سانسوریا ابلق یا لب ظلایی

معرفی سانسوریای ابلق یا همان سانسوریا لب طلایی

سانسوریا ابلق یا لب طلایی با سانسوریا معمولی سبز چه فرقی دارد؟ آیا سانسوریا ابلق یکی از گونه‌های خانواده سانسوریا است که از زادگاه خود به مناطق جغرافیایی دیگر مهاجرت کرده است؟ احتمالا شما هم موقع خرید یکی از انواع سانسوریا و خواندن یادداشت‌های مختلف درباره معرفی سانسوریا و شرایط نگهداری آن از خودتان این سوال‌ها را پرسیده‌اید. باید به شما بگوییم، سانسوریا ابلق یا سانسوریا سبز، نوع یا گونه خاصی از سانسوریا نیست، بلکه یکی از  ویژگی‌های آن است؛ درست مثل رنگ پوست در انسان‌ها. بنابراین همه انواع سانسوریا در نوع ابلق و سبز موجود هستند و هر دوستدار و علاقه‌مند گل و گیاهی می‌تواند متناسب با سلیقه خود و دکوراسیون محل نگهداری گیاه یکی از انواع سانسوریا ابلق یا سبز را انتخاب کند. ما در این یادداشت به معرفی سانسوریا ابلق پرداخته‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

همین اول به شما بگوییم که سانسوریا ابلق به سانسوریا لب طلایی نیز شهرت دارد. بنابراین هرجا که درباره سانسوریا لب طلایی خواندید یا شنیدید، بدانید که منظور همان سانسوریا ابلق است. همان‌‎طور که در بالا هم اشاره کردیم، سانسوریا ابلق گونه یا یکی از انواع سانسوریا نیست. بلکه هر کدام از انواع سانسوریا مثل شمشیری، پاکوتاه یا کراواتی علاوه بر نوع سبز، دارای نوع ابلق یا لب طلایی هم هستند. زادگاه و سکونتگاه اصلی سانسوریا ابلق غرب آفریقاست که راهش به کشورهای مختلف افتاده و به کلسیون سبز دوستداران گل و گیاه آپارتمانی راه پیدا کرده است. کارشناسان گیاه‌شناسی ادعا کرده‌اند که سانسوریا ابلق در حالت عادی ارتفاعی 45 سانتی‌متری دارد اما در شرایط مطلوب ارتفاع آن به یک متر هم می‌رسد.

سانسوریا ابلق یا لب طلایی فقط در ظاهر با بقیه انواع سانسوریا تفاوت دارد و همین ویژگی باعث شده که طرفداران بسیاری نسبت به بقیه سانسوریا و انواع سبز آن داشته باشد. سانسوریا سبز رنگ همان‌طور که از نام آن مشخص است، مثل سایز گیاهان رنگ سبز یک‌دستی دارد که گاهی تیره و گاهی روشن است، اما در سانسوریا ابلق، برگ‌های سبز فقط یک‌دست و یک‌نواخت نیستند. بلکه اطراف برگ‌ها لبه‌های طلایی یا همان زرد رنگی به چشم می‌خورد که باعث زیبایی و چشم‌نوازی این گیاه شده است.

انواع گونه‌های سانسوریا نوع ابلق هم دارند. در اصل شما هنگام خرید سانسوریا مدل پاکوتاه یا سانسوریا از نوع بلند مثل شمیشیری یا کراواتی می‌توانید نوع ابلق یا لب طلایی آن را انتخاب کنید.

شرایط نگهداری از سانسوریا  لب طلایی (ابلق) 

نور مناسب برای سانسوریا ابلق

نیاز به نور از نیازهای اساسی یک گیاه است. با این حال، انواع سانسوریا جزو گیاهان کم‌دردسری هستند که نیازهای آن‌چنانی ندارند و شرایط نگهداری‌اش آن‌قدر آسان است که در خانه بیشتر ما حاضر باشند. سانسوریا ابلق همچون سایر انواع سانسوریا به نور مستقیم و شدید خورشید نیاز ندارد و همین ویژگی باعث شده که برای نگهدای در آپارتمان، محیط‌های بسته و محل کار و… مناسب باشند. اما اگر خواستار این هستید که سانسوریا ابلق یا همان سانسوریا طلایی طراوت و تازگی داشته باشند، باید به نور مصنوعی موجود در خانه بسنده نکنید و سانسوریا ابلق را پشت پنجره نورگیر قرار دهید تا رنگ طلایی دور لبه برگ‌ها براقی و زیبایی خود را حفظ کند.

دمای مناسب برای سانسوریا ابلق

سانسوریا ابلق از گیاهان سازگار با محیط است و در هر شرایطی این توانایی را دارد که به حیاتش ادامه دهد و به‌خوبی رشد کند. بنابراین نگهداری از آن‌ها در محیط‌های بسته نظیر آپارتمان، اداره و حتی باغچه‌های کوچک خانگی امکان‌پذیر است. اما کارشناسان گل و گیاه به این نکته اشاره کرده‌اند که محیط‌های بسیار سرد که دمای هوا در آنجا برای مدتی طولانی، به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، برای نگهداری از سانسوریا ابلق مناسب نیست. زیرا سرمای سنگین باعث پوسیدگی و در نهایت، از بین رفتن ریشه می‌شود. دمای مناسب برای نگهداری از سانسوریا لب طلایی دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است؛ دمایی که برای ما به‌عنوان انسان نیز، دمای مطلوب و مورد پسندی است. همین نکته باعث می‌شود که نگهداری از سانسوریا ابلق در محل زندگی و آپارتمان خودمان امکان‌پذیر باشد.

خاک مناسب برای سانسوریا ابلق

خاک مناسب برای سانسوریا ابلق مثل خاک مناسب برای انواع سانسوریا است. برای سانسوریا ابلق یا لب طلایی هم باید از خاک سبک زهکشی‌شده‌ای استفاده کرد که آب را از خود عبور می‌دهد و موجب غرقابی‌شدن سطح خاک نمی‌شود. توصیه ما برای انتخاب خاک گیاه سانسوریا، خاک برگ به همراه ذرات شن است. خاک مناسب کاکتوس و ساکلونت‌ها نیز برای نگهداری سانسوریا ابلق مناسب است.

آبیاری مناسب برای سانسوریا ابلق

از آنجا که انواع سانسوریا نسبت به کم‌آبی مقاوم هستند و برگ‌های گوشتی آن باعث ذخیره‌سازی مقداری آب می‌شوند، آبیاری بیش از حد گیاه برای آن ضرر دارد. در واقع آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و برگ‌های گیاه می‌شود. برای آگاهی از زمان مناسب برای آب دادن به گیاه سانسوریا ابلق، می‌توانید از سطح خاک کمک بگیرید. هر گاه سطح خاک کاملا خشک شد، می‌توانید به گیاه‌تان آب بدهید. به این نکته هم توجه کنید که آب را روی برگ سانسوریا ابلق نریزید. این کار باعث پوسیدگی برگ‌ها می‌شود. آب را روی سطح خاک بریزید.

با چه روش‌هایی می‌شود سانسوریا ابلق را تکثیر کرد؟

سانسوریا ابلق را می‌توان با روش‌های مختلفی نظیر کاشت پاجوش‌ها، تکثیر و قلمه زدن برش‌های هم‌اندازه، تکثیر به روش قلمه زدن برگ و کاشتن در خاک، تکثیر و قلمه زدن بوته در فصل بهار و… اشاره کرد. کثیر و قلمه زدن سانسوریا ابلق نسبت به انواع دیگر سانسوریا تفاوتی ندارد و از همان روش‌ها برای تکثیر سانسوریا ابلق یا لب طلایی نیز استفاده می‌شود که ما در مقاله‌ای جدا، مفصل به موضوع چگونگی تکثیر و قلمه زدن انواع سانسوریا پرداخته‌ایم که برای آگاهی دقیق از آن‌ها می‌توانید به آن مراجعه کنید.

سانسوریا ابلق یا همان سانسوریا لب طلایی مدل خاصی از انواع سانسوریا است که ما در این مقاله به معرفی آن و شرایط نگهداری از آن پرداختیم. در واقع سانسوریا ابلق یا طلایی، گونه متفاوتی از انواع سانسوریا نیست. هر مدل از انواع سانسوریا نظیر پاکوتاه، شمشیری و… نیز می‌توانند نوع ابلق یا نوع سبز داشته باشند. سانسوریا ابلق به سبب جذابیت و رنگ متفاوت لبه‌های برگ‌هایش که به رنگ زرد و طلایی است و حالت براقی هم دارد، مورد استقبال افراد زیادی برای خرید و نگهداری قرار می‌گیرد.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 17 اردیبهشت, 1400
  • 2185 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *