فیکوس سبز

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات فیکوس سبز

فیکوس سبز، نام یکی از خانواده‌های پرجمعیت در بین گیاهان است که بیشتر از ۶۰۰ گونه مختلف را شامل می‌شود. مناطق استوایی قاره آسیا، آمریکای شمالی و استرالیا وطن اصلی این گیاه هستند. گیاه فیکوس همیشه سبز است و در سه حالت درختی، درختچه‌ای و یا بالارونده رشد می‌کند. خرید فیکوس سبز می‌تواند طراوت همیشگی را برای هر خانه‌ای به همراه داشته باشد؛ البته به شرطی که بتوانید شرایط نگهداری از فیکوس سبز را به خوبی اجرا کنید. در این مقاله همه چیز را درباره این گیاه و شرایطی که باید برای نگهداری از آن مهیا شود با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با 15% تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

هر کدام از انواع مختلف فیکوس سبز برای رشد بهتر به محیط مناسب خود نیاز دارند. به طور کلی بهترین شرایط نگهداری از فیکوس سبز محیطی با نور سایه روشن و رطوبت 25 تا 50 درصدی است.

سرفصل‌های مقاله

معرفی انواع مختلف فیکوس سبز

این گیاه شامل 8 نوع مختلف می‌شود که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

فیکوس جنگلی برگ‌ریز (F.pumila_minima)

فیکوس جنگلی یکی از انواع مختلف فیکوس سبز است که به خاطر رونده بودنش مورد توجه قرار می‌گیرد. برگ‌های ریز و قلبی شکل این گیاه ظاهر جذابی به آن بخشیده است. بالا رفتن این گیاه از  دیوار با کمک ساقه‌های باریک و مفتول مانندش، ظرافت آن را به رخ می‌کشد.

فیکوس پیچ (F.pumila repens)

از فیکوس پیچ در گلدان‌های آویز هم استفاده می‌شود؛ در این شرایط ساقه‌های گیاه مثل یک آبشار سبز از لبه گلدان آویزان می‌شوند و زیبایی خاصی به محیط اطرافشان هدیه می‌کنند. البته اگر فیکوس پیچ را در کنار دیوار یا یک تکیه‌گاه مناسب قرار دهید، کم کم ساقه‌های آن به سمت بالا رشد می‌کنند و قد می‌کشند. سرعت رشد این گیاه بسیار زیاد است و اگر شرایط نگهداری از آن به خوبی مهیا شود، تا مدت‌ها مهمان خانه شما می‌شود. یادتان باشد فیکوس پیچ از نور زیاد متنفر است و در محیط‌های پر نور دوام نمی‌آورد. پس گلدان‌تان را در محیط سایه روشن قرار دهید تا بتواند به خوبی رشد کند و در کنار شما باشد.

فیکوس معمولی (F.elastica robusta)

این عضو از خانواده فیکوس‌ها برگ‌های چرم مانند دلربایی دارد که براق و چشمگیر هستند. اگر به دنبال یک گیاه مقاوم برای محیط داخل خانه می‌گردید، به احتمال زیاد فیکوس معمولی می‌تواند همان چیزی باشد که می‌خواهید. مقاومت بالای این گیاه در برابر شرایط سرما و نور کم، آن را به گزینه خوبی برای نگهداری در آپارتمان تبدیل کرده است. البته شرایط مورد علاقه این گیاه، محیط گرم و مرطوب است اما در موقعیت‌های سخت‌تر تاب و توان زیادی از خود نشان می‌دهد. طول برگ‌های این گیاه می‌تواند به 30 سانتی‌متر و گاهی بیشتر از این هم برسد!

فیکوس ابلق درخت کائوچوی ابلق (F.elastica var.variegata)

این نوع از فیکوس شباهت زیادی به خواهر خود فیکوس معمولی دارد؛ در واقع تفاوت آن‌ها در رنگ و شکل ظاهری آن‌هاست. برگ‌های فیکوس ابلق همان‌طور که از اسمش پیداست دو رنگ هستند و ترکیبی از رنگ سبز و شیری یا کرم در آن‌ها دیده می‌شود.

فیکوس آلمانی (F.elastica)

فیکوس آلمانی به برگ‌های ضخیم و بیضی شکلش معروف است. البته به این گیاه فیکوس هندی هم گفته می‌شود. این گیاه رشد طولی چندانی ندارد؛ اما در عوض گلدان‌های حسابی پر پشت و پر از برگ می‌شوند. سرسبزی که این گیاه به همراه دارد همیشه چشمگیر است.

فیکوس برگ تبریزی یا فیکوس مقدس  (F.religiosa)

اسم درخت تبریزی را حتماً شنیده‌اید؛ همان درخت قدبلندی که همیشه سرسبز است و تا یک قدمی آسمان قد می‌کشد. برگ‌های فیکوس تبریزی شباهت زیادی به برگ‌های درخت تبریزی دارند. به همین دلیل هم نام آن را فیکوس برگ تبریزی انتخاب کرده‌اند. البته اگر برگ‌های این دو گونه از گیاهان را با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه ضخامت بیشتر و نوک باریک‌تر برگ‌های فیکوس برگ تبریزی می‌شوید.

فیکوس بنجامین یا انجیر گریان (F.benjamina)

فیکوس بنجامین یکی از زیبترین گیاهان آپارتمانی است که می‌تواند در هر خانه‌ای جای خودش را پیدا کند. بهترین محل برای نگهداری از این گیاه جایی است که سایه باشد؛ به طور کلی این گیاه در محیط سرپوشیده رشد بهتری از خود نشان می‌دهد.

اگر کنجکاو هستید که چرا نام دیگر فیکوس بنجامین فیکوس گریان است، باید بدانید که این گیاه واقعاً گریه می‌کند! زمانی که جذب آب در این گیاه بیش از حد مورد نیازش باشد، آب اضافی را از طریق نوک برگ‌هایش دفع می‌کند. این رخداد طبیعی را به گریه کردن تشبیه کرده و نام آن را فیکوس گریان گذاشته‌اند.

برگ‌های فیکوس بنجامین بیضی شکل و نوک تیز هستند و بارنگ سبز روشن حسابی خودنمایی می‌کنند. نوع ابلق این گیاه هم در ایران پرورش داده می‌شود و به فروش می‌رسد. شاخه‌های فیکوس بنجامین به صورت آویزان و به اصطلاح مجنون قد می‌کنند. اگر این گیاه در دل طبیعت زندگی کند، می‌تواند تا ارتفاع دو متر هم رشد کند!

فیکوس برگ ویولونی (F.pundurata or F.Lyrata)

رگبرگ‌های سفید رنگ روی این نوع از فیکوس سبز، شکل ظاهری آن را به ویولن شبیه کرده است؛ به همین دلیل هم آن را به نام فیکوس ویولونی می‌شناسند. برگ‌های این گیاه درشت و براق هستند و لبه‌های آن‌ها موج زیبا و ظریفی دارد. بهترین محیط برای نگهداری از این گیاه محل‌های گرم و مرطوب است.

شرایط نگهداری از گیاه فیکوس سبز

شرایط نگهداری از فیکوس سبز

برای خریدن این گیاه صرفاً ظاهر یا قیمت فیکوس سبز را ملاک قرار ندهید. بهتر است از قبل محیطی که برای نگهداری از این گیاه مورد نیاز است را مورد بررسی قرار دهید؛ یعنی گیاه را با توجه به سازگاری با فضایی که در اختیار دارید انتخاب کنید. شما می‌توانید با مطالعه مقالات مجله سارینالند با روش نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

برای نگهداری از گل فیکوس سبز نیاز است که محیط مناسب آن را مهیا کنید. توجه به شرایطی مثل نور، آبیاری، خاک مناسب، دمای محیط، رطوبت و زمان کوددهی از مهم‌ترین عوامل برای رشد بهتر این گل است. در ادامه هر کدام از این شرایط را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

بهترین دما برای فیکوس سبز

این گیاه به دمای معتدل علاقه‌مند است؛ دمای مطلوب برای فیکوس سبز بین ۱۳ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است.

 نور مناسب فیکوس سبز

هر کدام از انواع مختلف ل فیکوس سبز محل متفاوتی را از نظر میزان نور برای رشد کردن دوست دارند. اما به طور کلی نور متوسط تا زیاد برای رشد این گیاه عالی به نظر می‌رسد. اصلاً یکی از دلایلی که این گیاه در جنگل‌ها به راحتی زندگی می‌کند این است که می‌تواند با نوری که در سایه درخت‌ها وجود دارد به خوبی کنار بیاید. به همین دلیل هم گیاه مناسبی برای نگهداری در محیط خانه و آپارتمان به شمار می‌رود. انواع درختی فیکوس سبز را در محیط‌های پر نور نگهداری کنید تا بتوانند قد بکشند و تنه‌ای قوی و تنومند داشته باشند. اما سایر انواع این گیاه را می‌توانید در محیط‌هایی با نور سایه هم نگهداری کنید.

 تغذیه و کوددهی فیکوس سبز

بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان برای کوددهی به این گیاه اقدام کنید. در این دو فصل و به فاصله هر یک ماه تا دو ماه با کمک کود مناسب فیکوس، این گیاه را تغذیه کنید تا بهتر رشد کند. یک نکته را مورد توجه قرار دهید؛ اگر رشد گیاه شما به دلیل تغییر دمای محیط متوقف شده باشد و کوددهی به آن را اجرا کنید، برگ‌های آن دچار سوختگی می‌شوند.

شما می‌توانید با ماهی یک بار کود سه بیست و هر سه ماه یکبار کود هیومیک اسید به صورت آبیاری و محلول پاشی برای کوددهی گیاه پتوس خود اقدام کنید. 7 کود اصلی فیکوس شامل موارد زیر است: 

برای خرید کود npk با قیمت مناسب ویژه فیکوس می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

مقدار مورد نیاز آبیاری

برای آبیاری به این گیاه نیاز است که حتماً سطح خاک را چک کنید؛ اگر سطح خاک خشک شده باشد، آبیاری به آن را انجام دهید. اگر با آب خیلی سرد این گیا را آبیاری کنید، به احتمال زیاد با ریزش برگ‌های آن روبه‌رو می‌شوید. یادتان باشد که هرگز این گیاه را غرقاب نکنید.

رطوبت مورد نیاز برای این گیاه

تمام انواع مختلف گیاه فیکوس سبز به حدود 25 تا 50 درصد رطوبت نیاز دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود که این گیاه را چند وقت یک بار غبارپاشی کنید. یعنی با اسپری آب روی برگ‌ها را مرطوب کنید یا با اسفنج خیس سطح برگ‌ها را خیس کنید. با این کار با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم سطح برگ‌ها را تمیز کرده و برق می‌اندازید و هم رطوبت کافی را به آن‌ها می‌رسانید. یادتان باشد که در فصل‌های گرم سال نیاز است که این کار را در دفعات بیشتری تکرار کنید.

خاک مناسب برای فیکوس

بهترین خاک برای رشد این گل خاک غنی از مواد آلی و کود پوسیده دامی است. ترکیبی از خاک خاکِباغچه به مقدار یک سوم گلدان همراه با یک سوم خاکبرگ پوسیده و یک سوم کودِ پوسیده دامی می‌تواند بهترین خاک برای این گیاه باشد. باید حداقل هر دو سال یک بار و در فصل بهار خاک گلدان‌تان را عوض کنید. البته زمانی که گیاهتان به مقدار کافی رشد کرده باشد، دیگر نیازی به تعویض گلدان ندارد. اگر گیاه تنومند شده باشد بهتر است به جای عوض کردن گلدان، فقط هر چند ماه یکبار خاکِ سطح گلدان را سیخک زده و با کودِ شیمیایی کامل آن را تقویت کنید.

روش‌های تکثیر گیاه فیکوس سبز

تکثیر فیکوس

اگر تجربه نگهداری از این گیاه را نداشته‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک گلدان از آن را به خانه خود مهمان کنید. البته نیازی نیست که برای خرید آن حتماً به گلفروشی سر بزنید؛ شما می‌توانید با خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان از گلفروشی آنلاین سارینالند هم صاحب یک گلدان زیبا از فیکوس سبز شوید.

برای تکثیر گیاه فیکوس می‌توانید از روش قلمه زدن استفاده کنید؛ برای قلمه زدن این گیاه باید بخشی از ساقه آن که حداقل یک برگ و سه جوانه دارد، برش بزنید. این قلمه را بعد از برش حدود یک روز در هوای آزاد قرار دهید تا شیره‌ای که از محل برش آن خارج شده، خشک شود؛ با این کار احتمال ریشه دادن قلمه شما بالاتر می‌رود. سپس قلمه‌ها را در بستری از ماسه شسته بکارید. استفاده از هورمون ریشه‌زایی هم می‌تواند احتمال رشد این قلمه را بیشتر کند.

اگر بتوانید این گیاه را در محیطی با دمای بین 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد نگه دارید، احتمال ریشه زدن و زنده ماندن قلمه شما بیشتر خواهد شد. اگر بتوانید شرایط نگهداری از فیکوس سبز را به خوبی مهیا کنید، حدود سه هفته بعد از کاشتن قلمه ریشه‌زایی آن را مشاهده خواهید کرد. یادتان باشد که بهترین زمان برای قلمه زدن این گیاه فروردین ماه است.

مشکلات و بیماری‌های فیکوس سبز

مشکلات فیکوس سبز

 

سخن پایانی درباره فیکوس سبز

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله همه چیز را درباره گل فیکوس سبز و راه‌های تکثیر آن به اطلاع شما برسانیم. یادتان باشد که گیاهان با نشان دادن علائمی مثل زرد شدن برگ‌ها یا ریزش آن‌ها، اعتراض خود را به شرایط محیطی اطرافشان به شما اطلاع می‌دهند. پس با دیدن چنین علائمی از رشد آن‌ها ناامید نشوید و فقط شرایط نگهداری از آن‌ها را بار دیگر مهیا کنید. پس دانستن شرایط نگهداری از فیکوس سبز و فراهم کردن محیط مورد علاقه انواع مختلف این گیاه می‌تواند برای شمایی که صاحب آن هستید، بسیار مفید باشد.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 24 آبان, 1400
  • 4288 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *