معرفی گیاه برگ بیدی

راهنمای نگهداری، تکثیر رفع مشکلات گیاه برگ بیدی

برگ بیدی یا Tradescantia albiflora یکی از گیاهان آپارتمانی با ظاهری دلربا و فریبنده است که به دلیل سازگاری با شرایط و نگهداری آسان طرفداران زیادی دارد. این گیاه را می‌توان در خانه پرورش داد و تکثیر آن نیز شرایط چندان سختی ندارد. اگر از گیاهان آپارتمانی با برگ‌های سبز خسته شده‌اید و توانایی نگهداری گل‌ها در خانه را ندارید، برگ بیدی بهترین انتخاب است زیرا جذابیت گیاهان گلدار را همراه با برگ‌های مقاوم و خوش آب و رنگ به طور همزمان دارد. نگهداری برگ بیدی بسیار ساده است و حتی اگر مبتدی باشید هم گیاه خود را سالم نگه خواهید داشت. با ما باشید تا این گیاه جذاب را به شما معرفی کنیم.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه برگ بیدی

برگ بیدی یکی از گیاهان جذاب آپارتمانی است. این گیاه به دلیل مقاومت بالا و سازگاری با شرایط یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای نگهداری در آپارتمان است و حتی افراد مبتدی هم می‌توانند به خوبی از آن نگهداری کنند. برگ بیدی ظاهری فوق‌العاده جذاب هم دارد. رنگ برگ‌های نوک تیز و بیضی شکل این گیاه، ترکیبی از سبز کمرنگ و پر رنگ یا سبز و بنفش است که ظاهری فوق‌العاده زیبا برای آن ایجاد می‌کند.

برگ بیدی گیاهی رونده است و اگر در محیطی مناسب و در جای درست نگهداری شود، در اطراف خود رشد کرده و منظره‌ای دیدنی ایجاد می‌کند. این گیاه بومی آمریکا با شرایط ایران هم سازگاری دارد.

شرایط نگهداری از گیاه برگ بیدی

شرایط نگهداری برگ بیدی

هرچند گیاه برگ بیدی یکی از گیاهان آپارتمانی ارزان و مقاوم برای نگهداری در خانه و سازگار با انواع شرایط است؛ اما به منظور رشد بهتر و حفظ سلامت این گیاه، تامین تمام نیازهای اساسی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. نیازهای اساسی برگ بیدی مانند دیگر گیاهان عواملی مانند دمای مناسب، نور مناسب محیط، تغذیه و کوددهی به موقع،  آبیاری کافی و… هستند. در ادامه هر کدام از نیازهای این گیاه زیبا را با جزئیات بررسی می‌کنیم تا گیاه خود را در بهترین شرایط نگهداری کنید.

دمای مناسب

دمای مناسب محیط نگهداری برای رشد و سلامت برگ بیدی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای پرورش این گیاه و حفظ سلامت آن بازه ۱۸ تا ۲۵ درجه بسیار مناسب است. البته برگ بیدی قادر به تحمل دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد نیز هست اما دمای پایین‌تر و سرد شدن بیش از اندازه هوا باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. از طرفی گرمای شدید و دمای بالا هم باعث پژمردگی این گیاه می‌شود بنابراین در زمستان و تابستان باید به قرارگیری گیاه در محیطی با دمای مناسب دقت داشته باشید.

نور مناسب

از دیگر فاکتورهای نگهداری و حفظ سلامت برگ بیدی می‌توان به نور محیط اشاره کرد. برگ بیدی گیاهی آفتاب دوست است اما به تابش مستقیم خورشید علاقه‌ای ندارد. در شرایط نور ملایم و غیر مستقیم این گیاه به روزانه ۵ الی ۶ ساعت روشنایی نیاز دارد. البته میزان نور مورد نیاز برگ بیدی به رنگ برگ‌های آن و گونه برگ بیدی هم بستگی دارد. برگ بیدی ابلق و گونه بنفش رنگ برای پررنگ شدن برگ‌ها به نور بیشتری چه از نظر شدت و چه از نظر زمان نیاز دارند.

در زمستان می‌توان نور مورد نیاز گیاه را با استفاده از لامپ‌های خورشیدی فراهم کرد اما باید به این نکته دقت داشت که گلدان در زمستان و زیر لامپ خورشیدی و در تابستان و زیر آفتاب، نباید به طور مستقیم قرار بگیرد.

تغذیه و کوددهی

از دیگر فاکتورهای نگهداری و حفظ سلامت برگ بیدی می‌توان به نور محیط اشاره کرد. برگ بیدی گیاهی آفتاب دوست است اما به تابش مستقیم خورشید علاقه‌ای ندارد. در شرایط نور ملایم و غیر مستقیم این گیاه به روزانه ۵ الی ۶ ساعت روشنایی نیاز دارد. البته میزان نور مورد نیاز برگ بیدی به رنگ برگ‌های آن و گونه برگ بیدی هم بستگی دارد. برگ بیدی ابلق و گونه بنفش رنگ برای پررنگ شدن برگ‌ها به نور بیشتری چه از نظر شدت و چه از نظر زمان نیاز دارند. در زمستان می‌توان نور مورد نیاز گیاه را با استفاده از لامپ‌های خورشیدی فراهم کرد اما باید به این نکته دقت داشت که گلدان در زمستان و زیر لامپ خورشیدی و در تابستان و زیر آفتاب، نباید به طور مستقیم قرار بگیرد.

نحوه آبیاری

آبیاری گیاه برگ بیدی باید به میزان مناسب انجام شود در غیر این صورت احتمال پژمرده شدن گیاه در اثر آبیاری نامناسب وجود دارد. در صورتی که خاک گلدان خود را مرطوب نگه دارید، گیاه شما سالم مانده و رشد خوبی خواهد داشت اما غرقابی کردن گلدان یا خشکی دادن بیش از حد به آن باعث رشد ناسالم گیاه می‌شود. در فصل تابستان هفته یک بار و در فصل زمستان هر دو تا سه هفته یکبار آبیاری بسته به اینکه دمای اتاق چه میزان باشد، برای برگ بیدی مناسب است.

دقت کنید که غرقابی کردن ریشه گیاه مانع تنفس آن می‌شود و این موضوع موجب پلاسیدگی برگ‌ها و ریزش آنها می‌گردد. تنها زمانی به گلدان خود آب دهید که خاک خشک شده باشد. بهترین روش تست رطوبت خاک فرو کردن انگشت تا ارتفاع ۲ سانتی‌متری در خاک و بررسی میزان رطوبت موجود در خاک است.

رطوبت مورد نیاز

برخلاف آبیاری، برگ بیدی رطوبت را دوست دارد. اگر خاک گیاه همیشه در حد مرطوب باشد و اطراف ساقه و ریشه در حد غبار پاشی رطوبت داشته باشند دیگر نیازی به آبیاری گیاه نیست و برگ بیدی نیاز آبی خود را با همین میزان رطوبت تامین می‌کند. برای تامین بهتر و بیشتر رطوبت برگ بیدی همچنین می‌توان از یک جزیره برای گلدان استفاده کرد.

تشکیل جزیره به این صورت است که چند قلوه سنگ در زیر گلدان قرار داده و سپس گلدان را روی سنگ‌ها قرار دهید‌. اطراف سنگ‌ها آب بریزید و اجازه دهید که رطوبت بخار آب از پایین به اطراف ریشه برسد. در این شرایط ریشه گیاه شما همیشه مرطوب بوده و رشد کافی خواهد داشت.

خاک مناسب

مهم‌ترین فاکتور در نگهداری برگ بیدی اما خاکی است که گیاه در آن کاشته می‌شود. خاک بستر اصلی نگهداری گیاه است و تامین نیازهای گیاه نیز به وسیله آن انجام می‌شود در نتیجه تهیه خاک مناسب برای برگ بیدی از اهمیت زیادی برخوردار است. خاک گیاه برگ بیدی باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد تا ریشه توانایی نفس کشیدن داشته باشد و پوسیده نشود. به علاوه خاک باید تخلخل خوبی داشته باشد تا ذرات آب به راحتی از آن عبور کرده و در اطراف ریشه باقی نمانند.

خاک‌های سبک و خاک مخصوص گیاهان زینتی بهترین انتخاب برای کاشت و تهیه بستر برگ بیدی است. همچنین برای حفظ سلامت این گیاه می‌توان خاک باغچه را با خاک برگ و ماسه به مقدار یکسان ترکیب کرد و یک بستر فوق العاده عالی برای برگ بیدی آماده کرد.

تعویض گلدان

یکی دیگر از فاکتورهای مراقبت از گیاه که در زمان خرید گیاهان آپارتمانی به آن توصیه می‌شود و در نگهداری برگ بیدی هم اهمیت زیادی دارد و باید آن را به موقع انجام داد، تعویض گلدان است. اگر تمام فاکتورهای گفته شده برای نگهداری برگ بیدی رعایت شوند این گیاه خیلی زود رشد می‌کند و هر دو تا سه سال یک بار نیاز به تعویض گلدان و انتقال به گلدانی بزرگتر خواهد داشت.

در تعویض گلدان برگ بیدی باید به این نکته دقت کرد که گلدان جدید کمی بزرگتر از گلدان قبلی باشد. اگر گلدان برگ بیدی را به طور ناگهانی بزرگ کنید، ریشه دچار شوک شده و برای پر کردن خاک اطراف خود تلاش می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که به جای رشد برگ‌ها، ریشه رشد کند و گیاه شما تا مدت‌ها تغییر اندازه نداشته باشد.

روش‌های تکثیر برگ بیدی

تکثیر برگ بیدی

برای تکثیر برگ بیدی روش‌های مختلفی وجود دارد که دو مورد از آنها، تکثیر گیاه از طریق کاشت بذر و قلمه زنی است. هر کدام از این روش‌ها را می‌توان در زمان مناسب استفاده کرد. به علاوه برای استفاده از هر روش آشنایی با اصول اولیه باغبانی هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

تکثیر گیاه از طریق کاشت بذر

به منظور تکثیر گیاه برگ بیدی از طریق کاشت بذر نیاز به گلدان مناسب، خاک سبک و مناسب، بذر سالم و محیط مناسب است. برای کاشت بذر ابتدا باید بذرهای برگ بیدی را در آب بخیسانید تا پوسته سفت دور بذرها نرم شود. بعد از ۲۴ ساعت ماندن بذرها در آب باید آنها را به خاک نرم و مناسب انتقال دهید و گلدان را در محیطی با دمای مناسب نگهداری کنید تا جوانه زنی داشته و ساقه و برگ‌ها ظاهر شوند.

تکثیر از طریق قلمه‌زنی

قلمه زنی راحت‌ترین روش تکثیر گیاه برگ بیدی است. برای تکثیر از طریق این روش بهتر است در فصل بهار یا تابستان اقدام کنید. جهت تهیه قلمه باید سانتی‌متر از ساقه سالم گیاه را جدا کنید و در آب یا خاک نرم بکارید. برای تسریع فرایند ریشه زایی در قلمه‌ها می‌توانید از هورمون مخصوص ریشه زایی استفاده کنید. بعد از اینکه قلمه‌های خود را به هورمون آغشته کرده و در آب یا خاک قرار دادید، باید گلدان را در محیطی با دما و رطوبت مناسب قرار دهید تا اولین جوانه‌ها ظاهر شوند.

مشکلات و بیماری‌های و راه حل درمان

بیماری‌های برگ بیدی

برگ بیدی یکی از بهترین گیاهان برای نگهداری در خانه یا آپارتمان است زیرا نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و احتمال بیماری آن بسیار کم است. اما در موارد خاص این گیاه هم ممکن است دچار مشکل یا بیماری شود که در صورت اقدام به موقع و رسیدگی فوری مشکل برطرف شده و گیاه مجدداً شاداب خواهد شد. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین مشکلات برگ بیدی را بررسی خواهیم کرد.

چرا برگ‌های برگ بیدی لوله می‌شود؟

یکی از مشکلات رایج برگ بیدی لوله شدن برگ‌ها است که به دلیل نگهداری گلدان در محیط گرم و خشک اتفاق می‌افتد‌. این مشکل را می‌توان با غبارپاشی و انتقال گیاه به محلی خنک‌تر برطرف کرد.

چرا برگ‌های گیاه پوسیده می‌شوند؟

پوسیدگی در بیشتر موارد به دلیل آبیاری زیاد است و تنها راه درمان آن کاهش دفعات آبیاری تا زمانی است که ریشه آب اضافه را دفع کند.

چرا برگ‌ها می‌سوزند؟

در صورتی که گیاه برگ بیدی را در معرض نور زیاد قرار دهید، احتمال سوختن برگ‌ها وجود دارد. به خصوص اگر گیاه شما پشت پنجره و در معرض تابش آفتاب باشد احتمال بروز این مشکل بیشتر خواهد بود.

آیا برگ بیدی آفت دارد؟

گیاه برگ بیدی هم ممکن است دچار آفت‌های مختلف مانند کنه یا شپشک شود که با آردی شدن سطح برگ‌ها یا ایجاد تار عنکبوت روی برگ‌ها مشخص می‌شوند. راه مقابله با این آفات استفاده از حشره کش یا آفت کش است.

چرا برگ‌های گیاه آبکی می‌شوند؟

در صورتی که برگ‌های گیاه برگ بیدی شما نرم و آبکی شده‌اند احتمالاً در محیطی بیش از اندازه مرطوب و سرد قرار دارد و باید گلدان را جابجا کنید.

سخن پایانی درباره برگ بیدی

نگهداری گیاه برگ بیدی بسیار ساده است، به همین دلیل خرید آن به همه افرادی که تجربه‌ای در نگهداری از گل و گیاه ندارند، توصیه می‌شود. این گیاه را می‌توانید مستقیما از محلات خریداری کنید تا گیاهی سالم و زیبا داشته باشید. سارینالند، مرجع فروش انواع گیاهان از محلات است. تمام گیاهان از سارینالند با ضمانت سلامت عرضه می‌شوند و در صورتی که گیاه شما دچار مشکلی باشد هم امکان تعویض آن وجود دارد. ارسال سریع با مراقبت‌های ایمنی کامل برای حفظ سلامت گیاه از ویژگی‌های خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان از سارینالند است. به علاوه کارشناسان ما همواره پاسخگوی سوالات شما در مورد نگهداری و مراقبت از گیاهان نیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *