شرایط نگهداری از پتوس

شرایط نگهداری از انواع پتوس

پتوس‌ها یکی از گیاهان وفادار همیشه‌سبز هستند که نگهداری از آن‌ها به‌خاطر راحتی و سهولتش همواره مورد توجه افراد دوستدار گل و گیاه و طرفداران نگهداری از گیاهان آپارتمانی بوده است. با این‌ که پتوس‌ها انواع مختلفی دارند، اما تقریبا شرایط نگهداری از آن‌ها یکسان است و با دانستن و آگاهی از کلیات شرایط و نحوه نگهداری از آن‌ها می‌توان با آسودگی خاطر یکی از انواع پتوس یا حتی چندین نوع آن را خریداری و در خانه یا محل کار و حتی محیط بیرون نگهداری کرد. ما در ادامه این یادداشت قصد داریم به‌طور کلی از شرایط نگهداری انواع پتوس بگوییم تا با آگاهی از آن‌ها با دقت بیشتری از گلدان پتوس خود محافظت یا اقدام به خرید یکی از انواع پتوس کنید.

نور مناسب انواع پتوس

نور یکی از همان چیزهایی است که افراد زیادی هنگام خرید و نگهداری از گیاه آپارتمانی به آن توجه نشان می‌دهند، زیرا زندگی آپارتمانی و سکونت در خانه‌های کم‌نور باعث می‌شود که دست ما در انتخاب گیاه مناسب خانه یا حتی محل کار بسته باشد و انتخاب‌های محدودی داشته باشیم. با توجه به در نظر گرفتن شرایط نوری محل نگهداری از پتوس باید به شما بگوییم که گیاه پتوس یکی از همان گیاه‌های مقاوم به هر شرایطی است. منظورمان دقیقا چیست؟ این‌که گیاه پتوس هم در شرایط نور کافی و هم در شرایط نور محدود مثل نور لامپ و مهتابی قادر به ادامه حیات و رشد است. این گیاه به راحتی با شرایط موجود وفق پیدا می‌کند و متناسب با آن به رشد خود ادامه می‌دهد.

اما ذکر یک نکته بسیار مهم، لازم و ضروری است. برخی از انواع پتوس مثل پتوس ارتشی، پتوس نقره‌ای، پتوس ابلق، پتوس مرمری و… که برگ‌های آن‌ها تماما سبز نیستند و رنگ دیگر در زمینه سبز آن‌ها دیده می‌شود، نسبت به انواع ساده پتوس که تک‌رنگ هستند، به نور بیشتری نیاز دارند. برای مثال اگر دل‌تان می‌خواهد که برگ‌های پتوس ارتشی شما رنگ‌های متنوع خود را حفظ کند، باید آن را در جایی قرار بدهید که شرایط نوری مطلوب و کافی‌ای دارد. نور کافی باعث می‌شود که گلدان شما دارای برگ‌هایی با رنگ خاص باشد و آن تکه‌های رنگی روی برگ‌ها حفظ شود.

نکته مهم دیگر میزان مواجهه گیاه پتوس با نور است. پشت پنجره‌های جنوبی بهترین مکان برای نگهداری از پتوس در محیط بسته و سرپوشیده است. زیرا پشت پنجره‌های جنوبی، گیاه در معرض نور مستقیم خورشید نیست که موجب سوختگی و قهوه‌ای شدن برگ‌های پتوس شود و از طرفی نور آن‌قدری وجود دارد که پتوس‌های غیرمعمولی قادر به حفظ رنگ خود باشند و به پتوس تک‌رنگ سبز، تبدیل نشوند. زیرا اگر پتوس‌های نیازمندِ نور بیشتری، به میزان کافی در معرض نور نباشند، رنگ‌های منحصربه‌فرد روی برگ‌های قلبی‌شکل آن‌ها کم‌کم محو می‌شود و به پتوس تک‌رنگِ سبز تبدیل می‌شوند.

آبیاری مناسب انواع پتوس

پتوس یکی از همان گیاهانی است که کم‌آبی را به غرقابی شدن ترجیح می‌دهند. غرقابی شدن به چه معناست؟ یعنی افراط در آبیاری گلدان پتوس باعث می‌شود که خاک همیشه مرطوب باشد. رطوبت همیشگی هم باعث پوسیدگی ریشه می‌شود که در طولانی‌مدت گیاه را به‌طور کامل از بین می‌برد.

برای آگاهی از زمان مناسب گلدان انواع پتوس باید به سطح خاک توجه داشته باشیم. هر گاه سطح خاک به اندازه دو تا سه سانتی‌متر خشک بود، زمان مناسبی برای آبیاری گلدان پتوس شماست. باید به این نکته توجه داشته باشید که در فصل بهار و تابستان یعنی فصل‌های گرم سال باید دو تا سه بار به گلدان پتوس خود آب بدهید و در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان، یک بار آبیاری گلدان‌تان کفایت می‌کند.

از آنجا که اقلیم و زادگاه اولیه گیاه دارای رطوبت بسیار است، اگر شما هم شرایطی را فراهم کنید که پتوس شما در معرض رطوبت بسیاری قرار بگیرد، این شرایط موجب می‌شود که گیاه شما طراوات بسیاری داشته باشد و برگ‌های آن پهن‌تر شود. بنابراین غبارپاشی برگ‌ها پتوس می‌تواند تا حد زیادی رطوبت مطلوب گیاه را برایش فراهم کند. اگر تصمیم به غبارپاشی برگ‌های انواع پتوس خود را داشتید، این کار را با آبی انجام دهید که آن را از قبل جوشانده‌اید. این آب املاح و مواد کمتری دارند؛ بنابراین باعث آسیب به خاک و خودِ گیاه نمی‌شود.

دمای مناسب انواع پتوس

پتوس گیاهی است که با توجه به زادگاه اصلی‌اش که یک منطقه گرمسیری است، تمایل بیشتری به دمای بالا و گرما دارد. بنابراین دمای پایین محیط و سرما برای او مناسب نیست و طراوت و تازگی را از این گیاه دور می‌کند. طبق نظر کارشناسان گل و گیاه آپارتمانی دمای مناسب برای نگهداری از پتوس، دمای بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. البته این دما، دمای حداقلی و حداکثری است، کمی اختلاف دما نسبت به 15 و 30 درجه سانتی‌گراد، مشکلی در رشد گیاه به وجود نمی‌آورد.

اگر هم قصد نگهداری از گلدان پتوس را در محیط بیرون دارید، بهتر است آن را در سایه قرار دهید. زیرا قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم می‌تواند موجب سوختگی برگ‌ها شود. دمای محیط اتاق در روزهای عادی، دمای مناسبی برای گیاه پتوس است. بنابراین جای نگرانی نیست، اما گر گلدان‌تان را پشت پنجره نگهداری می‌کنید، بهتر است در فصل‌های سرد سال برای جلوگیری از سرمازدگی برگ‌ها و ریشه گیاه پتوس خود، آن را به جای دیگری که دمای متعادل‌تری نسبت به پشت پنجره دارد، منتقل کنید.

خاک مناسب انواع پتوس

خاک یکی از حیاتی‌ترین نیازهای گیاه است. درست است که پتوس در آب هم امکان رشد و ریشه دواندن دارد، اما لازم است برای فراهم کردن شرایط مطلوب رشد آن، بهترین خاک را تدارک ببینیم. چه خاکی مناسب انواع پتوس است؟ این سوالی است که همه افرادی که اهل نگه داشتن انواع گل و گیاه آپارتمانی و به‌خصوص پتوس هستند، ممکن است از خودشان یا هر کارشناسی بپرسند.

خاک پتوس باید ترکیبی از چندچیز مختلف باشد که بتواند مواد مغذی برای رشد گیاه پتوس را فراهم کند. از آنجا که رشد انواع پتوس سریع است و به عنوان یک گیاه بالارونده شناخته می‌شود، لازم است در انتخاب نوع خاک و میزان PH آن دقت شود. دو واحد شن خالص ، یک واحد پیت ماس،  یک واحد خاک برگ پوسیده یا کمپوست و مقداری کود به‌اندازه لازم می‌تواند ترکیبات خاک مناسب برای نگهداری انواع پتوس را تشکیل بدهد. همان‌طور که در بالا به ضرورت دانستن مقدار PH  اشاره کردیم، باید بدانید که خاک مناسب پتوس نباید اسیدی باشد. از دیگر نکات مهم در نگهداری از پتوس این است که خاک شما زهکشی شده باشد. همین‌طور در کف گلدان منفذی برای خرج آب اضافه وجود داشته باشد. خاک زهکشی و وجود منفذ زیر گلدان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر نگهدارنده گل و گیاهی باید آن را بداند.

سخن پایانی درباره شرایط نگهداری از پتوس

در پایان ذکر این نکته ضروری است که هرگاه به فکر تعویض گلدان افتادید، می‌توانید برای تعویض خاک هم اقدام کنید. زیرا خاک هر گلدان بعد از مدتی حتی با وجود کوددهی ضعیف می‌شود و مواد آلی لازم برای تغذیه گیاه را ندارد. از طرفی، وقتی گیاه شما آن‌قدری رشد کرد که گلدان موجود برای ریشه‌های آن کوچک بود، حتما اقدام به تعویض گلدان کنید. هنگام تعویض گلدان نیز می‌توانید به‌ طور هم‌زمان، خاک آن را عوض کنید و خاک مرغوبی با ترکیبی که در بالا به آن اشاره شد، جایگزین خاک قبلی کنید.

شرایط مناسب نگهداری و مراقبت از انواع گیاه پتوس موضوعی بود که در این یادداشت به آن پرداختیم و به طور مفصل درباره هر کدام از شرایط نگهداری از پتوس نظیر آب، خاک، نور و دما سخن گفتیم. امید است با خواندن و عمل کردن به این راهنمای مختصر، روز به روز شاهد طراوت، تازگی و رشد روزافزون برگ‌های قلبی‌شکل گیاه پتوس خود و هر یک از انواع آن باشید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 28 مرداد, 1400
  • 1910 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *