پتوس ارتشی

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پتوس ارتشی

پتوس ارتشی، یکی دیگر از اعضای خانواده پتوس‌هاست که برگ‌های کوچک‌تری نسبت به بقیه پتوس‌ها دارد، اما زیبایی‌اش کم‌نظیر است. پتوس ارتشی که فقط با این نام شناخته نمی‌شود و به نام‌هایی نظیر پتوس سفید، ملکه برفی، پتوس یخی، پوتین طلایی یا انگور نقره‌ای نیز شهرت دارد، به سبب نوع برگ‌ها و رنگ‌ آن‌ها، طرفداران بسیاری دارد و افراد زیادی مایل به خرید پتوس ارتشی و نگهداری از آن، در مکان موردعلاقه‌شان هستند. ما در این یادداشت از مجموع یادداشت‌های معرفی انواع پتوس قصد داریم به معرفی پتوس ارتشی بپردازیم. اگر زیبایی این پتوس چشم شما را گرفته است، در ادامه همراه ما باشید.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با 15% تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی پتوس ارتشی

پتوس ارتشی این عنوان را به‌خاطر نوع و برگ‌هایش دارد. رنگ سفید برگ‌ها در بستری از رنگ سبز باعث شده است که برگ‌های این نوع از پتوس شبیه لباس نظامیان ارتشی تمام دنیا سبز و سفید باشد و به سبب چنین شباهتی به پتوس ارتشی شهرت یابد. پتوس ارتشی بومی جزایر سلیمان است و به‌ خاطر تعلقش به مناطق گرمسیری، علاقه زیادی به گرما و رطوبت دارد. با این حال، نمی‌توان منکر این ویژگی شد که پتوس ارتشی می‌تواند خودش را با هر شرایطی وفق دهد و متناسب با شرایط محل نگهداری رشد کند به همین دلیل برای کسانی که قصد خرید گیاه مناسب برای محل کار خود را دارند انتخاب این گیاه می‌تواند یک توصیه مناسب باشد.

اگر قصد خرید پتوس ارتشی و نگهداری از آن را دارید، باید بدانید که این گیاه زیبایِ دوست‌داشتنی علاوه بر ویژگی تصفیه‌کنندگی، دچار آفت هم نمی‌شود. این‌که گیاهی دچار آفت نمی‌شود، یکی از مزایایی است که می‌تواند تا حدودی دغدغه افراد تازه‌کار در نگهداری از انواع گیاهان آپارتمانی را کاهش بدهد. از طرف دیگر، پتوس نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارد و چون ریشه‌های کوچکی دارد، گلدان‌های کوچک را هم می‌پسندد. گل پتوس زمانی به تعویض گلدان احتیاج دارد که ریشه‌های آن بیرون زده باشد و دچار آسیب شود. در این زمان، باید اقدام به تعویض گلدان کرد. ویژگی دیگر پتوس قیمت آن است. انواع پتوس‌ها به خاطر فراوانی‌شان قیمت بالایی ندارند و می‌توان خرید پتوس ارزان را با سهولت و با قیمت مناسب از گلفروشی آنلاین سارینالند تجربه کرد و در خانه، محل کار، شرکت‌ها و … نگهداری کرد.

شرایط نگهداری گیاه پتوس ارتشی

دمای مناسب برای نگهداری پتوس ارتشی

گل پتوس ارتشی اگرچه می‌تواند در محل نگهداری خود (خانه، محل کار، کارخانه‌ها، مراکز عمومی و …) تا دمای 10 درجه سانتی گراد را تحمل کند، اما بهتر است بنا بر احتیاط دمای محیط نگهداری این گیاه کمتر از 16 درجه سانتی‌ گراد نشود. در تابستان نیز درجه حرارت محل نگهداری نباید بیشتر از 26 درجه سانتی گراد شود؛ زیرا این دما احتمالا باعث گرمازدگی و سوختگی برگ‌های گل پتوس ارتشی شود. اگر هم شما در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل به سر می‌برید و در معرض رطوبت هستید، می‌توانید در فضای آزاد نیز از پتوس ارتشی نگهداری کنید.

نور مناسب برای پتوس ارتشی

پتوس‌ها جزو آن دسته از گیاهانی هستند که برای رشد و قد کشیدن به نور کمی احتیاج دارند و این یکی از ویژگی‌های مطلوب آن‌هاست به همین دلیل برای کسانی که قصد خرید گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم را دارند یک انتخاب مناسب است ولی گیاه پتوس ارتشی برای دوام رنگ برگ‌هایش نیازمندِ نور کافی است. اگرچه نباید گلدان پتوس ارتشی را در معرض نور مستقیم قرار دهیم، اما نباید آن را از نور خورشید هم دور نگه داشت. ایده‌آل‌ترین شرایط نوری برای گیاه پتوس ارتشی پشت پنجره جنوبی است که در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار بگیرد. اگر شرایط مهیا کردن چنین نوری را ندارید، نگران نباشید. پتوس ارتشی در سایه و نیم‌سایه هم دوام می‌آورد، اما در این صورت نباید توقع داشته باشید که رنگ سبز و سفید گیاه‌تان دوام بیاورد.

تغذیه و شرایط کوددهی گیاه پتوس ارتشی

کوددهی به گیاه پتوس ارتشی می‌تواند باعث تسریع رشد و تقویت خاک گلدان برای سلامت و تازگی گیاه شما شود. همچنین کود مناسب باعث پهن شدن برگ‌ها و افزایش تعداد برگ‌های گل پتوس ارتشی هم می‌شود. بنابراین اگر قصد کوددهی داشتید، زمان مناسب برای این کار یعنی از اوایل فرودین تا اواخر مهرماه را در نظر بگیرید. استفاده از کود سه بیست پیشنهاد بسیاری از متخصصان گل و گیاه آپارتمانی است. شما می‌توانید با ماهی یک بار کود سه بیست و هر سه ماه یکبار کود هیومیک اسید به صورت آبیاری و محلول پاشی برای کوددهی گیاه پتوس خود اقدام کنید.

کمبود مواد مغذی برگ‌های جدید را کوچک و برگ‌های قدیمی را کمرنگ می‌کند. برای خرید کود npk با قیمت مناسب می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

میزان آبیاری پتوس ارتشی

اگر اهل سفر هستید یا در طول هفته وقت‌هایی زیادی در خانه یا محل نگهداری گلدان پتوس ارتشی نیستید، زیاد نگران نباشید. پتوس ارتشی مثل بقیه اعضای خانواده پتوس‌ها جزو گیاهانی است که علاوه بر نیاز محدودش به نور، نیاز کمی هم به آب دارد. یکی از نشانه‌های مهم برای آگاهی از زمان آبیاری گیاه پتوس ارتشی، توجه به سطح خاک است. 

فاصله بین دو آبیاری را می‌توان از میزان رطوبت و خشکی سطح خاک فهمید. هرگاه سطح خاک گلدان را کاملا خشک دیدید، بدانید که زمان آبیاری فرا رسیده است. گل پتوس ارتشی باید در فصل‌های گرم (بهار و تابستان) هر 5-4 روز یک بار و در فصل‌های سرد (پاییز و زمستان) هر 8-7 روز یک ‌بار باید آبیاری شود. توجه شما را به این نکته هم جلب می‌کنیم که آبیاری زیاد و بدون برنامه هم می‌تواند باعث باتلاقی شدن خاک و پوسیدگی ریشه شود. پس از آبیاری بیش از اندازه نیز خودداری کنید.

رطوبت مورد نیاز پتوس ارتشی

تأمین رطوبت موردنیاز گل پتوس ارتشی می‌تواند باعث افزایش رشد این گیاه و پهن شدن برگ‌های آن شود. شما می‌توانید برای مهیا کردن میزان رطوبت مطلوب گلدان پتوس خود از دو راه استفاده کنید. راه اول، غبارپاشی مداوم و بدون وقفه است. غبارپاشی (هر 3-2 روز یک بار) باعث افزایش طراوت برگ‌های پتوس ارتشی می‌شود. برای غبارپاشی برگ‌ها گل‌تان هم می‌توانید از آب جوشیده‌ سردشده‌ای استفاده کنید که از املاح غیرضروری عاری باشد و به برگ‌های پتوس آسیبی نرساند. راه دیگری که می‌توانید برای تامین رطوبت گلدان گل ارتشی خود از آن بهره بگیرید، گذاشتن یک ظرف آب در کنار گلدان است. 

خاک مناسب برای پتوس ارتشی

خاک یکی از عواملی است که می‌تواند باعث سلامت و سرزندگی یا بیماری و پژمرده شدن گل پتوس ارتشی شود؛ بنابراین انتخاب خاک مناسب اهمیت زیادی دارد. بهترین خاک مناسب برای پتوس ارتشی خاک گلخانه‌ای، خاک باغچه، ماسه و خاک برگ و خاک گلخانه‌ای است. همچنین این خاک باید خاصیت اسیدی کمی داشته باشد. لازم به ذکر است که خاک پتوس ارتشی باید زهکشی مناسبی هم شده باشد.

روش‌های تکثیر گیاه پتوس ارتشی

اگر شما هم مثل هر نگهدارنده گل و گیاه آپارتمانی مشتاق به تکثیر پتوس خود هستید، می‌توانید از روش‌های تکثیر گیاه پتوس ارتشی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، گیاه خود را تکثیر کنید.

برای تکثیر گیاه پتوس ارتشی سه روش وجود دارد: قلمه زدن در آب، قلمه زدن در خاک و تکثیر از طریق تقسیم بوته.

قلمه زدن در خاک

قلمه زدن یکی از بهترین و موثرترین روش‌های تکثیر گیاه پتوس ارتشی است. شما برای قلمه‌ زدن باید از قسمت انتهایی ساقه، قلمه‌هایی به طول 8 تا 10 سانتی متر جدا کنید. برای جدا کردن ساقه پتوس ارتشی می‌توانید از یک چاقو یا قیچی تمیز و ضدعفونی شده استفاده کنید.

موقع جدا کردن یکی ساقه‌ها برای قلمه سعی کنید، ساقه‌هایی را جدا کنید یکی یا دو برگ بیشتر نداشته باشند. چنین ساقه‌هایی برای ریشه زدن مناسب‌تر هستند. بعد از جدا کردن قلمه‌ها، گلدان مناسبی انتخاب کنید. گلدان را با ترکیبی از ماسه و پرلیت یا کمپوست پر کنید. حالا باید قلمه‌ها را درون خاک قرار دهید. حواس‌تان باشد که حداقل یک سوم قلمه‌ها درون خاک قرار بگیرند. اگر کمتر یا بیشتر از این میزان باشد، امکان ریشه زدن وجود ندارد.

بعد از کاشت قلمه‌ها، خاک را آبیاری کنید. آبیاری را در فواصل مختلف تکرار کنید. باید دقت کنید که نباید در آبیاری زیاده‌روی کرد یا گیاه پتوس ارتشی را تشنه نگه داشت. برای حفظ رطوبت، می‌توانید روی قلمه‌های پتوس ارتشی پلاستیک شفافی بکشید که چندتا منفذ برای رد و بدل هوا داشته باشد.

قلمه زدن در آب

اگر به دنبال یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تکثیر پتوس ارتشی خود هستید، ما به شما راه بی‌دردسر و راحت قلمه زدن در آب را پیشنهاد می‌کنیم.

برای قلمه زدن پتوس ارتشی ابتدا باید طبق روشی که در بالا به آن اشاره کردیم، قلمه‌هایی از گیاه مادر جدا کنید. بعد از جدا کردن قلمه طبق روش ذکرشده آن را در یک تنگِ شیشه‌ای آب قرار بدهید تا بعد از مدتی شاهد ریشه زدن قلمه‌های پتوس ارتشی باشید. سعی کنید قلمه‌ها را در آب تمیز و بدون املاح قرار دهید. همچنین تُنگ یا گلدان شیشه‌ای را در معرض آفتاب غیرمستقیم قرار دهید که گیاه پتوس ارتشی شما از نعمت نور و مزایای آن محروم نماند.

در روش قلمه زدن در آب لازم است که آب گلدان را هر یک روز در میان تعویض کنید تا شاهد ریشه زدن قلمه‌ها باشید. بعد از این‌که قلمه‌های شما دارای ریشه‌های محکم و قوی‌ای شد، می‌توانید آن‌ها را در خاک بکارید. اگر هم مایل به کاشتن در خاک نیستید، می‌توانید از تماشای این گیاه مهربان و همیشه‌سبز در گلدان شیشه‌ای لذت ببرید.

قلمه زدن به روش تقسیم بوته

برای تکثیر پتوس ارتشی خود با روش تکثیر تقسیم بوته ابتدا باید گیاه مادرتان را از گلدان خارج کنید. بعد از این که گیاه را در نهایت آرامش و بدون آسیب از گلدان خارج کردید، بعد از تکاندن خاک اطراف ریشه باید قسمت‌های مناسب را از گیاه مادر جدا کنید. برای این کار از یک چاقوی تیز و تمیز استفاده کنید. بعد از جدا کردن قسمت‌های مناسب و سالم گیاه را که دارای ریشه هستید، می‌توانید آن‌ها را به‌طور مستقل در یک گلدان بکارید.

مشکلات و بیماری‌های پتوس ارتشی

مشکلات و بیماری‌های گیاهان آپارتمانی ممکن است صاحبان آن‌ها را دچار نگرانی کند. بنابراین در زمان مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی و قبل از مبتلا شدن آن‌ها به مشکلات و انواع بیماری‌های گیاهی بهتر است اطلاعات کاملی درباره این موضوع داشته باشیم. در ادامه ما به سوالات متداول درباره مشکلات و بیماری‌های پتوس ارتشی پاسخ خواهیم داد.

چرا روی برگ‌های پتوس ارتشی سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود؟

از مهم‌ترین دلایل سوراخ شدن برگ‌های پتوس ارتشی می‌توان به آفت‌هایی اشاره کرد که در زیر برگ‌ها و ساقه حضور پیدا می‌کنند و به راحتی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. غبارپاشی برگ‌های گیاه پتوس ارتشی با وجود تابش نور مستقیم، یکی دیگر از دلایل سوراخ شدن برگ پتوس است.

دلیل اصل رشد نکردن گیاه پتوس ارتشی چیست؟

اگر سرعت رشد گیاه شما کم شده است یا مدت‌هاست که دیگر شاهد رشد گیاه خود نیستید، باید بدانید که علت رشد نکردن گیاه، کمبود مواد مغذی موجود در خاک است. برای این که خاک گیاه شما مجدد دارای مواد مغذی لازم برای رشد گیاه شود، می‌توانید از کودهای شیمیایی استفاده کنید.

البته ناگفته نماند که رشد ریشه‌ها و کوچک بودن گلدان نسبت به حجم ریشه هم می‌تواند یکی از علت‌های رشد نکردن پتوس ارتشی باشد. در نتیجه، تعویش گلدان هر چند وقت یک بار توصیه می‌شود تا ریشه‌های گیاه فضای بهتر و وسیع‌تری برای رشد داشته باشد. موقع تعویض گلدان در انتخاب سایز گلدان دقت لازم داشته باشید. همان‌قدر که گلدان کوچک، رشد گیاه را متوقف می‌کند؛ گلدان بزرگ هم برای گیاه پتوس ارتشی شما مناسب نیست.

دلیل اصلی پژمردگی برگ‌های گیاه پتوس ارتشی چیست؟

دلیل پژمردگی و وجود چین و چروک روی برگ‌های گیاه پتوس ارتشی می‌تواند به دلیل آبیاری بیش از اندازه یا سرمازدگی گیاه شما باشد. در فصل‌های سرد سال از قرار دادن گلدان خود پشت پنجره یا در محیط‌هایی با دمای پایین خودداری کنید. همچنین حواس‌تان به فواصل زمان آبیاری هم باشد. بهترین زمان آبیاری وقتی است که از خشکی کامل سطح خاک مطمئن باشید. اگر سطح خاک شما هنوز هم رطوبت داشت، اقدام به آبیاری نکنید.

چه عواملی موجب زرد شدن برگ‌های پتوس ارتشی و از شکل افتادن آن می‌شود؟

یکی از دلایل اصلی چنین مشکلی افراط و تفریط در آبیاری گیاه است. یعنی این‌که شما به‌قدری به گیاه آب داده‌اید که سطح خاک غرقابی شده است. البته جز آبیاری بیش از اندازه، مسدود شدن منفذ زیر گلدان هم می‌تواند یکی از دلایل چنین مشکلی باشد. بی‌آب گذاشتن گیاه هم می‌تواند موجب زردی برگ‌ها و جدا شدن آن‌ها از ساقه شود.

کمبود نور، کمبود مواد مغذی موجود در خاک نیز می‌توانند از عوامل زرد شدن برگ‌های پتوس ارتشی باشند.

علت سبز شدن برگ‌های پتوس ارتشی چیست؟

یکی از قشنگی‌ها و وجه تمایز پتوس ارتشی ترکیب رنگ آن است. اگر بخش‌های سفید پتوس یا به‌اصطلاح لباس ارتشی این پتوس از رنگ و شکل خود بیفتد، دیگر زیبایی سابق خود را نخواهد داشت. بنابراین اگر پتوس ارتشی بخش‌های رنگی خود را از دست بدهد، موجب نگرانی خواهد بود. دلیل سبز شدن برگ‌های پتوس ارتشی نور کم است. پتوس ارتشی نسبت به سایر پتوس‌ها به نور بیشتری نیاز دارد تا بتواند رنگ منحصربه‌فرد خود را حفظ کند. بنابراین اگر در محیط کم‌نوری قرار بگیرد، این بیم وجود دارد که رنگ برگ‌ها به رنگ کاملا سبز تغییر پیدا کند.

دلیل لکه‌های سفید روی برگ‌های پتوس ارتشی چیست؟

اگر روی برگ‌های گیاه پتوس ارتشی خود لکه‌های سفیدرنگی دیدید که شبیه به زخم به نظر می‌رسید، بدانید که گیاه شما به آفتی گرفتار شده است که شپشک آرد آلو نام دارد. برای رفع این آفت شما باید با از آفت‌کش مناسب گیاه خود استفاده کنید.

سخن پایانی درباره پتوس ارتشی

پتوس ارتشی و شرایط مطلوب نگهداری و مراقبت از آن، موضوع این یادداشت بود. اگر شما هم تجربه نگهداری از این زیبایِ رنگی و متفاوت را دارید، می‌توانید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. اگر هم در خصوص نگهداری و مراقبت از این گیاه سوالات و ابهاماتی دارید، آن را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید؛ کارشناسان ما به شما پاسخ خواهند داد.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 26 خرداد, 1400
  • 8781 بازدید

۸ دیدگاه برای “راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پتوس ارتشی”

    • امیدوارم اگه تو خونه پتوش ارتشی نگهداری می‎‌کنید با خوندن این مقاله بتونید تمام مشکلاتشو برطرف کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *