روش نگهداری سانسوریا

روش نگهداری سانسوریا؛ این احتمالا دغدغه خیلی از افرادی باشد که یکی از انواع سانسوریا را بین گل و گیاه آپارتمانی خود دارند. هر گیاهی با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فردش نیازمند مراقبت و نگهداری متفاوت است. ما در این مقاله قصد داریم درباره شرایط نگهداری از گیاه سانسوریا و ملزومات مهم برای رشد مداوم و حفظ طراوت این گیاه دوست‌داشتنی حرف بزنیم تا اگر تصمیم به خرید سانسوریا دارید، با خیال راحت آن را به عنوان گیاه آپارتمانی خود انتخاب کنید. در ادامه با مطلب روش نگهداری گل سانسوریا، با ما همراه باشید.

تقریبا همه انواع سانسوریا به شرایط نگهداری و مراقبت یکسان و مشابهی احتیاج دارند، جز این‌که نوع ابلق سانسوریا باید نسبت به بقیه انواع در معرض نور بیشتری قرار بگیرد، بقیه سانسوریاها آن‌قدر شبیه هم هستند که شرایط نگهداری مشابهی داشته باشند. در زیر به شرایط لازم برای نگهداری سانسوریا اشاره کرده‌ایم. سانسوریا از آن دسته گل و گیاهی است که شاید نشود رشد آن را به‌طور محسوس و با سرعت زیاد تماشا کرد، اما قد کشیدن آن در طول زمان و دیدن پاجوش‌های کوچک در کنار برگ‌های بزرگی که به ارتفاع یک متر رسیده‌اند، برای صاحبان این گلِ متفاوت و آپارتمانی، لذت‌بخش است. اگر قصد خرید گل آپارتمانی به خصوصی یکی از انواع سانسوریا را دارید حتما قبل از خرید این مطلب را انتها بخوانید.

نور مناسب برای سانسوریا

اگر زندگی در آپارتمان‌های کوچک و کم‌جا شما را از نگهداری و خرید گل سانسوریا و انواع گل و گیاه آپارتمانی ناامید کرده است، باید به شما بگوییم که نگران نور مناسب برای سانسوریا نباشید. سانسوریا سایه‌دوست است و با آفتاب مستقیم میانه خوبی ندارد. پس اگر در آپارتمان‌تان پنجره‌های نورگیر بزرگ ندارید، نگران نباشید. گل سانسوریا در نیم‌سایه هم می‌تواند به حیات خودش ادامه دهد. ذکر این نکته هم ضروری است که سانسوریا در مقابل نور مستقیم و آفتاب شدید، دوامی ندارد و نور زیاد باعث سوخته شدن برگ‌ها می‌شود. بنابراین اگر برگ‌های گیاه شما به رنگ قهوه‌ای درآمد، باید بدانید که دچار سوختگی ناشی از آفتاب شدید شده است و باید آن را به مکانی منتقل کنید که در معرض مستقیم نور نباشد. سمت پنجره شرقی محل کار یا منزل‌تان، بهترین مکان برای گل سانسوریا است. راستی، این را هم یادتان باشد که قحطی نور هم می‌تواند موجب از بین رفتن طراوت و تازگی برگ‌های سانسوریا شود. اگر سانسوریا با کم‌نوری مواجه شود، طرح برگ‌ها، رنگ سبز گونه سبز و حاشیه زردرنگ کنار نوع ابلق، کمرنگ‌تر می‌شوند. نور مناسب برای سانسوریا، نور متوسط است.

خاک مناسب سانسوریا

خاک یکی از آن لوازم و عواملی است که نقش مهمی در رشد و نمو گل و گیاه دارد. زیرا یکی از منابع تغذیه‌ای گیاه محسوب می‌شود و بستری برای رساندن مواد ضروری برای رشد و سلامت گیاه است. یکی از نکات مهمی که درمورد خاک مناسب سانسوریا مورد توجه قرار می‌گیرد، میزان ph آن است. Ph خاک بین اعداد 0 تا 14 اندازه‌گیری می‌شود. عدد 7، حد وسط بین 0 تا 14، از خنثی بودن خاک حکایت می‌کند. اعداد نزدیک به 0 نیز، درصد اسیدی بودن خاک را نشان می‌دهند. حالا این سوال پیش می‌آید که خاک سانسوریا باید دارای چه ph باشد؟ متخصصان گل و گیاه ph بین 4.5 تا 7 را برای انواع سانسوریا مناسب دانسته‌اند. این عدد بسیار مهم است، زیرا در صورت وجود این ph است که مواد مغذی به گیاه می‌رسد. علاوه بر آگاهی نسبت به ph خاک، لازم است بدانید که خاک مناسب برای سانسوریا خاک  لوم یا سنگین است. خاک سنگین یعنی مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی که همان برگ‌های پوسیده یا کود دامی است.

علاوه بر این‌ها لازم است خاک سانسوریا به‌خوبی زهکشی شده باشد. دلیل تاکید بر زهکشی‌ شدن خاک به این خاطر است که قطرات آب به‌خوبی از میان ذرات خاک عبور کند و منافذی برای خروج آب وجود داشته باشد. در غیر این صورت، آب مانده در خاک موجب گندابی شدن می‌شود که بعد از مدت‌ها، باعث پوسیدگی ریشه و آسیب به برگ‌ها می‌شود.

آبیاری سانسوریا

اگر شما جزو آن پرمشغله‌هایی هستید که آبیاری گل و گیاه‌تان را فراموش می‌کنید یا دائم به سفر می‌روید و نگران آبیاری گل سانسوریا هستید، باید به شما بگوییم که نگهداری یکی از انواع سانسوریا مناسب شماست. چراکه این گیاه نیاز جدی و زیادی به آب ندارد. برگ‌های گوشتی و پهن این گیاه تا حدودی باث ذخیره‌سازی آب مورد نیاز گیاه می‌شود و نیاز ان را تأمین می‌کند.

شما برای دانستن زمان مناسب برای آبیاری سانسوریا باید به سطح خاک توجه کنید. سطح خاک و رطوبت آن به‌خوبی نشان‌دهنده نیاز خاک به آبیاری است. اگر سطح خاک خشک بود، باید بدانید که گیاه‌تان نیازمند آبیاری است. اما اگر سطح خاک به‌اندازه کافی رطوبت داشت، از آبیاری سانسوریا خودداری کنید، زیرا آبیاری زیاد هم موجب گندیدن ریشه و برگ سانسوریا می‌شود. در مورد آبیاری سانسوریا، یک بار در هفته در فصل‌های گرم سال (بهار و تابستان)، و دو هفته یک‌بار در فصل‌های سرد (پاییز و زمستان) توصیه شده است. این نکته را هم به‌خاطر داشته باشید که غبارپاشی و آبپاشی روی ساقه‌های گیاه سانسوریا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این کار طول عمر برگ‌ها را کم می‌کند و موجب پوسیدگی می‌شود. شما موقع آبیاری سانسوریا باید به این نکته دقت کنید که آب روی سطح خاک ریخته شود. وجود منفذ باز یا سوراخی زیر گلدان سانسوریا نیز از نکات مهمی است که باید آن را بدانید.

دمای مناسب سانسوریا

سانسوریا جزو آن دسته از گیاهانی است که باید در دمای متوسطی بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. تجربه نشان داده است که انواع سانسوریا زیر دمای 10 درجه سانتی‌گراد دچار سرمازدگی و یخ‌زدگی می‌شوند و دمای بالای 30 درجه نیز  طراوات و شادابی گیاه را به‌کلی نابود می‌کند. لازم به ذکر است که در فصل زمستان باید دمای محیط نگهداری گیاه به زیر 16 درجه نرسد. همچنین، در همین فصل که دمای هوا در شب به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، باید گلدان را از پشت پنجره به جای نسبتا گرم‌تری منتقل کرد تا از گزند سرمازدگی، سیاه و آبکی‌ شدن برگ‎‌ها در امان بماند.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 2 خرداد, 1400
  • 1824 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *