نور مناسب گیاه آپارتمانی

نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی

عموم افرادی که به دنبال خرید گل و گیاه آپارتمانی برای خانه یا محل کارشان هستند، قبل از هر چیزی احتمالا از فروشنده یا مشاور آنلاین فروشگاه اینترنتی در زمان خرید گیاهان ارزان و مقاوم بپرسند «چقدر نور لازم داره؟»

انتخاب گیاهان آپارتمانی کم ‌نور برای مراقبت و نگهداری در مکانی که در معرض مستقیم نور خورشید نیست، بهترین راه‌حل برای محروم نکردن خودمان از تجربه دل‌نشین داشتن یک کلکسیون سبز و طراوت بخشیدن به خانه و آپارتمان با نگهداری از گل و گیاه مقاوم به نور کم است.

انتخاب گیاهان مناسب که مقاومت بیشتری دارند و متناسب با شرایط زیست ما و محل نگهداری هستند، به ما کمک می‌کند تا از داشتن گل و گیاه و رشد آن‌ها دل‌سرد نشویم و به دلیل شرایط آپارتمان‌نشینی از داشتن گل و گیاه در فضاهای محدود نیز محروم نمانیم.

اگر شما هم جزو افراد علاقه‌مند به نگهداری و پروش گیاهان آپارتمانی کم نور هستید، اما از طرفی به دلیل محدودیت آفتاب و نور مستقیم خورشید نگرانی دارید، این نوشته برای شماست. ما در این نوشته فهرستی از گیاهان آپارتمانی سایه دوست را در اختیار شما قرار می‌دهید تا متناسب با سلیقه خودتان یکی یا حتی چندتا از آن‌ها را برای نگهداری در جایی که مدنظر دارید، انتخاب کنید.

سرفصل‌های مقاله

نور گیاهان آپارتمانی در فصل بهار و تابستان

با توجه به زاویه تابش خورشید و شدت نور، نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان و زمستان متفاوت خواهد بود و هر فصل شرایط خاص خودش را دارد. فصل بهار و تابستان را باید دو فصل مهم و حیاتی برای رشد گیاهان دانست. در این دو فصل، گیاهان در بهترین شرایط خود قرار دارند و مستعد رشد سریع در صورت وجود نور کافی و کود مناسب هستند. همچنین در این دو فصل می‌توان شاهد گل‌دهی برخی از گیاهان آپارتمانی هم بود.

از آنجا که در این دو فصل شدت نور و مدت زمان تابش خورشید زیاد است، باید بدانیم که بهترین شرایط نور گیاهان آپارتمانی در بهار و تابستان نگهداری آن‌ها به دور از نور مستقیم و در مدت طولانی است. زیرا می‌تواند منجر به سوختگی گیاه و کمبود رطوبت شود. بنابراین شرایط نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی در این دو فصل زمانی فراهم می‌شود که گیاهان پشت پنجره جنوبی و در مواجهه با نور غیرمستقیم قرار بگیرند. وجود پرده پشت پنجره نور را با شدت کمتری در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

نور گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

برخلاف فصل بهار و تابستان، نور خورشید در دو فصل پایانی سال، یعنی پاییز و زمستان با زاویه و شدت کمتری می‌تابد. همچنین مدت زمان تابش نیز به دلیل کوتاهی روز، بسیار کم است. به همین دلیل، در این دو فصل تامین نور گیاهان آپارتمانی به یک دغدغه مهم تبدیل می‌شود. با توجه به خواب زمستانی برخی گیاهان و کم شدن سرعت رشد، نمی‌توان انتظار داشت که گیاه ما در این دو فصل نیز به‌قوت و سرعتِ دو فصل بهار و تابستان رشد کنند.

نگهداری از گلدان پشت پنجره برای تغذیه از همان میزان نورِ اندک خورشید در این دو فصل توصیه می‌شود. همچنین محل نگهداری از گلدان نباید دمای پایینی داشته باشد که موجب سرمازدگی گیاه شود. در صورتی که قصد دارید نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی خود را در این دو فصل نیز مهیا کنید، می‌توانید از نورهای مصنوعی یا همان لامپ‌های LED برای این کار بهره بگیرید. البته قبل از تهیه هر مدل نور مصنوعی از تاثیرات آن بر گیاه خود مطلع شوید. زیرا استفاده بلندمدت از نور مصنوعی، می‌تواند سلامت و طول عمر گلدان شما را هم به خطر بیندازد.

تاثیرات نور زیاد بر گیاهان

تاثیر نور زیاد بر گیاهان آپارتمانی

همان‌طور که نور کافی و مناسب می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذاری بر رشد گیاه داشته باشد، نور زیاد نیز می‌تواند سلامت گیاه شما را به خطر بیندازد. در چه شرایطی گیاه نور زیادی دریافت می‌کند که می‌تواند منجر به آسیب شود؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

نور بدون فیلتر یا همان نور مستقیم می‌تواند یکی از دلایل سوختگی و بروز لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های گیاه شما شود. بنابراین همیشه توصیه می‌شود که گیاه را پشت پنجره‌ای نگهداری کنید که پرده‌ای داشته باشد. این پرده می‌تواند نقش یک فیلتر را داشته و مانع از تابش نور مستقیم و شدت‌دار خورشید شود. بنابراین نور گیاهان آپارتمانی نباید بیش از اندازه نیاز آن‌ها یا به طور مستقیم باشد، زیرا می‌تواند رطوبت موردنیاز آن‌ها در خاک را هم به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که مدت زمان طولانی دریافت نور نیز می‌تواند آسیب جدی به گیاه شما بزند. بنابراین در روزهای بلند بهار و تابستان نباید گلدان‌ها را پشت پنجره‌هایی قرار داد که تا حوالی عصر در معرض نور خورشید هستند.

مواردی که در ادامه آمده‌اند، نشانه‌های نور زیاد گیاهان آپارتمانی است که نشان می‌دهد سلامت گیاه شما به خطر افتاده است:

  • زردشدن برگ‌ها یا نوک برگ‌ها
  • بروز لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها یا لبه‌ها
  • پژمردگی و افتادگی برگ‌ها

عوامل تاثیر گذار در  نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی

عوامل تاثیر گذار در میزان نور گیاه

در بالا به تاثیرات نور زیاد در گیاهان آپارتمانی اشاره شد که چطور می‌تواند سلامت و رشد آ‌ن‌ها را به خطر بیندازد. در ادمه این بخش به مهم‌ترین عواملی که می‌تواند شرایط دریافت نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی را بهبود ببخشد، اشاره کرده‌ایم. توجه به این عوامل تاثیرگذار می‌تواند گیاه آپارتمانی ما را در معرض نور کافی به‌اندازه و متناسب با نیازش قرار دهد و از طرفی نیز سلامت آن را تضمین کند.

مکان نگهداری

مکانی که برای نگهداری گیاه آپارتمانی در نظر می‌گیریم، یکی از مهم‌ترین عوامل در میزان نور گیاهان آپارتمانی است. در صورتی که از میزان مناسب نور گیاه آپارتمانی خود باخبر باشید، می‌توانید بهترین مکان را برای نگهداری از آن در نظر بگیرید. همان‌طور که می‌دانید بیشترین میزان نور در اوایل صبح از پنجره شرقی و در اوایل بعدازظهر از پنجره غربی می‌تابد. اما باید به این نکته توجه داشت که ایده‌آل‌ترین مکان برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی پشت پنجره‌های جنوبی است. اگر هم خانه یا محل کار شما دارای پنجره غربی یا شرقی است، باید مراقب سوختگی برگ‌های گیاه‌تان باشید. چون میزان دریافت نور و شدت آن از پشت این دو پنجره بیشتر از پنجره جنوبی است و احتمال سوختگی برگ‌های گیاه وجود دارد.

تغییرات نور در فصل‌های مختلف

همان‌طور که در اوایل این نوشتار به آن اشاره کردیم، زاویه تابش خورشید و شدت آن در فصول مختلف سال متفاوت است. از این رو با توجه به نوع گیاه آپارتمانی و آگاهی از نور مناسب برای آن باید در فصل‌های مختلف اقدام به جابه‌جایی و تغییر دادن محل نگهداری گلدان کنید.

برای مثال، اگر گلدان شما در فصل تابستان پشت پنجره غربی خانه یا محل کارتان قرار دارد، باید آن را در فصل زمستا پشت پنجره جنوبی قرار دهید تا از میزان دریافتی نور کافی اطمینان پیدا کنید. همچنین  باید بدانید که با فرارسیدن فصل تابستان باید این گیاهان را از پشت پنجره جنوبی به مکان بهتر دیگر ی یعنی پشت پنجره شرقی یا غربی منتقل کنید. زیرا در فصل تابستان، پنجره‌های جنوبی بیشترین میزان نور خورشید را روانه خانه می‌کنند. از این رو، احتمال آفتاب‌سوختگی و کاهش چشمگیر رطوبت خاک گیاهان شما وجود دارد.

نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی

دریافت نور مستقیم و غیرمستقیم خورشید یکی از شرایط ایده‌آل برای رشد گل و گیاه آپارتمانی است. ولی اگر محل نگهداری‌ای که برای گیاه‌تان در نظر گرفته‌اید، شرایط مطلوبی برای تامین مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را نداشت، طبق نظر کارشناسان گیاه می‌توانید از نور مصنوعی استفاده کنید. استفاده از این لامپ‌ها به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای فتوسنتز گیاه است. از میان لامپ‌های موجود در بازار برای تامین نور و شرایط فتوسنتز گیاهان می‌توان به لامپ‌های LED، لامپ‌های التهابی، لامپ‌های فلورسنت و هالیدها اشاره کرد.

حرف آخر

توصیه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین توصیه‌های تجربی و کارشناسی‌شده برای تامین نور گیاهان آپارتمانی بود. توصیه می‌شود در زمان خرید گیاهان آپارتمانی ارزان و مقاوم به صورت اینترنتی حتما ویژگی‌های گیاه موردنظر و شرایط نگهداری از آن را از نظر بگذرانید. کارشناسان متخصص شرایط نگهداری از گیاه موردنظر را ذکر کرده‌اند تا شما متناسب با نیاز و محل نگهداری خود اقدام به خرید کنید.

در صورت خرید حضوری نیز از فروشنده که احتمالا سابقه زیادی در حوزه گل و گیاه دارد، درباره نور مناسب گیاهان آپارتمانی یا هر گیاه دیگری که انتخاب کرده‌اید، پرس‌وجو کنید. هر چقدر اطلاعات شما در زمینه شرایط نگهداری از گیاه موردنظرتان کامل‌ باشد، مسئولانه‌تر به مراقبت از گیاه‌تان خواهید پرداخت. ما در گلفروشی آنلاین سارینالند از زمان خرید و در تمام مدت نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی‌تان در کنار شما و پاسخ‌گوی سوالات‌تان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *