تمیز کردن برگ گیاهان

روش‌های تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی، راهکاری بسیار موثر است که به گیاهان کمک می‌کند تا به خوبی و راحتی نفس بکشند. وجود گرد و غبار و خاک و یا آلاینده‌های محیطی باعث می‌شود تا گیاهان نتوانند نور کافی به خود جذب کنند و لذا رشد آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. پس تمیز کردن گیاهان و آگاهی از نحوه تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی ضرورت دارد.

پیش از انتخاب روش مناسب تمیز کردن این گیاهان باید نوع برگ گیاه را به خوبی شناخته و اندازه آن را در نظر بگیرید و یا بدانید گیاه شما چه حساسیت‌هایی دارد. بعد از آن می‌توانید روش مناسبی برای تمیز کردن گیاه خود انتخاب کنید.

در این مقاله برخی از روش‌های تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی را معرفی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال راهکاری مناسب برای تمیز و براق ساختن برگ این گیاهان هستید با ما همراه باشید.

سرفصل‌های مقاله

نحوه تمیز کردن برگ گیاهان با آب

تمیز کردن برگ گیاه با آب

راحت‌ترین روشی که می‌توانید با استفاده از آن برگ‌های گیاهان آپارتمانی خود را تمیز و مرتب سازید، کمک گرفتن از آب است. اگر گیاه مد نظر شما از حساسیت برخوردار بوده و یا برگ‌های ریزی دارد، بهتر است برای تمیز ساختن آن از آب استفاده کرده و آن را بر روی برگ‌ها اسپری کنید.

اما اگر گیاه آپارتمانی شما دارای برگ‌هایی بزرگتر است می‌توانید برگ‌های آن را با آب ولرم شستشو دهید و با استفاده از آن آفات زیر برگ‌ها از بین ببرید و یا از رشد و گسترش آفات پیشگیری به عمل آورید. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که در این شرایط به هیچ عنوان آب خیلی سرد و یا خیلی گرم را مورد استفاده قرار ندهید تا تنشی در گیاه ایجاد نشده و یا گیاه شما خراب نشود.

برای تمیز کردن برگ گیاهان با کمک آب بهتر است یک دستمال نمدار شده با آب ولرم را برداشته و آن را به آرامی بر روی برگ‌ها بکشید. بهتر است کار تمیز کردن برگ گیاهان را هنگام ظهر انجام نداده و یا برای این کار از پارچه‌های نرم کمک بگیرید.

در غیر این صورت امکان آسیب دیدگی برگ گیاهان و یا خراشیده شدن آن‌ها وجود خواهد داشت. نکته مهم دیگر این است که با دست آزاد خود زیر برگ را گرفته و سعی داشته باشید ساقه را تحت حمایت خود قرار دهید تا با فشار پارچه و دست دچار شکستگی و آسیب نشود.

دقت داشته باشید که آب را به صورت مستقیم بر روی برگ گیاهان نریزید. اگر بتوانید آن را اسپری کنید و یا به صورت قطره‌ای، ملایم و کاملا آرام به برگ برسانید بسیار بهتر است.

نحوه تمیز کردن برگ گیاهان با شیر

بسیاری از افرادی که تمایل دارند برگ گیاهان خود را به خوبی تمیز کرده و آن‌ها را براق و درخشان سازند از شیر استفاده می‌کنند. چراکه این محصول دارای چربی بوده و به براقیت بیشتر گیاهان کمک می‌کند. از سوی دیگر شیر انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بر گرفته که می‌توانند به رشد بهتر گیاه کمک کنند.

با کمک شیر علاوه بر تمیز کردن برگ‌های گیاهان، می‌توانید به ضدعفونی کردن آن‌ها نیز اقدام کنید. چراکه این محصول از خاصیت ضد قارچی برخوردار شده و ضد باکتری است. بسیاری از افراد نیز برای دستیابی به نتیجه مطلوب‌تر ترکیبی از آب و شیر بدون چربی را برای تمیز کردن گیاه مد نظر خود به کار می‌گیرند.

حواستان باشد که در این شرایط نباید از شیرهای طعم دار استفاده کنید. از سوی دیگر اگر می‌خواهید گیاه شما بوی بد نگیرد بهتر است از شیر به تنهایی استفاده نکرده و آن را با آب ترکیب سازید. همچنین لازم است پس از شستشوی برگ گیاهان با شیر آن‌ها را با کمک یک دستمال کاملا تمیز کرده و به طور کامل خشک نمایید.

با کمک شیر می‌توانید هر گونه شپشک آرد آلود و یا آفات گیاهان را نیز درمان کنید. شیر محصولی بسیار مناسب برای مبارزه با برخی از مهم‌ترین بیماری‌های گیاهان از جمله بیماری‌های قارچی است. پس می‌تواند با کپک، گندیدگی و یا سفیدک پودری و… نیز مبارزه کند.

شیر از نقل و انتقال ویروس‌های گیاهی پیشگیری به عمل آورده و اسپری کردن آن بر روی گیاه از حمله شته جلوگیری می­‌کند. 

نحوه تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو و سرکه

تمیز کردن برگ گیاه با آب لیمو

تمیز کردن برگ گیاهان با کمک آب لیمو و یا سرکه نیز مزایایی دارد. چراکه این دو محصول، از جمله مواد و محصولات اسیدی به شمار می‌روند و پاک کننده‌هایی بسیار قوی و موثر هستند. اما بنا به همین دلیل باید مراقب باشید تا گیاه دچار آسیب نشده و یا نسوزد.

آبلیمو و سرکه به دلیل برخورداری از مواد اسیدی به از بین رفتن رسوبات معدنی موجود بر روی برگ گیاهان کمک می‌کنند و آن‌ها را به خوبی تمیز می‌سازند. اما با این حال دقت داشته باشید که این دو ماده را به اندازه کافی رقیق نمایید و پس از دستیابی به غلظت کافی، از آن‌ها برای تمیز کردن گیاهتان استفاده کنید.

اگر گیاه شما از دسته گیاهان دارای برگ‌های نازک و یا نرم است، نباید برای پاک کردن برگ‌های آن از سرکه و یا آبلیمو استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن برگ گیاهان با مسواک و برس نرم

ممکن است گیاه ها آپارتمانی شما از نوع کرک دار و یا پرزدار و مخملی باشد. در این صورت بهترین کاری که می‌توانید برای تمیز کردن برگ آن انجام دهید استفاده از یک مسواک و یا برس است. حواستان باشد که از برس و یا مسواک‌هایی برای این کار کمک بگیرید که به اندازه کافی نرم هستند.

از سوی دیگر مراقب باشید تا به گیاه‌تان آسیبی وارد نسازید و یا ساقه‌ها و برگ‌های آن را نشکنید. برای دستیابی به این هدف با دست آزاد خود برگ را نگه دارید. سپس با یک حرکت آرام رفت و برگشتی با کمک مسواک و یا برس آن‌ها را تمیز کنید.

برس‌های نقاشی که ابعاد و اندازه‌های بسیار کوچکی دارند برای این کار بسیار مناسب هستند. به ویژه می‌توانید با کمک این ابزارها گرد و غبار را از روی برگ‌های کرگ و پرزدار بردارید تا به اندازه کافی تمیز شوند. دقت داشته باشید که حتما مسواک و یا برس را از پایین‌ترین نقطه برگ تا نوک آن بکشید. در این صورت برگ گیاه شما به خوبی پاک و تمیز خواهد شد.

پس از هر بار نظافت گل‌ها و گیاهان با کمک برس و یا مسواک، حتماً آن را بشویید و خشک نمایید. در غیر این صورت میکروب‌ها و باکتری‌های آسیب رسان به گیاهان در بخش‌هایی از این ابزارها تجمع خواهند کرد و بدین ترتیب به برگ و گیاه شما آسیب‌هایی را وارد خواهند ساخت.

نحوه تمیز کردن برگ گیاهان با تشت و یا سطل آب و مایع دستشویی

برخی از گیاهان آپارتمانی دارای برگ‌های بسیار ریزی هستند. اگر بخواهید تک تک این برگ‌ها را با کمک مسواک و یا پارچه تمیز کنید وقت بسیار زیادی را از دست خواهید داد و نیاز به حوصله و انرژی فراوان دارد. پس بهتر است برای تمیز کردن این نوع از گیاهان، از یک تشت و یا سطل آب ولرم کمک بگیرید و چند قطره مایع دستشویی هم به آن اضافه کنید.

روش انجام این کار به این صورت است که باید با دست خود گلدان و یا گیاه را نگه داشته و سپس آن را وارونه کنید و سعی نمایید برگ‌های گیاه را در سطل و یا تشت آب ولرم غوطه ور سازید. می‌توانید به آرامی برگ‌ها را درون آب حرکت داده تا به خوبی تمیز شوند.

سپس در یک محل مناسب قرار دهید تا به صورت کامل خشک گردد. دقت داشته باشید که از مایع‌هایی برای این کار استفاده کنید که چندان قدرتمند بوده و آسیبی به گیاه شما وارد نمی‌سازند.

نحوه تمیز کردن برگ گیاهان با دوش آب گرم حمام

شاید این روش تمیز کردن برگ گیاهان کمتر به گوشتان خورده باشد و یا اطلاعی از نحوه شستشوی برگ گیاهان با دوش آب گرم حمام نداشته باشید. شما می‌توانید هر از گاهی برای تمیز کردن برگ‌های گیاهان خود این روش را به کار گیرید. به خصوص برای تمیز کردن گیاهانی که در جذب گرد و غبار عملکرد بسیار سریعی دارند.

برای این کار بهتر است در ابتدا گیاه مورد نظر خود را بر روی یک چهارپایه جای دهید. سپس آن را زیر دوش آب گرم و یا ولرم قرار دهید. بهتر است دوش شما از نوع متحرک بوده و دمای آب بیش از اندازه گرم نباشد. از سوی دیگر گیاهان را در مدت زمان‌های طولانی زیر دوش آب حمام قرار ندهید. پس از شستشو نیز آن‌ها را در محل مناسبی قرار دهید تا به خوبی خشک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *