گیاهان تصفیه کننده هوا؛ 10 گیاهی که می‌توانند اکسیژن‌ساز باشند

بسیاری از ما گمان می‌کنیم که بعد از گذراندن یک روز در یک شهر صنعتی و تنفس در هوای پرغبار و آلوده شهر، وقتی پا به خانه یا محل کار بگذاریم، دیگر خبری از آلودگی نیست. در صورتی که خانه‌های ما در شهرهای بزرگ و صنعتی نیز به‌دور از آلودگی نیستند و مواد شیمیایی مضری در هوای آن‌ها وجود دارد که می‌تواند سلامت ما را به خطر بندازد. درست است که نمی‌توان هوای شهر را از آلاینده‌های بسیاری پاک کرد، اما ما قادر به کاهش آلودگی هوای محیط خانه یا محل کار خود هستیم؟

در جواب به سوال بالا باید گفت که توصیه بسیاری از کارشناسان متخصص در این حوزه، نگهداری گیاهان تصفیه‌کننده هوا به منظور داشتن آرامش و افزایش کیفیت یک خواب مطلوب در محیط زندگی یا محیط‌هایی است که ساعت‌های طولانی‌ای را در آنجا می‌گذرانیم. در این مقاله قصد داریم به معرفی مهم‌ترین گیاهان تصفیه کننده از نظر ناسا بپردازیم. آشنایی شما با این فهرست که عموما گیاهان در دسترسی هم هستند و در سایت سارینالند موجود است، به شما کمک می‌کند تا در زمان تصمیم به خرید گیاهان آپارتمانی به داشتن یا چند گیاه تصفیه کننده هوا نیز فکر کنید.

سرفصل‌های مقاله

گیاه آپارتمانی آگلونما

آلوئه ورا

قصد داریم گیاه آگلونما را به‌عنوان اولین گیاه فهرست گیاهان تصفیه کننده هوا به شما معرفی کنیم. همان‌طور که می‌دانید گیاه آگلونما با تنوع گونه‌ای، در کلکسیون سبزینه بسیاری از خانه‌ها جای گرفته است. طبق تحقیقات انجام شده، این گیاه قادر است فرمالدهید و زایلین موجود در هوای خانه را از بین ببرد. به همین دلیل، نگهداری از این گیاه که به نور کم و هوای مرطوب برای رشد خود نیاز دارد، به شما توصیه می‌شود.

گیاه اکالیپتوس

اکالیپتوس

فواید گیاه اکالیپتوس فقط در خاصیت‌های دارویی و درمانی آن خلاصه نمی‌شود. اگر شما از گیاه اکالیپتوس به عنوان ماده‌ای مفید برای ضدعفونی‌ کردن مجرای تنفسی استفاده می‌کنید، باید بدانید که این گیاه یک تصفیه‌کننده هوا نیز محسوب می‌شود. همچنین می‌تواند لقب گیاه اکسیژن‌ساز را نیز از آنِ خود کند.

نگهداری از اکالیپتوس در اتاق خواب به عنوان یک تصفیه‌کننده طبیعی برای تبدیل مواد سمی موجود در هوا و تبدیل آن به اکسیژن توصیه می‌شود. اگر خواب عمیقی ندارید و از کیفیت آن راضی نیستید، به این فکر کنید که اگر یک اکالیپتوس مهمان اتاق‌تان باشد، احتمالا مشکل خواب‌تان نیز برطرف شود.

گیاه آپارتمانی پتوس

پتوس

احتمالا در زمانی جست‌وجو برای خرید گیاهان آپارتمانی ارزان و مقاوم نام پتوس را بارها شنیده یا با آن مواجه شده‌اید. پتوس نامی آشنا در بین علاقه‌مندان به نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی است. قیمت مناسب و شرایط نگهداری آسان گیاه پتوس باعث شده که این گیاه طرفداران بسیاری داشته باشد. طبق تحقیقات ناسا و بسیاری از پژوهشگران در آزمایشگاه‌های کشاورزی، پتوس نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا به شمار می‌رود.

وجود این گیاه بالارونده و همیشه‌سبز در محل کار، دفتر یا خانه شما باعث از بین رفتن و کاهش چهار مواد مضر زایلین، بنزن، فرمالدهید و تری‌کلرواتلین می‌شود. بنابراین از خرید و نگهداری یکی از انواع پتوس غافل نشوید. کارشناسان متخصص سارینالند نیز می‌توانند در انتخاب بهترین گونه پتوس – متناسب با شرایط نگهداری‌تان- به شما کمک کنند.

گیاه آپارتمانی سانسوریا یا زبان مادرشوهر

سانسوریا

گیاه آپارتمانی سانسوریا یا زبان مادرشوهر که به‌عنوان یکی از گیاهان مقاوم نیز شناخته می‌شود و شرایط نگهداری آسانی دارد، به تصفیه هوای محیط شما کمک می‌کند. گیاه سانسوریا قادر است دی‌اکسیدکربن محیط خود را جذب و اکسیژن تولید کند. بنابراین، نگهداری از این گیاه در اتاق خواب خودتان و کودک‌تان توصیه می‌شود.

سانسوریا قادر است در شرایطی که گیاهان دیگر قادر به رشد و نمو نیستند، به حیات خود ادامه دهد و با پاجوش‌ها و جوانه‌های کنار خود، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده کند. خوب است بدانید که این گیاه مقاوم قادر است سم‌های فرمالدهید، تری‌کلرواتلین، بنزن و زایلین موجود در هوا را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

گیاه آلوئه‌ورا

آلوئه ورا

مزایا و خاصیت‌های گیاه آلوئه‌ورا تمامی ندارد و یک فهرست بلندبالاست. شما علاوه بر این‌که می‌توانید از گیاه آلوئه‌ورا به‌عنوان یک مراقبت‌کننده و تسکین‌دهنده پوست در زمان آفتاب‌سوختگی استفاده کنید یا از فرآورده‌های آن برای مراقبت‌های پوستی بهره ببرید، می‌توانید به‌عنوان یک تصفیه‌کننده هوا نیز روی آن حساب باز کنید. گیاه آلوئه‌ورا قادر است فرمالدهید موجود در هوا را از بین ببرد. برای همین می‌توان در کنار تمام خواص دارویی و درمانی این گیاه، علاوه بر زینت‌‎بخشی خانه و محل‌کار به‌عنوان تصفیه‌کننده نیز از آن نگهداری کرد.

گیاه گندمی یا عنکبوتی

گندمی

گیاه گندمی یا عنکبوتی یکی از گیاهانی است که به دلیل شرایط آسان نگهداری عموما به افرادی توصیه می‌شود که تازه قدم در راه نگهداری از گل و گیاه گذاشته‌اند و تازه‌کار محسوب می‌شود. این گیاه علاوه بر این‌که در هر شرایطی به خوبی رشد می‌کند، خاصیت تصفیه‌کنندگی نیز دارد. نتیجه یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داد که وجود گیاه گندمی در یک محیط می‌تواند مقادیر گازهای مونواکسید کربن و دی اکسید نیتروژن را تا حد زیادی کاهش دهد.

نخل شامادورا

 

در فهرست گیاهان تصفیه‌کننده از نظر ناسا، نام نخل شامادورا نیز به چشم می‌خورد. این گیاه که با وجود رطوبت کافی و نور مستقیم قادر به رشد در بهترین شرایط ایده‌آل است، می‌تواند به مقدار زیادی در کاهش سموم موجود در هوای تنفسی محل نگهداری‌اش نقش مهمی داشته باشد. باید به این نکته هم اشاره کنیم که نگهداری از هر گونه نخل نظیر نخل راپیس یا نخل پروانه و… نیز می‌تواند مانند نخل شامادورا به‌عنوان یک تصفیه‌کننده عمل کند. بنابراین نگهداری از هر گونه نخلی می‌تواند هوای محل نگهداری را برای تنفس، عاری از هر گونه آلودگی و مواد مضر کند.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین علاوه بر این‌که به سبب شکل ظاهری خاص و منحصربه‌فردی که دارد می‌تواند به‌عنوان زیبایی‌بخشی و جزئی از دکوراسیون یک محیط در نظر گرفته شود، یکی دیگر از نام‌های موجود در فهرست گیاهان مقاوم به آلودگی هوا محسوب می‌شود. در زمان خرید گیاهان آپارتمانی و انتخاب فیکوس بنجامین می‌توانید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این گیاه می‌تواند آلاینده‌های موجود در هوای محیط کار یا نشیمن خانه‌تان را به طرز چشمگیری کاهش دهد. این گیاه از بین برنده و دفع‌کننده سموم بنزن، فرمالدهید و تری کلرواتیلن است.

گل داوودی

گل داوودی

اگر شما طرفدار نگهداری از گیاهانی هستید که ویژگی گل‌دهی در آن‌ها برجسته است، حتما توجه‌تان به گل داوودی جلب شده است. این گل قادر است در کنار زیبایی خود و طراوتی که رنگ‌های آن به یک محیط می‌بخشد، با تولید مقدار زیادی اکسیژن در شب، ماننده یک تصفیه‌کننده طبیعی هوا نیز مزیت دیگری برای شما داشته باشد.

گیاه پاپیتال

پاپیتال

آخرین نام از فهرست گیاهان تصفیه‌کننده پاپیتال یا همان عشقه معمولی است که به سبب ویژگی رونده بودن و زیبایی تحسین‌برانگیزی که به محیط می‌بخشد، طرفداران زیادی دارد. این گیاه نیز طبق نظر تحقیقات ناسا قادر است فرمالدهید و بنزن را دفع کند و هوا را با کمترین میزان آلاینده برای تنفسی عمیق مهیا کند. حضور گیاه پاپیتال نیز همچون سایر گیاهان معرفی‌شده می‌تواند با کاهش آلاینده‌ها موجب کاهش اضطراب و فراهم‌کردن شرایط لازم برای یک خواب کافی و فراغت باکیفیت در خانه شود.

سخن پایانی

گیاهان علاوه بر زیبایی خاصی که به محیط می‌بخشند و آرامش و نشاطی که به‌سبب تماشایی بودن یا فرآیند نگهداری‌شان به ما می‌بخشند، می‌تواند خواص و مزیت‌های دیگری نیز داشته باشند. بسیاری از دانشمندان حوزه پرورش گیاهان در آزمایشگاه‌های تخصصی خود به دنبال آگاهی از این مزیت‌ها هستند. انتشار لیستی از گیاهان تصفیه‌کننده هوا بخشی از ثمره و نتایج این تحقیقات آزمایشگاهی و دانشگاهی است. اگر تصمیم به انتخاب و خرید یکی از این گیاهان یا هر گیاه آپارتمانی دیگری که داشته باشید، ما با مشاوره تخصصی تا انتخاب مسیر نگهداری از یک گل در کنار شما خواهیم بود. گیاهان آپارتمانی سارینالند از وطن خودشان –یعنی محلات سرسبز- برای شما ارسال می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *