گیاه فیکوس شرابی

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات فیکوس شرابی

فیکوس شرابی (Ficus elastica ruby) که به واسطه ترکیب رنگ فوق‌العاده‌ برگ‌های چرمی و قرمز رنگش به این نام مشهور شده است، قطعا یکی از زیباترین اعضای خانواده فیکوس‌های الاستیکا Ficus elastica است. این گل با برگ‌های پهن شرابی رنگی که دارد به محیط خانه یا محل کار شما جلوه‌ای خاص خواهد بخشید.

به طور کلی برای نگهداری فیکوس شرابی و سرحال ماندن این گیاه رعایتی اصولی مثل دمای حدود بین 16 تا 25 درجه، آبیاری گیاه پس از خشک بیشتر از نیمی از سطح خاک و فراهم کردن نور نسبتا زیاد به صورت غیر مستقیم برای سلامت گیاه ضروری است. اگر بتوانید شرایط نگهداری فیکوس شرابی را به صورت درست و اصولی فراهم کنید چشمان شما هر روز شاهد زیبایی خیره‌کننده برگ‌های چرمی این گیاه خواهد بود.

چنانچه در زمینه شرایط نگهداری، روش تکثیر و رفع بیماری‌ها و مشکلات فیکوس شرابی نیاز به اطلاعات کاملی دارید مطالعه مطلب پیش رو از مجله سارینالند برای شما مفید خواهد بود.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

فیکوس شرابی به واسطه برگ‌های براق، چرمی و پهن خود شناخته شده است. برگ‌های قرمز یا زرشکی رنگ این گیاه جلوه‌ای متمایز به محیط اطراف می‌دهد. فراهم آوردن شرایط مناسب برای این گیاه می‌تواند ارتفاع آن را تا نزدیک به سقف ساختمان برساند.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه فیکوس شرابی

در بعضی از خانه‌ها گل فیکوس شرابی به دلیل ایجاد یک جلوه بسیار زیبا و انطباق با شرایط محیط آپارتمانی، نگهداری می‌شود. در ارتباط با فیکوس شرابی خوب است بدانید که یکی از انواع فیکوس الاستیکا به حساب می‌آید. برگ‎‌های پهن این گیاه ظاهری براق و چرمی دارند و رگه‌هایی با رنگ قرمز در بخش پهنه برگ دیده می‌شود. با وجود اینکه گیاه فیکوس در زادگاه خودش به یک درخت بزرگ تبدیل می‌شود اما در اکثر نواحی همچون کشور ایران فیکوس شرابی را به عنوان گیاه زینتی می‌شناسند. برای افرادی که به دنبال گل آپارتمانی زیبا با ظاهری خاص جذاب هستند، خرید فیکوس شرابی بهترین گزینه خواهد بود.

شرایط نگهداری از فیکوس شرابی

گهداری فیکوس شرابی

اگر گل فیکوس شرابی در منزل خود دارید، آشنایی با نگهداری آن به داشتن گیاهی سرحال و شاداب کمک خواهد کرد. در ادامه مطلب در ارتباط با شرایط نگهداری این گیاه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دمای مناسب

 دما یکی از فاکتورهای مهم در نگهداری این گیاه است. در ارتباط با گل فیکوس شرابی باید گفت که بالاترین میزان دمایی که می‌تواند تحمل کند 30 درجه سانتی‌گراد و کمترین میزان دما 15 درجه سانتی‌گراد مشخص شده است. اما مناسب‌ترین رنج دمایی برای این گیاه جهت رشد مطلوب 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. بایستی خاطر نشان کرد که خرید فیکوس برای مناطقی که خیلی سرد هستند اصلا توصیه نمی‌شود چرا که هوای سرد منجر به قهوه‌ای رنگ شدن برگ‌های گیاه خواهد شد. در این شرایط اگر گیاه به جای گرم منتقل نشود دچار ریزش برگ می‌شود.

نور مناسب

نور یکی دیگر از نیازهای گل فیکوس شرابی است. این گیاه می‌تواند مکان سایه را تحمل کند اما در محیط روشن، رشد بهتری خواهد داشت. البته این بدین معنی نیست که گلدان گیاه را در زیر تابش مستقیم خورشید قرار دهید. فیکوس شرابی محیط‌هایی با نور زیادِ غیرمستقیم (نزدیک‌ترین مکان به پنجره شمالی/جنوبی که با پرده نازک نور خورشید فیلتر شده) را می‌پسندد، پس سعی کنید آن را در محیطی پرنور قرار دهید که از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. نور زیاد باعث بی‌رنگ شدن برگ این گیاه می‌شود.

یکی از علت‌های ریزش برگ فیکوس شرابی می‌تواند کمبود تابش نور باشد. چنانچه نور مورد نیاز گیاه تامین نشود نمی‌تواند رنگ‌ زیبای شرابی را در انتهای برگ‌هایش تولید کند. ذکر این نکته ضروری است که بخش‌های یاقوتی رنگ برگ قادر به فتوسنتز نیستند و فقط بخش سبز رنگ کار فتوسنتز را انجام خواهد داد.

شیوه آبیاری فیکوس شرابی

گل فیکوس شرابی در برابر خشکی مقاومت بالایی دارد ولی رطوبت را به خشکی ترجیح می‌دهد. موقع آبیاری توجه کنید که گلدان پر از آب نشود در غیر این صورت برگ‌های بخش پایینی گیاه زرد رنگ خواهد شد و شروع به ریزش خواهد کرد. توصیه می‌شود زمانی به گیاه آب دهید که سطح خاک به طور کامل خشک شده باشد. به علاوه هنگامی که هوا گرم است غبارپاشی برگ‌های گیاه را فراموش نکنید. حتما این نکته را به خاطر داشته باشید که عمل غبارپاشی را در زیر نور خورشید انجام ندهید چرا که منجر به بروز لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ گیاه خواهد شد.

رطوبت لازم برای فیکوس شرابی

گیاه فیکوس شرابی به رطوبت نسبی 25 تا 50 درصد احتیاج دارد. برای تامین رطوبت می‌توانید از غبار پاشی و استفاده از جزیره کمک بگیرید. با انجام این کار هم سطح برگ‌های گیاه براق و درخشان خواهد شد و هم رطوبت مورد نیاز گیاه تامین می‌شود.

 تغذیه و کود مناسب فیکوس شرابی

انواع فیکوس از نظر نیاز به مواد مغذی و برنامه کوددهی تا حدودی شبیه به هم هستند. استفاده از کود سه بیست و کود آهن به صورت ماهانه و اسید هیومیک هر سه ماه یکبار برای سالم ماندن و رشد سریعتر این گیاه توصیه می‌شود. 7 کود اصلی فیکوس شامل موارد زیر است: 

توجه داشته باشید که زیاده‌روی در کوددهی باعث سوختگی برگ‌های گیاه‌تان خواهد شد. همچنین کمبود مواد مغذی سبب ریزش برگ‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که در استفاده از کود آهن برای گیاهان ابلق احتیاط کنید مصرف بیش از حد کود آهن باعث آسیب به بافت رنگی گیاه می‌شود و حتما از کود مناسب فیکوس استفاده کنید.

برای خرید کود npk با قیمت مناسب ویژه انواع فیکوس می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

خاک مناسب فیکوس شرابی

برای فیکوس شرابی از خاک نیمه سنگین با زهکشی مناسب و مواد آلی فراوان استفاده کنید.

ترکیبات خاک نیمه سنگین: %70 خاک سنگین + %30 خاک سبک (خاک برگ، پوسته برنج + تفاله چای + پوست بادام + پرلیت)

هر 6 ماه یکبار، یک پنجم سطح خاک فیکوس را با ورمی کمپوست تعویض و تقویت کنید.

شیوه هرس کردن فیکوس شرابی

به نظر شما چه زمانی باید پس از خرید گیاه آپارتمانی همچون گیاه فیکوس برای هرس کردن آن اقدام کرد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که شروع فصل بهار تا پایان فصل تابستان، زمان مناسب هرس کردن این گیاه است. برای انجام این کار ابتدا باید ساقه‌هایی که شکل طبیعی ندارند و یا بسیار طویل شده‌اند را کوتاه کرد. محل مناسب کوتاه کردن شاخه‌های اضافی بخش بالایی گره تعیین شده است. موقع هرس کردن این نکته را مد نظر قرار دهید که افراط در هرس کردن ساقه به گل فیکوس شرابی آسیب خواهد زد. بنابراین کل حجم ساقه‌هایی که جدا کردید باید حدود 30 درصد از کل حجم برگ‌های گیاه باشد.

نحوه تمیز کردن برگ‌های فیکوس شرابی

جهت تمیز کردن برگ‌های چرمی و زیبای گیاه فیکوس بهتر است که از یک پارچه مرطوب یا اسفنج استفاده کنید. اگر جهت رفع گرد و خاک موجود بر روی برگ گیاه از مواد پاک‌کننده شیمیایی استفاده کنید برای گیاه مضر خواهد بود.

روش‌های تکثیر فیکوس شرابی

تکثبر فیکوس شرابی

زمان مناسب تکثیر فیکوس شرابی در پایان فصل بهار و یا ابتدای فصل تابستان است. یکی از روش‌های تکثیر فیکوس شرابی قلمه زدن است. در ادامه مطلب در این زمینه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

روش تکثیر فیکوس شرابی از طریق قلمه ساقه

برای این کار باید از بخش ساقه گیاه قلمه تهیه کرد. هر قلمه باید طولی معادل 15 سانتی‌متر داشته باشد. ساقه‌ای که می‌توان از آن قلمه گرفت باید حداقل یک برگ داشته باشد و اگر تعداد برگ‌های آن بیشتر بود باید کم کرد. پس از اینکه قلمه‌ها جدا شدند از انتهای ساقه شیره سفید رنگی خارج می‌‎شود. برای توقف جریان شیره لازم است که ساقه را به مدت 30 دقیقه در داخل آب بگذارید. به علاوه کاشت قلمه‌ها باید در خاک سبک و مرطوب انجام شود. همچنین تامین رطوبت قلمه‌ها بسیار مفید است و باید حدود 25 درجه سانتی‌گراد باشد.

تکثیر فیکوس شرابی از راه قلمه برگ

جهت انجام این کار باید فصل بهار اقدام کنید. ابتدا با استفاده از یک چاقو تمیز به تعدادی قلمه نیاز دارید تا از گیاه اصلی چند برگ جدا کنید و آن‌ها را به خاک انتقال دهید. سپس گلدان را به مکان گرم و مرطوب منتقل کنید. پس از گذشت مدتی از انتهای هر برگ تعدادی جوانه ظاهر خواهد شد. شما می‌توانید برگ گل فیکوس شرابی را در آب نیز ریشه‌دار کنید.

بیماری‌ها و مشکلات فیکوس شرابی

مشکلات فیکوس شرابی

در ادامه به بررسی بعضی از سوالات رایج درباره مشکلات، بیماری‌ها و راه حل درمان می‌پردازیم.

علت ریز شدن برگ ها و رنگ پریدگی گل فیکوس چیست؟

در شرایطی که گل فیکوس شرابی شما به مشکل رنگ پریدگی دچار شده باشد باید به گیاه بیشتر توجه کنید، به دلیل اینکه ممکن است دلیل زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها کمبود جای گیاه در گلدان باشد. در نتیجه اگر گیاه فیکوس شما در مقایسه با گلدان رشد مناسبی دارد و جای گیاه در گلدان تنگ شده است باید در اسرع وقت گلدان گیاه را تعویض کرد. جهت نگهداری فیکوس شرابی پس از تعویض گلدان لازم است که از کود مناسب استفاده کنید تا گیاه طراوت و شادابی خود را به دست آورد.

گیاه فیکوس شرابی برگ‌هایش زرد شده است باید چه کار کنم؟

یکی از دلایل زرد شدن برگ گیاه فیکوس می‌تواند آبیاری بیش از اندازه باشد. غرقابی شدن گل فیکوس شرابی منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود و به گیاه آسیب خواهد زد. از این رو اگر دوست دارید گل فیکوس شما صدمه نبیند، برگ‌هایش زرد رنگ نشده و ریشه آن دچار پوسیدگی نشود باید در مرحله اول خاک گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد. در مرحله بعدی لازم است که بین دو آبیاری خاک گلدان خشک باشد تا رطوبت بیش از اندازه باعث نابودی ریشه گیاه نگردد.

چرا برگ‌های فیکوس شرابی لوله می‌شود؟

اگر بخواهید گل فیکوس شرابی شاداب و با طراوت داشته باشید باید شرایط لازم برای نگهداری گیاه نظیر نور، دما، خاک مناسب، کوددهی و… را مهیا کنید. کوددهی سر موقع نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا به دلیل عدم دریافت مواد مغذی مورد نیاز، سلامت گیاه به خطر خواهد افتاد. اما زمانی که برگ‌های گیاه فیکوس شرابی لوله شد نشانگر کم آبی است. برای نگهداری از این گل باید به آبیاری گیاه توجه ویژه‌ای شود و باید مانع خشک شدن خاک گلدان شد. بنابراین برای حل مشکل لوله شدن برگ فیکوس باید سریعا گلدان را آبیاری کرد.

چرا گل فیکوس شرابی برگ‌هایش رنگ پریده شده است؟

دلیل بروز این مشکل کم نوری است. گیاه را به محل پرنورتر منتقل کنید.

چگونه از بروز بیماری لکه برگی قارچی در گیاه فیکوس شرابی جلوگیری کنم؟

جهت پیشگیری باید برگ‌های گیاه را هر چند وقت یکبار تمیز کنید.

مشکل شپشک آرد آلود فیکوس الاستیکا را با چه روشی برطرف کنم؟

برای درمان این بیماری باید هر دو هفته یکبار با سم حشره کش مدل نفوذی گیاه را سمپاشی کنید.

کلام آخر درباره فیکوس شرابی

گل فیکوس شرابی شرایط نگهداری نسبتا راحتی دارد. خاک مناسب این گیاه باید مخلوطی از خاک باغچه و کود پوسیده دامی باشد. همچنین ph حدود 5 تا 7 داشته باشد. از نظر نور، محیط روشن را بسیار می‌پسندد اما در محیط سایه نیز مشکلی برای گیاه پیش نخواهد آمد. البته نور غیر مستقیم برای گیاه بسیار ضروری خواهد بود.

در حال حاضر گلفروشی آنلاین سارینالند آماده ارسال انواع گل و گیاه آپارتمانی نظیر گل فیکوس شرابی به سراسر ایران برای مشتریان است. این گلفروشی اینترنتی به دلیل خرید مستقیم و بدون واسطه گیاهان آپارتمانی قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر گلفروشی‌های اینترنتی و فیزیکی دارد. همچنین گلفروشی سارینالند علاوه بر تنوع بالا هنگام خرید اینترنتی، سالم رسیدن گلدان درب منزل به دست شما را تضمین می‌کند.

از اینکه ما را تا انتهای مقاله همراهی کردید بسیار سپاسگزاریم. اگر پس از مطالعه این مطلب همچنان سوالی درباره نگهداری فیکوس شرابی برایتان باقی مانده و یا تجربه‌ای درباره نگهداری این گیاه دارید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 17 خرداد, 1402
  • 3714 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *