نگهداری دراسینا کامپکت

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات دراسنا کامپکت

گیاه دراسنا کامپکت Dracaena Compacta به عنوان یک گیاه آپارتمانی مقاوم می‌تواند به راحتی خود را با هر نوع آب و هوایی سازگار کرده و با نور بسیار کم نیز به زندگی ادامه دهد. در صورتی که فرصت و یا اطلاعات کافی برای نگهداری و خرید گل آپارتمانی ندارید می‌توانید با خرید دراسنا کامپکت و یا انواع دراسنا علاوه بر داشتن یک گیاه در خانه از زیبایی آن لذت ببرید. نحوه نامگذاری آن به دلیل شکل قرارگیری برگ‌ها در کنار هم و به صورت فشرده است. به همین دلیل این نام را روی این گیاه زیبا گذاشته‌اند. در این مطلب علاوه بر معرفی این گیاه، روش‌های نگهداری دراسنا کامپکت و تکثیر آن گفته خواهد شد.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه دراسنا کامپکت

دراسنا کامپکت به عنوان یک گل زیبای آپارتمانی به مناطق جنوب شرقی آفریقا تعلق دارد. این گیاه از خانواده مارچوبه‌ها محسوب می‌شود که از نظر ظاهری دارای برگ‌های سبز پررنگ و متراکم است. گیاه آپارتمانی دراسنا کامپکت دارای زیبایی خاص و ابعاد کوچک است. به همین دلیل می‌تواند در آپارتمان‌ها و محل کار برای طراحی داخلی و زیباسازی مورد استفاده قرار بگیرد.

این گیاه در زادگاه خود می‌تواند حداکثر رشد ۱۵ متری داشته باشد. اما به دلیل نگهداری در فضای بسته آپارتمان نهایتاً قد آن به ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر می‌رسد. این گیاه با وجود زیبایی و سبز بودن همیشگی سمی بوده و در صورت بلعیدن توسط کودکان یا حیوانات خانگی موجب مسمومیت خواهد شد.

شرایط نگهداری دراسنا کامپکت

شرایط نگهداری دراسنا کامپکت

گل دراسنا از جمله گیاهانی است که بسیار مقاوم بوده و می‌تواند با شرایط سخت سازگار شود. با این وجود بهتر است برخی نکات مهم مربوط به نگهداری و پرورش آن را در نظر گرفت تا در نهایت گیاهی سرزنده و شاداب داشته باشیم.

دمای مناسب

گیاه دراسنا طی سال‌ها زندگی در محیط آپارتمان‌ها توانسته با دمای مناسب زندگی آن‌ها هماهنگ شود. به همین دلیل در یک فضای معتدل می‌توان از آن نگهداری کرد. به عنوان مثال دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بهترین شرایط نگهداری از این گیاه است.

نور مناسب دراسنا

این گیاه مناسب نگهداری در آپارتمان است و نمی‌تواند در فضای بیرون یا باغچه دوام بیاورد. به همین دلیل بهتر است از آن در گلخانه و آپارتمان نگهداری شود. به همین دلیل در نور مستقیم خورشید آسیب خواهد دید. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه در اتاق پرنور اما دور از پنجره است. همچنین می‌توان آن را در یک اتاق تاریک قرار داد و نور مورد نیاز آن را از طریق لامپ فراهم کرد.

آبیاری در زمان مناسب

این گیاه به آب کمی نیاز دارد و به همین دلیل به گیاه مقاوم معروف است. از این روی می‌تواند در مراکز اداری، سازمان‌ها و مکان‌هایی که رسیدگی به آن کمتر است نگهداری شود. یکی از راه‌های شناسایی زمان آبیاری گیاه قرار دادن انگشت در خاک گلدان است. زمانی که ذرات خاک خشک شده باشند، نشان دهنده آبیاری مجدد خواهد بود.

برای آبیاری بهتر است از آب لوله کشی استفاده نشود. زیرا موادی مانند کربنات، فلوراید و غیره درون این آب می‌تواند باعث آسیب به این گیاه شود. همچنین عناصر مورد نظر باعث شور شدن خاک خواهد شد. پس از این اتفاق نیز برگ‌های قسمت بالاتر خشک شده و رنگ آن‌ها تغییر می‌یابد. بهتر است برای آبیاری این گیاه از آب جوشیده چ و سرد شده استفاده شود. همچنین با هدف حذف شوره‌های ایجاد شده روی بستر خاک می‌توان مقداری آب لیمو نیز به آب جوشیده شده اضافه کرد.

خاک مورد نیاز دراسنا کامپکت

گیاهان نیازهای مختلفی به آب و مواد مغذی دارند. در مورد دراسنا نیز این مورد صدق می‌کند. به همین دلیل بهتر است از خاک زهکشی شده همراه با مواد مغذی استفاده شود. از طرفی آب و خاک بسیار غنی نیز باعث آسیب به گیاه خواهد شد. نکته مهم در نگهداری این گیاه عدم استفاده از خاک برگ است. زیرا پس از گذشت مدت زمانی کوتاه باعث افزایش حرارت خاک شده و به دنبال آن ریشه آسیب دیده و می‌سوزد. به همین دلیل باید این گیاه را در خاک دارای زهکشی مناسب و گلدان دارای سوراخ قرارداد.

رطوبت مورد نیاز دراسنا کامپکت

این گیاه برای نگهداری مناسب به رطوبت ۴۰ درصدی نیاز دارد. این میزان از رطوبت معمولاً در روز‌های نه چندان گرم در محیط خانه وجود دارد. از طرفی در روز‌های گرم تابستان نیز می‌توان این میزان رطوبت را از طریق تبخیر کردن آب ایجاد کرد.

کود مناسب دراسنا کامپکت

گیاه دراسنا کامپکت به خاک سبک برای رشد نیاز دارد. این خاک امکان تأمین مواد مغذی این گیاه را ندارد. به همین دلیل باید با کمک کود‌های مورد نیاز خاک آن را تغذیه کرد. از طرفی کود‌های به شکل پودری و جامد نیز برای این گیاه مناسب نیست؛ زیرا برگ‌های آن را می‌سوزاند. استفاده از کود‌های مایع مانند هیومیک اسید بهترین روش تقویت این گیاه خواهد بود. از کودهای مناسب این گیاه می‌توان به کودهای کامل npk اشاره کرد. این کود تمامی مواد مورد نیاز گیاه را تامین کرده و به دلیل داشتن ریزمغذی‌های لازم منجر به بهبود رشد گیاه خواهد شد. از انواه کود کامل می توان کود سه بیست، 36-12-12 و کود 10-52-10 را نام برد.

تعویض گلدان قدیمی

بهترین زمان برای تعویض گلدان دراسنا کامپکت زمانی خواهد بود که ریشه‌ها به طور کامل از زیر گلدان بیرون‌زده باشند. رشد این گیاه به صورتی است که ابتدا ریشه‌ها گسترده شده سپس خود گیاه رشد خود را آغاز می‌کند. به همین دلیل استفاده از گلدان مناسب که چندان بزرگ نیز نباشد، می‌تواند برای تعویض مورد استفاده قرار بگیرد.

روش های تکثیر دراسنا کامپکت

 

تکثیر دراسنا کامپکت

این گیاه زیبا را می‌توان با کمک دو روش ساده تکثیر کرد. به همین دلیل حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند از این روش استفاده کرده و گیاه خود را تکثیر کنند.

قلمه زدن

 این روش از آسان‌ترین روش‌های تکثیر گیاهان آپارتمانی است. برای این کار می‌توان سرشاخه‌ها را جدا کرده و با هدف ریشه دار کردن درون خاک و یا آب قرار داد. در این روش بهتر است قلمه را از سرشاخه‌هایی جدا کنید که یک گره در آن وجود داشته باشد. زیرا ریشه زنی از این قسمت‌های برجسته زودتر انجام می‌شود. در صورتی که قلمه را درون آب قرار دادید آن را به مکانی نسبتاً گرم منتقل کنید. در فصل تابستان ریشه زنی به سرعت انجام می‌شود. اما در زمستان این فرایند بیشتر طول می‌کشد. پس از پدیدار شدن ریشه‌ها در آب، بهتر است قلمه به خاک منتقل شود. در صورتی که در یک زمان بخواهید چند گیاه دراسنای دیگر تکثیر کنید می‌توانید از روش قلمه زدن ساقه استفاده کنید. ساقه‌های دارای چندین گره می‌توانند زودتر ریشه‌دار شوند.

خواباندن ساقه در خاک

 روی دیگر برای تکثیر این گیاه ریشه دار کردن ساقه پیش از جداسازی از گیاه مادر است. این روش نیز مانند روش قلمه زدن بسیار آسان است و تنها تفاوت آن عدم جداسازی ساقه پیش از ریشه زایی است. برای این کار باید ساقه را با چاقو کمی زخمی کرده و سپس دور آن را با خزه و کیسه پلاستیک بپوشانید. در صورت استفاده از هورمون ریشه زنی این فرایند زودتر انجام می‌شود. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که ریشه‌ها از محل زخم پدیدار می‌شوند. در این زمان می‌توان ساقه را جدا کرده و در گلدان جدید کاشت.

مشکلات و بیماری‌ها و راه حل درمان

بیماریهای دراسنا کامپکت

چه زمانی نوک سوزی برگ‌های گیاه دراسنا کامپکت اتفاق می‌افتد؟

این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که آبیاری آن بیش از اندازه باشد و یا از آب دارای املاح استفاده شود. این گیاه به املاح درون آب حساس بوده و نوک برگ‌های آن دچار سوختگی می‌شود. بهتر است از آب تصفیه و یا جوشیده برای آبیاری استفاده شود.

چرا برگ‌های گیاه زرد شده و می‌ریزند؟

گاهی اوقات ریزش برگ‌ها به دلیل قدکشیدن گیاه است. در صورتی که گیاه افزایش قد نداشته باشد، علت زرد شدن برگ‌ها می‌تواند به دلیل آبیاری بیش از اندازه و یا غنی نبودن خاک باشد. آبدهی منظم و استفاده از خاک مناسب می‌تواند از این آسیب جلوگیری کند.

علت پژمرده شدن گیاه دراسنا چیست؟

یکی از دلائل اصلی پژمردگی این گیاه افت تریپس است. این آفت می‌تواند به طور غیرمنتظره گیاه را پژمرده کند. همچنین سرعت رشد آن روی برگ‌های گیاه بسیار زیاد است. از طریق ایجاد لکه‌های سفید روی برگ‌ها می‌توان به وجود این آفت پی برد.

دلیل جداکردن گل‌های کامپکت از گیاه چیست؟

این گیاه در زمان گل‌دهی شروع به گل دادن می‌کند. در صورتی که بخواهیم به رشد آن صدمه‌ای وارد نشود بهتر است گل‌های آن چیده شوند.

سخن پایانی درباره دراسنا کامپک

گل دراسنا کامپکت از مقاومت بالایی در برابر تغییرات محیطی برخوردار است. به همین دلیل در مکان‌هایی که امکان رسیدگی کامل به آن وجود ندارد می‌تواند به خوبی به رشد خود ادامه دهد. نگهداری دراسنا کامپکت آسان است و این موضوع باعث شده تا افرادی که اطلاعات کافی در زمینه پرورش گل‌های آپارتمانی ندارند می‌توانند از آن برای تزئین خانه استفاده کنند. با توجه به نکات گفته شده نگهداری دراسنا کامپکت بسیار آسان است. در صورتی که در زمینه پرورش، تکثیر و دفع آفات این گیاه با پرسشی مواجه هستید می‌توانید آن را مطرح کرده و پاسخ آن را دریافت کنید.

در صورتی که قصد خرید این گیاه و یا خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید به وبسایت sarinaland.com مراجعه کنید. در این گل‌فروشی آنلاین گل‌های زینتی و آپارتمانی با قیمت‌های مناسب و تنوع بالا به فروش می‌رسد. گل‌های عرضه شده در این فروشگاه محصول گلخانه محلاتی بوده و به دلیل عرضه بی‌واسطه قیمت مناسبی دارند. همچنین در صورت وجود هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد نگهداری، رشد و تکثیر و یا دفع آفات گیاهان می‌توان از پشتیبانی همیشگی آن در واتساپ استفاده کرد. علاوه بر آن خرید از سارینالند دارای هزینه ارسال به صرفه در سراسر کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *