زمان کاشت پیاز گل

نحوه و زمان کاشت انواع پیاز گل

پیاز گل بخشی از گیاه است که از آن برای تولید گل استفاده می‌شود. درواقع پیاز گل یک شاقه زیرزمینی است که در آن مواد مغذی ذخیره می‌شود. این مواد مغذی برای رشد گیاه و تولید گل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیاز گل‌ها انواع مختلفی دارند که هریک از آن‌ها دارای ساختار متفاوتی هستند. به‌عنوان مثال پیازهای لاله دارای فلس‌های بزرگ و گرد هستند؛ درحالی‌که پیازهای نرگس، فلس‌های کوچک و خطی دارند. در مقاله انواع پیاز گل، می‌توانید به اطلاعات کامل هرکدام از پیازهای گل دسترسی پیدا کنید.

نکته: قبل از هرچیز، جدا از اینکه نوع پیازی که برای کاشت در نظر گرفته‌اید چه چیز است، بهتر است هنگام خرید پیاز گل موردنظر، به سالم بودن آن دقت کنید.

سرفصل‌های مقاله

مراقبت‌های لازم در هنگام خرید پیاز گل

در اینجا چند نکته برای انتخاب پیاز گل آورده شده است؛ پیازهایی را انتخاب کنید که:

  •  دارای پوسته‌ای صاف و بدون لکه باشند.
  • دارای اندازه‌ای متوسط باشند.
  • دارای ریشه‌های سالم و قوی باشند.

نکته: برای نگهداری از پیازهای گل، آن‌ها را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید. پیازهای گل می‌توانند حداکثر تا یک سال در این شرایط دوام بیاورند.

زمان کاشت پیاز گل

پیازهای گل به‌طور کلی بهتر است در فصل پاییز کاشته شوند؛ زیرا به یک دوره سرما نیاز دارند تا بتوانند گل بدهند. پیازها درطول فصل پایز ریشه می‌گیرند و درطول زمستان به خواب می‌روند. در طول بهار هم شروع به رشد کرده و گل می‌دهند.

اگر پیازهای گل در فصل بهار یا تابستان کاشته شوند، ممکن است گل ندهند و این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که پیازها زمان کافی برای ریشه‌گیری و آماده شدن برای گلدهی نداشته‌اند.

دلایل دیگر کاشت پیاز گل در فصل پاییز

  • پیازها در فصل پاییز ارزان‌تر هستند.
  • دسترسی به پیازهای گل، در فصل پایز بیشتر است.
  • کاشت پیازهای گل در فصل پایز، این امکان را به شما می‌دهد تا از آن‌ها درطول زمستان لذت ببرید.

نکات مهم کاشت پیازهای گل

نکات مهم کاشت پیازهای گل

پیازهای گل به‌طور کلی به مراقبت زیادی نیاز ندارند و به‌راحتی پرورش داده می‌شوند. با این حال، برای داشتن گل‌های زیبا و سالم، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • زمان کاشت

بهترین زمان برای کاشت پیازهای گل، فصل پاییز است. در این زمان، دمای هوا هنوز گرم است و پیازها فرصت دارند تا قبل از شروع زمستان ریشه بگیرند.

  • نوع خاک

پیازهای گل به خاکی حاصلخیز و زهکشی‌دار نیاز دارند. خاک باید دارای مقدار مناسبی از مواد آلی باشد تا پیازها بتوانند به‌خوبی رشد کنند.

  • فاصله کاشت

فاصله بین پیازها باید به اندازه‌ای باشد که پیازها فضای کافی برای رشد داشته باشند. معمولاً فاصله بین پیازها باید 10-15 سانتی‌متر باشد.

  • عمق کاشت

پیازها را باید در عمق 10-15 سانتی‌متری در خاک کاشت.

روش کاشت پیاز گل

روش کاشت پیاز گل

 برای کاشت پیازهای گل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک گودال به عمق 10-15 سانتی‌متر در خاک ایجاد کنید.
  2. پیازها را در گودال قرار دهید، به طوری که سمت جوانه‌دار به سمت بالا باشد.
  3. خاک را روی پیازها بریزید و آن را محکم فشار دهید.
  4. گیاه را آبیاری کنید.

روش نگهداری از پیاز گل

روش نگهداری از پیاز گل

پس از کاشت پیازهای گل، باید نکات زیر را برای مراقبت از آ‌ن‌ها رعایت کنید؛ روش نگهداری از پیاز گل، به‌طور کلی موارد زیر را شامل می‌شود:

  • آبیاری

 پیازهای گل به آبیاری منظم نیاز دارند. به‌خصوص در طول دوره گلدهی نظم آبیاری باید بیشتر باشد. با این حال، از آبیاری بیش از حد خودداری کنید؛ چراکه باعث پوسیدگی پیازها می‌شود.

  • کوددهی

کوددهی به بهبود رشد و گلدهی پیازهای گل کمک می‌کند. می‌توانید از کود حیوانی پوسیده یا کود شیمیایی NPK برای کوددهی پیازهای گل استفاده کنید.

  • علف‌های هرز

 علف‌های هرز می‌توانند مواد مغذی خاک را از پیاز گل‌ها جذب کنند. بنابراین، مهم است که علف‌های هرز گیاه را، به‌طور مرتب هرس کنید.

  • آفات و بیماری‌ها

 پیاز گل‌ها به‌طور کلی گیاهانی مقاوم به آفات و بیماری‌ها هستند. با این حال، ممکن است در معرض برخی از آفات یا بیماری‌ها قرار گیرند. در صورت مشاهده آفات یا بیماری‌ها، از سموم آفت‌کش یا قارچ‌کش‌های مناسب استفاده کنید.

زمان برداشت پیازهای گل

زمان برداشت پیازهای گل

پس از اینکه برگ‌های گیاه زرد و خشک شدند، می‌توانید پیازها را برداشت کنید. پیازها را از خاک خارج کرده و آن‌ها را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید تا برای فصل کاشت بعدی آماده شوند.

نکات بیشتر برای کاشت پیازهای گل

در اینجا چند نکته اضافی برای کاشت پیازهای گل آورده شده است که شما می‌توانید با رعایت آن‌ها، گل‌های پرپشت‌تری داشته باشید.

  • انتخاب پیازهای مناسب

برای داشتن گل‌های زیبا و سالم، مهم است که پیازهای مناسب را انتخاب کنید. پیازها باید سالم، بدون لکه و بدون آفت یا بیماری باشند. همچنین، باید پیازهایی را انتخاب کنید که اندازه مناسب داشته باشند. پیازهای کوچکتر ممکن است گل‌های کوچکتری تولید کنند.

  • محل کاشت پیاز

پیازهای گل بهتر است در مکانی آفتابی یا نیمه آفتابی کاشته شوند. چراکه پیازها برای رشد مناسب و البته گلدهی مطلوب، به نور خورشید کامل نیاز دارند.

  • آماده‌سازی خاک

برای اینکه پیازها بتوانند به‌خوبی رشد کنند، مهم است که خاک را آماده کنید. خاک باید حاصلخیز و زهکشی‌دار باشد. می‌توانید خاک را با کود حیوانی پوسیده یا کمپوست غنی کنید. همچنین، می‌توانید از شن یا ماسه برای بهبود زهکشی خاک استفاده کنید.

  • علامت‌گذاری محل کاشت

 برای اینکه بتوانید محل کاشت پیازها را به‌راحتی پیدا کنید، می‌توانید آن‌ها را با یک نشانه مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در هنگام آبیاری یا هرس کردن علف‌های هرز، پیازها را از بین نبرید.

  • آبیاری مناسب

پیازهای گل به آبیاری منظم نیاز دارند؛ به‌خصوص در طول دوره گلدهی. با این حال، از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا باعث پوسیدگی پیازها می‌شود. بهترین راه برای تعیین اینکه آیا گیاه به آبیاری نیاز دارد، این است که انگشت خود را چند سانتی‌متر داخل خاک فرو کنید. اگر خاک خشک باشد، زمان آبیاری فرا رسیده است.

  • کوددهی مناسب

 کوددهی به بهبود رشد و گلدهی پیازهای گل کمک می‌کند. می‌توانید از کود حیوانی پوسیده یا کود شیمیایی NPK برای کوددهی پیازهای گل استفاده کنید. کود حیوانی پوسیده را می‌توانید به صورت خودکار یا دستی به خاک اضافه کنید. کود شیمیایی NPK را باید طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی استفاده کنید.

  • حذف علف‌های هرز یا گل‌های پژمرده

 علف‌های هرز می‌توانند مواد مغذی خاک را از پیاز گل‌ها جذب کنند. بنابراین، مهم است که علف‌های هرز  گیاه را به‌طور مرتب حذف کنید. می‌توانید از یک ابزار دستی یا علف‌کش برای رفع این مسئله استفاده کنید.

  • آفات و بیماری‌ها

 پیاز گل‌ها به‌طور کلی گیاهانی مقاوم به آفات و بیماری‌ها هستند. با این حال، ممکن است در معرض برخی از آفات یا بیماری‌ها قرار گیرند. در صورت مشاهده آفات یا بیماری‌ها، از سموم آفت‌کش یا قارچ‌کش‌های مناسب استفاده کنید. همچنین حذف گل‌های پژمرده نیز، به گیاه کمک می‌کند تا انرژی خود را صرف تولید گل‌های جدید کند.

یادتان باشد؛ با تسلط بر زمان کاشت پیاز گل  و رعایت نکات گفته‌شده، می‌توانید پیازهای گل خود را از مرحله خرید تا مراحل بعد از کاشت به‌خوبی نگهداری کنید. همچنین درصورت مراقبت درست از پیاز خود هم قادر خواهید بود، آن‌‌ها را تا یک سال بعد از خرید هم سلامت نگه دارید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 13 آبان, 1402
  • 576 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *