تکثیر سانسوریا

رشد و تکثیر سانسوریا

رشد و تکثیر سانسوریا، یکی از دغدغه‌های همیشگی دوستداران گل و گیاه و افرادی است که در مجموعه گیاهی خود، یکی از انواع  سانسوریا را دارند. عموما افرادی که صاحب گلدان و گل و گیاه هستند، دوست دارند پس از مدتی که از عهده مراقبت و نگهداری گیاه‌شان برآمدند، آن‌ها را برای بیشتر شدن یا هدیه دادن به افراد دیگر، تکثیر کنند و قلمه بزنند. ما در این یادداشت از مجموعه یادداشت‌هایی که با موضوع سانسوریا منتشر کرده‌ایم، قصد داریم به معرفی انواع روش‌ تکثیر و کاشت سانسوریا بپردازیم. اگر تمایل و اشتیاق به تکثیر سانسوریای خود را دارید، در ادامه همراه ما باشید.

نحوه تکثیر سانسوریا از طریق قلمه زدن

روش قلمه زدن سانسوریا در خاک

اگر قصد قلمه زدن سانسوریا از طریق قلمه زدن، آن‌ هم قلمه زدن در خاک را دارید، در مرحله اول باید یک یا چند برگ تازه و سالم گل سانسوریا را از پایین‌ترین قسمت ممکن، جدا کرده و بِبُرید. بعد از بریدن، هر برگ را در قسمت‌های کوچک 8 تا 10 سانتی‌متری در نظر بگیرید، و بعد آن‌ها را بِبُرید. با این کار شما چند قسمت 8 تا 10 سانتی‌متر سانسوریا را دارید. لازم است بعد از این مرحله، قسمت‌های بریده‌شده را به مدت یک یا دو روز در جایی قرار بدهید تا بخش بریده‌شده، پینه ببندد. بعد از این‌که برگ از قسمت بریده‌شده کاملا خشک شد، برگ‌ها را از همان قسمت در یک بستر مناسب که با ماسه پر شده است، قرار دهید.  در مرحله بعدی، لازم است همچون یک گیاه کامل از قلمه‌ها مراقبت و آن‌ها را آبیاری کنید.

مدتی پس از نگهداری قلمه‌ها در شرایط مناسب و آبیاری آن‌ها، حدود 3 تا 4 هفته بعد، قلمه‌ها صاحب ریشه می‌شوند. شما می‌توانید آن‌ها را از گلدان بیرون آورده و در جای مناسب‌تری بکارید. و در آخر، خاکی که قلمه‌ها در آن کاشته می‌شود، باید خاک مرغوب و با کیفیتی باشد. متخصصان گل و گیاه توصیه می‌کنند که خاک مناسب قلمه‌ها باید خاکی سبک با زهکشی خوب باشد تا قلمه‌های تازه قبل از ریشه، دچار پوسیدگی نشوند. از طرف دیگر، خاک باید دارای مواد مغذی و آلی باشد، چون رشد قلمه‌ها تا زمان ریشه‌دار شدن از طریق تغذیه از این خاک است. خاکی که ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت و کمپوست یا کود حیوانی باشد، ترکیب و بستر مرغوبی برای کاشت قلمه‌ها در خاک است.

زمان کاشتن قلمه‌ها در خاک باید به این نکته هم توجه داشت که زهکشی انجام شده باشد. همین‌طور لازم است قلمه‌ها با فاصله‌های یکسان 2 سانتی متری از یکدیگر درون خاک کاشته شوند. شرایط نگهداری از قلمه‌ها نیز شبیه شرایط نگهداری و مراقبت از خود گیاه سانسوریا است. نباید آن‌ها را در معرض نور مستقیم یا در محیط با دمای پایین نگه داشت. آبیاری زیاد نیز می‌تواند باعث پوسیدگی همان ریشه‌های محدود قلمه‌ها شود. بنابراین باید برای آگاهی از زمان آبیاری قلمه‌ها به رطوبت سطح خاک توجه داشت.

روش قلمه زدن سانسوریا ابلق

برای قلمه زدن سانسوریا ابلق لازم است نکته‌ای را یادآور شویم. اولا برای داشتن سانسوریا ابلق باید قلمه آن را هم از نوع ابلق گرفت. نکته دوم این است که قبل از کاشتن قلمه‌ها در خاک باید آن را از قسمت بریده‌شده دوباره به شکل هشت برید. دلیل این کار این است که قلمه‌ها از قسمت پایه (همان‌طور که در شکل می‌بینید)، یعنی همان لبه‌های طلایی شروع به ریشه دواندن می‌کنند، و همین باعث می‌شود که پاجوش‌ها و گیاه تکثیری نیز از نوع ابلق باشد.

روش قلمه زدن سانسوریا در آب

روش قلمه زدن سانسوریا در آب نیز کمی شبیه روش قلمه زدن و تکثیر در خاک است؛ با این تفاوت که قلمه زدن در آب به مدت زمان و حوصله بیشتری نیاز دارد. از طرفی پیشنهاد بسیاری از کارشناسان و افراد باتجربه در حوزه نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی این است که از روش قلمه زدن و تکثیر در خاک استفاده شود، زیرا قلمه زدن در آب، به دلیل رطوبت زیاد می‌تواند منجر به بیماری‌های قارچی شود و تمام زحمت‌های شما هدر رود.

با توجه به توضیحات بالا، باز هم مایل به این روش قلمه زدن سانسوریا هستید، لازم است برای این کار یکی از برگ‌ها جوان و سالم سانسوریا را جدا کنید. سپس بخش پایین آن را برش بزنید. بعد از این کار، قلمه برش‌زده را تا یکی دو روز در جایی دور از دسترس نگه دارید تا بخش جداشده، پینه ببندد و کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن بخش جداشده، حالا می‌توانید قلمه را به دورن ظرف آب منتقل کنید. پس از مدتی وقتی قلمه شما صاحب ریشه‌های محکم شد، برای کاشت در خاک آماده است. می‌توانید آن را درون خاک بکارید.

تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش

پاجوش‌ها همان بخش‌های سبز رنگ کوچکی هستند که در کنار برگ‌های بزرگ و قدکشیده، سر از خاک برمی‌آورند. اگر دوست دارید گل سانسوریا را از طریق پاجوش تکثیر کنید، لازم است در زمان تعویض گلدان، همان‌موقع که گیاه را برمی‌گردانید تا آن را کاملا از خاک جدا کنید، به فکر تکثیر از طریق پاجوش هم بیفتید.

بعد از خارج کردن ریزوم یا همان گیاه مادر، به وسیله قیچی یا چاقو، پاجوش‌ها را از گیاه مادر جدا کنید.  لازم به یادآوری است که هر پاجوشی را نمی‌توان تکثیر کرد. پاجوش شما باید حداقل 20 سانتی داشته باشد که بتواند در گلدان جدید بماند و به رشدش ادامه بدهد. زیرا این پاجوش‌ها از طریق ریزوم‌ مادر رشد می‌کنند. بنابراین جداکردن پاجوشی که هنوز به‌ اندازه کافی رد نکرده است، نمی‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد.

تکثیر سانسوریا از ریزوم یا همان بوته

اگرچه تکثیر و کاشت سانسوریا که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، محدودیت زمانی خاصی ندارد، اما بهتر است تکثیر سانسوریا از طریق ریزوم یا بوته اصلی، از اواخر زمستان تا فصل بهار انجام شود. برای تکثیر سانسوریا از طریق ریزوم باید گیاه مادر را که برگ‌های آن را که کاملا قد کشیده‌اند و رشد کافی داشته‌اند، با احتیاط از خاک بیرون بکشید. وقتی گیاه مادر به حداکثری‌ترین حالت رشد خود رسیده باشد، بهترین زمان برای تکثیر است. زیرا ریزوم و ریشه تمام خاک را در برگرفته و ریشه گیاه نیاز به تنفس دارد.

بعد از خارج کردن گیاه مادر، انتهایی‌ترین بخش سانسوریا را با چاقو یا هر وسیله تیز و بنده دیگر به چند قسمت تقسیم کرده و بعد بِبُرید. موقع بریدن این بخش باید حواس‌تان باشد که هر قسمت، سهمی از ریزوم را هم داشته باشد تا بتواند رشد کند. هر قسمت بدون ریزوم، عملا برای تکثیر بی‌فایده است. بعد از برش زدن بخش پایینی گیاه و رسیدن سهم یک‌اندازه از ریزوم به هر کدام‌شان، این بخش‌های کوچک آماده کاشت در خاک هستند.

ما در این یادداشت به معرفی رایج‌ترین انواع روش رشد و تکثیر سانسوریا پرداختیم. اگر شما صاحب هر کدام از انواع سانسوریا باشید، به کمک هر کدام از این روش‌ها قادر به تکثیر و قلمه زدن گیاه خود خواهید بود.  اگر شما هم در زمینه تکثیر و کاشت گیاه خود، تجربیاتی دارید یا متوجه نکات تازه و جالب‌توجهی شده‌اید، برای ما بنویسید. این نظرات و تجربیات به افراد زیادی در هنگام خرید سانسوریا و مراقبت و نگهداری از آن و در نتیجه، رشد و تکثیر کمک خواهد کرد.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 10 خرداد, 1400
  • 1960 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *