معرفی برگ انجیری مونسترا

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات برگ انجیری مونسترا

یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی که از جنگل‌های گرمسیری به ایران رسیده، برگ انجیری مونستراست. برگ‌های بزرگ و سوراخ سوراخ این گیاه دل از عاشقان گل و گیاه می‌برد. سوراخ‌هایی که روی برگ‌ها دیده می‌شود باعث شده تا نام دیگر آن پنیر سوئیسی باشد! در این مقاله همه چیز را در مورد شرایط نگهداری از برگ انجیری مونسترا با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با 15% تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

گل برگ انجیری مونسترا به خاطر برگ‌های پهن و خوش رنگ و رویی که دارد، به گیاه آپارتمانی مورد علاقه افراد زیادی تبدیل شده است. ریشه‌های هوازی این گیاه برای خیلی‌ها تازگی دارد و توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند. جالب اینجاست که از این ریشه‌ها برای ساخت طناب یا سبد استفاده می‌شود و در پزشکی هم کاربرد دارد.

سرفصل‌های مقاله

معرفی برگ انجیری مونسترا 

به احتمال زیاد برگ‌های بزرگ و زیبای این گیاه را در بین گلدان‌هایی که در محیط کار یا خانه نگهداری می‌شود دیده‌اید. ظاهر زیبای این گیاه با ریشه‌های هوازی عجیب و غریبش توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند اما شاید خرید برگ انجیری مونسترا در اندازه‌های بزرگ خیلی رواج نداشته باشد.  

این گیاه در وطن خود یعنی همان جنگل‌های گرمسیری زیبا و دلرباست؛ اما اگر ناگهان وارد منطقه دیگری شود، می‌تواند باعث آسیب رسیدن به گیاهان آن منطقه شود. پس قبل از اینکه برگ انجیری را به منطقه‌ای وارد کنید حتماً به نوع گیاهان بومی آن‌جا دقت کنید تا از سازگاری دو خانواده مطمئن شوید. 

برگ انجیری می‌تواند در گلدان به سرعت رشد کند و شرایط خیلی سختی را برای نگهداری نیاز ندارد. این دو عامل باعث می‌شوند که به گیاه آپارتمانی محبوبی تبدیل شود. 

چرا نام مونسترا یا پنیر سوئیسی را برای این نوع از برگ انجیری انتخاب کرده‌اند؟

به خاطر برگ‌های پهن و بزرگ این گیاه را به عنوان غول یا همان monster می‌شناسند و لقب مونستر را به آن داده‌اند. از طرفی دیگر همانطور که گفتیم سوراخ‌های روی برگ‌های این گیاه باعث شده به آن پنیر سوئیسی هم بگویند.

علاوه براین دو نام برگ انجیری را با اسم درخت سالاد میوه هم می‌شناسند؛ اما چرا؟ این گیاه در بعضی مناطق میوه هم می‌دهد و طعم میوه آن شباهت زیادی به سالاد میوه دارد. به همین دلیل برگ انجیری را با سم درخت سالاد میوه هم صدا می‌زنند.

در زبان‌های اسپانیایی و فرانسوی، این گیاه نام‌های دیگری دارد؛ مکزیکی‌ها آن را piñanona صدا می‌کنند که مکث و توقف معنا می‌شود. 

شرایط نگهداری از برگ انجیری یا مونستراشرایط نگهداری مونسترا

مثل هر گیاه دیگری اولین و اصلی‌ترین نیازهای برگ انجیری مونسترا نور، خاک و آبیاری مناسب است. اما در کنار این سه مورد رعایت برخی نکات می‌تواند سرحال بودن گیاه شما را تضمین کند. شاید قیمت برگ انجیری مونسترا نسبت به سایر گیاهان کمی بیشتر باشد اما زیبای برگ‌های بزرگ و خوش‌رنگ آن ارزش هزینه بیشتر را دارد. نگران نگهداری از این گیاه نباشید چون با خواندن توضیحات زیر می‌توانید همه نیازهای این گیاه زیبا را فراهم کنید.

در ادامه همه این موارد را برای شما توضیح خواهیم داد:

دمای محیطی مناسب برای این گیاه

اگر دمای محیطی که این گیاه در آن زندگی می‌کند بین ۱۳ تا ۳۲ درجه سانتی گراد باشد، همه چیز برای آن خوب است. اما در دماهای پایین‌تر از 13 درجه سانتی‌گراد رشد آن متوقف می‌شود. پس اگر برگ انجیری شما مدت‌هاست که هیچ رشدی نداشته، به احتمال زیاد دمای محیط اطراف آن کمتر از حد مورد نیاز آن است.

در صورتی که دمای خانه یا محل کار شما معمولاً بالاتر از 32 درجه سانتی گراد است، می‌توانید گیاه خود را با غبارپاشی کردن از آسیب‌ها نجات دهید. غبارپاشی کردن می‌تواند رطوبت مورد نیاز آن را هم فراهم کند.

نور مناسب برای برگ انجیری

نوری که برگ انجیری به آن علاقه‌مند است، نور غیر مستقیم است؛ پس اگر گلدان را در نزدیکی پنجره قرار دهید به طوری که نور از پشت شیشه پنجره به آن بتابد، شرایط خوبی را برای آن فراهم کرده‌اید. نور مستقیم می‌تواند به این برگ‌های این گیاه آسیب بزند پس یادتان باشد که از آن در مقابل نور مستقیم محافظت کنید.

تغذیه مقدار کوددهی به برگ انجیری

این گیاه نیاز زیادی به کوددهی ندارد؛ از آن جایی که کوددهی بیش از حد باعث تجمع املاح در خاک می‌شود، بهتر است که اصرار زیادی به کود دادن برای این گیاه نداشته باشید. اما در صورت نیاز کود مخصوص این گیاه را به مقدار ۳ گرم در لیتر آماده کنید. در طول هر هفته یک بار کوددهی را انجام دهید. بهترین فصل برای این کار بهار و و تابستان و اوایل پاییز است؛ از فروردین تا آبان ماه وقت دارید این کار را انجام دهید.

می‌توانید خرید اینترنتی گل و گیاه‌های آپارتمانی ارزان را امتحان کنید و کود مورد نیاز آن‌ها را هم همزمان سفارش دهید. با این کار دسترسی به لوازمی که برای باغبانی و نگهداری از گیاه خود نیاز دارید هم بسیار ساده خواهد بود.

محل مناسب برای گلدان برگ انجیری

نکته‌ای که شاید خیلی از صاحبان گل و گیاه به آن توجه نمی‌کنند، این است که باید گلدان را در جای مناسبی قرار دهند. گیاهی مثل برگ انجیری نسبت به ضربه خوردن حساس است؛ پس اگر گلدان آن را در قسمت شلوغ خانه قرار داده‌اید و مدام به برگ‌های آن تنه می‌زنید، نباید توقع سالم ماندنش را داشته باشید! بهتر است این گیاه را در محیطی دور از شلوغی و رفت‌وآمد قرار دهید تا در اثر ضربه خوردن آسیبی نبیند. 

بهترین روش آبیاری گیاه برگ انجیری

حتماً می‌دانید که برای آبیاری کردن همه گیاهان باید خشک یا مرطوب بودن سطح خاک گیاه را بررسی کنید. با این کار نیاز گیاه به آبیاری را متوجه خواهید شد. گل برگ انجیری به رطوبت علاقه دارد اما آبیاری زیاد می‌تواند برای آن آسیب‌زا باشد. اگر تجربه نگهداری از این گیاه را داشته‌اید و با قهوه‌ای شدن برگ‌های آن روبه‌رو شده‌اید، یعنی در آبیاری آن نقص داشته‌اید.

در صورتی که بیشتر از اندازه مورد نیاز گیاه به آن آب داده باشید، به مرور زمان برگ‌های آن تغییر رنگ می‌دهند و قهوه‌ای می‌شوند. اما اگر از آن سمت بوم افتاده باشید . کمتر از حد مورد نیاز گیاه به آن آب بدهید، برگ‌های زیبای آن کم کم رو به زردی می‌روند و خشک می‌شوند! پس حتماً برای آبیاری کردن به گیاه دقت کنید و سطح خاک آن‌ها را چک کنید.

تامین رطوبت و میزان غبارپاشی 

برای این که گیاه شما بتواند شاداب بماند، باید به فکر رطوبت محیط اطراف آن هم باشید. هر چند وقت یک بار غبارپاشی کنید تا رطوبت‌رسانی برای آن به خوبی انجام شود. بهتر است در فصل‌های گرم سال یعنی تابستان و اواخر بهار، در هفته دو تا سه بار این کار را انجام دهید. اما در فصل‌های سرد باید غبارپاشی را به مقدار یک بار در هفته کاهش دهید. از آب ولرم و سبک برای غبارپاشی استفاده کنید؛ می‌توانید آب شهری را مدتی کنار بگذارید تا املاح آن ته‌نشین شوند و سپس غبارپاشی را انجام دهید.

خاک مورد علاقه گیاه برگ انجیری مونسترا

برای گیاهی مثل برگ انجیری مونسترا باید از خاک‌های سبک استفاده کنید. اگر خاک این گیاه به قدر کافی مغذی نباشد، برگ‌های آن کوچک می‌شوند و دندانه‌های روی آن‌ها کمتر می‌شود. بهترین ترکیب برای خاک این گیاه مخلوط خاک برگ، پیت ماسه و خاک است. اگر با مشکل کوچک شدن برگ‌های این گیاه روبه‌رو شدید از کوددهی استفاده کنید.

چه زمانی گلدان برگ انجیری را عوض کنیم؟

اگر گیاه شما رشد کرده و اندازه گلدان نسبت به بدنه گیاه کوچک‌تر دیده می‌شود، بهتر است گلدان را عوض کنید. معمولاً در فاصله هر دو یا سه سال یک بار نیاز به تعویض گلدان برای برگ انجیری مونسترا احساس می‌شود. دقت کنید گلدان بعدی را خیلی بزرگتر از قبل انتخاب نکنید.

روش تکثیر گل برگ انجیری مونستراروش تکثیر برگ انجیری

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه، اواسط بهار تا اوایل تابستان است. اگر دوست دارید خودتان این گیاه را تکثیر کنید، می‌توانید از روش‌های زیر برای این کار استفاده کنید.

تکثیر از طریق خوابانیدن

ساقه‌های در حال رشد گیاه را به همراه ریشه‌های هوایی در گلدانی جدید قرار داده و سطح آن‌ها را با خاک بپوشانید. حدوداً سه هفته بعد گیاه شما ریشه داده و مستقل می‌شود!

تکثیر از طریق قلمه زدن

بخشی از ساقه که سر حال است و حدوداً یک برگ دارد از ساقه مادر جدا کنید. آن را در خاک مناسب (ترکیب پیت ماسه، کمپوست و کود برگ) قرار دهید و آبیاری را همان‌طور که در روش نگهداری از برگ انجیری مونسترا توضیح دادیم انجام دهید. یادتان باشد تا زمانی که قلمه ریشه نزده، خاک نباید طولانی مدت خشک باقی بماند. اگر نگهداری از قلمه را به درستی انجام دهید، بعد از گذشت چند هفته کم کم جوانه‌های جدید از کنار برگ‌های قدیمی بیرون می‌آیند.

تکثیر از طریق بذر

همه گیاهان را می‌توان از طریق کاشت بذر تکثیر کرد؛ تنها بدی این روش این است که باید زمان نسبتاً زیادی را برای رشد آن صبر کنید. بذر این گیاه را در خاک حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. بعد از این که جوانه‌ها سر از خاک بیرون آوردند آن‌ها را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید.

انواع کاربرد گیاه برگ انجیری در کشورهای مختلف

خیلی از کسانی که این گیاه را در خانه دارند، از ظاهر ریشه‌های هوازی این گیاه خوش‌شان نمی‌آید؛ برعکس گروهی دیگر عاشق این ریشه‌ها هستند که مثل زلف پریشان بیرون از خاک رشد می‌کنند. جالب اینجاست که از این ریشه‌ها در کشور پرو برای ساخت نوعی طناب استفاده می‌شود. از طرفی دیگر اهالی مکزیک از آن برای ساختن سبد استفاده می‌کنند. اما این ریشه‌ها در دنیای پزشکی هم کاربرد دارند؛ در مارتینینگ از ریشه‌های هوازی برگ انجیری برای درمان نیش مار استفاده می‌شود. 

برگ‌های بزرگ و خوش‌رنگ برگ انجیری را هم که حتماً در بین دسته‌گل‌ها دیده‌اید. یکی از اصلی‌ترین برگ‌هایی که در گلفروشی برای تزئین دسته گل مورد استفاده قرار می‌گیرد، برگ انجیری است. خود گیاه هم به دلیل آپارتمانی بودنش و ظاهر فوق العاده زیبایی که دارد، برای تزئین فضای داخل خانه، محل کار، رستوران‌ها و لابی هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی درباره برگ انجیری مونسترا

در این مقاله همه چیز را درباره گیاه برگ انجیری مونسترا و شرایط نگهداری از آن با هم مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم بتوانید به خوبی از برگ انجیری مونسترا نگهداری کنید و برگ‌های بزرگ و زیبای آن را همیشه سبز و شاداب ببینید. به علامت‌هایی که گیاه به شما نشان می‌دهد دقت کنید تا بتوانید بهتر مراقب آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *