سانسوریا شمشیری

سانسوریا شمشیری: نکاتی از نگهداری تا روش تکثیر

سانسوریا شمشیری؛ نگران نباشید این گیاه سبز دوست‌داشتنی قرار نیست با اسم غلط‌اندازش موجب خشونت یا آسیب شود. اگر این سانسوریا به این نام شناخته می‌شود، نه تیغی دارد و نه لبه‌های تیز و بُرنده. این سانسوریا فقط به ‌خاطر کشیدگی و حالت ظاهری برگ‌هایش که قابلیت رشد خوبی دارند، به این نام شناخته می‌شود. در این یادداشت اختصاصی سایت، ما قرار است به معرفی نوعِ دیگر سانسوریا، یعنی نوعِ شمشیری آن بپردازیم. پس، در ادامه همراه ما باشید.

سانسوریای شمشیری همان‌طور که اسمش تداعی‌کننده شکل ظاهری آن است برگ‌هایی کشیده و شبیه نیزه دارد و بومی غرب آفریقا است. البته ناگفته نماند که این نوع از سانسوریا به زبان مادرشوهر و گل ماری نیز شهرت دارد و به این نام‌ها نیز شناخته می‌شود. برگ‌های گل سانسوریا می‌توانند در شرایط عادی  تا 50 سانتی‌متر و در صورت وجود شرایط ایده‌آل تا یک متر هم رشد کنند. این گیاه سانسوریا مثل نوع پاکوتاه دارای دو نوع سبز و ابلق است. نوع سبز، مانند هر گیاه سانسوریا در دو مدل سبز کمرنگ و تیره یافت می‌شود و مدل ابلق دارای یک نوار طلایی در کناره‌های برگِ آن است. تنوع نوع و رنگ سانسوریا شمشیری و مدل آن می‌تواند هر سلیقه‌ای را برای نگهداری از آن راضی و ترغیب کند. ناگفته نماند که سانسوریا شمشیری جزو آن گیاهانی است که گل هم می‌دهد. البته از این گیاه نمی‌توان توقع گل‌دهی به‌صورت متناوب و مداوم را داشت. اما اگر شرایط لازم و مساعدی فراهم باشد، سانسوریا شمشیری، سالی یک یا دو بار در فصل بهار و تابستان صاحب گل ساقه‌ای معطری می‌شود که تماشای آن برای یک‌بار لذت‌بخش است.

اگر قصد کاشتن سانسوریا شمشیری از میان انواع سانسوریا را در باغچه خانه‌تان دارید یا می‌خواهید درباره خرید سانسوریا نکات مهمی بدانید، ادامه این مطلب را هم بخوانید. ما در ادامه مطلب درباره شرایط نگهداری سانسوریا شمشیری صحبت کرده‌ایم.

شرایط نگهداری سانسوریا شمشیری

نگهداری سانسوریا شمشیری

آب: سانسوریا شمشیری نیاز کمی به آب دارد. برگ‌های کشیده و گوشتی این گیاه مثل یک ذخیره‌کننده عمل می‌کند و تا حدودی موجب جذب آب می‌شود. از این رو، گیاه سانسوریا در فصل تابستان و بهار نیاز دارد که هفته‌ای یک یا دو بار آبیاری شود، اما در فصول سردتر، آبیاری، هر دو هفته یک‌بار، برایش کافی است. این گیاه به غبارپاشی نیز احتیاجی ندارد. فقط شما می‌توانید با یک دستمال مرطوب، هر چند وقت یک‌بار برگ‌های گلدان‌تان را تمیز کنید.

خاک مناسب برای سانسوریا شمشیری

خاک مناسب سانسوریا شمشیری خاکی است که بافت سبکی داشته باشد و مخلوطی از خاک برگ و مقداری شن و مواد آلی باشد. این خاک باید زهکشی‌شده باشد تا بتواند جریان آب را تسریع کند و موجب آب‌ماندگی نشود. در آخر، اگر چنین خاکی را برای گیاه‌تان آماده کردید، از بسته نبودن سوراخ زیر گلدان هم مطمئن شوید.

نور مناسب برای سانسوریا شمشیری

گیاه به نور زنده است. نور جزو آن شرایط لازم و ضروری‌ای است که نمی‌توان آن را گیاه گرفت. این گل سانسوریا برای بقا و رشد کردن، به نور زیادی احتیاج ندارد. اما بدون نور هم توان رشد و قد کشیدن ندارد. بنابراین برای نگهداری سانسوریا شمشیری، برای آن مکانی در نظر بگیرید که نه زیر نور مستقیم آفتاب باشد و نه به دور از آفتاب. پشت یک پنجره نورگیر یا نیم‌سایه مناسب‌ترین محل برای نگهداری از این گل سانسوریا است. این نکته را هم به‌یاد داشته باشید که نور کم می‌تواند موجب تغییر رنگ سانسوریا شمشیری سبزرنگ و نوعِ ابلق آن شود. پس اگر دیدید که نوار طلایی و شکل ظاهری گل سانسوریا شمشیری شما تغییر کرد، آن را در جایی قرار دهید که از نور تغذیه کند.

دمای مناسب برای سانسوریا شمشیری

دمای مناسب برای سانسوریا شمشیری، همان دمای موردنیاز برای خودمان است. سانسوریا شمشیری دمای زیر 10 درجه سانتی گراد را دوام نمی‌آورد و دمای بیش از 25 درجه نیز نشاط را از گل می‌گیرد. بنابراین دمای معمولی یک اتاق، برای این گل سانسوریا ایده‌آل و مطلوب است.

بیماری‌های سانسوریا شمشیری و راه‌های درمانی آن

بیماری سانسوریا شمشیری

بیماری گیاهان می‌تواند ناشی از نبودن یا کاهش شرایط ایده‌آل نگهداری باشد که در بالا به آن اشاره کردیم. البته جز این، بیماری‌های قارچی نیز ممکن است به جان گل سانسوریا شمشیری بیفتد. در صورتی که سانسوریا شمشیری زیاد آبیاری شود، روی برگ‌های آن زخم‌های تیره قهوه‌ای رنگی دیده می‌شود که نشان از زیاده‌روی در آبیاری هستند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، امکان پوسیدگی برگ‌ها از قسمت پایین و در نزدیکی سطح خاک وجود دارد. چروک‌شدن برگ‌ها و کمرنگ‌شدن خطوط برگ‌ها نیز نشان خشکی گیاه است.

اگر گیاه سانسوریا به قارچ‌های گیاهی نیز مبتلا شد، برای رفع آن‌ها باید از قارچ‌کش‌ها با فرمول‌های مخصوص استفاده کرد. اگر لکه‌های سفید یا به‌رنگ‌های مختلفی روی برگ‌های گل‌تان دیدید، باید آماده‌باش برای دورکردن موجودات موذی و قارچ‌ها از گیاه‌تان باشید. بسیاری از متخصصان گل و گیاه، زردشدن ساقه‌ها و برگ‌ها، پوسیدگی ریشه و تغییر رنگ ساقه و سطح برگ‌ها ناشی از بیماری‌های قارچی دانسته‌اند که باید زود درمان شوند.

تکثیر سانسوریا شمشیری

تکثیر سانسوریا شمشیری

هر اهل گل و گیاهی علاقه‌مند با تکثیر و ازیاد گیاه محبوبش است تا هم تعداد بیشتری از آن داشته باشد و هم بتواند به افراد موردعلاقه‌اش از گیاه محبوب خودش هدیه بدهد. اگر قصد تکثیر سانسوریا شمشیری را دارید باید بدانید که می‌توانید این گل سانسوریا را از طریق قلمه زدن و تقسیم برگ جواب به بخش‌های کوچک‌تر تکثیر کنید، اما در این روش نوارهای طلایی کنار لبه‌ها و حتی روی برگ‌ها، در گیاه جدید از بین می‌رود و شاهد آن نخواهید بود. بنابراین پیشنهاد ما این است که این نوع از انواع سانسوریا را از طریق پاجوش تکثیر کنید تا در نمونه‌های بعدی این شاهد آن رنگ و زیبایی باشید.

بهترین زمان برای پاجوش زدن اواخر بهار تا اواسط تابستان است. برای پاجوش زدن لازم است گیاه را از گلدان بیرون آورید و پاجوش‌هایی (همان برگ‌های ریز و تازه‌ای را که کنار گیاه از خاک بیرون آمده‌اند) را که اندازه آن‌ها به 20 سانتی‌متر می‌رسند، با دقت جدا کنید و در گلدان مناسب که خاک کمپوست مناسب گیاهان گوشتی دارد، قرار دهید.

در تکثیر به روش قلمه برگ نیز، برگ ها را به قسمت‌‌هایی مساوی 8 تا 10 سانتی متری تقسیم کنید و بعد آن را با جسم تیزی بِبُرید. بعد آن‌ها را درون خاک مناسب داری کمپوست و زهکشی‌شده قرار دهید. اگر از این روش تکثیر برای سانسوریا ابلق استفاده می‌کنید، باید بدانید که در گیاه جدید خبری از حاشیه طلایی‌رنگ دور برگ‌ها نیست.

سخن پایانی درباره سانسوریا شمشیری

سانسوریا یا زبان مادرشوهر جزو گیاهان کم‌دردسری است که نگهداری‌اش زیاد باعث دردسر شما نمی‌شود. سانسوریا شمشیری علاوه بر زیبایی بصری می‌تواند باعث تصفیه‌شدن هوا شود و با هر رشد اندک و جوانه‌زدن برگی تازه، حسی از طراوت و بالندگی را در ما زنده کند. پس حضور یک سانسوریا شمشیری یا یک زبان مادرشهور خوش‌رنگ را دست‌کم نگیرید و از حضور آن لذت ببرید. امید داریم که بعد از خواندن این مقاله به فکر خرید گیاه آپارتمانی متناسب با محل زندگی خود مانند سانسوریا شمشیری افتاده باشید.

روش ازدیاد از روش پا جوش در زمان کوتاهتر و اسان تر از راه قلمه برگ می باشد ونتیجه بهتری نیز دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب تر و کوتاه تر چند پا جوش را در یک گلدان بکارید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 17 اردیبهشت, 1400
  • 2782 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *