معرفی حسن یوسف

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات حسن یوسف

گیاه حسن یوسف (Coleus) از نوع گیاهان آپارتمانی محبوب است که روش پرورش و نگهداری آسانی دارد. به همین دلیل می‌تواند در بسیاری از خانه‌ها به عنوان گل زینتی مورد استفاده قرار بگیرد. زیبایی این گل به دلیل رنگ برگ‌های آن است که بسیار مورد توجه است. انواع مختلف حسن یوسف با رنگ برگ صورتی، قرمز، ارغوانی و سبز وجود دارد. شرایط نگهداری، کوددهی و احتیاجات این گیاه به صورتی است که به راحتی می‌توان آن را در آپارتمان و یا در بیرون از خانه پرورش داد. از لحاظ زیبایی می‌توان این گل را با گیاه کورتون مقایسه کرد و حتی در برخی موارد زیبایی آن بسیار بیشتر از کورتون خواهد بود. در این مطلب قصد داریم به تمامی نکات مربوط به نگهداری و پرورش این گل بپردازیم.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه حسن یوسف

حسن یوسف‌ها از خانواده گیاهان علفی بوده و با توجه به رنگ برگ زیبای خود، توانسته‌اند به گیاه آپارتمانی و فضای باز تبدیل شوند. برگ‌های این گیاه ممکن است رنگ‌های صورتی، بنفش تیره، زرشکی و یا قرمز داشته باشد. این گیاه در حین رشد ساقه‌های بلندی خواهد داشت که بهتر است همیشه کوتاه نگه داشته شود؛ زیرا ساقه‌های بلند باعث سخت شدن قسمت پایینی گیاه می‌شود. حسن یوسف‌ها در صورت هرس شدن ساقه‌هایی به اندازه نیم تا یک متر خواهند داشت. رشد آن‌ها معمولاً پس از زمستان و در بهار سال بعد انجام می‌شود.

شرایط نگهداری گل حسن یوسف

نگهداری حسن یوسف

گل حسن یوسف نیز مانند دیگر گل‌های آپارتمانی دارای شرایط نگهداری مخصوص به خود است که در صورت رعایت آن شاهد یک گیاه پرپشت و باطراوت خواهیم بود. در اینجا به تمام نکات مربوط به نگهداری حسن یوسف اشاره خواهد شد.

دمای مناسب

از آنجایی که حسن یوسف یک گیاه گرمسیری به شمار می‌رود، قرار دادن آن در سرما و در دما‌های پایین باعث نابودی آن خواهد شد. بنابراین بهتر است در دمایی ما بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. از نشانه‌های دمای نامناسب نگهداری این گیاه می‌توان به کوچک و شکننده شدن برگ‌ها یا رنگ پریدگی آن‌ها اشاره کرد. زیرا این گیاه در دمای بالاتر از حد نیاز دچار رنگ پریدگی در برگ‌ها خواهد شد. همچنین دمای پایین نیز برگ‌های آن را کوچک خواهد کرد. با توجه به نکات گفته شده نیاز است که حسن یوسف در تابستان و زمستان تغییر مکان داده و در هر کدام از این فصل‌ها به مکان مناسبی منتقل شود.

نور مناسب حسن یوسف

این گیاه در زادگاه خود در سایه قرار گرفته است. به همین دلیل در صورت نگهداری از آن در خانه نیز باید از قرار دادن آن در نور مستقیم خورشید جلوگیری کرد. در صورت داشتن گل حسن یوسف در خانه هرگز نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد. زیرا نور شدید علاوه بر سوختن برگ‌های این گیاه، باعث محو شدن رنگ‌های روی برگ‌ها خواهد شد. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان حسن یوسف محلی است که در آن علاوه بر دریافت نور صبح در بعد از ظهر‌ها نیز در سایه قرار بگیرد.

 نور مستقیم آفتاب هنگام ظهر می‌تواند آسیب جدی به برگ‌های این گیاه بزند. از طرفی نور مناسب و روشنایی مورد نیاز در طول روز به پرپشت شدن و زیبایی آن کمک می‌کند. امکان قرارگیری این گیاه در محیط باز نیز وجود دارد. می‌توان گلدان این گیاه را روی تراس و در قسمت سایه قرار داد.

آبیاری در زمان مناسب

این گیاه زیبا نیاز به آبیاری منظم دارد. اما در صورت آبیاری زیاد ساقه و ریشه گیاه پوسیده و از بین می‌رود. نشانه آبیاری زیاد نیز خیس بودن همیشگی خاک است. در مقابل آبیاری کم باعث ریزش و پژمردگی برگ‌ها شده و حتی سوختن برگ‌ها را نیز به دنبال دارد. همچنین آبیاری کم با خشک شدن خاک خود را نشان می‌دهد. برای دانستن بهترین زمان آبیاری بهتر است به سطح خاک توجه کنید. خشک شدن رویه خاک نشان دهنده نیاز گل به آبیاری است. گیاه حسن یوسف در زمان آبیاری باید به طور کامل آب دریافت کند. بدین صورت که پس از آبیاری شاهد خارج شدن آب از کف گلدان باشیم. همچنین در صورت جمع شدن آب در زیر گلدان باید آن را خالی کرد.

رطوبت محیط

حسن یوسف‌ها با رطوبت هوا سازگاری بهتری دارند. بنابراین رشد آن‌ها در محیط مرطوب بهتر انجام می‌گیرد. برای تأمین رطوبت گیاه می‌توان از آکواریوم ماهی در کنار گیاه یا ایجاد جزیره در زیر گلدان و یا غبارپاشی استفاده کرد.

کود مناسب حسن یوسف

گل حسن یوسف با کمک خاک مناسب و غنی می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد. اما در صورتی که پس از مدتی گلدان آن کهنه شده باشد می‌توان به جای تعویض خاک از کود مناسب برای رشد گیاه استفاده کرد. در این زمان بهترین کار برداشتن یک لایه سطحی از خاک گلدان و جابه‌جایی آن با خاک غنی است. همچنین اضافه کردن اسید هیومیک، کود آهن، کودهای کامل یا  npk (کامل‌ترین کود شامل ریزمغذی‌های میکرو و ماکرو) در فصل رشد می‌تواند برای این گیاه مناسب باشد. کوددهی باید تنها در فصل رشد انجام گیرد و زمان‌های دیگر مانند فصل زمستان یا هنگام تعویض گلدان برای کود‌ دهی مناسب نیست. استفاده از کودهای کامل می‌تواند تمام نیازهای گیاه را برطرف کند. از انواع کودهای کامل می‌توان به سه بیست، کود 12-12-36 و کود 10-52-10 اشاره کرد.

خاک مورد نیاز حسن یوسف

این گیاه برای رشد مناسب می‌تواند از خاک زهکش‌دار و کمی اسیدی استفاده کند. از طرفی خاک‌های چسبنده و فشرده خطر از بین بردن آن را به همراه دارد. بنابراین بهترین خاک از نوع سبک، غنی و زهکش شده است. این ترکیب مناسب را می‌توان با استفاده از مقداری پرلیت و خاک برگ جنگلی همراه با کوکوپیت ایجاد کرد.

تعویض گلدان قدیمی

بهتر است پس از دو سال از خرید گیاه گلدان آن تعویض شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان را می‌توان با توجه به نشانه‌های آن شناسایی کرد. به عنوان مثال خروج ریشه از ته گلدان نشان دهنده زمان تعویض گلدان است. در زمان تعویض گلدان نیز رعایت برخی نکات ضروری است. از جمله اینکه گلدان جدید باید نسبت به گلدان قبلی اندازه بزرگتری داشته و کف آن دارای سوراخ باشد. همچنین بهتر است در زمان تعویض گلدان به گونه‌ای گیاه از گلدان خارج شود که ریشه دچار هوازدگی نشود.

هرس حسن یوسف

حسن یوسف با تأمین شرایط مناسب نگهداری، رشد مناسبی خواهد داشت. از این رو بهتر است در زمان مناسب هرس شود تا بتواند آراستگی و زیبایی خود را حفظ کند. برای این کار می‌توان شاخه‌ها و برگ‌های اضافی را از آن جدا کرد تا رشد گیاه بهبود پیدا کند. از طرفی شاخه‌های هرس شده نیز خود می‌تواند برای ایجاد یک گیاه دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل افزایش سن گیاه و ضعیف شدن آن بهتر است هر چند وقت یکبار از طریق تکثیر گیاهان جوان و سرحال تولید کنیم.

روش‌های تکثیر جسن یوسف

تکثیر حسن یوسف

قلمه زدن

یکی از روش‌های تکثیر گیاه حسن یوسف قلمه زدن است. قلمه به دست آمده نیز به راحتی می‌تواند از طریق قرارگیری در آب یا در خاک ریشه‌دار شود. بهترین زمان برای تکثیر این گیاه در محیط باز فصل بهار و یا آخر تابستان است. در صورتی که می‌خواهید از گیاه حسن یوسف در آپارتمان بعد از قلمه زدن نگهداری کنید، دیگر به زمان خاصی نیاز نبوده و در تمام فصول سال امکان تکثیر آن وجود دارد. از طرفی با استفاده از پودر هورمون ریشه زایی نیز می‌توان فرایند ریشه دار کردن قلمه‌ها را تسریع کرد. برای قرارگیری قلمه در آب نیز باید از آب جوشیده سرد استفاده شود.

کاشت بذر

روش دوم برای تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر است. برای اینکار می‌توان بذر مناسب و اصلاح نژاد شده را تهیه کرده و در یک بستر کشت و محیط مناسب قرار داد. ترکیب پرلیت و کوکوپیت می‌تواند یک بستر مناسب برای جوانه زنی بذر‌های تازه کاشته شده باشد. برای نگهداری از این بذر‌ها تا زمان جوانه زنی نیاز است تا از طریق اسپری سطح بستر مرطوب شود. محل قرارگیری آن نیز دور از تابش مستقیم خورشید و در یک محیط روشن است. زمان جوانه زنی نیز حدود دو هفته طول می‌کشد.

مشکلات و بیماری‌ها و راه حل درمان

بیماری‌های حسن یوسف

چرا برگ‌های حسن یوسف رنگ خود را از دست داده‌اند؟

 نگهداری این گیاه زیبا در یک محیط تاریک و کم نور می‌تواند باعث بی‌رنگ شدن برگ‌ها شود. همچنین این گیاه رشد علفی خواهد داشت. بهترین مکان برای نگهداری گیاه حسن یوسف قرار دادن آن در نور مناسب است.

علت اینکه نوک برگ حسن یوسف به حالت سوخته درآمده چیست؟

در صورتی که خاک گلدان غنی از مواد مغذی نبوده و از زهکشی مناسبی برخوردار نباشد، این گیاه دچار بیماری خواهد شد که در اثر آن نوک برگ به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. در صورتی که غبارپاشی گیاه در هنگام تابش نور بر آن انجام شود، ممکن است نقطه‌های قهوه‌ای نیز روی برگ‌های آن ایجاد شود.

چرا گیاه حسن یوسف پژمرده شده است؟

 این عارضه می‌تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. عوامل بی‌حالی گیاه حسن یوسف گرما یا سرمای شدید، نور زیاد و یا نور کم، خشکی خاک یا آبیاری زیاد خواهد بود

علت اینکه گیاه برگ‌های خود را از دست می‌دهد چیست؟

قرارگیری این گیاه در هوای سرد و یا آبیاری آن به شکلی نامناسب باعث ایجاد این مشکل شده است.

سخن پایانی درباره حسن یوسف

در این مطلب کلیه نکات مهم برای پرورش مناسب و نگهداری گیاه حسن یوسف بیان شد. این گیاه با قرارگیری در مکانی با نور مناسب به همراه آبیاری منظم می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. روش تکثیر حسن یوسف نیز بسیار آسان بوده و امکان مقابله با آفات این گیاه به راحتی انجام می‌گیرد. در صورتی که هنوز مواردی برای پاسخگویی وجود دارد می‌توانید در اینجا به صورت پرسش مطرح کنید تا کارشناسان پاسخگوی سؤالات مطرح شده باشند.

برای خرید حسن یوسف و یا خرید گیاه آپارتمانی می‌توانید به وبسایت sarinaland.com مراجعه کنید. در این گل‌فروشی آنلاین امکان خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان وجود دارد. به دلیل فروش بی‌واسطه و مستقیم از گلخانه محلات، قیمت و تنوع گیاهان آپارتمانی در این فروشگاه بسیار مناسب است. هزینه ارسال از این فروشگاه به سراسر کشور به صرفه بوده و امکان تحویل درب منزل با ضمانت سالم بودن گیاه و گارانتی ارسال مجدد وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *