نخل ماداگاسکار

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار! این اسم برایتان جالب نیست؟ احتمالا با شنیدن نام نخل ماداگاسکار، بلافاصله یاد انیمیشن ماداگاسکار و آن طبیعت منحصربه‌فردی بیفتیم که در آنجا تماشا کردیم. نخل ماداگاسکار که امروزه از آن به عنوان یک گیاه مناسب آپارتمان یاد می‌شود، گیاهی جالب با شکل ظاهری متفاوت است که علاقه‌مندان خاص خودش را دارد. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی گیاه نخل ماداگاسکار، شرایط نگهداری و مراقبت، نحوه رشد و تکثیر، بیماری‌ها و راه‌های درمان آن بپردازیم. اگر قصد دارید که نخل ماداگاسکار را به عنوان گیاه آپارتمانی یا برای نگهداری در محیط بیرون انتخاب کنید، همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی از این گیاه کسب کنید.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با 15% تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

نخل ماداگاسکار؛ جزئیاتی که باید درباره آن بدانید

نخل ماداگاسکار، نخل نیست! بله، درست خواندید. این گیاه از گونه نخل‌ها نیست، اما چون از نظر ظاهری، شباهت زیادی به نخل دارد، به این نام شهرت یافته است. نخل ماداگاسکار  با نام لاتین Madagascar Palm که با نام علمی نیز Pachypodium شناخته می‌شود، به گونه‌ای از گیاهان گلدار تعلق دارد که از خانواده Apocynaceae است. همان‌طور که از نام این گیاه برمی‌آید، نخل ماداگاسکار بومی جزیره ماداگاسکار است که این جزیره در سواحل شرقی قاره آفریقا قرار دارد. نخل ماداگاسکار یکی از صد گونه‌ای گیاهی است که امروزه فقط در جزیره ماداگاسکار وجود دارد. سال‌ها پیش، جزیره ماداگاسکار بر اثر زلزله‌ای مهیب از هند جدا شده که پس از آن میزبان مناسبی برای رشد و پرورش گونه‌های گیاهی و حیوانی جدید قلمداد شد. در اصل، نخل ماداگاسکار به خانواده خرزهره‌ها تعلق دارد و دارای دو گونه رایج است که به دلیل شرایط آسان رشد و تکثیر در بیشتر مناطق دنیا یافت می‌شوند.

نخل ماداگاسکار و شکل ظاهری آن

نخل ماداگاسکار دارای برگ‌ها باریکی است که کمی حالت براق نیز دارند و اصطلاحا به آن چرمی می‌گویندو نکته جالب توجه در مورد نخل ماداگاسکار این است که برگ‌های این گیاه فقط در قسمت انتهایی آن قرار دارد. دلیل که باعث شده افراد زیادی گیاه نخل ماداگاسکار را جزو کاکتوس‌ها یا در دسته نخل‌ها بدانند، بدنه نخل ماداگاسکار است که تیغ دارد و دیگری هم برگ‌های چتری‌شکل گیاه که بی‌شباهت به برگ‌های درخت نخل نیست.

ریشه‌های گیاه نخل ماداگاسکار هم با توجه به شرایط اقلیمی منطقه بومی‌اش که عموما کم‌باران است، به صورت عمودی رشد می‌کند تا از این طریق بتواند رطوبت و آب موجود در لایه‌های زیرین خاک را برای ادامه حیات به گیاه برساند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نخل ماداگاسکار، جزو گیاهانی است که خاصیت گل‌دهی هم دارند. نخل ماداگاسکار در فصل‌های گرم سال (بیشتر از اواسط بهار تا اوایل تابستان) گل‌های سفیدرنگی می‌دهد که بسیار معطر و خوشبو هم هستند. البته نباید انتظار داشت که این گیاه در شرایط مراقبت و نگهداری آپارتمانی هم مثل زمانی که در طبیعت حضور دارد، گل بدهد. شرایط نگهداری در آپارتمان با وجود مناسب بودنش، فضای ایده‌آلی برای گل دادن چنین گیاهانی نیست. طبق پژوهش متخصصان گل و گیاه، نخل ماداگاسکار جز معدود گیاهانی است که علاوه بر برگ‌های گیاه، ساقه نیز عمل فتوسنتز را انجام می‌دهد. اگر شرایط مساعدی برای رشد این گیاه فراهم باشد، هر سال تا 30 سانتی‌متر رشد خواهد کرد.

شرایط نگهداری از نخل ماداگاسکار

نگهداری نخل ماداگاسکار

نور مناسب نخل ماداگاسکار

نور یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر گیاهی است. نخل ماداگاسکار هم از آنجا که جزو گیاهان عاشقِ نور است، توصیه می‌شود که پشت یک پنجره نورگیر قرار بگیرد تا هر روز از میزان کافی نور و آفتاب لذت ببرد. چون این گیاه عاشق نور و آفتاب فراوان است، بهتر است که در دمای محیطی نگهداری شود که کمتر از 12 درجه سانتی گراد نباشد. بنابراین مراقب کاهش ناگهانی دما باشید و هر وقت دمای محیط نگهداری نخل ماداگاسکار کاهش یافت، آن را به محیطی با دمای بالاتر منتقل کنید.

خاک مناسب نخل ماداگاسکار

در بسیاری از منابع به این نکته توصیه شده که از خاکی برای نخل ماداگاسکار استفاده شود که به خوبی زهکشی شده باشد. خاک زهکشی شده مانع از تجمع آب بین ذرات خاک می‌شود و به سرعت آب اضافی را از گلدان خارج می‌کند. همچنین پیشنهاد می‌شود که در قسمت کف گلدان نخل ماداگاسکار تعدادی سنگریزه درشت استفاده کنید تا به زهکشی و فرآیند آن کمک کند. اگر جویای ترکیب مناسبی هم برای خاک گلدان نخل ماداگاسکار هستید، ترکیب ۶۰ درصد ماسه، ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست به شما پیشنهاد می‌شود.

کود مناسب برای نخل ماداگاسکار

بهترین زمان کوددهی به گیاه نخل ماداگاسکار اوایل بهار و اوایل تابستان است. در این دو زمان می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی (البته با غلظت کم) با مشورت متخصص گل و گیاه استفاده شود. تعویض گلدان نخل ماداگاسکار هم بهتر است که هر دو یا سه سال یک‌بار انجام ‌شود.

آبیاری مناسب نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار نسبت به کم‌آبی مقاوم است و آبیاری بیش از انداز، باعث پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود. البته کم‌آبی و غفلت در آبیاری نیز باعث آسیب به ساقه گیاه، چروکیده شدن برگ‌ها و در نهایت، ریزش آن‌ها خواهد شد. برای آگاهی از بهترین زمان آبیاری، بهتر است به سطح خاک گلدان توجه داشته باشید و میزان رطوبت یا خشکی آن را بسنجید. اگر بخواهید زمان دقیق آبیاری را بدانید، هر۱۰-۷ روز، بهترین زمان برای آبیاری است که در فصل زمستان، فواصل بین آبیاری بیشتر می‌شود. غبار پاشی برگ‌ها نیز روش خوبی برای افزایش میزان رطوبت آن‌هاست.

رشد و تکثیر نخل ماداگاسکار

تکثیر نخل ماداگاسکار

اگر دغدغه تکثیر گیاه ماداگاسکارتان را داشته باشید، باید بدانید که تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر و  قلمه زدن انجام می‌شود. برای تکثیر به روش کاشت بذر، باید ابتدا بذر را در آب گرم قرار بدهید و بعد در خاک مرطوبی که از قبل آماده کرده‌اید، بکارید. اگر هم مایل هستید که این گیاه را از طریق روش قلمه زدن تکثیر کنید باید یکی از ساقه‌های گیاه را جدا کنید و اجازه بدهید که به مدت چند روز کاملا خشک و بدون رطوبت شود. سپس گیاه را درون گلدانی که دارای خاکی با ترکیب شن و ماسه است، بکارید تا گیاه شما کم‌کم در خاک ریشه کند.

بیماری‌های نخل ماداگاسکار و روش‌های درمان آن

بیماری نخل ماداگاسکاریکی از بیماری‌هایی که می‌تواند سلامت و رشد مطلوب گیاه نخل ماداگاسکار شما را به خطر بیندازد، آفت‌ها هستند. آفت‌هایی همچون شته، شپشک آردآلو و کنه تارعنکبوتی و… از جمله آفاتی هستند که می‌تواند نخل ماداگاسکار را درگیر کند. از آنجا که این آفت‌ها از شیره گیاه تغذیه می‌کنند، به مرور باعث تضعیف شدن رشد گیاه، ریزش برگ‌ها و بدشکل شدن آن‌ها می‌شوند. برای درمان بیماری آفت نخل ماداگاسکار باید از سموم سیستماتیک استفاده کرد.

از بیماری‌های دیگری که موجب پوسیدگی قسمت‌های مختلف این گیاه می‌شوند می‌توان به بیماری پژمردگی فوزاریومی اشاره کرد نوعی بیماری قارچی است. در این بیماری، ابتدا برگ‌های قدیمی و کمی بعد، همه برگ‌های گیاه ماداگاسکار درگیر می‌شوند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه دچار پوسیدگی می‌شود که باید به محض دیدن هر قسمت پوسیده، آن را از گیاه جدا کرد. خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای است که می‌تواند مانع از بروز این بیماری و درگیر شدن گیاه ماداگاسکار شود.

بیماری قارچی لکه‌برگی نیز یکی از بیماری‌های رایج نخل ماداگاسکار است. این بیماری همان‌طور که از عنوانش پیداست، باعث بروز لکه‌هایی روی برگ‌های درخت ماداگاسکار می‌شود که می‌تواند به رنگ زرد یا حتی سیاه هم باشد. بهترین راه برای جلوگیری از چنین بیماری نخل ماداگاسکار، جدا کردن برگ‌هایی است که دچار قارچ لکه‌برگی شده‌اند. در مواردی که بیماری لکه برگی شدید شده و همه گیاه را درگیر کرده باشد، می‌توان از قارچ‌کش استفاده کرد.

سخن پایانی در رابطه با نخل ماداگاسکار

اگر شما هم تجربه نگهداری از گیاه نخل ماداگاسکار را دارید، می‌توانید از طریق بخش کامنت تجربیات خود یا چالش‌هایی را که هنگام مراقبت و نگهداری از این گیاه تجربه کردید، با ما به اشتراک بگذارید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 18 مهر, 1400
  • 1870 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *