سانسوریا کرواتی

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات سانسوریا کراواتی

سانسوریا کراواتی همان‌طور که از نامش پیداست، گونه‌ای منحصربه‌فرد و جذاب از خانواده سانسوریاست که از نواحی دورِ گرم و خشک آفریقا نظیر کنگو و نیجریه به کلکسیون سبز ما راه پیدا کرده است تا در نهایت ما هم بتوانیم لذت نگهداری و تماشای رشد این گیاه دوست‌داشتنی را تجربه کنیم. گل سانسوریا کراواتی از آنجا که مقاوم به شرایط سخت است و ما را بابت نگهداری‌اش به زحمت نمی‌اندازد، توصیه بسیاری از افراد است. اگر که از علاقه‌مندان انواع سانسوریا هستید و تا به‌حال تجربه‌ نگهداری از آن‌‎ها را داشته‌اید، یا به‌تازگی تصمیم به خرید سانسوریا کراواتی گرفته‌اید، در ادامه همراه ما باشید. در این مقاله مفصل درباره شرایط مطلوب نگهداری انواع سانسوریا کراواتی و بیماری‌هایش گفته‌ایم.

اگر قصد خرید انواع سانسوریا را دارید می‌توانید این محصول را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

گیاه سانسوریا کراواتی جز آن دسته از گیاهانی است که ساقه ندارد و از ریزوم رشد می‌کند. سانسوریا کراواتی ویژگی گلدهی هم دارد، اما باید شرایط نگهداری در آپارتمان به‌ قدری مطلوب باشد که سانسوریا در فصل بهار یا تابستان گل بدهد.

سرفصل‌های مقاله

احتمال گل دادن سانسوریا کراواتی در محیطی غیر از طبیعت خیلی کم است، اما نامحتمل نیست. خیلی از افرادی که به نگهداری سانسوریا علاقه‌ داشته‌اند، شاهد گل معطر سانسوریا بوده‌اند. حال این سوال پیش می‌آید که چرا افراد زیادی به خرید انواع سانسوریا کراواتی و نگهداری از آن اقبال نشان می‌دهند؟ ما در ادامه به دو دلیل اشاره کرده‌ایم.

سانسوریا کراواتی، گیاهی مقاوم

سانسوریا کراواتی جز آن دسته از گیاهان مقاوم است که در حداقلی‌ترین شرایط ممکن دوام می‌آورند و همیشه سبز هستند. گل سانسوریا مقاوم به شرایط است و در نورِ کم و نیاز نداشتن به آب زیاد هم به‌راحتی رشد می‌کند. این گیاه به دلیل داشتن برگ‌های گوشتی، قادر است آب مورد نیاز خود را ذخیره کند. بنابراین برای آبیاری شما را به زحمت نمی‌اندازد.

سانسوریا کراواتی، تصفیه‌کننده هوا

اگر به‌دنبال داشتن یک تصفیه‌کننده هوای طبیعی و ارزان‌قیمت هستید که زیبایی بصری هم داشته باشد، از داشتن سانسوریا کراواتی غافل نشوید. این سانسوریا با جذب فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن آلودگی هوای محیط نگهداری‌اش را کاهش و موجب افزایش تولید اکسیژن می‌شود. بنابراین وجود یک سانسوریا کراواتی توی اتاق خواب می‌تواند باعث آرامش و خواب راحت شما شود.

شرایط نگهداری سانسوریا کراواتی

شرایط نگهداری سانسوریا کرواتی

باید و نبایدهایی که باید درباره‌اش بدانیم:

نور مناسب برای سانسوریا کراواتی

نور اولین و بدیهی‌ترین شرط لازم برای رشد و دوام گیاه است، اما خوشبختانه گیاه سانسوریا کراواتی سازگار با نور کم است و بودن در نیم سایه را ترجیح می‌دهد. بنابراین بهترین مکان برای نگهداری این گیاه از انواع سانسوریا، پشت پنجره نورگیری است که از تابش مستقیم و شدید آفتاب در امان باشد.

دمای مناسب برای سانسوریا کراواتی

دمای ایده‌آل و مناسب برا سانسوریا کراواتی دمایی است که خود ما نیز آن را می‌پسندیم. بنابراین دمای زیر 10 درجه سانتی‌گراد و بالای 30 درجه سانتی‌گراد مورد پسند این گیاهان سبز دوست‌داشتنی نیست.

خاک مناسب برای سانسوریا کراواتی

نمی‌توان تاثیر خاک را در رشد و طراوت گیاه نادیده گرفت. خاک حکم وطن و سرزمین را برای یک گیاه دارد. سانسوریا کراواتی برای رشد مداوم و حفظ تازگی خود به خاک سبک و زهکشی‌شده نیاز دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم از خاک برگ یا خاک مخصوص کاکتوس برای سانسوریا کراواتی استفاده کنید. خاک مناسب سانسوریا کراواتی باید به‌نوعی باشد که آب به‌راحتی از بین منافذ آن عبور و به ته گلدان برسد. وجود سوراخِ زیر گلدان نیز جزو واجبات است.

آبیاری مناسب برای سانسوریا کراواتی

شاید یکی از چالش‌های نگهداری از سانسوریا کراواتی یا هر نوع گلی، آگاهی از میزان آبیاری و زمان آن باشد. بابت آبیاری سانسوریا کراواتی نگران نباشید. سانسوریا کراواتی جزو گیاهان کم‌آبی است که تا سطح خاکش خشک نشود، نیاز به آب ندارد. لازم به یادآوری است که موقع آب دادن به سانسوریا کراواتی باید مراقب این باشی که گیاه را از طریق خاک آبیاری کنید. ریختن آب روی ساقه گیاهان، به‌ شدت مضر و آسیب‌رسان است.

تکثیر سانسوریا کراواتی

تکثیر سانسوریا کرواتی

اگر قصد ازدیاد و تکثیر گیاه سانسوریا کراواتی خود را داشته باشید، باید بدانید که از چند روش متنوع می‌توانید این کار را انجام دهید.

  • روش قلمه زدن سانسوریا کراواتی در خاک
  • روش قلمه زدن سانسوریا کراواتی در آب
  • تکثیر سانسوریا کراواتی و ازدیاد آن از طریق جداسازی ریزوم (در فصل بهار)
  • تکثیر از طریق پاجوش

بیماری‌ها و راه‌های درمان سانسوریا کراواتی

مشکلات احتمالی سانسوریا کرواتی

قهوه‌ای شدن برگ‌های سانسوریا کراواتی

قهوه‌ای شدن لبه‌های گیاه سانسوریا کراواتی نشانه سوختگی و کم‌آبی گیاه است. هر وقت که برگ‌های گیاه شما به رنگ قهوه‌ای درآمد بدانید که یا در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دارد و یا نه دچار کم‌آبی شده است.

زرد شدن برگ‌های سانسوریا کراواتی

آبیاری بیش از اندازه سانسوریا کراواتی، نور ناکافی و کمبود مواد مغذی موجود در خاک از عوامل زد شدن گیاه سانسوریا کراواتی است. با انتقال گیاه به مکانی پرنور از زرد شدن برگ‌های گیاه جلوگیری می‌شود. همچنین لازم است بعد از مدتی، خاک گلدان سانسوریا تعویض شود تا خاک جدید با مواد آلی مرغوب جایگزین خاک قبلی گردد.

لیچ شدن و سیاه شدن برگ‌های سانسوریا کراواتی

غرقابی شدن خاک، آبیاری زیاد و دمای پایین جزو عوامل تاثیرگذاری هستند که موجب حالت لیچی و سیاه شدن برگ‌های سانسوریا کراواتی می‌شوند. برای جلوگیری از غرقابی شدن گیاه باید به اندازه آن‌ها را آبیاری کرد. همچنین نوعِ خاک نیز در غرقابی شدن خاک موثر است. اگر خاک سنگین و متراکم باشد، قطرات لابه‌لای ذرات خاک باقی می‌مانند و باعث پوسیدگی ریشه و درنهایت لیچ و سیاه شدن برگ می‌شوند.

خرید سانسوریا کراواتی ابلق و سبز

سانسوریا کراواتی نیز مانند بقیه انواع سانسوریا دارای دو نوع ابلق و سبز است. اگر قصد خرید سانسوریا کراواتی ابلق را دارید باید بدانید که شرایط نگهداری نوع ابلق و سبز با هم فرقی ندارد. اغلب افراد به‌دلیل ظاهر خاص و چشم‌نواز نوع ابلق نگهداری و خرید آن را ترجیح می‌دهند. قبل از انتخاب نوع ابلق باید بدانید که سانسوریا کراواتی برای حفظ رنگ طلایی کناره برگ‌ها و خطوط خاص روی آن، لازم است در محیطی قرار بگیرد که نور خوبی داشته باشد. بنابراین برای نگهداری از سانسوریا ابلق نمی‌توان فقط به نور مصنوعی لامپ و مهتابی اکتفا کرد و باید آن را در معرض نور خورشید (البته نور غیرمستقیم) قرار داد.

سخن پایانی درباره سانسوریا کرواتی

ما در این یادداشت به‌طور مفصل به معرفی گیاه سانسوریا کراواتی و انواع آن (ابلق و سبز) پرداختیم. همچنین درباره شرایط نگهداری سانسوریا کراواتی و روش‌های مختلف تکثیر و قلمه زدن آن نیز صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه خرید گل آپارتمانی یا نگهداری از سانسوریا کراواتی را دارید، در بخش نظرات درباره آن برای ما بنویسید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 26 اردیبهشت, 1400
  • 4385 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *