انوااع کود npk

انواع کودهای npk؛ شناخت ویژگی‌ها و طریقه مصرف هر کدام

بعد از انتخاب و خرید بهترین و متناسب‌ترین گیاه آپارتمانی، آگاهی از شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه به یکی از دغدغه‌های مهم همگی ما تبدیل می‌شود. گیاه نیز مانند هر موجود زنده‌ای، نیازمند توجه و مراقبت‌های مخصوص‌ به خود است تا بتواند تازگی و طراوت خود را به‌خوبی حفظ کرده تا ما از تماشای آن لذت ببریم. وقتی صحبت از شرایط ایده‌آل در زمان نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی می‌شود، علاوه بر اطلاع از آب و خاک و نور مناسب، ما به‌دنبال کودهای تقویتی هم هستیم تا درنهایت بتوانیم با سرعت بیشتری رشد گیاه را ببنیم. در بازار گل و گیاه، تنوع و تعدد کودهای تقویتی و قارچ‌کُش‌ها به‌قدری زیاد است که انتخاب را سخت می‌کند. ما در این مقاله به معرفی یکی از مرغوب‌ترین انواع کود، یعنی کود NPK خواهیم پرداخت.

سرفصل‌های مقاله

کود NPK چیست؟

npk چی؟

کود NPK که با عنوان کود کامل نیز شناخته می‌شود، یکی از پرمصرف‌ترین و پرکابردترین کودهای گیاهی است. دلیل اهمیت و کاربرد وسیع کود NPK، وجود عناصری مهم و حیاتی نظیر نیتروژن، فسفر و پتاسیم در فرمول ساخت آن است. اسم این کود نیز از سه حرف اول این عناصر یعنی N، F و P گرفته شده است. کود کامل انواع و گریدهای مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها با فرمولاسیون خاص خود بر اساس شرایط خاک گیاه و گلدان کاربرد خاصی دارد. حالا ممکن است قبل از اقدام به خرید کود NPK این سوال پیش بیاید که عناصر غالب موجود در این کودها که از آن‌ها یک کود کامل و مناسب برای رشد گیاه می‌سازد، چه تاثیری دارند.

عنصر نیتروژن در کود کامل

اگر گیاهانی دارید که در آستانه رشد هستند، عنصر نیتروژن برای رشد برگ‌های آن‌ها بسیار ضروری و مهم است. ناگفته نماند که اگر گیاه شما چندساله است، باز هم این کود به رشد برگ‌هایش کمک خواهد کرد. از دیگر تاثیرات عنصر نیتروژن در رشد گیاه، کمک به فتوسنتز و تولید بذر گیاهان مختلف و قابل تکثیر است.

عنصر فسفر در کود کامل

همان‌قدر که فسفر برای بدن ما حیاتی است، به همان اندازه نیز یک عنصر حیاتی برای انواع گیاهان به‌ویژه گیاهان آپارتمانی تلقی می‌شود. وجود فسفر در کود کامل یا همان کود باعث رشد ریشه گیاه و استحکام آن در خاک ‌شود. اگر گیاه یا درختان شما قابلیت دادن گل یا میوه‌دهی دارند، این کود به آن‌ها کمک می‌کند تا ثمیر بیشتر و بهتری داشته باشند. شاید شنیدن این نکته برایتان جالب باشد که گیاهان نیز همچون همه ما می‌توانند سطحی از اضطراب و استرس را تجربه کنند. بنابراین اگر گیاه شما تحت شرایط سختی قرار داشت یا از مکانی به مکان دیگر جابه‌جا شد و تجربه‌های این‌چنینی را پشت سر گذاشت، شما می‌توانید با تزریق کودهای NPK که فسفر بالایی دارند، میزان استرس گیاه‌تان را تا میزان چشمگیری کاهش دهید.

عنصر پتاسیم در کود کامل

اگر دل‌تان می‌خواد که گیاه شما همه‌جوره رشد کند، می‌توانید با استفاده از هر کدام از انواع کود مطمئن باشید که به اندازه کامل، به آن‌ها پتاسیم می‌رسد. از آنجا که گیاهان نیز دچار بیماری و آفت‌های مختلفی می‌شوند، پتاسیم می‌تواند تا حدود زیادی آن‌ها را ایمن کند.

طریقه مصرف کود  NPK

طریقه مصرف

در زمان انتخاب و خرید کود تقویتی گیاه آپارتمانی مانند کود حتما باید به نوع خاک دقت شود. نوع خاک و نوع گیاه در انتخاب بهترین کود کامل نقش مهمی دارند. از طرفی، در زمان خرید کودnpk  و مصرف آن باید به دستورالعمل شرکت سازنده درباره میزان استفاده از کود و فواصل زمانی کوددهی توجه ویژه‌ای داشت. بعد از اطمینان از نوع کود مناسب، کافی‌ست کود را روی سطح خاک گلدان یا باغچه‌تان پخش کنید. به محض این‌که بعد از کوددهی، اقدام به آبیاری گیاه‌تان کنید، ذرات موجود در کود به آرامی در ذرات مولکولی آب حل شده و وارد خاک می‌شود. در زمان مصرف کود انتظار نداشته باشید که گیاه شما رشد چشمگیری داشته باشد، چراکه تاثیر کود بر خاک با سرعت کمی انجام می‌شود. در نتیجه اطمینان خاطر داشته باشید که گیاه‌تان رشد خواهد کرد؛ اما با سرعتی که زیاد به چشم نمی‌آید. اما بعد از مدتی آن‌قدر محسوس می‌شود که از تماشای گیاه و نشاط آن آسوده‌خاطر شوید.

بهترین زمان مصرف کود NPK برای گیاهان

 

متخصصان و کارشناسان گیاه‌شناسی، بهترین زمان استفاده از هر نوع کودی، به‌ویژه کود NPK را در فصل بهار می‌دانند. چراکه فصل بهار، آغاز رشد و نمو گیاهان است و خرید کود NPK در این زمان و استفاده به‌موقع از آن می‌تواند به تسریع مراحل و فرآیند رشد گیاه کمک کند. با گرم‌تر شدن هوا و در آستانه بهار که هوا رو به گرمی و اعتدال می‌رود، شما می‌توانید اقدام به خرید کود NPK کنید. و طبق روش ساده‎‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم، کوددهی گیاه را آغاز کنید.

انواع کود NPK (کاربرد و طریقه مصرف):

انواع کود

اطلاعاتی که درباره انواع کود NPK در ادامه آمده است، در زمان خرید کود NPK به شما کمک خواهد که مطابق با انتظار و نیاز گیاه‌تان اقدام به خرید کنید:

کود پتاس بالا

کود پتاس بالا

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، عنصر پتاسیم موجود در این کود موجب رشد همه بخش‌های گیاه می‌شود. اگر که درصد پتاسیم کودی بیشتر از حد معمول باشد، شما می‌توانید با خرید این کود NPK خاطرجمع باشید که گیاه شما درصورت گل‌دهی، گل‌ها و غنچه‌های سالم و باکیفیتی خواهد داشت.

نحوه مصرف کود NPK پتاس بالا:

  • 1 گرم کود در 3 لیتر آب حل شود.
  • کوددهی در نزدیکی پایه ریشه
  • تکرار 14 روز بعد

کود آهن

کود آهن

اگر نگران زرد شدن برگ گیاهان خود هستید، خرید کود آهن و تزریق به گیاه‌تان می‌تواند شما را از این نگرانی نجات دهد. استفاده از این کود برای همه گیاهان آپارتمانی توصیه می‌شود. می‌توانید بعد از کوددهی مطمئن باشید که گیاه‌تان تقویت هم می‌شود.

نحوه مصرف کود NPK آهن:

  • گرم از کود را در 1.5 لیتر آب حل کنید.
  • ماهی یک‌بار متناسب با حجم گلدان به خاک اضافه کنید.
  • به یاد داشته باشید که این کود برای گیاهان ابلق مناسب نیست.

کود کامل 20-20

کود کامل 20 20

از آنجا که این کود همه ریزمغزی‌های لازم برای رشد همه انواع گیاهان آپارتمانی و زینتی را دارد به آن کود کامل گفته می‌شود.

طریقه مصرف کود کامل 20-20

  • 2 گرم از کود را در 1.5 لیتر آب حل کنید.
  • سپس ماهی یک‌بار متناسب با حجم گلدان به خاک اضافه کنید.

کود گل دهی

کود گلدهی

 همان‌طور که از نام کود مشخص است، شما در صورت داشتن گیاهی که قابلیت گلدهی دارد، اقدام به خرید کود گلدهی کنید. توصیه می‌شود که از این کود در آستانه فصل بهار و آغاز سیکل رشد گیاهان استفاده شود تا تاثیر آن چشمگیر باشد. به یاد داشته باشید که استفاده در زمان نامناسب از کود می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

نحوه مصرف کود NPK گل دهی

  • 2 گرم از کود گلدهی در 1.5 لیتر آب حل شود.
  • ماهی یک‌بار، متناسب با حجم گلدان به خاک اضافه کنید.

کود ضد تنش و محرک رشد

ضد تنش

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، جابه‌جایی، تعویض گلدان، آفت و قارچ و… می‌تواند یک گیاه را دچار تنش و اضطراب کند. همچنین رشد او را به تاخیر بیندازد. بنابراین اگر بعد از یک جابه‌جایی یا تعویض گلدان و خاک گیاه‌تان احساس کردید که نشاط و سبزینگی گذشته را ندارد،  به خرید کود NPK تنش و محرک رشد فکر کنید. این کود مناسب همه گیاه آپارتمانی است.

طریقه مصرف کود NPK ضد تنش و محرک رشد

  • نصف قاشق چای‌خوری از کود را در 2 لیتر آب حل کنید.
  • محلول را هر 14 روز 1 بار روی برگ‌ها اسپری کنید.

کود اسید هیومیک

کود اسید هیومیک

از آنجا که خاک یکی از عناصر مهم در رشد و پرورش گیاه است، نباید از سلامت آن غافل شد. اگر می‌خواهید که خاک گیاه آپارتمانی شما مرغوب و باکیفیت باشد تا گیاه شما توانایی ریشه‌زنی را پیدا کنید، از کود اسید هیومیک استفاده کنید. این کود در جذب مواد آلی مورد نیاز گیاه هم نقش چشمگیری دارد.

طریقه مصرف کود NPK اسید هیومیک

  • نصف قاشق چای‌خوری از کود را 2 لیتر آب حل کنید.
  • سپس محلول را ماهی 1 بار (ترجیحا شب و در ساعت‌های خنک) به خاک اضافه کنید.
  • محلول با برگ گیاه تماس نداشته باشد. در صورت تماس، برگ گیاه را با آب بشویید.

کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم

اگر صاحب گیاهان آپارتمانی‌ای هستید که رشد ساقه‌ها و برگ‌های آن برای شما بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد، خرید کود نیترات کلسیم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کود باعث طول عمر گیاهان شما نیز می‌شود.

طریقه مصرف کود NPK نیترات کلسیم

  • 2 گرم از کود را در 1 لیتر آب حل کنید.
  • سپس هر 20 روز به جای آبیاری گیاه، از این محلول استفاده کنید.

کود برگ و بوته

کود برگ و بوته

داشتن برگ و بوته زیاد و سالم نشان‌دهنده سلامت گیاه آپارتمان و گلدان زینتی شماست. برای افزایش برگ و بوته گیاه‌تان می‌توانید اقدام به خرید کود برگ و بوته کنید. این کود سرشار از ریزمغذی‌هاست، و برای همه انواع گیاهان آپارتمانی مناسب و تاثیرگذار است.

طریقه مصرف کود NPK برگ و بوته

  • 2 گرم از کود را در 1.5 لیتر آب حل کنید.
  • سپس ماهی 1 بار، متناسب با حجم گلدان به خاک اضافه کنید.

سخن پایانی

نگهداری از گل و گیاه با همه مسئولیت‌هایی که دارد، دنیای منحصربه‌فردی برای همه علاقه‌مندان به گل و گیاه است. عموم افرادی که به خرید گیاهان آپارتمانی علاقه‌مند هستند و تعداد زیادی گلدان دارند، نگران سلامت و فرآیند رشد گیاهان‌شان هم می‌شوند. سارینالند علاوه بر ارائه مشاوره تخصصی در حوزه گل و گیاه آپارتمانی، به شما در انتخاب و خرید کود NPK که مناسب گیاه‌تان باشد، کمک می‌کند. شما در زمان سفارش گیاه می‌توانید از مشاوران ما بخواهید تا کود متناسب با خاک گلدان و نیاز گیاه‌تان را هم برای شما بفرستند. تمام گیاهان آپارتمانی ما، از سرزمین مادری‌شان برای شما ارسال می‌شوند؛ از محلات!

  • پشتیبانی سارینالند
  • 10 دی, 1401
  • 1024 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *