سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی: نکاتی از نگهداری تا روش تکثیر

سانسوریا مهتابی نام جالبی نیست؟ چه چیزی باعث می‌شود که یکی از انواع سانسوریا، با نام سانسوریا مهتابی شناخته شود؟ سانسوریا مهتابی، یکی از انواع متفاوت و جذاب گونه سانسوریاست که به‌سبب رنگ خاصش، به این نام شهرت یافته است. به همین خاطر، می‌توان سانسوریا را در دسته گل‌های آپارتمانی‌ای قرار داد که می‌شود آن‌ها را با خیال راحت، هدیه داد. چراکه رنگ خاص و چشم‌‌نواز آن می‌تواند نگاه هر کسی را به خودش جلب کند. ما در این یادداشت قصد داریم به معرفی گل سنسوریا مهتابی بپردازیم و از شرایط نگهداری آن برای شما بگوییم. اگر قصد خرید گل آپارتمانی یا نگهداری آن را دارید، این یادداشت برای شماست.

سانسوریا مهتابی چرا به این نام شهرت دارد؟ این گیاه نام مهتابی‌اش را مدیون رنگش است؛ رنگ سبزی که با وجود نورهای مختلف و متنوع اطراف محل نگهداری‌اش، به رنگ نقره‌ای یا خاکستری هم دیده می‌شود. همین تفاوت رنگ با بقیه انواع سانسوریا باعث شده که به این نام شهرت پیدا کند. اگر در مورد محل تولد این سانسوریا هم کنجکاو باشید، باید به شما بگوییم که زادگاه اصلی آن، آنگولاست و در علم گیاه‌شناسی با نام لاتین Sansevieria Moonshine شناخته می‌شود.

سانسوریا مهتابی مانند بقیه اعضای خانواده‌ سنسوریاها، یک گیاه تصفیه‌کننده‌ است و به‌ جای دی ‎‌اکسید کربن، اکسیژن تولید می‌کند. با توجه به این ویژگی داشتن گل سنسوریا مهتابی در اتاق‌خواب هم می‌تواند باعث آرامش و داشتن یک خواب عمیق شود. از طرفی به افرادی که در مکان‌های پر از آلودگی اقامت دارند، داشتن این گیاه تصفیه‌کننده طبیعی هوا توصیه می‌شود. در نتیجه، شما با خرید سانسوریا مهتابی و نگهداری از آن با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم یک گل تزئینی دارید و هم یک تصفیه‌کننده طبیعی هوا.

از طرفی سانسوریا مهتابی جزو همه گیاهانی است که در شرایط سخت به‌خوبی دوام می‌آورد و مراقبت از آن، نیازمند صرف زمان و شرایط خاص نیست. پس اگر قصد دارید به‌تازگی یک مجموعه سبز برای خانه یا محل‌کارتان آماده کنید، با خیال راحت این مدل از مدل‌های گیاه سانسوریا را انتخاب کنید. این گیاه بهترین انتخاب برای آدم‌های پرمشغله اما عاشقِ گل‌وگیاه است. اگر دوست دارید، درباره شرایط نگهداری از این گل سانسوریا بدانید، ادامه این یادداشت را هم بخوانید.

شرایط نگهداری سانسوریا مهتابی

شرایط نگهداری سانسوریا مهتابی

نور مناسب سانسوریا مهتابی

نور یکی از حیاتی‌ترین و اصلی‌ترین نیازهای لازم برای یک گیاه است. اما نگران نباشید. سانسوریا مهتابی یکی از آن گیاهان مقاومی است که اتفاقا در شرایط کم‌نور دوام می‌آورد. البته ناگفته نماند که نور مستقیم آفتاب هم برای این سانسوریا مفید نیست، زیرا باعث تغییر رنگ خاص آن می‌شود. سانسوریا مهتابی در فصل تابستان باید در نور نیم‌سایه قرار بگیرد و در فصل زمستان نیز، زیر نور غیرمستقیم خورشید.

اگر بعد از خرید سانسوریا و مدتی بعد از نگهداری آن متوجه سوختگی یا تغییر شکل برگ‌های گیاه‌تان شدید، باید بدانید که نور زیاد باعث آن شده است. بنابراین هیچ‌وقت سانسوریا مهتابی را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. قرار گرفتن در نیم سایه، ایده‎‌آل‌ترین شرایط برای این گیاه است. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که علت سبز شدن سنسوریا می‌تواند به‌دلیل کم‎نوری باشد. سانسوریا مهتابی به‌دلیل رنگ روشن برگ‌هایش به نور بیشتری نسبت به بقیه احتیاج دارد. پس علاوه بر این‌که نباید او را مقابل نور مستقیم قرار بدهید، باید حواس‌تان باشد که از نور هم محروم نباشند.

آب مناسب سانسوریا مهتابی

دومین نیاز ضروی گل سانسوریا مهتابی، آب است. برای این نوع از سانسوریا، آبیاری زیاد، حکم یک سمّ مهلک را دارد. سانسوریا مهتابی به‌خاطر داشتن برگ‌های گوشتی، توانایی نگهداری و ذخیره‌سازی آب را دارد، تا در مواقع کم‌آبی از آن بهره ببرد. در نتیجه، بابت آبیاری سانسوریا مهتابی، سخاوت زیادی به‌ خرج ندهید تا گیاه سالم‌تری داشته باشید. آبیاری زیاد گل سانسوریا باعث گندیده شدن ریشه آن، فاسد شدن و تغییر شکل برگ‌ها و در نهایت، جدا شدن برگ‌ها می‌شود.

برای دانستن زمان مناسب آبیاری این گیاه، کافی است که میزان رطوب و نم بودن خاک را بررسی کنید. اگر با لمس کردن یا دیدن، متوجه رطوبت و خیسی خاک شدید، به آن آب ندهید. اما اگر خاک خشک بود و هیچ رطوبتی در آن وجود نداشت، با خیال راحت به میزان موردنیاز و بسته به اندازه گیاه و نوع گلدان‌تان به آن آب بدهید.

خاک مناسب سانسوریا مهتابی

همین اول به شما بگوییم که گیاه سنسوریا مهتابی برای دوام آوردن و ادامه حیات نباتی‌اش، به خاک زهکشی‌شده احتیاج دارد. همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، برگ‌های گوشتی و پهن این گیاه، خاصیت ذخیره‌سازی آب را دارد. بنابراین اگر خاک این نوع از سانسوریا سنگین و متراکم باشد، باعث ماندگاری آب و در نتیجه، پوسیدگی ریشه و برگ‌ها می‌شود. پس هم از خاک زهکشی‌شده برای این گل استفاده کنید و هم از داشتن سوراخ زیر گلدان برای عبور آب اضافی مطمئن باشید.

در مدت نگهداری هم، هر چند وقت یک‌بار، سوراخ زیر گلدان را کنترل کنید تا گرفته نباشد. چون گرفتگی این روزنه می‌تواند، باعث آسیب به ریشه شود. اگر دنبال مطلوب‌ترین و مناسب‌ترین نوع خاک برای سانسوریا مهتابی‌تان هستم، خاک برگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته وجود مقداری سنگ‌ریزه کوچک و بندانگشتی نیز می‌تواند شرایط بهتری برای رشد گیاه فراهم کند. پس از آن غافل نشوید. خاک برگ با وجود سنگریزه، خاک مناسبی برای سانسوریا مهتابی است.

دما مناسب سانسوریا مهتابی

همان‌طور که در مقاله معرفی انواع سنسوریا اشاره کردیم، شرایط مناسب برای نگهداری از این گیاهان در دمایی معتدل است. برای نگهداری سانسوریا مهتابی در شرایط مناسب دمایی باید به این نکته توجه داشت که دمای مناسب باید بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد باشد. دمای زیر 10 درجه سانتی گراد دمای مناسبی برای این نوعِ سانسوریا نیست. دمای نامناسب می‌تواند باعث لوله شدن و تغییر شکل برگ‌های گیاه شود. این گیاهان از گرمای زیاد فراری و به سرما هم علاقه‌ای ندارند. سلیقه دمایی این گیاه خوش‌رنگ شبیه ماست. به دمای معتدل و البته رطوبت علاقه‌مند هستند. حواس‌تان باشد که محیط نگهداری‌شان، زیاد هم خشک نباشد. زیرا خشکی هوا را هم دوست ندارند.

بیماری و راه درمان سانسوریا مهتابی

بیماری سانسوریا مهتابی

بیماری گیاهی، می‌تواند نتیجه حواس‌پرتی نسبت به آن و مراقبت‌نکردن باشد. دراصل، اگر شرایطی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، فراهم نباشد، هر کدام می‌تواند باعث بیماری گیاه شود. بنابراین هروقت دیدید که برگ گل سانسوریا مهتابی لیچ شده و حالت لزجی پیدا کرده، بدانید که در آب دادن به آن افراط کرده‌اید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و در نتیجه بیماری برگ‌ها شده است. سوختگی برگ‌ها نیز نشانه نور زیاد و آفتاب مستقیم است. این گیاهان برای حفظ رنگ‌ برگ‌هایشان به نور احتیاج دارند، اما نور مستقیم باعث سوختگی و قهوه‌ای شدن آن‌ها می‌شود که نشانه بیماری است. در صورت فراهم آوردن شرایطی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، احتمال بیمار شدن گیاه‌تان کمتر می‌شود.

اگر با وجود شرایط مناسب، روی خاک گلدان یا برگ‌های سنسوریا مهتاب لکه‌های کوچک سفید یا قهوه‌ای دیدید، گیاه شما آفت‌زده شده است. متخصصان گل و گیاه آپارتمانی پیشنهاد داده‌اند که در مرحله اول با یک پنبه الکی لکه‌های روی برگ‌ها را تمیز کنید، اما اگر آفت‌زدگی زیاد باشد، باید از آفت‌کش استفاده کنید.

تکثیر سانسوریا مهتابی

تکثیر سانسوریا مهتابی

با داشتن یک گیاه سالم، هر فردی ترغیب به تکثیر آن نیز می‌شود. اگر قصد تکثیر گل سانسوریا مهتابی را دارید، به نکاتی که در زیر آمده است توجه کنید. تکثیر این گیاه از دو طریق امکان‌پذیر است: تقسیم برگ و پاجوش. اگر قصد تکثیر از طریق پاجوش سنسوریا مهتابی را دارید، فصل مناسب آن بهار است. در فصل بهار، برای انجام پاجوش باید کاملاً گیاه را از گلدان خارج کنید. بعد، با دقت ریشه را با یک چاقو یا وسیله‌ای تیز، به قسمت‌های مختلفی که هر کدام‌ به‌طور یکسان ریشه داشته باشند، تقسیم کنید. درآخر، ریشه‌ها را در خاک زهکشی‌شده‌ای که از قبل آماده کرده‌اید، بکارید. اگر هم قصد دارید از طریق برگ آن را تکثیر کنید، برگ سانسوریا مهتابی را به قطعات ده سانتی تقسیم کنید و در ظرف مناسب آب قرار دهید. برای برخورد نکردن انتهای قلمه، از سنگ‌ریزه در کف ظرف استفاده کنید.

سانسوریا مهتابی یکی از انواع منحصربه‌فرد سانسوریا است که در این یادداشت به معرفی آن و شرایط نگهداری‌اش پرداختیم. علاوه‌براین ما در این نوشته، به بیماری‌ها و دو روش تکثیر این گیاه خوش‌رنگ نیز اشاره کردیم. اگر شما هم تجربه نگهداری و تکثیر سانسوریا را دارید، درباره آن برای ما بنویسید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 17 اردیبهشت, 1400
  • 2545 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *