گیاهان آپارتمانی سایه دوست

گیاهان آپارتمانی سایه دوست و مقاوم به نور کم

محدودیت فضای خانه و محل کار و دسترسی محدود به نور آفتاب یکی از دغدغه‌های همیشگی افرادی است که دل‌شان می‌خواهد یک گلخانه خانگی داشته باشند و با مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی، لطافت و تازگی منحصربه‌فردی به خانه ببخشند. اما با وجود این محدودیت‌ها، مشغله‌ها و زندگی آپارتمان‌نشینی که دردسرهای خودش را برای نگهداری از گل و گیاه دلخواه دارد، چه می‌شود کرد؟!

انتخاب گیاهان آپارتمانی کم ‌نور برای مراقبت و نگهداری در مکانی که در معرض مستقیم نور خورشید نیست، بهترین راه‌حل برای محروم نکردن خودمان از تجربه دل‌نشین داشتن یک کلکسیون سبز و طراوت بخشیدن به خانه و آپارتمان با نگهداری از گل و گیاه مقاوم به نور کم است.

انتخاب گیاهان مناسب که گل‌های آپارتمانی مقاوم و ارزان باشند که متناسب با شرایط زیست ما و محل نگهداری هستند، به ما کمک می‌کند تا از داشتن گل و گیاه و رشد آن‌ها دل‌سرد نشویم و به دلیل شرایط آپارتمان‌نشینی از داشتن گل و گیاه در فضاهای محدود نیز محروم نمانیم.

اگر شما هم جزو افراد علاقه‌مند به نگهداری و پروش گیاهان آپارتمانی کم نور هستید، اما از طرفی به دلیل محدودیت آفتاب و نور مستقیم خورشید نگرانی دارید، این نوشته برای شماست. ما در این نوشته فهرستی از گیاهان آپارتمانی سایه دوست را در اختیار شما قرار می‌دهید تا متناسب با سلیقه خودتان یکی یا حتی چندتا از آن‌ها را برای نگهداری در جایی که مدنظر دارید، انتخاب کنید.

سرفصل‌های مقاله

انواع سانسوریا

انواع سانسوریا

حرف از سانسوریا که به میان بیاید، در صدر فهرست گیاهان مقاوم قرار می‌گیرد. انواع سانسوریا که زیر مجموعه ساکولنت‌ها قرار می‌گیرند و با نام‌هایی به نام شمشیری، زبان مادرشوهر و… شناخته می‌شوند، انتخاب مناسبی برای محیط‌های کم‌نور هستند. از دیگر ویژگی‌های انواع سانسوریا این است که در تصفیه هوا و جذب مواد سمی موجود نظیر تولوئن و فرمالدئید نقش مهمی دارد.

گیاه سانسوریا اگر در معرض نور باشد به خوبی رشد می‌کند اما در صورت نبودن نور مستقیم خورشید نیز، این گیاه قادر به ادامه حیات و طراوت بخشیدن به محیط نگهداری است. اگر شما دارای پنجره‌های جنوبی هستید و نور مستقیم آفتاب را تجربه نمی‌کنند، کافی‌ست که گلدان هر کدام از انواع سانسوریا را پشت پنجره قرار بدهید تا از نور خورشید ارتزاق کند. نکته مهمی را هم در نظر داشته باشید، نوعِ ابلق سانسوریا نیازمندِ نور بیشتر و بودن در معرض آفتاب است. بنابراین اگر دل‌تان می‌خواهد یکی از انواع ابلق سانسوریا را داشته باشید، حتما به این فکر کنید که زمانی شاهد رنگ متفاوت این گیاه خواهید بود که بتوانید شرایط نور کافی را برایش فراهم کنید. اگر هم آفتاب کافی ندارید، هر کدام از گونه سبز سانسوریا می‌تواند مطابق با شرایط شما رشد کند و به خانه‌تان طراوت و هوای تازه ببخشد.

انواع زاموفیلیا

انواع زاموفیلیا

اگر سابقه طولانی در نگهداری از گل و گیاه به خصوص گیاهان آپارتمانی کم ‌نور را دارید، باید با انواع زاموفیلیا آشنا باشید. اگر هم به‌تازگی قدم در راه دنیای نگهداری از گل و گیاه گذاشته‌اید، پیشنهاد ما به شما داشتن یکی از انواع زاموفیلیا به دلیل شرایط راحت و مطلوب نگهداری از آن است.

مهم‌ترین ویژگی زاموفیلیا که آن را به یک گیاه محبوب و دوست‌داشتنی برای نگهداری در آپارتمان تبدیل کرده، نیازمندی به نور کم آفتاب است. قرار گرفتن پشت پنجره جنوبی (در صورت وجود) شرایط ایده‌آلی برای نگهداری از انواع زاموفیلیاست. اگر هم مکان نگهداری پنجره یا روزن آفتاب‌گیری ندارد، با نور مصنوعی فلورسنت نیز می‌توانید نیاز اندک گیاه‌تان به نور را برطرف کنید.

دراسنا کامپکت

دراسینا کامپکت

اگر نام عجیب دراسنا کامپکت به گوش‌تان خورده باشد، احتمالا باید از خودتان بپرسید دلیل این نام‌گذاری چیست؟ این نام بیشتر از هر چیزی به دلیل نحوه قرارگرفتن و مدل برگ‌های سبزرنگ و متراکم این گیاه به شکل خاص در کنار یکدیگر است. فارغ از جذابیت ظاهری این گیاه، ویژگی خوشایند دیگری که این گیاه را می‌تواند محبوب و در بین این فهرست جای دهد، شرایط آسان نگهداری از آن است.

اگر به دنبال یک گیاه برای نگهداری در دفتر کار، کارخانه، کارگاه و حتی اتاق خواب هستید، به داشتن یکی از انواع دراسنا کامپکت فکر کنید. نیاز این گیاه به نور خورسید در حد متوسط است و نور فیلترشده غیرمستقیم نیز شرایط ایده‌آلی برای رشد همه انواع آن فراهم می‌کند. اگر به دنبال خرید و انتخاب یک گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم هستید، پیشنهاد ما داشتن و نگهداری از یکی از انواع دراسنا کامپکت است.

دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی یکی از همان درخچه‌های همیشه‌سبز است که هیچ‌وقت صاحبان خود را به خاطر سبز بودن همیشگی و طراوتی که دارد، ناامید نمی‌کند. شکل نخل مانند این گیاه درخچه‌ای نیز یکی دیگر از جذابیت‌های آن است.

از دیگر ویژگی‌های این گیاه که باعث شده تا در  فهرست گیاهان آپارتمان کم نور قرار بگیرد، نیاز آن به نور مستقیم است. اگرچه دراسنا پرچمی با وجود نور مطلوب، طراوت بهتری در رنگ و اندازه برگ‌ها دارد، اما نور مستقیم خورشید نیز باعث سوخته شدن برگ‌ها می‌شود. بنابراین در معرض نورغیرمستقیم بودن شرایط کاملا ایده‌آلی برای نگهداری از این گیاه است. هر وقت که احساس کردید برگ‌های گیاه شما کم‌رمق شده‌اند و از شکل افتاده‌اند، می‌توانید آن را به جای پرنورتری منتقل کنید. اما باید بدانید که دراسنا پرچمی یکی از گیاهان مقاوم به نور کم است و نیازی به نور آفتاب مستقیم و همیشگی ندارد.

انواع پتوس

انواع پتوس

پتوس نامی آشنا در دنیا گل و گیاه آپارتمانی است. برای همین محال است کسی دل در گروِ نگهداری از گیاهان آپارتمان و داشتن یک کلکسیون سبز داشته باشد، اما پتوس را نشناسد. این گیاه بالاروند و سخاوتمند در رشد، یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمان مقاوم به نور کم است. پتوس‌ها با برگ‌های قلبی‌شکل خود می‌توانند به صورت قلمه یا کاشته‌شده در گلدان، سال‌های سال در محیط نگهداری‌شان با سرعت چشمگیری رشد کنند و همیشه سبز باشند.

اما نکته مهم و قابل تامل در زمان انتخاب یکی از انواع پتوس توجه رنگ برگ‌هاست. اگر شما قصد دارید پتوس ابلق، نئونی، ارتشی یا پتوس نقره‌ای را انتخاب کنید، باید بدانید که هر کدام از این پتوس‌ها نیازمند نور بیشتر و آفتاب مستقیم برای رشد و حفظ رنگ برگ‌های خودشان هستند. اگر شما محیط پرنوری دارید، می‌توانید مطمئن شوید که هر کدام از انواع پتوسی که برگ‌های غیر سبزرنگی دارد، می‌تواند به خوبی رشد کند و رنگ منحصربه‌فردش را حفظ کند. اما اگر مکان نگهداری پتوس کم‌نور است، پتوس سبز با معمولی انتخاب مناسبی خواهد بود.

انواع کراسولا

انواع کراسولا

کراسولا یکی از گیاهان آپارتمانی است که امکان نگهداری از آن‌ها هم در محیط‌های بسته و هم محیط باز وجود دارد. در واقع شما می‌توانید در یک باغچه کوچک نیز یکی از انواع کراسولا را پرورش دهید. کراسولا به دلیل ساقه‌های عرض و نوع برگ‌ها جزو گیاهان مقاومی هستند که نگهداری از آن‌ها در هر شرایطی راحت و کم‌دردسر است.

انواع کراسولا در شرایط نیم‌سایه نیز قادر به رشد و نمو و حفظ طراوت خود هستند. لازم به ذکر است که در زوهای پرآفتاب باید از قرار گرفتن مستقیم این گیاه در معرض آفتاب خودداری کرد. زیرا باعث سوخته شدن برگ‌های آن می‌شود.

انواع ساکولنت

انواع ساکولنت

ساکولنت‌ها یک نام کلی برای همه گیاهانی است که اندام‌های گوشتی دارند. این گوشتی بودن اجزای گیاه موجب می‌شود که آب را در برگ‌ها و ساقه‌های خود در مدت طولانی نگه دارد و قادر به ادامه حیات در روزهای سخت نیز باشد. از همین رو است که انواع ساکولنت توانسته است راه خود را در تمام اقلیم‌ها و محیط‌های مختلف باز کند.

ساکولنت‌ها جزو گیاهانی هستند که ترجیح‌شان نور کم غیرمستقیم است. برای همین از قرار دادن این گیاه در مقابل نور خورشید باید پرهیز کرد، زیرا نور مستقیم باعث سوختگی و تغییر رنگ برگ‌ها (قهوه‌ای یا سفید) می‌شود. تشخیص میزان نور لازم برای هر کدام از انواع ساکولنت بستگی زیادی به واریته رنگ برگ‌ها دارد. در زمان خرید ساکولنت به این نکته توجه داشته باشید که در صورت بی‌آفتابی، نوعی را انتخاب کنید که بودن پشت پنجره جنوبی و دریافت نور فیلترشده برایش مطلوب باشد.

آگلونما

آگلونما

تحقیقات ناسا نشان داده است که گیاه آگلونما دارای خاصیت تصفیه‌کنندگی هواست. یعنی می‌تواند مواد سمی و مضر موجود در هوا را جذب، و اکسیژن تولید کند. در نتیجه، با وجود شرایط نگهداری آسان این گیاه، داشتن چنین ویژگی برای تصفیه کردن هوا در زندگی شهری و پر از آلودگی نیز انواع آگلونما را به یکی از گیاهان آپارتمانی کم‌ نور تبدیل می‌کند.

اگر قرار باشد گیاهی در صدر فهرست گیاهان بدون نور قرار بگیرد، باید حواس‌مان به آگلونما باشد. اگرچه گونه‌های رنگ آگلونما به نور بیشتری نیاز دارند، اما گونه‌های سبز در شرایط کم‌نوری و حتی بدون نور نیز قادر به رشد هستند و در چنین شرایطی دوام هم می‌آورند.

انواع قاشقی

انواع قاشقی

یک علف آفریقایی می‌تواند به‌قدری زیبا باشد که به عنوان یک گیاه آپارتمانی در خانه‌های ما حضور پیدا کند و شاهد رشدش باشیم. زادگاه انواع قاشقی جنگل‌های تاریک و بی‌نور آفریقاست. برای همین به خوبی می‌تواند در اقلیم‌های مختلف کم‌نور نیز به رشد خود ادامه دهد و هر تماشاگری را شگفت‌زده کند. گل قاشقی انواع مختلفی دارد که در بالا به یکی از آن‌ها اشاره کردیم.

بودن در نیم سایه و پشت پنجره‌هایی که نور آفتاب از پشت پرده به داخل می‌تابد، می‌تواند مکان مناسبی برای یکی از انواع گل قاشقی باشد. باید به این نکته توجه داشت که انواع قاشقی ابلق نیازمند نور آفتاب بیشتری هستند تا بتوانند قادر به حفظ رنگ خود باشند. اما در حالت کلی، انواع قاشقی با برگ‌های گوشتی در دسته گیاهام آپارتمانی کم نور قرار می‌گیرند.

انواع گندمی

انواع گندمی

گیاه گندمی را باید یکی از گیاهانی دانست که قدمتی به بلندای تاریخ و آشنایی بشر با گیاهان دارد. این گیاه توانسته است با دوام بسیار از زمان‌های گذشته دور، راه خود را به خانه‌های ما باز کند و هرگز با گذشت زمان نیز از مد نیفتد.

اگر برای شروع نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی تازه‌کار هستید، نگهداری از انواع گندمی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این گیاه به دلیل شرایط فوق‌العاده آسان نگهداری نه‌تنها شما را ناامید نمی‌کند، بلکه به ادامه و داشتن گل و گیاهان بیشتر هم علاقه‌مند می‌کند. گیاه گندمی قادر به رشد در هر شرایط نوری است. نور زیاد می‌تواند شرایط رشد سریعش را فراهم کند، اما در نور کم نیز قادر به دوام و ادامه حیات است. برای نگهداری ایده‌آل از این گیاه، انواع را در مواجهه مستقیم با آفتاب و سرمای شدید قرار ندهید.

آدنیوم

آدنیوم

اگر به نگهداری از انواع کاکتوس و ساکولنت علاقه دارید، از انتخاب آدنیوم غافل نشوید. این گیاه با تنه گوشتی و نیاز کم به نور آفتاب می‌تواند برای نگهداری در یک آپارتمان و محیط بسته مناسب باشد.

سخن پایانی

این فهرست بسته به شرایط جغرافیایی متفاوت می‌تواند طولانی‌تر و مفصل‌تر باشد. اگر شما هم قصد خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان را دارید و قصد نگهداری گل‌های آپارتمانی مقاوم و ارزان را دارید، احتمالا با گیاهان آپارتمانی بیشتری که مقاوم به نور کم هستند، آشنایید. اگر شما هم در کلکسیون گیاهان آپارتمانی خود، گیاه آپارتمانی کم نوری دارید که در این فهرست نیست، عنوانش را برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *