آشنایی با انواع پیاز گل

آشنایی با انواع پیاز گل

قبل از شناخت انواع پیاز گل، لازم است اطلاعاتی ثابت و کلی، اما ضروری را درباره ماهیت پیاز گل به‌دست آوریم. این امر که پیاز گل چیست و چگونه می‌توانیم از آن در برابر عوامل آسیب‌رسان مراقبت کنیم، می‌تواند کمک کند تا هنگام خرید پیاز گل، انتخاب بهتری داشته باشیم و به‌صورت مستمر پیازهایی عمل‌بخش داشته باشیم. 

سرفصل‌های مقاله

پیاز گل چیست؟

پیاز گل یک اندام یا ساختار ذخیره‌ای است که از برگ‌های چیده‌شده، فشرده‌شده و تغییرشکل یافته تشکیل شده است. پیازها معمولاً در زیر خاک رشد می‌کنند و حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد و گلدهی هستند. همچنین هر پیاز گل دارای مقادیری آب درون خود است که به گیاه اجازه می‌دهد در طول فصل رشد زنده بماند. پیازها در انواع مختلفی از گیاهان یافت می‌شوند؛ از جمله لاله، نرگس، زنبق و زعفران.

دسته‌بندی‌های انواع پیاز گل

پیازهای گل را می‌توان بر اساس ویژگی‌های مختلفی مانند فصل شکوفایی، اندازه، رنگ و … دسته‌بندی کرد.

  • برخی از انواع پیاز گل که براساس فصل شکوفایی تقسیم می‌شوند، دو دسته‌اند:

پیازهای گل بهاره

این پیازها در فصل بهار گل می‌دهند. به‌عنوان مثال: پیاز گل نرگس، پیاز گل سنبل، پیاز گل گلایل و پیاز گل داوودی پیازهای بهاره هستند.

پیازهای گل پاییزه

این پیازها در پاییز گل می‌دهند. به‌عنوان مثال: پیاز لاله، پیاز گل آماریلیس، پیاز گل سوسن و پیاز گل کوکب ازجمله پیازهای پاییزه هستند.

  • برخی دیگر از انواع پیاز گل، براساس شکل به سه دسته تقسیم می شوند:

پیازهای گل گرد: این پیازها به‌ شکل کره هستند. شامل لاله، نرگس و زنبق می‌شوند.

پیازهای گل صاف: این پیازها به‌شکل بیضی هستند. مانند پیاز گل زعفران

پیازهای گل زنجیره‌ای: این پیازها به‌شکل زنجیره هستند و شامل لاله‌های زنجیره‌ای می‌شوند

  • پیازهای گل براساس میزان گلدهی هم به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

پیازهای گل تک‌ساله

این پیازها فقط یک بار گل می‌دهند و سپس می‌میرند.

پیازهای گل چندساله

این پیازها می‌توانند چندین سال زنده بمانند و هر سال گل دهند.

پیازهای گل تقسیم‌پذیر

این پیازها می‌توانند به چند پیاز کوچکتر تقسیم شوند و هر کدام دوباره یک گیاه جدید را می‌سازند.

اجزای پیاز گل

اجزای پیاز گل

پیاز گل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است

پوسته: بیرونی‌ترین لایه پیاز است و از برگ‌های خشک و مرده تشکیل شده است.

دمبرگ: لایه داخلی پیاز و شامل برگ‌های زنده است.

ریشه‌چه: ریشه‌چه‌ها از قسمت پایینی پیاز رشد می‌کنند و وظیفه جذب آب و مواد مغذی را بر عهده دارند.

نحوه و زمان کاشت انواع پیاز گل

نحوه کاشت انواع پیاز گل

اول از هرچیز فصل کاشت انواع پیاز گل به نوع پیاز و شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد. اما به‌طور کلی، پیازهای تک‌ساله را باید در اواخر پاییز یا اوایل زمستان  و پیازهای چندساله را  در اواخر تابستان یا اوایل پاییز کاشت.

حتما قبل از خرید پیاز گل، اطلاعات خود را درباره تمام نکات مرتبط با پیازهای گل بالا ببرید یا از متخصص مربوطه سوال کنید.

نحوه کاشت انواع پیاز گل

پیازها را می‌توان به صورت مستقیم در زمین یا در گلدان کاشت. برای کاشت پیازها در زمین، باید خاک را به‌خوبی شخم بزنید و آن‌ها را در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر بکارید. برای کاشت پیازها در گلدان نیز، باید گلدانی با سوراخ‌های زهکشی مناسب انتخاب کنید و پیازها را در عمق ۵ تا ۷ سانتی‌متر بکارید. در کل پیازها باید در عمق دو تا سه برابر قطر خود کاشته شوند و فاصله بین پیازها هم باید بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد. البته از جایی‌که متنوع بودن پیازهای گل، روش برخورد متنوعی می‌طلبند، بهتر است اطلاعات کامل‌تر را از مقاله زمان کاشت پیاز گل به‌دست آورید.

نگهداری و مراقبت از انواع پیاز گل

بعد از کاشت پیاز گل نوبت مراقبت از آن فرا می‌رسد. برای اینکه بتوانیم از پیاز گل خود مراقبت کنیم و آن را تا وقتی به‌عمل برسد سالم نگه داریم، کارهایی لازم است که مشکل نیستند اما استمرار و دقت عمل در انجام آن‌ها ضروری است. پیازها به آبیاری منظم، کوددهی منظم و مراقبت از بیماری‌ها و آفات نیاز دارند

آبیاری منظم پیاز گل 

پیازهای گل به آبیاری منظم نیاز دارند. در طول فصل رشد، باید پیازها را هر هفته آبیاری کنید. در طول فصل خواب نیز، باید آبیاری پیازها را کاهش دهید.

کوددهی منظم

پیازها به کوددهی منظم نیز نیاز دارند. در طول فصل رشد، باید پیازها را در هر ماه یک‌بار با کود مخصوص گل‌ها کوددهی کنید.

مراقبت از بیماری‌ها و آفات پیاز گل

پیاز گل‌ها معمولاً در برابر بیماری‌ها و آفات مقاوم هستند؛ با این حال، برخی از بیماری‌ها و آفات ممکن است به پیازها آسیب برسانند. برخی از بیماری‌های شایع پیاز عبارت‌اند از پوسیدگی ریشه، پوسیدگی گل و پوسیدگی تاج. برخی از آفات شایع انواع پیاز گل نیز عبارت‌اند از شته، مگس سفید و حلزون.

البته این‌ها از مهم‌ترین موارد مراقبتی هستند. عوامل دیگری مانند دمای مناسب، نور مناسب و میزان ph خاک هم در این مجموعه جا می‌گیرند. در صورتی‌که احساس می‌کنید این موارد برطرف‌کننده مشکل پیاز گل شما نیستند، به صفحه روش نگهداری از پیاز گل بروید.

تکثیر پیاز گل

تکثیر پیاز گل

پیازها را می‌توان از طریق پیازهای جدید یا استفاده از بذر تکثیر کرد. برای تکثیر پیازها از طریق پیازهای جدید، اول باید پیازهای بالغ را در اواخر پاییز یا اوایل زمستان از زمین خارج کنید و پیازهای جدید را از آن‌ها جدا کنید. برای تکثیر پیازها از طریق بذر، باید بذرها را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز بکارید.

چند نکته درباره روش نگهداری از پیاز گل

  • بعد از پایان فصل گلدهی، پیازها را از خاک خارج کنید و آن‌ها را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. در اواخر تابستان یا اوایل پاییز، پیازها را دوباره بکارید تا در سال بعد گل دهند.
  • پیازها را در مکانی آفتابی یا نیمه آفتابی بکارید.
  • در زمان کاشت پیاز گل، حتما خاک را قبل از کاشت پیازها به‌خوبی شخم بزنید.
  • پیازها را در عمق مناسب بکارید.
  • آبیاری و کوددهی مرتب پیازها را انجام دهید.

اگر با نکات مربوط به سه مرحله کاشت، داشت و برداشت پیازهای گل آشنا شده‌اید، وقت این است که با نام رایج‌ترین انواع پیاز گل آشنا شوید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 13 مهر, 1402
  • 766 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *