معرفی پپرومیا چروک

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پپرومیا چروک

گل پرومیا چروک Ripple Peperomia یکی از گل‌های زینتی آپارتمانی از خانواده فلفل‌ها است که می‌تواند به زیباترین شکل ممکن در منزل و اداره یا محل کار مورد استفاده قرار بگیرد. البته این گیاه لوکس و مینیاتوری از حساسیت بالایی نسبت به شرایط محیط مانند نور برخوردار است. بنابراین در صورتی که از آن در هر مکانی استفاده می‌کنید باید علاوه بر اطلاع از شرایط نگهداری، در مورد آبدهی، خاک مناسب و کوددهی آن نیز اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه شرایط نگهداری پپرومیا چروک و اطلاعات لازم برای پرورش آن گفته خواهد شد.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه پپرومیا چروک

این گیاه با نام علمی کاپراتا بومی کشور برزیل بوده به دلیل اندازه کوچک می‌تواند در خانه یا اداره یا مکان‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. حداکثر ارتفاع این گیاه ۲۵ سانتی‌متر است و به دلیل داشتن برگ‌های قلبی شکل و چروکیده از گل‌های زیبای آپارتمانی محسوب می‌شود.

در صورتی که قصد خرید گیاه آپارتمانی دارید می‌توانید این گل زیبا را انتخاب کنید. فصل گلدهی این گیاه نیز از اوئل بهار تا اواخر پائیز است. همچنین بهتر است با ایجاد شرایط مناسب در خانه به بهترین نحو از این گیاه نگهداری شود تا علاوه بر حفظ زیبایی و پرپشت شدن، روح تازه‌ای به خانه ببخشد. این گیاه بافتی بسیار نرم در قسمت برگ‌ها دارد و به دلیل رشد اندک معمولاً آن را در تراریوم یا باغ شیشه‌ای نیز نگهداری می‌کنند. این گیاه از یک خانواده پرجمعیت محسوب می‌شود که تنها تعداد اندکی از آن‌ها به دلیل زیبایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

شرایط نگهداری پپرومیا چروک

شرایط نگهداری از پپرومیا چروک

آبیاری گل پپرومیا چروک

یکی از نکات مهم در نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی ارزان و مقاوم، آبدهی منظم و با توجه به شرایط خاک گیاه است. در این گیاه نیز بهتر است زمانی که چند سانتی‌متر از سطح خاک گلدان به صورت خشک درآمد آبدهی انجام شود. زیرا آبیاری غیر منظم و غیر اصولی می‌تواند باعث پوسیدگی ساقه، زرد شدن برگ‌ها و یا پژمردگی گیاه شود. بنابراین بهتر است در زمان بین دو آبیاری حتماً سطح خاک گلدان چک شده حدود چند سانتی‌متر از آن خشک شده باشد.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت زمان منظمی برای آبدهی وجود ندارد و بنابراین تنها بر اساس بررسی میزان رطوبت سطح خاک این کار انجام می‌شود. طبق تجربه آبیاری گیاه پرومیا چروک هر ۷ الی ۱۰ روز یک بار انجام می‌گیرد. بهتر است از آب ولرم و بدون آهک برای آبیاری استفاده شود. آب باران نیز برای این گیاه مناسب است.

نور مناسب گیاه پرومیا چروک

این گیاه از جمله گیاهان آپارتمانی دوستدار نور کم است. بنابراین بهترین مکان برای قرارگیری آن نور غیر مستقیم خورشید خواهد بود. برای اینکه یک گل شاداب و با طراوت داشته باشید بهتر است آن را در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. نور زیاد باعث آسیب به برگ گیاه شده و علائمی شبیه به سوختگی روی آن‌ها ظاهر می‌شود. از طرفی نور کم نیز باعث زرد شدن برگ‌ها و یا تغییر رنگ آن‌ها خواهد شد.

در فصل پاییز و زمستان نیز بهتر است آن را بیشتر به پنجره نزدیک کنید. اما در فصول گرم سال فاصله گیاه از پنجره و نور خورشید بیشتر خواهد بود. برخی از انواع این گیاه به نور بیشتری احتیاج دارند. این مورد هم باید مورد توجه قرار گیرد.

رطوبت مورد نیاز

پپرومیا از جمله گیاهان رطوبت دوست است. اما می‌تواند شرایط محیطی با رطوبت کم را نیز دوام بیاورد. بنابراین در نگهداری آن باید رطوبت مورد نیاز را تأمین کنید. یکی از روش‌های تأمین رطوبت غبار پاشی است که می‌تواند دو بار در هفته انجام شود. همچنین با پر کردن زیر گلدانی از آب نیز می‌توان رطوبت مورد نیاز گیاه را تأمین کرد. این گیاه در مقابل رطوبت بالا نیز مقاوم است. به همین دلیل در برخی مواقع آن را در تراریوم نگهداری می‌کنند.

خاک مورد نیاز گیاه پپرومیا چروک

بهتر است در زمان نگهداری این گیاه از خاک سبک با قدرت زهکشی بالا استفاده شود. خاک مناسب یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری یک گیاه آپارتمانی محسوب می‌شود که در رشد آن بسیار مؤثر است. با توجه به اینکه گیاه پپرومیا چروک به مناطق جنگلی تعلق دارد بهتر است از ترکیب پیت ماس و پرلیت در خاک آن استفاده شود.

تغذیه و کوددهی

این گیاه نیز مانند دیگر گیاه‌های آپارتمانی به کود نیاز دارد. البته نیاز آن به کود کمتر از انواع دیگر است. لازم است کوددهی این گیاه در فصول بهار و تابستان به طور ماهانه انجام شود. در پاییز و زمستان نیز این کار هر دو ماه یکبار انجام می‌گیرد. برای کوددهی بهتر است از کود مایع برای تغذیه استفاده شود. کود‌های کامل npk نیز از بهترین کود‌های رشد برای گیاهان محسوب می‌شود.

این کود تمام مواد مورد نیاز رشد گیاه را در خود دارد. از جمله کود‌های کامل می‌توان به سه بیست اشاره کرد. باید در نظر داشت کود بیش از اندازه می‌تواند محیط اطراف ریشه‌ها را سمی کند. به همین دلیل باید در کوددهی دقت داشت تا ریشه دچار سوختگی نشود. کود کم نیز شادابی گیاه را از بین برده و برگ‌های گیاه دیگر طراوت همیشگی را نخواهند داشت.

دمای نگهداری پرومیا چروک

بهترین دما برای نگهداری این گیاه ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. تحمل گیاه در دما‌های بالا زیاد بوده و می‌تواند بدون آسیب آن را تحمل کند. اما دمای نامناسب به مدت طولانی باعث آسیب به گیاه می‌شود.

تعویض گلدان

گل پپرومیا نیز مانند دیگر گل‌های آپارتمانی پس از مدتی نیاز به تعویض گلدان دارد. یکی از نشانه‌های زمان مناسب تعویض گلدان خارج شدن ریشه از زیر گلدان است. در این هنگام بهتر است گلدان قدیمی را با یک گلدان جدید در سایز بزرگتر تعویض کنید. دقت کنید در این هنگام خاک گلدان نیز باید همزمان تعویض شود. بهتر است در زمان تعویض خاک کوددهی نیز انجام گیرد. اغلب خاک‌های آماده مواد مورد نیاز برای تغذیه گیاه را ندارند. دقت شود گلدان جدید دارای سوراخ‌های نیز زهکشی باشد.

با توجه به رشد اندک گیاه پرومیا چروک نیاز به هرس نیز در آن بسیار کم است. تنها هنگامی که برگ‌های گیاه دچار تغییر رنگ و یا آسیب شده باشند می‌توان با یک قیچی کوچک برگ‌های خشک را از ساقه جدا کرد.

تکثیر گیاه پپرومیا پروک

تکثیر پپرومیا چروک

یکی از روش‌های تکثیر این گیاه استفاده از شیوه تقسیم ریشه است. بهترین زمان برای تکثیر نیز فصل بهار خواهد بود. در این روش باید پس از خارج کردن گیاه از گلدان ریشه‌های آن را بدون هیچ گونه آسیبی تمیز کرد. ریشه‌های این گیاه بسیار نازک و ظریف بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است. سپس بوته را با کمک قیچی مناسب به دو قسمت تقسیم می‌کنیم. گیاه جدید نیز باید در گلدان مناسب به همراه خاک برگ، پیت ماس و ورمی کمپوست کاشته شود.

روش قلمه زدن

در روش دیگر از قلمه برای تکثیر استفاده می‌شود. برای این کار نیاز به چند برگ سالم خواهیم داشت. سپس با استفاده از یک ابزار تیز برگ را از گیاه اصلی جدا کرده و انتهای آن را به هورمون ریشه زایی آغشته می‌کنیم. اکنون برگ برای ریشه زدن باید در یک ظرف همراه با خاک برگ و پیت ماس قرار گیرد.

این قلمه برای رشد خود به مقدار کمی آب نیاز دارد. همچنین باید آن را در یک مکان پرنور و با دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد قرار داد. حدود ۷ الی ۸ هفته زمان نیاز است تا قلمه مورد نظر ریشه بزند. سپس آن را در یک گلدان مناسب می‌کارند.

مشکلات و بیماری‌ها پپرومیا چروک و راه حل درمان

بیماری‌های پپرومیا چروک

علت رنگ پریدگی و توقف رشد این گیاه چیست؟

در صورتی که خاک گلدان حاوی عناصر غذایی مناسب برای گیاه نباشد، برگ‌های آن دچار رنگ پریدگی شده و رشد آن نیز متوقف خواهد شد. بهتر است کوددهی به طور منظم انجام شود.

برگ‌های زرد رنگ که سطح زیر آن پر از تار عنکبوت است نشان دهنده چیست؟

از دلایل اصلی ایجاد تار عنکبوت در زیر برگ پپرومیا چروک کنه ریز قرمز است. برای از بین بردن این آفت باید از سم کنه کش استفاده کرد. غبار پاشی مناسب نیز می‌تواند از ایجاد آفت در گیاه جلوگیری کند.

علت خم شدن برگ‌های پپرومیا چروک چیست؟

در صورتی که آبیاری گیاه بیش از اندازه باشد، برگ‌ها به این شکل تغییر می‌کنند. بهترین زمان آبیاری مشاهده خاک خشک در بین دو آبدهی است. همچنین ممکن است گیاه تشنه باشد. در اثر کم آبی نیز چنین مشکلی ایجاد می‌شود. بنابراین باید در آبدهی به گیاه دقت شود.

آیا پپرومیا یک گیاه سمی برای نگهداری در خانه محسوب می‌شود؟

این گیاه به هیچ وجه سمی نبوده و خطری برای انسان و حیوانات خانگی ندارد. بنابراین با خیال راحت می‌توان این گیاه را خانه نگهداری کرده و از زیبایی آن در محل زندگی لذت برد.

سخن پایانی درباره پپرومیا چروک

گل پپرومیا چروک یکی از انواع گیاهان آپارتمانی محبوب است که به راحتی می‌توان از آن در خانه نگهداری کرد. در این مطلب در مورد این گیاه به همراه نگهداری پپرومیا چروک و روش‌های تکثیر آن مواردی بیان شد. همان طور که خواندیم این گیاه زحمت چندانی در نگهداری ندارد و به راحتی می‌توان آن را در منزل پرورش داد. در ادامه می‌توانید سؤالات خود را از کارشناسان پرسیده و پاسخ خود را در اسرع وقت دریافت کنید.

برای خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان می‌توانید به فروشگاه آنلاین سارینالند سر بزنید. در این فروشگاه انواع گیاهان آپارتمانی با تنوع زیاد به فروش می‌رسند. قیمت مناسب به علت خرید بی‌واسطه از گلخانه، پشتیبانی همیشگی از طریق واتساپ به صورت آنلاین و هزینه ارسال به صرفه به سراسر کشور با ضمانت تحویل گیاه سالم درب منزل از مزایای خرید از سارینالند محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *