آگلونما سفید

آگلونما سفید: نکاتی از نگهداری تا روش تکثیر

آگلونما سفید نامی آشنا بین دوستداران گل و گیاه آپارتمانی است. از آنجا که آگلونما سفید به‌ عنوان یکی از انواع آگلونما شرایط راحتی برای نگهداری دارد و از طرفی نیز به خاطر رنگ برگ‌ها صاحب یک زیبایی منحصربه‌فرد است که افراد زیادی را برای خرید و نگهداری ترغیب و تشویق می‌کند. ما در این یادداشت از مجموعه یادداشت‌ها معرفی گل و گیاه آپارتمانی سایت، قصد داریم به معرفی گل آگلونما سفید بپردازیم که یکی از اعضای مشهور و پرطرفدار خانواده آگلونماهاست.

معرفی آگلونما سفید

گیاه آگلونما سفید که از دسته گیاهان آراسه است، از راه دوری به خانه‌های ما راه باز کرده است. آگلونماها و به‌ویژه آگلونما سفید، زاده مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب شرقی آسیاست. شاید به همین دلیل است که با نام گیاه همیشه سبز چینی نیز شناخته می‌شود. آگلونما سفید با داشتن برگ‌های پهن سبزرنگ که روی آن‌ها خال‌های درشتی به رنگ سفید وجود دارد، جزو آن دسته از گیاهانی است که با نور کم سازگار است و در شرایط آپارتمانی، با سهولت به رشد و نمو خود ادامه می‌دهد. البته برای آگلونما سفید که از محیط گرمسیری، مهمان خانه‌های ما شده است، محیط گرم و مرطوب شرایط ایده‌آلی فراهم می‌کند.

علاوه بر سهولت در نگهداری گیاه آگلونما سفید، این گیاه ویژگی دیگری هم دارد که مورد توجه بسیاری از افراد علاقه‌مند به نگهداری و مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی است. طبق پژوهش گروه متخصصان ناسا، گیاه آگلونما سفید نقش مهمی در تصفیه هوا دارد و از آن به عنوان یک تصفیه‌کننده طبیعی یاد می‌شود. گیاه آگلونما سفید این قابلیت را دارد که ذرات آلاینده هوای محیط خود مثل بنزن و فرمالدئید را تصفیه کند. بنابراین این گیاه می‌تواند بهترین انتخاب برای نگهداری در محیط‌هایی باشد که در معرض آلودگی محیطی قرار دارند. به دلیل خاصیت تصفیه‌کنندگی، پیشنهاد می‌شود که از آگلونما سفید در اتاق خواب هم استفاده شود تا شرایط یه خواب عمیقی طولانی و آرام را برای افراد فراهم کند.

مراقبت و نگهداری از گل آگلونما سفید

نگهداری آگلونما سفید

شرایط مراقبت و نگهداری از همه انواع گل و گیاه آپارتمانی همیشه دغدغه نگهدارندگان و علاقه‌مندان گل و گیاه بوده است. افراد زیادی قبل از خرید آگلونما سفید و سایر گیاهان آپارتمانی درصدد هستند تا از شرایط نگهداری گیاهان مورد نظرشان بدانند تا اگر محیطی که برای نگهداری و قرار گرفتن گیاه در نظر گرفته‌اند، شرایط لازم را دارد، اقدام به خرید کنند. در ادامه به شرایط نگهداری از آگلونما سفید پرداخته‌ایم.

نور لازم برای آگلونما سفید

آگلونما سفید جزو آن دسته از گیاهان قانع و مقاومی است که در نور کم نیز قادر به ادامه حیات و حفظ تازگی و طراوت خود است. البته نیاز به نور در انواع آگلونما متفاوت است. برخی از انواع آگلونما به خاطر رنگ برگ‌ها و متفاوت بودن‌شان به نور بیشتری احتیاج دارند. آگلونما سفید به خاطر نوع متفاوت رنگ برگ‌هایش و روشنی آن‌ها نسبت به سیار انواع آگلونما نیازمندِ نور بیشتری است. پشت پنجره جنوبی خانه یا ادارات در فاصله دو متری از پنجره محل مناسبی برای نگهداری از گل آگلونما سفید است. توجه به این نکته نیز اهمیت زیادی دارد: آگلونما نباید در مواجهه مستقیم نور خورشید باشد. این کار به گیاه آسیب می‌رساند. برای فراهم کردن شرایط ایده‌آل و مواجهه همه برگ‌های گل آگلونما با نور غیرمستقیم خورشید، یک روز در میان گلدان را جابه‌جا کنید تا همه برگ‌ها در مواجهه با نور غیرمستقیم خورشید قرار بگیرند.

خاک مناسب برای آگلونما سفید

طبق نظر متخصصان خاک سبک با ph اسیدی بهترین و مناسب‌ترین خاک برای آگلونما سفید است. همچنین خاک آگلونما سفید باید دارای قابلیت زهکشی بالایی باشد. از آنجا که خاک سبک مناسب‌ترین خاک برای این گیاه است، بنابراین خاک باغچه، خاک برگ یا خاک کمپوست و… توصیه نمی‌شود. بهترین خاک برای نگهداری و مراقبت از آگلونما سفید خاکی است که مخلوطی و ترکیبی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت و… باشد. اگر بعد خرید آگلونما سفید و شروع مراقبت از آن دریافتید که بعد از آبیاری، آب بلافاصله از منفذ زیر گلدان خارج می‌شود یا آب روی سطح خاک باقی می‌ماند، باید بدانید که خاک مناسبی برای گلدان آگلونما سفید انتخاب نکرده‌اید.

رطوبت مناسب برای آگلونما سفید

از آنجا که آگلونما سفید راهش از مناطق گرمسیری و دارای رطوبت به اینجا باز شده است، محیط مرطوب می‌تواند در رشد بهتر آگلونما سفید تاثیرگذار باشد. اگر شما در شهرها و مکان‌های پررطوبت زندگی می‌کند، گل شما در بهترین شرایط رشد خواهد کرد. اما اگر محیط شما دارای رطوبت نیست، می‌توانید شرایط لازم را با غبارپاشی یا استفاده از رطوبت‌ساز برقی برای گل آگلونما سفید خود فراهم کنید.

آبیاری مناسب برای آگلونما سفید

برای آگاهی از بهترین زمان آبیاری گیاه آگلونما سفید بهتر است میزان رطوبت خاک بررسی شود. این کار به ما کمک می‌کند تا در صورت خشکی سطح خاک اقدام به آبیاری گل خود کنیم. با توجه به این روش گاهی باید هر هفته یک بار اقدام به آبیاری گیاه آگلونما سفید خود کنید یا گاهی بعد از ده روز گیاه خود را آب بدهید. نکته مهم دیگر در آبیاری آگلونما پرهیز از آبیاری بیش از اندازه است. زیرا آبیاری افراطی موجب زرد شدن برگ‌های پایین گلدان آگلونما سفید می‌شود. کاهلی در آبیاری نیز باعث قهوه‌ای شدن و سوختن برگ‌های آگلونما سفید می‌شود.

رشد و تکثیر گل آگلونما سفید

رشد آگلونما

اغلب افرادی که به نگهداری از گل و گیاه علاقه‌مند هستند، دغدغه رشد و تکثیر گیاهان محبوب خود را هم دارند. آن‌ها علاوه بر افزایش دادن تعداد گلدان‌ها و گیاهان محبوب‌شان، بسیاری از آن‌ها را هم هدیه می‌دهند یا در محیط‌های دیگری مانند دفتر کار، شرکت و… انتقال می‌دهند تا علاوه بر خانه، محیط کار و فعالیت‌شان هم خالی از حضور گل نباشد. پس اگر صاحب گل آگلونما سفید هستید و دوست دارید آن را تکثیر کنید، باید بگوییم که تکثیر آگلونما سفید در خانه کمی دشوار است اما غیرممکن است. آگلونما سفید را می‌توان از طریق ساقه‌ها تکثیر کرد.

کافی است که شما ساقه‌های آگلونما را به قسمت‌های 6 تا 7 سانتی برش دهید و آن را در خاک مناسبی که در بالا به آن اشاره کردیم، بکارید. فقط یک سوم این ساقه‌ها باید زیر خاک باشد. بعد از ریشه‌زایی شما شاهد رشد گیاه آگلونما سفید خود خواهید بود.

بیماری‌ها و راه‌های درمان آگلونما سفید

بیماری آگلونما سفید

زرد شدن برگ‌های آگلونما سفید

اگر به مرور زمان شاهد زرد شدن برگ‌های آگلونما سفید بودید، باید بدانید که علت این بیماری می‌تواند به دو دلیل باشد: سرد بودن محیط نگهداری و آبیاری بیش از اندازه. برای درمان این بیماری، کافی است که دمای محل نگهداری آگلونما سفید را کمی بالا ببرید و برای آگاهی از زمان مناسب با آبیاری، میزان رطوبت سطح خاک را بررسی کنید.

زخم‌های سفید برگ‌های آگلونما سفید

هر گاه روی سطح برگ‌های آگلونما سفید خود، لکه‌هایی به رنگ سفید دیدید، احتمالا این را بدهید که گیاه شما دچار آفت‌زدگی شده است. برای درمان این بیماری بهتر است از آفت‌کُش‌ها و سمومی مثل دیازینون یا ملاتیون استفاده کنید.

لوله شدن  برگ‌های آگلونما سفید

لوله شدن برگ‌های آگلونما سفید نشانه کم بودن رطوبت مورد نیاز گیاه است. برای درمان این بیماری باید با ساخت جزیره مصنوعی یا غبارپاشی رطوبت گیاه را تامین کنید.

پژمرده شدن برگ‌های آگلونما سفید

پژمرده شده برگ‌های آگلونما سفید دو دلیل دارد. کم‌آبی و دمای پایین. از آنجا که آگلونما سفید بومی مناطق گرمسیری و دارای رطوبت است، باید در محیطی دارای رطوبت و غیر خشک و همچنین در محیط گرم رشد کند. برای درمان یا جلوگیری از این بیماری، لازم است به فاصله میان دو آبیاری توجه بیشتری نشان داد و رطوبت محیط را افزایش داد.

سخن پایانی درباره آگلونما سفید

ما در این مقاله به معرفی آگلونما سفید، شرایط نگهداری از آن، بیماری‌ها و راه‌های درمان این گیاه پرداختیم. اگر شما هم تجربه نگهداری از آگلونما سفید را دارد، تجربیات خود را از طریق بخش نظرات در اختیار ما و سایر علاقه‌مندان به گل و گیاه آپارتمانی بگذارید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 7 مهر, 1400
  • 3326 بازدید

۲ دیدگاه برای “آگلونما سفید: نکاتی از نگهداری تا روش تکثیر”

  1. سلام و خسته نباشی یه اگلونمای سفید دارم که یکساله نه برگ جدید درمیاره و نه پژمرده و زرد شده باید چیکارش کنم ؟؟

    • سلام
      اول اینکه آگلونما سفید شما پژمرده و زرد شده احتمالا به خاطر آبیاری زیادی گیاه درگیر قارچ شده و نیازمند قارچ کشی هستش
      دوم برای رشد باید بعد قارچ کشی با هیومیک اسید + کود سه بیست خاک گیاه را تقویت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *