آشنایی با کود هیومیک اسید

کود اسید هیومیک چیست؟ + فواید اسید هیومیک

هیومیک اسید (Humic Acid یا به اختصار (HA)) یک ماده آلی است که با اصلاح خاک موجب کاهش PH و چگالی خاک و در نتیجه افزایش کارایی خاک می‌شود. کود هیومیک اسید (humic acid fertilizer) موجب افزایش جذب مواد مغذی توسط گیاه، رشد ریشه و افزایش اثربخشی سایر کودها و ریز مغذی‌های مورد نیاز گیاه می‌شود.

هیومیک اسید که با عنوان اسید هیومیک نیز شناخته می‌شود معمولا به صورت فصلی برای اصلاح ساختار خاک، کاهش تجمع املاح و شوری خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از خرید کود هیومیک اسید باید بدانید که این ماده طبیعی در دو نوع جامد (پودری) و مایع در بازار عرضه می‌شود و توصیه ما به شما قبل از استفاده و خرید کودهای npk آبیاری خاک گیاهاتنان با اسید هیومیک است زیر باعث افزایش جذب مواد مغذی به وسیله خاک می‌شود. 

در این مطلب قصد معرفی و بررسی بیشتر خواص هیومیک اسید، زمان و نحوه استفاده از این محصول را داریم. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های مقاله

کود هیومیک اسید چیست؟

کود هیومیک اسید چیست؟

هیومیک اسید، نوعی ماده آلی با رنگ تیره و خواص آنتی اکسیدانی است که از ضایعات گیاهی و برخی حیوانات تشکیل شده است. این ماده به عنوان یکی از اجزای اساسی خاک، نقش مهمی در بهبود تخلخل و افزایش تهویه آن دارد. به علاوه با افزایش نفوذپذیری و ظرفیت نگهداری آب، خاک را مرغوب‌تر می‌کند. دیگر خاصیت این کود، افزایش جذاب عناصر و مواد مغذی توسط گیاهان است که باعث بهبود کیفیت و سرعت رشد گیاه شده و آن را نسبت به بیماری و آفات مختلف، مقاوم می‌سازد.

در صورتی که خاک گیاه شما مدت‌هاست تعویض نشده و کارایی لازم را به گیاه ندارد، با استفاده از این کود می‌توانید عمر دوباره‌ای به آن ببخشید. از این کود در کاشت انواع محصولات کشاورزی نظیر سبزیجات، گوجه‌فرنگ و سیب‌زمینی استفاده می‌شود و در کاشت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی هم تاثیر ویژه‌ای دارد.

فواید کود هیومیک اسید چیست؟

فواید هیومیک اسید

حال که می‌دانید کود هیومیک اسید چیست و چه ترکیباتی دارد، نوبت به بررسی خواص و فواید این محصول بی‌نظیر می‌رسد. این کود از خواص فراوانی برخوردار است و همین خواص موجب می‌شوند که استفاده از آن برای پرورش و نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی توصیه شود. از مهم‌ترین فواید و خواص کود هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود کیفیت خاک

یکی از مهم‌ترین خواص این کود بی‌نظیر، بهبود کیفیت خاک است. این کود ساختار خاک را بهبود بخشیده و موجب افزایش تهویه خاک می‌شود. به علاوه زهکشی خاک‌هایی که از این کود در ترکیبات آن‌ها استفاده می‌گردد، بیشتر و مناسب‌تر است. با استفاده از این کود جذب عناصر غذایی خاک توسط گیاه هم بهتر می‌شود.

افزایش بهره‌وری گیاهان

دیگر مزیت استفاده از کود هیومیک، بالا بردن بهره‌وری و مقاومت گیاهان است. در صورتی که گیاه آپارتمانی شما از نوع گل‌دار باشد و این کود را برای تغذیه آن استفاده کنید، احتمال گل‌دهی بیشتر می‌شود. این کود همچنین موجب جذب بیشتر عناصر غذایی توسط گیاهان می‌شود و گیاهان را نسبت به بیماری‌ها و آفات مقاوم می‌کند.

حفظ سلامت و شادابی گیاه

حفظ سلامت و شادابی گیاهان آپارتمانی تا حد زیادی به نحوه رسیدگی و تغذیه آن‌ها بستگی دارد و کود هیومیک یکی از بهترین محصولاتی است که می‌توانید برای حفظ سلامت و شادابی گیاه آپارتمانی خود از آن استفاده کنید.

تاثیرات فوق‌العاده مثبت در بافت خاک

در ابتدا اشاره کردیم که افزودن این کود به خاک باعث بهبود کیفیت آن می‌شود اما آیا می‌دانید که ارتباط بافت خاک و کود هیومیک اسید چیست؟ اضافه کردن کود هیومیک به خاک‌های متوسط و سنگین موجب افزایش نفوذپذیری و زهکشی خاک می‌شود. همچنین به حفظ رطوبت خاک کمک کرده و جذب آب توسط خاک را افزایش می‌دهد که تمام این موارد برای سلامت گیاهانی که در خاک کاشته می‌شوند، از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

بهترین زمان استفاده از هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانیبهترین زمان استفاده از هیومیک اسید

اطلاع از بهترین زمان استفاده از کود هیومیک و مصرف به موقع و به اندازه از این کود، تاثیر آن در گیاهان را چندین برابر می‌کند. بهترین زمان استفاده از این ماده بسته به نوع گیاه متفاوت است. برای مثال در مورد گیاهان زراعی بهترین زمان استفاده، بسته به نوع محصول، شرایط آب و هوایی یا اقلیم منطقه‌ای که گیاه در آن کاشته می‌شود و بسیاری مسائل دیگر متفاوت است. این موضوع در مورد گیاهان آپارتمانی هم صدق می‌کند و بسته به اینکه گیاه از چه نوعی باشد و چه نیازهایی داشته باشد، زمان استفاده از این کود در بستر آن متفاوت خواهد بود. ولی از آنجایی که اسید هیومیک یک ماده سمی نیست عمدتا به صورت فصلی و در ابتداری هر فصل برای تقویت خاک گیاهان آپارتمانی در منزل توصیه می‌شود.

در مورد بیشتر گیاهان آپارتمانی، استفاده از این کود پیش از جابجایی گلدان توصیه می‌شود. زمانی که قصد تعویض گلدان گیاه خود را دارید یا در حال گسترش آن به وسیله قلمه‌زنی هستید، بهترین زمان برای استفاده از این کود است.

مفدار و نحوه مصرف هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی

انواع هیومیک اسید و نحوه مصرف آن

نحوه مصرف این کود بسته به اینکه از چه نوعی باشد، متفاوت است. کود هیومیک اسید در دو نوع جامد پودری و مایع در بازار عرضه می‌شود که شرایط، چگونگی و مقدار مناسب مصرف هر یک تفاوت‌های زیادی دارد. در ادامه به توضیح نحوه و مقدار مصرف هر دو مدل این کود می‌پردازیم:

نحوه مصرف اسید هیومیک پودری

در صورتی که کود شما از نوع پودری است آن را در آب حل کنید و همراه با آبیاری گیاه هیومیک اسید را به خاک اضاف کنید یا آن را مستقیما روی خاک بپاشید، البته پیش از این کار باید خاک را مرطوب کنید تا مقدار بیشتری از کود را جذب کند. این شیوه مصرف کود هیومیک مناسب بسترهای وسیع مانند باغچه است و در مورد گلدان‌های آپارتمانی چندان توصیه نمی‌شود اما اگر سطح گلدان شما مرطوب بوده یا گیاه ریشه هوایی دارد هم می‌توانید از این روش استفاده کنید.

استفاده از کود مایع

روش دوم یعنی استفاده از کود مایع هم برای خاک‌های مرطوب و هم برای خاک‌های خشک قابل انجام است. برای این روش کافی است هیومیک اسید مایع را با مقدار مناسب آب که درصد آن توسط تولید کننده مشخص می‌شود، ترکیب کنید و سپس در دوره‌های متناوب و منظم، گیاه را با آن آبیاری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به شما گفتیم که کود هیومیک اسید چیست و چه خواصی دارد. همچنین در مورد زمان و چگونگی استفاده از کود هیومیک نیز صحبت کردیم. در صورتی که قصد احیای خاک گل‌های آپارتمانی خود را دارید اما زمان کافی برای تعویض خاک قدیمی در اختیار ندارید، کافی است مقداری از این کود تهیه کرده و طبق زمان‌بندی و اصول گفته شده برای گیاه خود استفاده کنید تا تاثیرات شگفت‌انگیز آن در گیاه را مشاهده کنید. تجربه شما از مصرف کود برای گیاهان آپارتمانی چیست؟ آیا تا به حال از کود هیومیک اسید استفاده کرده بودید؟

  • پشتیبانی سارینالند
  • 12 خرداد, 1403
  • 153 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *