاه جدا کرده و برگ‌های روی آن را هم هرس کنید. در قدم بعدی این شاخه را داخل ظرف آب قرار دهید. 

بهتر است آب داخل این ظرف را هر چند روز یک بار عوض کنید تا پر از جلبک و باکتری نشود. اگر این ظرف در محلی که نور خوبی دارد قرار داشته باشد، فرآیند ریشه‌زایی قلمه زودتر انجام می‌شود. 
زمانی که ریشه‌های جوان این قلمه تشکیل شد و به قدر کافی بزرگ شد، می‌توانید قلمه را به گلدان منتقل کنید.برای این کار گلدانی با خاک سبک و زهکشی خوب انتخاب کنید. بعد از کاشت در گلدان تمام مواردی که در شرایط نگهداری از دیفن باخیا ذکر شد را اجرا کنید. مطمئن باشید که گیاه‌تان در این شرایط به خوبی رشد خواهد کرد. 

خیلی از علاقه‌مندان به گل و گیاه‌هان آپارتمانی ترجیح می‌دهند که به جای خرید گل آپارتمانی جدید، همان گیاهان قدیمی را تکثیر کنند؛ البته بالا بودن قیمت دیفن باخیا یا هر گیاه دیگری هم می‌تواند در این موضوع نقش داشته باشد!

آیا دیفن باخیا گیاهی سمی است؟

همان‌طور که گفتیم در افسانه‌ها آمده که دیفن باخیا گیاهی سمی است و با خوردن شیره آن قدرت تکلم شخص از بین می‌رود! این افسانه درست نیست اما سمی بودن دیفن باخیا تا حدودی واقعیت دارد. 

سلول‌های دیفن باخیا حاوی کریستال‌های سوزن شکلی به نام کلسیم اگزالات هستند. اگر برگ‌های این گیاه جویده یا خورده شوند این کریستا‌ل‌ها حس سوزش در دهان، دل درد یا گلو درد را ایجاد می‌کنند. این عوارض هم در انسان‌ها و هم در حیوانات دیده می‌شوند؛ پس این گیاه را جایی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید.

البته بی حس شدن دهان هم یکی دیگر از عوارض خوردن برگ‌های این گیاه است که به احتمال زیاد همین عارضه باعث ساخته شدن افسانه‌ها شده است. از آن جایی که با دهان بی حس نمی‌توان به درستی صحبت کرد، از بین رفتن قدرت تکلم در افسانه‌ها به عنوان جادوی این گیاه تعریف شده است!

عوارض گفته شده معمولاً به صورت خفیف اتفاق می‌افتند؛ اما اگر حجم برگ خورده شده خیلی زیاد باشد، باعث ورم بیش از حد گلو شده و می‌تواند راه تنفس را ببندد.

سواات و مشکلات احتمالی درباره شرایط نگهداری از دیفن باخیا

مشکلات دیفن باخیا

سوالاتی که در ادامه می‌خوانید در بیشتر موارد بین صاحبان گل دیفن باخیا مشترک بوده است. پس اگر این گیاه را دارید، یا قرار است آن را بخرید حتماً این سوالات را هم مطالعه کنید. یادتان باشد که می‌توانید با چند کلیک و خیلی راحت خرید اینترنتی گل و گیاهان آپارتمانی را هم تجریه کنید.

چرا گل من با ریزش شدید برگ‌ها درگیر شده است؟

به احتمال زیاد این مشکل ناشی از آبیاری نادرست است. چه آبیاری کمتر از حد مورد نیاز گیاه باشد و چه بیشتر، دیفن باخیا مشکل خود را از طریق ریزش برگ‌ها به اطلاع شما می‌رساند.

اگر آبیاری کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، این گیاه تعدادی از برگ‌های خود را فدا می‌کند تا بتواند ریشه‌ها را سالم نگه دارد. اما در مقابل آبیاری زیاد باعث پوسیدن ریشه‌ها شده و کم کم منجربه از بین رفتن آن می‌شود.

هوای خیلی سرد یا نور خیلی کم هم می‌تواند دلیلی برای ریزش برگ‌های این گیاه باشد.

چرا برگ‌های گیاه من زرد می‌شوند؟

همان‌طور که در سوال قبل توضیح دادیم، آبیاری نامناسب می‌تواند دلیلی برای این مشکل باشد. اما دمای پایین و نور بیش از حد هم از دیگر عواملی است که در این مشکل نقش دارد. به زمان آبیاری و خشک شدن خاک قبل از آب دادن توجه کنید تا با این مشکل روبه‌رو نشوید. غبارپاشی کردن و انتخاب محل مناسب برای قرار دادن گلدان هم از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

چطور دیفن باخیا را پر پشت‌تر کنیم؟

برای این کار باید به جهت رشد شاخه‌های این گیاه آپارتمانی دقت کنید. اگر شاخه‌ای در جهتی نامناسب رشد کرده، آن را با قیچی باغبانی هرس کنید. برشی که با قیچی روی شاخه ایجاد می‌کنید، باید به صورت مورب باشد و در زاویه 45 درجه‌ای انجام شود. با این کار شاخه‌های گیه قوی‌تر شده و گلدانی پرپشت خواهید داشت. اگر شاخه بریده شده گره دارد، حتماً با کمک روش‌های تکثیر دیفن باخیا به آن جان دوباره ببخشید.

سخن پایانی درباره دیفن باخیا

در این مقاله سعی کردیم همه چیز را درباره گیاه دیفن باخیا و فوت و فن‌های نگهداری کردن از آن به شما توضیح دهیم. امیدواریم که بتوانید با رعایت کردن این موارد گلدان دیفن باخیا را همیشه شاداب و سر حال ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *