معرفی نخل شامادورا

همه چیز درباره نخل شامادورا | شرایط نگهداری و مشکلات مربوط به گیاه نخل شامادورا

ظاهر ظریف و زیبای نخل شامادورا آن را به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. زادگاه اصلی این گیاه قسمت‌های جنوبی مکزیک و گواتمالا است؛ اما حالا همه جای دنیا زندگی می‌کند! گیاه نخل شامادورا که با نام Parlour Palm یا Chamaedorea elegans هم شناخته می‌شود، بیشتر از 100 گونه مختلف دارد. شرایط نگهداری از نخل شامادورا و مقاومت بالای این گیاه در برابر نور کم آن را به گیاهی قوی برای نگهداری در خانه و محل کار تبدیل کرده است. در این مقاله همه چیز را درباره این گیاه با هم بررسی می‌کنیم تا بتوانید با خیال راحت آن را به خانه ببرید. 

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

بسته به این که کدام نوع از نخل شامادورا را در خانه دارید، ممکن است آن را با ارتفاعی بین 30 سانتی‌متر تا 2 متر داشته باشید. برگ‌های این گیاه با رنگ‌های سبز روشن و تیره زیبایی ظاهری آن را چند برابر کرده‌اند. شرایط نگهداری از نخل شامادورا به خاطر تحمل زیاد این گیاه نسبت به نور کم و محیط سایه دلیل اصلی محبوبیت آن در بین علاقه‌مندان به گل و گیاه است.

سرفصل‌های مقاله

معرفی نخل شامادورا

همان‌طور که گفتیم بیشتر از 100 نوع گیاه خانواده پر جمعیت نخل‌های شامادورا را تشکیل می‌دهد. گیاه نخل شامادورا می‌تواند هوای محیط اطرافش را تصفیه کند و  طراوت خاصی به آن ببخشد. شباهت زیادی بین این گیاه و نخل اریکا وجود دارد که باعث می‌شود این دو گیاه را با هم اشتباه بگیرند! اما با کمی دقت کردن به شکل ظاهری برگ‌های این دو گیاه می‌توانید آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید.

 اگر اهل نگهداری از گل و گیاه باشید، حتماً می‌دانید که اکثر گیاهان در اثر کمبود نور خورشید دچار مشکلاتی مثل ریزش برگ، زرد شدن یا بی رنگ شدن برگ‌ها، سوختگی در لبه‌های برگ و … می‌شوند. اما شامادورا برعکس همه گل‌های دیگر با نور کم و غیرمستقیم برگ‌هاییخوش‌رنگ‌تر و شاداب‌تر خواهد داشت! در ادامه شرایط نگهداری از این گیاه را با جزئیات بیشتر با هم بررسی می‌کنیم:

شرایط نگهداری از گیاه شامادورا و نیازهای اصلی این گیاه

شرایط نگهداری شامادورا

اصلی‌ترین نیازهای هر گیاهی برای زندگی سه عامل نور، خاک و آب است. اما در کنار این سه عامل باید به مواردی مثل دمای محیط و رطوبت آن هم توجه شود. در ادامه این شرایط را با توجه به علایق نخل شامادورا برای شما توضیح خواهیم داد:

دمای مناسب برای این گیاه

درست است که تا این قسمت از مقال چند بار این نکته را یادآوری کردیم، اما یک بار دیگر هم باید بگوییم: «این گیاه برای نگهداری در محیط خانه یا محل کار مناسب است.» در نتیجه دمای محیطی که در آن زندگی می‌کنیم هم می‌تواند برای نگهداری از آن مناسب باشد. یعنی دمای حدودی بین ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد برای رشد نخل شامادورا کفایت می‌کند.

اما اگر شما خانه‌ای گرم‌تر از این دما داشته باشید باید چه کار کنید؟ 

راهی که برای نجات این گیاه از دماهای بالاتر کشف شده، غبارپاشی کردن است. اگر محیط اطراف گیاه شامادورا از حد معمول گرمتر باشد باید غبارپاشی برای آن بیشتر انجام شود. پس در زمستان که بخاری در خانه روش می‌کنید دفعات غبارپاشی را افزایش دهید تا نخل شامادورا هم شاداب بماند.

خب حالا برای تابستان چه کار کنیم؟ گلدان را کنار خودمان زیر باد خنک کولر قرار دهیم تا نفسی تازه کند؟

اگر چنین طرز فکری دارید باید فاتحه گیاه خود را از همین الان بخوانید! درست است که مکان‌های خنک بیشتر مورد علاقه این گیاه است اما وزش باد برای آن نفرت‌انگیز است! این گیاه را به هیچ وجه در معرض وزش بادهای سرد مثل کولر گازی قرار ندهید.

نور مورد نیاز برای رشد شامادورا

همان‌طور که گفتیم شامادورا به خاطر نیاز کم به نور شهرت دارد؛ به همین دلیل هم خرید نخل شامادورا به عنوان گیاه آپارتمانی مقاوم رواج دارد. نور کم تا متوسط به صورت غیرمستقیم برای رشد این گیاه کافی است. نخل شامادورا تا مقدار زیادی نسبت به سایه مقاوم است و در واقع سایه دوست محسوب می‌شود. نور داخل منزل و پنجره‌های شرقی و شمالی برای گیاه نخل شامادورا مناسب است.

نحوه آبیاری برای شامادورا

مثل هر گیاه دیگری برای آبیاری به شامادورا هم باید ابتدا سطح خاک را چک کنید؛ اگر خاک خشک باشد یعنی زمان آبیاری به آن فرا رسیده است اما در صورتی که خاک هنوز مرطوب باشد یعنی برای آبیاری زود است.  

به طور کلی پیشنهاد می‌شود این گیاه را در فصل تابستان در هفته دو بار و در فصل زمستان هر هفته یک بار آبیاری شود. اگر برگ‌های گیاه شما یکی یکی خشک می‌شوند یعنی به احتمال زیاد آبیاری را بیش از حد مورد نیاز گیاه انجام داده‌اید. معمولاً آبیاری بیشتر از سه بار در هفته زیاده‌روی به شمار می‌رود. 

نکته مهم درباره آب دادن به این گیاه  این است که بعد از آبیاری، باید آب از منافذ زیر گلدان خارج شود. حواستان باشد که زیرگلدانی را از آب اضافی خالی کنید تا به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسد.  

 رطوبت کافی برای گیاه نخل شامادورا

حتماً می‌توانید حدس بزنید که غبارپاشی می‌تواند رطوبت لازم برای این گیاه را تامین کنید. اما در کنار آن درست کردن یک جزیره زیر گیاه هم از بهترین راه‌ها برای رطوبت‌رسانی است. دستگاه بخور سرد هم  می‌تواند رطوبت مورد نیاز این گیاه را مهیا کند.

خاک مناسب شامادورا

شاید مهم‌ترین بخش شرایط نگهداری از شامادورا مهیا کردن خاک مناسب برای آن باشد. 

خاکی برای این گیاه مناسب است که سبک باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. ترکیبی از  یک قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک باغچه می‌تواند بهترین گزینه برای این گیاه باشد. اگر دوست دارید با کود دهی خاک شامادورا را تقویت کنید، بهتر است ماهی یک بار این کار را انجام دهید. در طول فصل رشد این گیاه کوددهی به آن را با کودهای برگ‌دهی یا سه بیست که تمامی عناصر مورد نیاز گیاه را دارند، انجام دهید.

نحوه تکثیر نخل شامادورانحوه تکثیر شامادورا

برای تکثیر این گیاه می‌توانید از دو روش استفاده کنید:

روش اول: تکثیر با کمک پاجوش

پاجوش‌هایی که از کنار ساقه اصلی گیاه رشد کرده‌اند را با دقت و ظرافت از گلدان خارج کنید. در این مرحله باید طوری گیاه را از ساقه اصلی جدا کنید که ریشه‌های ساقه اصلی را تکان ندهید. بهتر است زمانی پاجوش را جابه‌جا کنید که ارتفاع آن به حدود 20 سانتی‌متر رسیده باشد. هر کدام از آن‌ها را در گلدانی جداگانه بکارید، 

بعد از کاشتن در گلدان جدید آن را آبیاری کنید. برای آبیاری دوم هم دقت کنید که لازم نیست خاک کاملاً خشک شده باشد. اگر سطح خاک تا عمق 5 سانتی خشک باشد یعنی باید آبیاری بعدی را انجام دهید.

روش دوم :تکثیر با استفاده از بذر

ساده‌ترین راهی که برای تکثیر گل و گیاه به ذهن هر کسی می‌رسد، کاشتن بذر آن است. اما این روش هم به زمان زیادی نیاز دارد و هم مراقبت از گیاه باید با دقت زیادی انجام شود تا ریشه‌ها جان بگیرند و گیاه به مقاومت کافی برسد. درست مثل یک نوزاد که اوایل مسیر زندگی خود نیاز زیادی به والدین دارد، گل و گیاهان هم به مراقبت زیادی احتیاج دارند. 

کاشتن بذر نخل شامادورا هم می‌تواند یکی از روش‌های تکثیر این گیاه باشد؛ اما تکثیر آن به روش قلمه ساقه و قلمه برگ امکان پذیر نیست! البته قیمت نخل شامادورا آن‌قدر زیاد نیست که خودتان را برای کاشتن بذر آن به زحمت بیاندازید و مدت زیادی برای جوانه زدنش صبر کنید…

برای تکثیر با کاشتن بذر باید دانه‌های گیاه را در گلدانی کم عمق بکارید. این گلدان باید با خاک مخصوص برای جوانه‌زنی پر شده باشد تا بستر مناسبی برای رشد بذر باشد. مرطوب نگه داشتن خاک اصلی‌ترین کاری است که برای جوانه زدن این بذر انجام دهید. بعد از این که جوانه‌ها سر از زیر خاک بیرون آوردند، باید همان شرایط نگهداری از شامادورا که کمی پیش به طور مفصل توضیح دادیم را اجرا کنید. با این کار حتماً می‌توانید گیاهی سرحال و شاداب داشته باشید.

اگر صبر و دقت کافی برای تکثیر گیاهی مثل شامادورا را ندارید پیشنهاد می‌کنیم به جایس تکثیر کردن فقط یک گیاه جدید بخرید! امکان خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی به شما کمک می‌کند تا همه چیز خیلی ساده، سریع و بدون زحمت اتفاق بیفتد. پس این تجربه را هم به خریدهای اینترنتی خود اضافه کنید.

چطور گلدان نخل شامادورا را عوض کنیم؟تعویض گلدان شامادورا

رشد این گیاه با سرعت خیلی کمی انجام می‌شود؛ به همین دلیل هم نیاز به تعویض گلدان نخل شامادورا خیلی دیر به دیر احساس می‌شود. اگر بخواهیم زمانی حدودی برای این کار به شما اعلام کنیم، تقریباً هر دو سال یک بار می‌تواند زمان خوبی برای این کار باشد.

ریشه‌های این گیاه بسیار حساس هستند و تعویض ناشیانه گلدان می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد کند. اگر احساس می‌کنید که گیاه مدتی است که هیچ رشدی ندارد و به فضای بیشتری نیاز دارد، پس سراغ یک گلدان بزرگتر بروید. بهتر است اجازه دهید خاک گلدان خشک شود، سپس تعویض گلدان را انجام دهید. به کف گلدان و دیواره‌های آن چند ضربه بزنید تا خاک از آن‌ها جدا شود سپس ساقه را در یک دست بگیرید و گلدان را با دست دیگر برگردانید. بعد از آن گلدان بزرگتر را با گیاه نخل شامادورا پر کنید.

اگر فکر می‌کنید گیاهتان به تعویض گلدان نیاز ندارد اما خاک آن نمی‌تواند آن را تغذیه کند، بهتر است فقط خاک را تعویض کنید. اگر خاک حالت اسفنجی پیدا کرده بود، گیاه را از گلدان درآورید و خاک آن را با خاک تازه و مغذی عوض کنید.

سخن پایانی درباره نخل شامادروا

در این مقاله همه چیز را درباره نخل شامادورا با هم مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم بتوانید شرایط نگهداری از گیاه نخل شامادورا را به خوبی اجرا کنید و همه چیز را برای شاداب ماندن آن مهیا کنید. یادتان باشد که در مورد گیاهان خود مسئول هستید و باید برای خوب بودن حال آن‌ها دقت و توجه زیادی صرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *