مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز

مراقبت از گیاهان در فصل پاییز

مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییز نسبت به دیگر فصل‌ها تفاوت‌هایی دارد. در پاییز اختلاف دمای شب و روز بیشتر و طول روز متفاوت با روزهای بلند بهار و تابستان است، در نتیجه محل نگهداری گیاه و گلدان از نظر نور و دما تفاوت‌های زیادی با تابستان دارد. در فصل پاییز آبیاری گیاهان نیز شرایط متفاوتی دارد و باید زمانی انجام شود که گیاه شما نیاز به آبیاری دارد، در غیر اینصورت احتمال پوسیدگی و خرابی ریشه وجود دارد. در این مطلب جزئیات بیشتری را در مورد مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییزی ارائه خواهیم کرد، با ما همراه باشید تا با قواعد مراقبت از گیاهان در فصل پاییز بیشتر آشنا شوید.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

شرایط مورد نیاز گیاهان در فصل پاییز

اگر قصد خرید گل آپارتمانی در فصل پاییز را دارید، باید بدانید که شرایط نگهداری از گیاهان در این فصل با دیگر فصل‌ها متفاوت است. نیازهای متداول گیاهان برای رشد بهتر و بیشتر در فصل پاییز با فصل‌های قبلی تفاوت دارد و برای محافظت از گیاه باید شرایطی مناسب و سازگار برای آن فراهم کرد. برای تهیه و تامین بهترین شرایط جهت مراقبت از گیاه در فصل پاییز ابتدا باید با نیازهای گیاهان در این فصل نسبتا سرد سال آشنا شوید. نیازهای گیاهان شامل نور، آبیاری، خاک و کوددهی و… در فصل پاییز به شرح زیر است:

دما مورد نیاز گیاه در فصل پاییز

دمای گیاه در پاییز

اولین نکته‌ای که جهت مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییز باید بدانید، دمای مناسب نگهداری گیاهان خانگی در فصل پاییز است. در فصل پاییز اختلاف دمای شب و روز بیشتر از هر زمان دیگری است. به همین دلیل دمای داخل منزل باید متعادل و مناسب باشد. بهتر است گیاه خود را در جایی قرار دهید که جریان هوا در آن ثابت بوده و تحت تاثیر اختلاف دمای فضای بیرون از خانه نباشد. در صورتی که گیاهان خود را روی بالکن، تراس یا داخل حیاط نگهداری می‌کنید، بهتر است آن‌ها را به داخل خانه منتقل کنید تا در اثر نوسان دما دچار مشکل و بیماری نشوند.

نور گیاه در پاییز

نور گیاه در پاییز

با ورود به فصل پاییز روزها کوتاه‌تر و شب‌ها بلندتر می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که گیاه شما نور کمتری دریافت کند و با توجه به اینکه در فصل تابستان عکس این موضوع اتفاق می‌افتاد، گیاه دچار شوک شده و دچار آسیب می‌شود. در پاییز باید گلدان را جایی قرار دهید که نور بیشتری دریافت کند. اگر در منزل پنجره جنوبی دارید، محل خوبی برای قرار دادن گلدان است و در غیراینصورت استفاده از چراغ‌های ریلی و خورشیدی تا حدی کمبود نور در فصل‌های سرد سال را جبران می‌کنند.

آبیاری گیاه در فصل پاییز

آبیاری گیاه در فصل پاییز

از دیگر اصولی که برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییز باید بدانید و رعایت کنید، آبیاری به اندازه است. در فصل پاییز هوا خنک‌تر و دما پایین‌تر است، به همین دلیل گیاه نیاز کمتری به آب داشته و خاک آن مدت زمان طولانی‌تری مرطوب باقی بماند. در صورتی که آبیاری گیاه در فصل پاییز بیش از اندازه باشد به احتمال زیاد دچار پوسیدگی ریشه می‌شود. آبیاری در پاییز تنها زمانی مورد نیاز است که خاک سطح گیاه به اندازه یک بند انگشت خشک شده باشد.

تغذیه و کوددهی گیاه در فصل پاییز

تغذیه و کوددهی گیاه در فصل پاییز

پاییز و زمستان فصل استراحت بیشتر گیاهان هستند و اگر در آغاز آن گیاه را تغذیه کنید، در فصل رشد بعدی یا بهار، گیاهانی سرسبز و زیبا خواهید داشت. البته کوددهی در پاییز به نوع و گونه گیاه هم بستگی دارد. گیاهان همیشه سبز که خزان ندارند در فصل‌های سرد سال هم نیاز به کوددهی نداشته یا نیاز آن‌ها بسیار کم است اما گیاهان دارای خزان که پاییز و زمستان به خواب رفته و برگ و گل آن‌ها ریزش دارند را باید با کود مناسب تغذیه کنید. در انتخاب کود برای تغذیه گیاه خود به مسائلی مانند نیاز گیاه، سن گیاه و… نیز توجه داشته باشید.

تعویض گلدان و خاک گیاه در فصل پاییز

تعویض گلدان در پاییز

یکی از توصیه‌های مهم به منظور مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییز، عدم تعویض گلدان و خاک گیاهان در این فصل سال است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند زمان به خواب رفتن گیاه، بهترین زمان برای تعویض خاک یا تغییر گلدان به گلدانی بزرگ‌تر است؛ این در حالی است که گیاه در این زمان بسیار ضعیف است و احتمال آسیب‌دیدگی آن بیشتر از هر وقت دیگری است. به طور کل تعویض خاک و گلدان را باید در اواخر خواب زمستانی گیاه یعنی اواخر فصل زمستان یا اوایل فصل بهار انجام دهید. تنها در مورد بعضی گونه‌های خاص تعویض خاک و گلدان در پاییز هم امکان‌پذیر است.

تکثیر گیاه در فصل پاییز

تکثیر گیاه در فصل پاییز

همان‌طور که گفته شد، محدودیت‌های نگهداری از گیاهان در فصل پاییز و زمستان بیشتر از فصل‌های گرم سال است و نکات بیشتری وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید تا گیاه دوست داشتنی شما سالم و سبز باقی بماند. یکی از این نکات و محدودیت‌ها در مورد تکثیر گیاهان است. در فصل پاییز تنها تکثیر بعضی گیاهان امکان‌پذیر است که از جمله آن‌ها می‌توان به گیاه داوودی، شمعدانی و رز اشاره کرد. البته گیاهانی مانند به ژاپنی و نسترن هم بسته به شرایط نگهداری در پاییز قابل تکثیر هستند.

بهترین شیوه تکثیر گیاهان در پاییز هم مانند دیگر فصل‌ها از طریق قلمه‌زنی است. قلمه ریشه و ساقه دو روش قلمه‌زنی مناسب هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید قلمه‌ای برای رشد و تکثیر تهیه کرده و در فصل بهار گیاهی جدید داشته باشید. پاییز از آن جهت زمان مناسبی برای قلمه‌زنی است که عمر بیشتر گیاهان تمام شده و به خزان رفته‌اند. در نتیجه آسیبی به گیاه مادر وارد نشده و اختلالی در رشد آن ایجاد نمی‌شود.

مشکلات احتمالی گیاه با تغییر فصل به پاییز

مشکلات گیاه در پاییز

نگهداری از گیاهان در پاییز تفاوت چندانی با دیگر فصل‌ها نداشته و تنها چند نکته اساسی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان به سلامت گیاه در پاییز کمک کرد. پیش از این نکاتی در مورد تغییرات دما، آبیاری و نور گفته شد. دیگر مسائل و نکات مهم عبارتند از:

  • در پاییز گیاه را نزدیک بخاری قرار ندهید.
  • گلدان را در جایی که جریان هوای سرد وجود نداشته باشد قرار دهید.
  • رطوبت داخل خانه را در پاییز بیشتر کنید.
  • از هرس کردن گیاه در پاییز و زمستان خودداری کنید.
  • به محض مشاهده علائم مشکل یا بیماری اقدام لازم را انجام دهید، کنترل بیماری در پاییز و زمستان سخت‌تر از دیگر فصل‌ها است.

سخن پایانی

مراقبت از گیاهان آپارتمانی پاییزی سخت‌تر از دیگر فصل‌ها نیست. هر چند در این فصل نیاز به احتیاط بیشتری در نگهداری از گیاه است تا سالم و سرسبز باقی مانده و دچار آسیب‌دیدگی نشود اما نکاتی که در مراقبت از آن باید رعایت کرد، چندان سخت و پیچیده نیستند. با این حال اگر بابت گیاهان خود در پاییز دچار نگرانی و دغدغه هستید، می‌توانید از کارشناسان ما در سارینالند راهنمایی بگیرید تا با هر آنچه برای نگهداری از گیاه در پاییز باید بدانید، آشنا شوید. کارشناسان ما علاوه بر راهنمایی جهت نگهداری از گیاه، راهنمایی‌های لازم جهت خرید گل آپارتمانی ارزان مناسب پاییز را نیز ارائه می‌کنند تا با تهیه بهترین گیاه پاییزی نیز سلامت گلدان و گیاه خود را تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *