فیکوس ابلق

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات فیکوس ابلق

برگ‌های براق و زیبای فیکوس ابلق چشم همه عاشقان گل و گیاه را به سمت خود جذب می‌کند. شرایط ساده نگهداری گیاه فیکوس ابلق هم یکی دیگر از دلایل جذابیت این گیاه به شمار می‌رود. در این مقاله قرار است همه چیز را درباره نگهداری و تکثیر این گیاه به شما توضیح دهیم. پس اگر به این گیاه علاقه دارید با ما همراه باشید.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با 15% تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

 

رنگ‌های متنوعی که در برگ‌های گیاه فیکوس ابلق دیده می‌شود، مثل یک دست لباس شیک‌وپیک ظاهر آن را جذاب می‌کند. مقاومت بالای فیکوس ابلق آن را به گیاهی پرطرفدار برای نگهداری در منزل یا محل کار تبدیل کرده است.

سرفصل‌های مقاله

درباره گیاه فیکوس ابلق

گیاه فیکوس با نام علمی Ficus elastica در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود. مقاومت این گل در برابر نور کم باعث شده به یکی از قوی‌ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شود. به همین دلیل هم خرید فیکوس ابلق در میان تمام گل‌های آپارتمانی رونق زیادی دارد. برگ‌های خوش‌حالت و براق این گیاه با ترکیبی از رنگ‌های سبز، کرم و گاهی هم سفید ظاهر جذابی به آن بخشیده است. اگر گلدان فیکوس ابلق را در محیط مناسبی نگهداری کنید، کم کم سروکله گل‌های کوچک آن هم پیدا خواهد شد؛ البته این گل‌ها بوی خاصی ندارند.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که گیاه فیکوس شیره‌ای دارد که می‌توان از آن در ساخت لاستیک استفاده کرد! به همین دلیل هم نام علمی آن را Ficus elastica انتخاب کرده‌اند. حتماً فکر می‌کنید این کاربرد موجب بالا رفتن قیمت فیکوس ابلق می‌شود اما باید بگوییم تاثیر خاصی در این مورد ندارد. این گل توانایی تبدیل شدن به یک درخت بزرگ را دارد؛ البته نه در هر شرایط و محیطی! در کشور ما از این گیاه بیشتر به عنوان یک گیاه زینتی و گلدانی استفاده می‌شود.

شرایط نگهداری از فیکوس ابلق

شرایط نگهداری از فیکوس ابلق

مثل همه گیاهان دیگر سه عامل اصلی برای سر حال ماندن فیکوس ابلق نور، آبیاری و خاک مناسب است. البته عوامل دیگری هم هستند که در رشد بهتر و سلامت بیشتر این گلدان موثر هستند؛ به طور مثال کود دادن و تنظیم دمای محیط از جمله این موارد هستند. در ادامه عوامل موثر در نگهداری فیکوس ابلق را با هم بررسی می‌کنیم:

دمای مناسب برای فیکوس ابلق

به طور کلی در محیطی که دما بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد باشد، حال گلدان‌های فیکوس ابلق روبه‌راه است؛ اما بهترین دما برای نگهداری از این گیاه، بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. آب‌وهوای سرد حال این گلدان را بهم می‌ریزد؛ در هوای سرد برگ‌های فیکوس ابلق یکی یکی قهوه‌ای شده و از ساقه جدا می‌شوند. تغییرات ناگهانی دمای محیط هم می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث ریزش برگ‌های این گیاه شود. مثلاً جابه‌جا کردن این گیاه در فصل زمستان از محیط سرد راهرو به فضای گرم داخل خانه، ممکن است به آن شوک وارد کند و موجب ریزش برگ‌های آن شود.

نور مورد نیاز فیکوس ابلق

شاید این گیاه در محیط بدون نور هم زنده بماند اما مکان‌های روشن را بیشتر دوست دارد. البته منظور ما از محیط‌های روشن حیاط و تحت نور مستقیم بودن نیست! گیاه فیکوس ابلق باید از نور مسقیم محافظت شود؛ در غیر این صورت برگ‌های آن کم کم بی رنگ و بی روح می‌شوند. بهترین محل برای این گیاه جایی است که نور از پشت پنجره به آن بتابد و دمای خیلی زیادی هم نداشته باشد. نور کم باعث ریزش برگ‌ها می‌شود و کم کم گیاه را پژمرده می‌کند.

تغذیه و کوددهی کوددهی

همان‌طور که گفتیم اگر گیاه نتواند به درستی از خاک تغذیه کند، برگ‌های آن در اثر کمبود مواد غذایی بد شکل و رنگ پریده می‌شود؛ در چنین شرایطی کود دادن به فیکوس ابلق می‌تواند جان دوباره به آن ببخشد. شما می‌توانید با ماهی یک بار کود سه بیست و هر سه ماه یکبار کود هیومیک اسید به صورت آبیاری و محلول پاشی برای کوددهی گیاه پتوس خود اقدام کنید.

اشتباه در کوددهی و با دوز زیاد سبب افتادگی برگ‌ها می‌شود، همچنین کمبود مواد مغذی سبب ریزش برگ‌ها می‌شود. برای خرید کود npk با قیمت مناسب می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

چگونگی آبیاری فیکوس ابلق

اگر تجربه نگهداری از این گیاه را داشته‌اید و بعد از مدتی با برگ‌های زرد آن مواجه شدید، یعنی از روش درستی برای آبیاری آن استفاده نکرده‌اید. نباید گلدان فیکوس را غرقاب کنید؛ میزان آبیاری به این گل باید به قدری باشد که فقط خاک گلدان خیس شود.

گیاه فیکوس ابلق در مقابل خشکی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد اما با وجود رطوبت رشد بهتری دارد و برگ‌های آن شاداب‌تر می‌شوند.

آبیاری زیاد باعث می‌شود برگ‌های پایینی این گیاه به مرور زرد شده و یکی یکی از ساقه کنده شوند. فاصله بین دو آبیاری را طوری تنظیم کنید که سطح خاک خشک شود و بعد از آن آبیاری انجام شود.

خاک مناسب فیکوس ابلق

خاک مورد علاقه این گیاه، خاکی است که زهکشی عالی داشته باشد و بتواند رطوبت را در خود نگه دارد. ترکیبی از خاک معمولی، خاک برگ و پیت ماس یکی از بهترین پیشنهادات برای گلدان فیکوس ابلق است. اگر برگ‌های گل شما بد فرم شده‌اند یا رنگ آن‌ها از حالت شاداب دور شده، یعنی گیاه نمی‌تواند درست از خاک تغذیه کند. در این شرایط یا باید خاک گلدان را تعویض کنید و یا کوددهی را آغاز کنید. خاک باغچه مناسب فیکوس نیست و بهتر است هر 6 ماه یکبار، یک پنجم سطح را با ورمی کمپوست تعویض و تقویت کنید.

اگر گیاه شما سریع قد می‌کشد و رشد می‌کند، بهتر است که هر سال گلدان آن را عوض کنید. برای این کار حتماً یک گلدان بزرگتر انتخاب کنید؛ اگر بخواهیم اندازه‌های حدودی گلدان جدید شما را راهنمایی کنیم، باید بگوییم که از نظر قطر گلدان حدود 5 سانتی‌متر اضافه‌تر و به همین مقدار هم ارتفاع بیشتر در نظر داشته باشید. بهتر است در فصل بهار برای عوض کردن گلدان این گیاه دست به کار شوید.

تمیز کردن برگ‌ها فیکوس ابلق

اگر عادت دارید سطح برگ‌های گیاهان خود را تمیز کنید، باید بدانید که این کار را نباید در هر شرایط و محیطی انجام داد. تعداد زیادی از صاحبان گلدان فیکوس ابلق گمان می‌کنند که خیلی بی‌دلیل برگ‌های این گل پر از لکه‌های قهوه‌ای شده و حالت سوختگی روی آن به وجود آمده! اگر این گیاه را زیر نور مستقیم خورشید تمیزکاری کنید، به احتمال زیاد با همین مشکل روبه‌رو می‌شوید. بهتر است در هوای خیلی گرم برگ‌های این گیاه را غبارپاشی کنید اما تحت نور غیرمستقیم.

اگر برگ‌های این گیاه لوله لوله یا آویزان شده‌اند، یعنی گیاه تشنگی زیادی را تحمل کرده است. در این حالت می‌توان گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر از آب قرار دهید.

روش‌های تکثیر گل فیکوس ابلق

روشهای تکثیر فیکوس ابلق

بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن است. برای تکثیر گل فیکوس ابلق در اواخر بهار یا اوایل تابستان دست به کار شوید تا حتماً به نتایج خوبی برسید. قلمه‌هایی که برای تکثیر انتخاب می‌کنید، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • بهتر است قلمه‌ها حدود 15 سانتی‌متر طول داشته باشند.
  • حداقل یک برگ داشته باشند.
  • اگر تعداد برگ‌ها قلمه زیاد بود، باید تعدادی از آن‌ها را کم کنید.
  • قلمه هم می‌تواند از انتهای ساقه جدا شود و هم از میانه ساقه.
  • بخش پایینی قلمه که در خاک قرار می‌گیرد، نباید برگی داشته باشد.

زمانی که قلمه را از ساقه جدا می‌کنید، شیره‌ای به رنگ سفید از انتهای آن خارج می‌شود. بهتر است بعد از برش زدن قلمه‌ها را حدود نیم ساعت داخل آب قرار دهید تا خروج شیره از محل برش متوقف شود. برای کاشتن قلمه باید از خاکی سبک و مرطوب استفاده کرد. به طور مثال ترکیب خاک کوکوپیت همراه با پرلیت می‌تواند گزینه خوبی براین این کار باشد. اگر به این خاک‌ها دسترسی ندارید می‌توانید از  مخلوط خاک برگ و شن استفاده کنید. اگر این موارد را رعایت کنید و از قلمه در محیطی با دمای 25 تا 27 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید، حتماً بعد از مدت کوتاهی به یک گلدان زیبا خواهید رسید. 

نحوه هرس کردن فیکوس ابلق

فصل هرس کردن این گیاه درست همان زمانی است که برای تکثیر آن اقدام می‌کنید؛ یعنی اواخر بهار و اوایل تابستان. برای هرس کردن از ساقه‌های بد فرم گیاه شروع کنید؛ می‌توانید این ساقه‌ها را کوتاه کنید. بهتر است برای کوتاه کردن ساقه فیکوس ابلق کمی بالاتر از یک گره را ببرید. گره همان محلی است که برگ به ساقه متصل می‌شود. اگر طول زیادی از یک ساقه را به طور ناگهانی ببرید، به گیاه شوک وارد می‌کنید؛ در این حالت ممکن است که کم کم برگ‌های آن زرد شود و گیاه از بین برود!

برای جلوگیری از این اتفاق باید دقت کنید که حجم کل ساقه‌ای که از گیاه جدا می‌کنید، حداکثر حدود 30 درصد از حجم کل ساقه‌های گیاه باشد. یعنی مثلاً اگر قصد دارید تمام ساقه‌ها را کوتاه کنید، تنها اجازه دارید یک سوم از ارتفاع هر یک را کوتاه کنید.  

بیماری‌های و مشکلات گیاه فیکوس ابلق

آفت‌های فیکوس ابلق

اصلی‌ترین آفت‌هایی که به این گل زیبا حمله می‌کنند، کنه تار عنکبوتی و شپشک هستند. برای از بین بردن این حشرات و آفت‌ها می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. گلدان فیکوس ابلق اگر در زمان طولانی در هوای گرم و مرطوب قرار بگیرد، دچار لکه برگی باکتریایی و قارچی می‌شود. همچنین ممکن است برگ‌های آن دچار سرخشکیدگی شوند و از شکل زیبای همیشگی خود دور شوند.

برای جلوگیری از حمله این حشرات بهتر است که برگ‌های گیاه خود را تمیز کنید. در مورد چگونگی تمیز کردن برگ‌ها هم کمی بالاتر مفصل توضیح داده بودیم.

سخن پایانی

امیدواریم توانسته باشیم همه چیز را درباره شرایط نگهداری از گیاه فیکوس ابلق برای شما توضیح داده باشیم. یادتان باشد نگهداری کردن از گیاهانی مثل فیکوس با رعایت جزئیاتی که در این مقاله از گل‌فروشی آنلاین سارینالند برای شما شرح دادیم، موجب رشد بهتر و بیشتر و همینطور شادابی آن می‌شود. پس این مهر و محبت را از گیاهان خود دریغ نکنید و  از آن‌ها مثل فرزندان خود مراقبت کنید. همچنین اگر می‌خواهید با روش نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی آشنا شوید مطالب مجله سارینالند را دنبال کنید و همچنین اگه سوالی درباره نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات برگ انجیری فر برای شما باقی مانده می‎‌توانید زیر همین مطلب در قسمت دیدگاه‌ها از ما بپرسید!

  • پشتیبانی سارینالند
  • 9 آبان, 1400
  • 9524 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *