معرفی دراسنا پرچمی

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات دراسنا پرچمی

گیاه دراسنا پرچمی Dracaena Marginata از جمله گیاهان زینتی و زیبا برای استفاده در آپارتمان محسوب می‌شود که به دلیل نگهداری آسان مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه سرسخت نسبت به عوامل محیطی مقاوم بوده و به همین دلیل می‌توان از آن در مکان‌هایی که به مراقبت زیاد نیاز ندارد مانند دفاتر و محل کار استفاده کرد. این گل که به پر سیاوشان نیز معروف است بسته به محیط زندگی خود رشد متفاوتی دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی این گیاه زیبا، روش‌های نگهداری دراسنا پرچمی و تکثیر آن را بیان کنیم.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی دراسنا پرچمی

گل دراسنا پرچمی قرمز از نظر ظاهری دارای برگ‌های بلند و رنگ زیبا است که به همین دلیل مورد توجه علاقه‌مندان به گل و گیاه قرار دارد. بسیاری از گونه‌های آن ظاهری شبیه به نخل دارند و نوارهایی به رنگ زرد یا قرمز روی برگ‌ها دیده می‌شود. این گیاه نسبت به محیط اطراف خود مقاومت زیادی داشته و به همین دلیل می‌تواند برای افرادی که تجربه کافی در زمینه پرورش گل ندارند، مناسب باشد. نگهداری آن آسان بوده و رشد آن نیز بسیار سریعتر از گیاهان دیگر است.

این گل از اعضای دراسناها مربوط به مناطق شرقی آفریقا و از خانواده آسپاراگوس یا مارچوبه است. همچنین نسبت به دیگر اعضای خانواده خود دارای شرایط نگهداری آسان‌تر بوده و روش تکثیر آن نیز در کاشت گروهی نسبت به سایر گیاهان سهل‌تر است.

شرایط نگهداری دراسنا پرچمی

شرایط نگهداری دراسنا پرچمی

این گیاه همانند دیگر گیاهان هم خانواده خود شرایط نگهداری آسانی داشته و مقاومت آن در برابر تغییرات محیط زیاد است. در ادامه نکات مهم در مورد نگهداری و پرورش این گیاه به اختصار بیان خواهد شد.

دمای مناسب

بهترین دما برای نگهداری مناسب از این گیاه دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. این گیاه در برابر سرما مقاومت خود را ازدست داده و برگ‌های آن از بین ‌می‌روند. این گیاه نباید در فصل گرما در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی قرار بگیرد. همچنین در فصول سرد نیز باید از قرار دادن آن در نزدیکی دستگاه‌های گرمایشی و یا پنجره و درب‌هایی که مدام باز می‌شوند جلوگیری کرد.

نور مناسب دراسنا

دراسنا پرچمی نسبت به نور کم محیط مقاوم است. از این رو می‌توان آن را در بسیاری از مکان‌ها استفاده کرد. البته داشتن یک گیاه پرپشت و سرسبز نیاز به نور غیر مستقیم دارد. به همین دلیل باید آن را در نور غیر مستقیم قرار داد تا رنگ برگ‌های آن شاداب‌تر و زیباتر شود. از طرفی نور زیاد باعث آسیب به گل خواهد شد. نور مستقیم می‌تواند برگ‌های این گیاه را بسوزاند. کمبود نور مناسب‌ از طریق تغییرات ایجاد شده در برگ‌ها شناسایی می‌شود. زمانی که برگ‌ها کمرنگ شده و برگ‌های جدید کوچکتر از برگ‌های قبلی هستند، باید نسبت به تغییر مکان گیاه اقدام کرده و آن را در مکانی با نور بهتر قرار داد. جای پرنورتر می‌تواند رشد آن را بهبود بخشد.

آبیاری در زمان مناسب

این گیاه در دسته گیاهان کم‌ آب قرار دارد. به همین دلیل نیاز به آبیاری کم دارد. برای اینکه بدانید چه زمانی برای آبیاری مناسب است کافی است خاک سطح گلدان را بررسی کنید. در صورتی که ۳ الی ۴ سانتی‌متر از سطح خاک خشک باشد باید آبیاری انجام شود. همچنین با فرو بردن انگشت در خاک این گیاه می‌توانید نیاز به آبیاری را تشخیص دهید. باید توجه داشت که آبیاری بیش از اندازه می‌تواند موجب سوختگی نوک برگ‌های این گیاه شود. آبدهی باید به اندازه‌ای باشد که از انتهای گلدان خارج نشود. بهتر است گاهی اوقات سوراخ انتهای گلدان را بررسی کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید.

حساسیت به املاح

این نوع از دراسنا نیز مانند هم‌خانواده‌های خود به املاح درون آب بسیار حساس است. از این رو آب لوله کشی به دلیل داشتن کلر و فلوراید به همراه دیگر مواد شیمیایی می‌تواند به گیاه آسیب بزند. اغلب این مواد شیمیایی حاشیه برگ‌ها را به رنگ قهوه‌ای در می‌آورند. بهتر است برای آبیاری از آب جوشانده و سرد شده و یا آب مقطر استفاده شود.

خاک مورد نیاز دراسنا پرچمی

بهترین خاک برای نگهداری انواع دراسنا خاک غنی و زهکشی شده است. همچنین ترکیب خاک برگ و پرلیت می تواند همراه با پیت ماس و کمپوست گزینه مناسبی برای این گیاه باشد.

میزان رطوبت مناسب

میزان رطوبت مورد نیاز این گیاه اندک است. غبارپاشی آن نیز بهتر است بصورت پودری و از راه دور و در فواصل زمانی ۱۵ روزه انجام گیرد. به طوری که برگ‌های گیاه به طور کامل خیس نشوند و تنها به حالت شبنم روی گیاه قرار بگیرد. زیرا در صورت خیسی بیش از اندازه شاهد رشد قارچ خواهیم بود. این گیاه از رطوبت بالا لذت می‌برد. از این رو باید توجه داشت در تابستان‌های خشک برای مرطوب کردن محیط از دستگاه‌های بخور و یا اسپری آب در اطراف گیاه استفاده شود. این گیاه گرمسیری محیط گرم و مرطوب را دوست دارد.

کود مناسب دراسنا پرچمی

فصل کوددهی این گیاه در پاییز و بهار است. فصل زمستان به عنوان فصل استراحت این گیاه است و به همین دلیل در این فصل کوددهی انجام نمی‌شود. همچنین دادن کود در فصل زمستان اثربخشی چندانی نخواهد داشت. بالعکس در تابستان نیز گرمای زیاد مانع از اثربخشی کود شده و به همین دلیل کوددهی انجام نمی‌شود. گرمای هوا باعث می‌شود تا کوددهی همراه با سوختن گیاه باشد. بهترین کود برای رشد مناسب این گیاه کود‌های کامل، اسید هیومیک و کود آهن است. کودهای npk به دلیل داشتن عناصر مورد نیاز گیاه باعث رشد و شادابی برگ‌ها می‌شود. انواع کود کامل موجود شامل کود سه بیست، 36-12-12 و 10-52-10 هستند.

با وجود اینکه الزامی برای کوددهی این گیاه وجود ندارد، اما کوددهی علاوه بر رشد بهتر گیاه باعث شادابی و طراوت آن خواهد شد. در صورت استفاده از کود‌های مایع حتماً باید موارد مربوط به آن رعایت شود.

زمان تعویض گلدان

یکی از نکات مهم در نگهداری این گل استفاده از گلدان مناسب است. گلدان انتخاب شده باید بتواند زهکشی مناسبی برای خاک گیاه انجام دهد. گلدان‌های سفالی برای کاشت این گیاه مناسب‌تر است. ‌زیرا سفال مانع از خشک شدن کامل آن خواهد شد. همچنین گلدان انتخابی باید کمی بزرگتر از اندازه گیاه باشد.

هرس گیاه دراسنا پرچمی

این گیاه زیبا با‌ هرس کردن رشد بهتری پیدا می‌کند. برای این کار کافی است کمی از ساقه‌های بالایی آن را کوتاه کنید. همچنین در زمان هرس کردن باید به برگ‌گیاه توجه شود. در صورت وجود برگ‌های قهوه‌ای که در اثر نور کم و آبیاری زیاد ایجاد شده‌اند باید آن‌ها را جدا کرد تا برگ‌های تازه جای آن‌ها را بگیرد. این گیاه سمی بوده و لازم است آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید؛ زیرا بلعیدن آن می‌تواند باعث بروز مسمومیت شود.

روش های تکثیر دراسنا پرچمی

روشهای تکثیر دراسنا پرچمی

این گیاه می‌تواند با استفاده از قلمه ساقه تکثیر شود. این روش بسیار آسان است و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند به راحتی آن را انجام داده و یک گیاه جوان داشته باشند. برای تکثیر این گیاه می‌توانید از قسمت بالای گیاه در زمان هرس استفاده کنید. قلمه انتخابی باید دارای گره باشد. برگ‌های پایین قلمه باید از آن جدا شوند. برای قرار دادن قلمه درون خاک بهتر است حدود یک ساعت منتظر بمانید تا پایین قلمه خشک شود. سپس آن را درون خاک قرار دهید. می‌توان ابتدا قلمه‌ها را درون آب ریشه دار کرد و پس از چند هفته مجدداً آن را در خاک کاشت. این روش بیشتر در زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا پس از مدت زمان ریشه دار کردن قلمه در زمستان امکان کاشت آن در اوایل بهار در گلدان فراهم خواهد شد.

مشکلات و بیماری‌ها و راه حل درمان

بیماریهای دراسنا پرچمی

چرا برگ گیاه دراسنا زرد می‌شود؟

برگ‌های زرد نشان دهنده شرایط نگهداری نامناسب این گیاه است. این برگ‌ها معمولاً به صورت شکننده بوده و حالتی نرم و افتاده دارند. همچنین ممکن است در لبه‌های آن لکه‌های قهوه‌ای نیز دیده شود. این مشکل می‌تواند در اثر کمبود فضای کافی، آبیاری بیش از اندازه، کمبود مواد مغذی و خشک بودن بیش از اندازه هوا ایجاد شده باشد.

علت ریزش برگ‌های دراسنا پرچمی چیست؟

در برخی موارد ریزش برگ گیاه نشان دهنده رشد گیاه و رویش برگ‌های جدید است. اما در صورتی که ریزش برگ‌ها به صورت ناگهانی روی دهد می‌تواند نشان دهنده آبیاری نامنظم و یا تغییرات دمایی باشد.

روش پرپشت کردن گیاه دراسنا چیست؟

این گیاه می‌تواند ظاهری مشابه بونسای داشته باشد. برای این کار می‌توان از هرس کردن استفاده کرد. فصل رشد گیاه بهترین زمان هرس و رشد مجدد آن است. بدین ترتیب یک گیاه پرپشت و سرزنده خواهید داشت.

وجود زخم های سفید پنبه ای شکل نشانه چیست؟

این عامل در اثر آفت ایجاد شده است. برای رفع آن باید از سم حشره کش و به فاصله دو هفته استفاده کرد. در این زمان بهتر است گلدان از گیاهان دیگر دور نگه داشته شود.

کلام آخر درباره دراسنا پرچمی

در این مطلب بسیاری از نکات مهم مربوط به گیاه دراسنا پرچمی و روش نگهداری از آن بیان شد. نگهداری دراسنا پرچمی بسیار آسان بوده و به همین دلیل در بین گیاهان آپارتمانی از محبوبیت بالایی برخوردار است. با وجود این در صورت وجود هر گونه سؤال در مورد این گیاه و مشکلات مربوط به آن می‌توانید آن را با مشاوران در میان گذاشته و پاسخ خود را دریافت کنید.

در حال حاضر امکان سفارش و خرید دراسنا پرچمی قرمز و انواع دراسنا به دلیل تنوع گیاهان آپارتمانی به صورت اینترنتی از فروشگاه سارینالند به آدرس sarinaland.com فراهم است. علاقه‌مندان به خرید گل آپارتمانی می‌توانند گل‌های مورد نظر خود را از این فروشگاه تهیه کنند. امکان خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان به دلیل خرید بی واسطه و فروش مستقیم از گلخانه در محلات وجود دارد. علاوه بر آن خریداران در زمینه نگهداری، رشد و تکثیر این گیاه از پشتیبانی همیشگی در واتساپ برخوردار خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *