پتوس پنجره‌ای

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پتوس حصیری (پنجره‌ای)

نام پتوس حصیری یا پنجره‌ای تا به حال به گوش‌تان خورده است؟ این نوع پتوس را از نزدیک دیده‌اید؟ همین اول باید به شما بگوییم، درست است که این گیاه به اسم پتوس معروف است اما در دسته گیاهان برگ انجیری قرار می‌گیرد، ولی بی‌شباهت به پتوس هم نیست. پتوس حصیری یا پتوس پنجره‌ای به خاطر شکل ظاهری هم توجه هر بیننده‌ای را جلب کند و هم زیبایی منحصربه‌فردی به محیط ببخشد. ما در ادامه این یادداشت قصد داریم به معرفی پتوس حصیری بپردازیم. اگر مشتاق نگهداری یا خرید گل و گیاه آپارتمانی با ظاهری خاص هستید، در ادامه همراه ما باشید.

اگر قصد خرید پتوس حصیری دارید می‌توانید این محصول را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با 15% تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی پتوس حصیری

پتوس حصیری با نام علمی Monstera adansonii شناخته می‌شود که به معنی پنیر سوئیسی است. چرا پنیر سوئیسی؟ احتمالا به‌خاطر شباهت حفره‌های روی برگ‌های این گیاه و پنیر سوئیسی به این نام خوانده می‌شود. البته ناگفته نماند که پتوس حصیری با نام‌هایی نظیر پتوس پنجره‌ای، مانسترا حصیری و مونسترا آدانونی نیز شناخته می‌شود. پتوس حصیری را که بومی شمال آمریکا و شبه قاره هند است، می‌تواند به دو صورت آویز و گلدان نگهداری کرد. بنابراین اگر به دنبال گیاهی کم‌دردسر هستید و از طرفی دوست دارید خاص و چشم‌نواز باشد به خرید پتوس حصیری و نگهداری از آن در آپارتمان و محل کارتان فکر کنید.

پتوس حصیری یا پنجره‌ای دو نوع سبز و ابلق دارد که می‌توانید متناسب با سلیقه‌تان یکی از انواع آن را انتخاب کنید. از طرفی پتوس‌های حصیری به دو نوع پهن‌برگ و کوچک‌برگ هم تقسیم می‌شوند، اما در همه انواع آن حفره‌های روی برگ وجود دارد و زیبایی خاصی به گیاه می‌بخشد. طول گیاه پتوس حصیری به‌عنوان یک گیاه بالارونده گاه به ۳ تا ۴ متر هم می‌رسد و رشد خوبی دارد. در ادامه قرار است از شرایط لازم برای نگهداری و مراقبت از پتوس حصیری برای شما بگوییم.

شرایط نگهداری و مراقبت از پتوس حصیری

نگهداری از پتوس حصیری

بهترین دما برای پتوس حصیری

پتوس حصیری جزو آن دسته از گیاهانی است که دمای کم یا زیاد می‌تواند رشد آن را به تاخیر بیندازد. بنابراین اگر می‌خواهید شرایط مطلوبی را برای گیاه‌تان فراهم کنید، آن را در دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد نگه دارید. دمای زیر 10 درجه سانتی گراد و بالای 30 درجه سانتی گراد خارج از توان و طاقت این گیاه دوست‌داشتنی است. بنابراین اگر گیاه پتوس حصیری را پشت پنجره نگهداری می‌کنید، در فصل‌های سرد و گرم مراقب آن باشید و تا حد امکان به جابه‌جا کردن آن فکر کنید.

نور مناسب برای پتوس حصیری

از آنجا که تمام زیبایی این گیاه به حفره‌های آن است، نور کم باعث بسته شدن و از بین رفتن این حفره‌ها می‌شود. بنابراین گلدان پتوس حصیری خود را در جایی نگه دارید که در مواجهه با نور غیرمستقیم خورشید باشد. نور زیاد هم ممکن است باعث سوختگی و قهوه‌ای شدن گیاه شما شود. بنابراین سایه و نیم‌سایه بهترین مکان برای نگهداری از گلدان پتوس شماست.

آبیاری مناسب برای پتوس حصیری

پتوس حصیری یکی از آن گیاهانی است که علاقه زیادی به آب ندارد. بنابراین در فصول گرم سال هر 4-5 روز یک‌بار و در فصول سرد هر 7-8 روز یک‌بار زمان خوبی برای آبیاری گیاه است. از طرف دیگر، خشک‌شدن خاک هم می‌تواند نشانه خوبی برای دانستن زمان آبیاری باشد. اگر دیدید که خاک گلدان پتوس شما تا عمق دو تا سه سانتی‌متری خشک شده است، می‌توانید اقدام به آبیاری آن کنید. از طرفی حواس‌تان باشد که غرقابی نمودن خاک و زیاده‌روی در آبیاری موجب پوسیدگی ریشه می‌شود. در ضمن، لازم است هر چند وقت یک بار سوراخ زیر گلدان را بررسی کنید تا از باز بودن آن برای خرج آب اضافی از خاک مطمئن شوید. اگر دیدید بعد از مدتی برگ‌های گیاه شما چروکیده و خشک شده‌اند، احتمالا به دلیل آبیاری زیاد است.

رطوبت مناسب برای پتوس حصیری

غبارپاشی یکی از روش‌های مطلوب برای تسریع رشد و فراهم کردن رطوبت مورد نیاز گل پتوس حصیری است. بهتر است هفته‌ای دو بار با اسفنجی نم‌دار روی سطح برگ پتوس را مرطوب کنید. لازم به ذکر است که اسفنج را با آبی نم‌دار کنید یا از آبی برای اسپری کردن استفاده کنید، که آن را از قبل جوشانده باشید. املاح آب می‌تواند موجب آسیب به گل‌تان شود. دستگاه رطوبت‌ساز نیز ایده خوبی برای تامین رطوبت موردنیاز گیاه است.

خاک مناسب برای پتوس حصیری

خاک مناسب برای پتوس حصیری یا پتوس پنجره‌ای خاک ترکیبی‌ است. خاک ترکیبی مطلوب خاکی‌ست که متشکل از خاک برگ، کود و خاک باغچه باشد. از طرفی خاک سبک که به میزان زیادی زهکشی شده باشد، خاک مناسبی برای نگهداری از پتوس تلقی می‌شود. اگر قصد دارید هر چند وقت یک بار هم برای رشد مطلوب گیاه‌تان از کود استفاده کنید، کود 20-20-20 کود مناسبی برای فرآیند کوددهی در فصل بهار تا اواخر فصل تابستان است. کود باعث پهن‌تر شدن برگ‌های پتوس و تسریع در رشد آن می‌شود، اما زیاده‌روی در کوددهی هم همچون زیاده‌روی در آبیاری مضرات بی‌شماری برای گیاه شما دارد. یادتان باشد که خاک ضعیف هم مانند نور کم باعث از بین رفتن حفره‌های روی برگ‌ها می‌شود. این حرف‌ها در شرایط مطلوب ماندگار هستند.

روش‌های تکثیر پتوس حصیری

تکثیر پتوس حصیری

روش‌های مختلفی برای قلمه زدن پتوس حصیری وجود دارد که بسته به توانایی و مهارت خود در انجام این کار می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. دقت کنید که برای تکثیر پتوس حصیری قبل از هر چیزی باید لوازم مورد نیاز مانند گلدان مناسب، خاک خوب و محیط نگهداری گیاه جدید را فراهم کنید تا گیاه اصلی و گیاه جدید بعد از تکثیر دچار مشکل نشوند. از جمله روش‌های تکثیر پتوس حصیری می‌توان به قلمه زدن، خوابانیدن و کاشت بذر اشاره کرد که جزئیات هر یک را در ادامه بررسی می‌کنیم.

قلمه ساقه پتوس حصیری

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای تکثیر پتوس حصیری قلمه زدن آن از ناحیه ساقه است. این کار در شرایط گلخانه‌ای و در صورتی که پتوس داخل خانه نگهداری شود در همه فصل‌های سال قابل انجام است. اما در شرایط کلی بهترین زمان انجام این روش فصل بهار و اوایل آن است. برای قلمه‌زنی ابتدا باید یک شاخه جوان از گیاه را انتخاب کرد و سپس با کمک تیغی تیز و تمیز یک برش اریب روی سطح آن ایجاد کرد. سپس برگ‌های اضافه را از گیاه جدا کرده و تنها 2 یا 3 برگ روی آن باقی گذاشت. در نهایت قلمه‌ها را داخل آب و خاک قرار داد تا ریشه‌دار شوند.

برای ریشه‌زایی قلمه در خاک باید از خاک سبک با زهکشی مناسب استفاده کرد. قبل از قرار دادن قلمه در خاک انتهای آن را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کرد و گلدان را در محلی با نور غیرمستقیم قرار داد. همچنین نیاز است که با یک نایلون محیطی مانند گلخانه روی گلدان درست کرد. برای ریشه‌زایی در آب اما کافی است قلمه را در ظرفی شیشه‌ای که حداقل 1/3 آن آب داشته باشد قرار داد و آب ظرف را به محض کدر شدن عوض کرد. در قلمه خاک ریشه‌زایی پس از یک ماه و در قلمه آب پس از دو هفته اتفاق می‌افتد و در نهایت گیاه در گلدان مورد نظر کاشته می‌شود.

خوابانیدن

در روش خوابانیدن کافی است یکی از ساقه‌های بلند و انعطاف‌پذیر پتوس را در گلدانی حاوی خاک قرار دهید و کمی خاک روی آن بریزید. ساقه از محلی که در خاک گرفته شروع به ریشه‌زایی می‌کند. پس از اینکه روی ساقه داخل خاک برگ‌های جدید جوانه زد، باید گیاه جدید را از گیاه مادر  جدا کرد.

تکثیر از طریق کاشت بذر

این روش سخت‌ترین و پر زحمت‌ترین روش تکثیر پتوس حصیری است. در این روش باید بذر این گیاه را چند روز قبل از کاشت آماده کنید. همچنین نیاز به گلدان، خاک مناسب و محیط مناسب برای نگهداری گلدان دارید. بذر نیاز به رسیدگی منظم دارد، در غیر اینصورت احتمال جوانه نزدن آن بسیار زیاد است. به همین دلیل جهت تکثیر پتوس در خانه این روش توصیه نمی‌شود.

بیماری‌ها و مشکلات پتوس حصیری

بیماری‌های پتوس حصیری

پتوس گیاهی مقاوم و سازگار با هر شرایطی است. به خصوص برای فضای داخلی خانه و نگهداری در آپارتمان، پتوس یک انتخاب مناسب است اما در مواردی که نگهداری این گیاه به طور اصولی انجام نشود یا در یکی از فاکتورهای نگهداری افراط و تفریط شود، گیاه بیمار شده و شکل ظاهری و شادابی خود را از دست می‌دهد. جهت جلوگیری از این مشکل و حفظ سلامت گیاه باید با بیماری‌های پتوس و علت بروز آن‌ها آشنا بود. این بیماری‌ها و مشکلات عبارتند از:

زرد شدن برگ‌ها

یکی از مشکلات رایج در پتوس حصیری زرد شدن برگ‌ها است که دلایل مختلفی دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • بیماری‌های قارچی و مشکلاتی مانند رویش باکتری روی برگ‌ها که معمولا به دلیل آّبیاری بیش از اندازه گیاه رخ می‌دهد.
  • قرار دادن گلدان در محیطی که نور کمی دارد.
  • پوسیدگی ریشه‌ها که این مشکل هم معمولا در اثر غرقابی شدن کف گلدان رخ می‌دهد.

توقف یا کاهش سرعت رشد

این مشکل عموما به دلایلی مانند کم نور بودن محیط زندگی گلدان، مناسب نبودن خاک و سنگین بودن بافت آن که مانع تنفس گیاه می‌شود، نبود مواد مغذی در خاک و عدم استفاده به موقع از کود و آسیب دیدگی ریشه‌ها رخ می‌دهد.

چروکیدگی و خشکی برگ‌ها

چروکیدگی و خشکی برگ‌ها دیگر شمکل رایج در پتوس‌ها است که علل مختلفی دارد. یکی از دلایل بروز این مشکل آبیاری بیش از حد و با کاهش دفعات آبیاری گیاه بهبود پیدا می‌کند. رطوبت کم محیط و خشکی هوا نیز می‌توانند از دلایل بروز این مشکل باشند.

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها

این مشکل عموما به دلیل کم آبی رخ می‌دهد و در صورتی که فرآیند آبیاری را منظم انجام داد و کنترل کرد، بیماری به مرور زمان از بین می‌رود.

ایجاد تارهای عنکبوتی

علاوه بر مشکلاتی که به دلیل شرایط محیطی یا نگهداری مناسب رخ می‌دهند، بیماری‌های ناشی از حمله آفات هم ممکن است باعث آسیب به پتوس شوند که ایجاد تارهای عنکبوتی یا تنه تار عنکبوتی یکی از آن‌ها است. این بیماری به دلیل حمله نوعی کنی که از شیره گیاه تزریق می‌کند، رخ می‌دهد. در صورتی که این کنه به گیاه حمله کند، لکه‌هایی شبیه به تار عنکبوت روی برگ‌ها ظاهر می‌شود و برگ‌ها به مرور زرد می‌شوند. این مشکل تنها با آفت کش قابل درمان است.

سخن پایانی درباره پتوس حصیری

از آنجا که گیاه پتوس حصیری جزو گیاه بالاورنده است، برای حفظ زیبایی و ماندگاری آن می‌توانید از قیم استفاده کنید. اگر دوست دارید از این گل به صورت آویز استفاده کنید، لازم به بهره گرفتن از قیم نیست. اما اگر قرار باشد به صورت گلدانی و در جای ساکن در سطح پایین استفاده کنید، قیم‌های خزه‌ای علاوه بر زیبایی خودشان، می‌تواند قیم خوبی برای گلدان و برگ‌ها بالارونده پتوس حصیری باشد. اگر هم مایل به استفاده از قیم خزه‌ای نیستید، می‌توانید آن را به دیوار تکیه دهید.

اگر شما هم در خرید و نگهداری از پتوس حصیری یا پتوس حفره‌دار تجربه یا مهارتی دارید، آن را با ما و بقیه علاقه‌مندان به گل و گیاه به اشتراک بگذارید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 10 تیر, 1400
  • 2861 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *