سانسوریا سیلور

همه چیز درباره سانسوریا سیلور + روش‌های نگهداری و تکثیر

گیاه سانسوریا سیلور یکی از محبوب‌ترین گیاه‌هان آپارتمانی است که تقریباً در هر خانه‌ای دیده می‌شود. به‌طور کلی سانسوریا یکی از اعضای خانواده ساکولنت‌هاست که سیلور نام یکی از انواع مختلف آن است. این گیاه در تصفیه هوای محیط نقش مفیدی دارد و به همین دلیل هم حضور آن در فضای خانه توصیه می‌شود. حتی یک گلدان کوچک از سانسوریا سیلور می‌تواند سم‌ها و گازهای مضر موجود در محیط اطرافش (مثل فرمالدهید و تولوئن) را جذب کند و هوایی تازه و مطبوع ایجاد کند. این گیاه ساقه ندارد و برگ‌ها به طور مستقیم از ریزوم رشد می‌کنند.

برگ‌های بلند و کشیده سانسوریا سیلور ظاهری زیبا به آن بخشیده و مقاومت بالای آن باعث شده که طرفداران زیادی در میان علاقه‌مندان به گل و گیاه داشته باشد. ترکیبی از رنگ نقره‌ای و سبز در برگ‌های گیاه سانسوریا سیلور دیده می‌شود که دلیل نامگذاری آن هم همین ترکیب‌بندی رنگی است.

اگر قصد خرید گل آپارتمانی به خصوص سانسوریا سیلور را دارید با ادامه خواندن این مطلب به طور کامل با این گیاه آشنا شوید

شرایط نگهداری از سانسوریا سیلور

شرایط نگهداری سانسوریا سیلور

شاید خرید سانسوریا سیلور برای شما راحت باشد اما نگهداری از آن قلق‌های خاص خودش را دارد. مثل همه گل و گیاه‌های دیگر برای نگهداری از این گیاه هم باید به سه نکته اساسی نور، آبیاری و خاک توجه داشته باشیم. در کنار این سه مورد به کوددهی، نوع گلدان و دمای محیط هم باید توجه شود. در ادامه تمام این موارد را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نور مورد نیاز سانسوریا سیلور

این گل برای رشد خوب به شرایط روشن نوری نیاز دارد؛ به این معنا که مستقیماً در برابر نور قرار نگیرد اما دسترسی خوبی به نور خورشید داشته باشد. اگر برگ‌های گیاه سانسوریا سیلور باریک و کمرنگ شده‌اند، باید نور لازم را برای آن‌ها فراهم کنید تا به حالت طبیعی برگردند. بهتر است این گلدان پشت پنجره قرار بگیرد تا نور خورشید بعد از عبور از شیشه به آن بتابد؛ در واقع بهترین نور برای نگهداری از این گل، نور فیلتر شده و زیاد است اما نور مستقیم باعث از بین رفتن آن نمی‌شود. مقاومت بالای این گل در برابر نور کم باعث شده که به یکی از بهترین گل‌ها برای محل کار تبدیل شود.

شرایط آبیاری سانسوریا سیلور

برای تعیین بازه‌های زمانی آبیاری گل سانسوریا سیلور باید به وضعیت خاک آن توجه کنید. این گل یک گیاه گوشتی به شمار می‌رود که آب را در برگساره‌های خود ذخیره می‌کند؛ پس لازم نیست که همیشه خاک آن خیس باقی بماند. برای آبیاری به این گیاه باید خاک گلدان را چک کنید تا خشک باشد؛ اگر سطح خاک خشک بود سپس آبیاری را انجام دهید.

در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز برای آبیاری این گیاه از همان روشی که گفتیم کمک بگیرید. در زمستان هم به خاطر سرمای هوا نیاز این گل به آبیاری بسیار کاهش پیدا می‌کند. حدود یک بار آبیاری در ماه می‌تواند در این فصل از سال برای نگهداری از سانسوریا سیلور کافی باشد. یادتان باشد که آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و طوقه این گیاه می‌شود.

خاک مناسب سانسوریا سیلور

خاک مورد علاقه این گل خاک سبک است؛ مثل هر گل دیگری به زهکشی مناسب برای رشد و بقا نیاز دارد. ترکیبی از ماسه و پیت ماس کوکوپیت می‌تواند بهترین خاک برای پر کردن گلدان سانسوریا سیلور باشد. هر خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد مثلاً خاک کمپوست یا خاک‌های ماسه‌ای می‌توانند گزینه خوبی برای این کار باشند.

دمای مناسب محیط سانسوریا سیلور

بهترین دمایی که برای رشد و نگهداری از این گل، در سردترین حالت ممکن 18 درجه سانتی‌گراد و در گرم‌ترین حالت ممکن 24 درجه سانتی‌گراد است. اگر سایر شرایط نگهداری مثل خاک و آبیاری برای این گل مهیا شده باشد، شاید بتواند تا دمای 13 درجه سانتی‌گراد هم زنده بماند اما در دماهای پایین‌تر قطعاً از بین می‌رود.

شرایط کوددهی به گل سانسوریا سیلور

در قدم اول باید مشخص کنید که برای کوددهی به این گل باید از کدام نوع کود استفاده کنید. بهترین نوع کود برای تقویت این گیاه کود مایع و یا محلول در آب است؛ اما سوالی که وجود دارد این است که چه زمانی باید برای کود دادن به این گیاه اقدام کرد؟ در پاسخ به این سوال باید فصل‌های رشد آن را بشناسید. برای کوددهی به این گل بهتر است که در فصل‌های بهار و تابستان دست به کار شوید. یادتان باشد که در فصل زمستان نباید به این گل کود داده شود.

چه زمانی گلدان سانسوریا سیلور را عوض کنیم؟

زمان تعویض گلدان هم مثل زمان کوددهی، همان فصل‌های رشد گیاه است. برای عوض کردن گلدان سانسوریا سیلور بهتر است که در بهار و تابستان دست به کار شوید. اگر گیاه نیاز به تقسیم‌بندی داشت حتماً آن را در چند گلدان مجزا بکارید تا فضای کافی برای ریشه دادن داشته باشد. گلدان‌هایی که بیش از حد کوچک هستند، مانع رشد این گیاه می‌شوند.

قیمت سانسوریا سیلور و مقاومت خوب آن برای رشد در شرایط مختلف، باعث شده که از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار باشد. اما رعایت نکاتی که درباره نور، خاک، آبیاری، کوددهی و تعویض گلدان‌ها به شما توضیح دادیم، سرزندگی این گیاه را چندین برابر خواهد کرد.

آفت‌ها و بیماری‌های این گیاه

بیماری سانسوریا سیلور

شاید یکی از بهترین ویژگی‌های این گیاه همین باشد که به هیچ آفت و بیماری دچار نمی‌شود! یعنی اگر بتوانید شرایط لازم برای نگهداری آن را فراهم کنید، هیچ عامل خارجی نمی‌تواند باعث از بین رفتن آن شود. البته تنها دشمنان گیاه سانسوریا سیلور حشرات و عنکبوت‌ها هستند. تنها این موجودات هستند توانایی آسیب رساندن به برگ‌های این گیاه را دارند.

روش‌های تکثیر گل سانسوریا سیلور

روش تکثیر سانسوریا سیلور

معمول‌ترین روشی که برای تکثیر انواع سانسوریا مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش پاجوش است. علاوه‌براین مورد راه‌های دیگری هم برای تکثیر این گیاه وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم:

تکثیر از طریق برگ در آب

برای تکثیر این گیاه از طریق قرار دادن برگ در آب، باید در قدم اول برگ‌های مناسب برای تکثیر را پیدا کنید. یک برگ سالم از این گیاه را انتخاب کرده و از قسمت پایینی آن را جدا کنید. در بخش پایینی برشی به حالت V مانند ایجاد کرده و برگ را داخل یک ظرف شیشه‌ای پر از آب قرار دهید. سطح آبی که داخل ظرف قرار دارد باید کمی از محل برش بالاتر باشد؛ ممکن است حجم زیاد آب باعث ایجاد پوسیدگی روی برگ شود پس ظرف را خیلی هم لبریز نکنید.

محل برش جای خوبی برای ایجاد ریشه‌های گل سانسوریا سیلور هستند؛ همان ریشه‌هایی که در یک گلدان جدید کاشته می‌شوند و به عنوان عضو جدید به خانه شما قدم می‌گذارند. حدوداً سه تا پنج هفته بعد از این که گیاه را در آب قرار دادید، ریشه‌های جدید از محدوده اطراف برش بیرون می‌زنند. بین دو تا سه هفته بعد از ریشه دادن، کم کم نوبت به برگ‌های جدید می‌رسد. زمانی که برگ‌های جدید را دیدید بهترین زمان برای کاشتن این گیاه در گلدان است.

تکثیر از طریق قلمه زدن برگ

مانند روش قبلی برگ سالمی از سانسوریا سیلور را انتخاب کرده و از گیاه مادر جدا کنید. در این مرحله باید صبر کنید تا لبه‌های بریده شده برگ کمی خشک شود. بعد از آن برگ را در گلدانی که با خاک مناسب پر شده و زهکشی خوبی دارد بکارید. حالا باید تمام شرایط نگهداری سانسوریا سیلور را مو به مو اجرا کنید تا قلمه در خاک ریشه بزند و رشد کند.

به طور مثال آبیاری را به اندازه نیاز انجام دهید؛ خاک این گل نه باید خیلی مرطوب باشد و نه خیلی خشک. رطوبت بیشتر از اندازه باعث پوسیدن برگ‌ها می‌شود و خشکی زیاد هم گیاه را از تشنگی تلف می‌کند! از این مرحله به بعد فرآیند رشد ریشه‌های گیاه همانند همان روش تکثیر در آب جلو می‌رود؛ با این تفاوت که شما نمی‌توانید این مراحل را به چشم ببینید. یادتان باشد برای رشد بهتر قلمه‌ها آن‌ها را در مقابل نور طبیعی و غیرمستقیم خورشید قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله گل‌فروشی آنلاین سارینالند با یکی از انواع مختلف سانسوریا آشنا شدید که به خاطر ترکیب رنگ خاص، با نام سانسوریا سیلور شناخته می‌شود. گل سانسوریا سیلور یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای محیط‌های کم نور است و به همین دلیل هم در منازل، شرکت‌ها و ادارات به وفور دیده می‌شود. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله شما را با نحوه نگهداری و تکثیر این گیاه آشنا کنیم.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 7 آبان, 1400
  • 2223 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *