معرفی قطره باران

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات قطره باران

گیاه پپرومیا Peperomia polybotrya یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار زیبا است که برگ‌های سبز روشن و قلبی شکل آن باعث شده تا علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی آن را برای تزئین خانه خود تهیه کنند. این گیاه زینتی کوچک می‌تواند در گوشه و کنار خانه خودنمایی کند. از نام‌های متداول این گیاه می‌توان به پپرومیا سکه‌ای و یا پول چینی اشاره کرد. شکل برگ‌های گیاه باعث شده تا نام قطره باران برای این گیاه انتخاب شود. در ادامه علاوه بر معرفی پپرومیا قطره باران، روش تکثیر و نگهداری پپرومیا قطره باران ارائه خواهد شد.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه قطره باران

پپرومیا از نوع قطره باران بسیار زیبا بوده و برگ‌های مینیاتوری آن به خانواده فلفل‌ها تعلق دارد. نگهداری راحت و آسان آن باعث شده است که در بسیاری از ادارات و منازل از این گیاه استفاده کنند. پپرومیا بومی جنگل‌های تاریک مناطق آمریکای جنوبی و عاشق رطوبت است. با این وجود نگهداری آن در آپارتمان امکان‌پذیر بوده و می‌تواند رشد اندکی را در خانه تجربه کند. این گیاه به دلیل رشد کم و شرایط نگهداری آسان بهترین گزینه برای استفاده در خانه و محل کار است. رشد آن‌ها اغلب به صورت رونده و اپی فیت بوده و همین موضوع آن‌ها را برای نگهداری ‌ایده‌آل کرده است.

شرایط نگهداری از قطره باران

شرایط نگهداری قطره باران

نور مناسب پپرومیا قطره باران

پپرومیا قطره باران به نور غیر مستقیم و نیمه سایه احتیاج دارد. این گیاه در زمان قرار گرفتن در کنار پنجره‌های رو به شمال می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. پپرومیا مقاومت مناسبی در برابر نور کم دارد. به همین دلیل می‌تواند در محیط‌های کم نور دوام بیاورد. البته نور کم باعث کاهش رشد آن خواهد شد. از این رو بهتر است هرگز در مقابل نور مستقیم قرار نگیرد.

آبیاری گیاه قطره باران

تنها قسمت مهم در نگهداری از گیاه پپرومیا بخش آبدهی به آن است. زیرا برای آبیاری باید خاک آن بررسی شده و در صورتی که سطح آن کمی خشک شده باشد آبیاری انجام شود. آبپاشی روی برگ‌های این گیاه نیز می‌تواند مفید باشد؛ زیرا آلودگی‌های احتمالی را پاک کرده و از ایجاد آفت جلوگیری خواهد کرد.

دمای مناسب قطره باران

بهترین دما برای نگهداری این گیاه دمای بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد و معادل دمای داخل خانه است. این گیاه نسبت به سرما حساس بوده و باید آن را از وسایل سرمایشی دور کرد. همچنین محل قرارگیری آن نباید در کنار درب‌هایی باشد که به طور دائم باز و بسته می‌شوند. تحمل این گیاه برای دما‌های نامناسب بسیار پایین است.

رطوبت مورد نیاز

یکی از نیاز‌های اصلی گیاه پپرومیا قطره باران رطوبت است. این رطوبت می‌تواند از طرق مختلف برای این گیاه ایجاد شود. بهترین کار غبار پاشی و یا ساخت جزیره است. با پر کردن زیر گلدانی از سنگریزه و خیس کردن آن می‌توان جزیره ساخت. البته نباید کف گلدان را به طور مستقیم در آب قرار داد. زیرا رطوبت زیاد می‌تواند به ریشه گیاه آسیب بزند. کافی بودن رطوبت مورد نیاز گیاه نیز از طریق برگ‌های آن سنجیده می‌شود.

تغذیه و کوددهی مناسب

کوددهی این گیاه معمولاً در فصول بهار و تابستان انجام می‌شود. البته این کوددهی باید یک بار در ماه انجام شود. در فصل سرما میزان کوددهی کاهش یافته و هر دو ماه یک بار انجام می‌گیرد. در زمان کوددهی باید از تماس کود با برگ‌ها جلوگیری کرد؛ زیرا تماس برگ‌ها با کود باعث از بین رفتن آن‌ها خواهد شد. برای کوددهی علاوه بر اسید هیومیک و کود آهن، می توان از کودهای کامل npk نیز استفاده کرد. کودهای کامل شامل سه عنصر اصلی برای رشد گیاهان است. نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در این کود باعث رشد و سرزندگی گیاه خواهد شد. از جمله کودهای  npkمی‌توان به کودهای سه بیست، 10-52-10 و 36-12-12 اشاره کرد. مقدار کود مورد استفاده باید طبق نیاز گیاه باشد، در غیر این صورت باعث آسیب به آن خواهد شد.

تعویض گلدان

ریشه گیاه پپرومیا قطره باران بسیار کوچک است. با این حال در صورتی که ریشه رشد زیادی داشته باشد باید گلدان آن را تعویض کرد. گلدان مناسب می‌تواند باعث رشد بهتر گیاه شود. در هنگام تعویض گلدان باید مراقب ریشه‌های گیاه بود. زیرا این ریشه‌ها بسیار شکننده و ظریف هستند و ممکن است دچار آسیب شوند.

خاک مناسب

برای رشد گیاه پپرومیا بهتر است از خاک مناسب و سبک استفاده شود. خاک زهکشی شده بهترین گزینه برای این گیاه است. ترکیب پیت ماس و پرلیت به همراه خاک برگ بهترین بستر رشد برای این گیاه محسوب می‌شود. با کمک خاک مناسب می‌توان میزان حساسیت پپرومیا به آبیاری را کاهش داد. این گیاه نسبت به انوع دیگر پپرومیا به تعویض خاک در بازه زمانی کوتاه‌تری نیاز دارد. بنابراین خاک آن باید زودتر تعویض شود. خاک مورد استفاده باید غنی بوده و از مواد معدنی مناسب برخوردار باشد. خاک مغذی رشد گیاه را افزایش خواهد داد.

روش‌های تکثیر قطره باران

روش‌های تکثیر قطره باران

روش‌های مورد استفاده برای تکثیر این گیاه بسیار آسان بوده و به راحتی می‌توان آن را در خانه انجام داد. به طور کلی پپرومیا قطره باران به سه روش قابل تکثیر است.

تکثیر با استفاده از ساقه

برای این کار بهتر است یک ساقه سالم همراه با گره انتخاب شود. پیش از قطع کردن ساقه از سالم بودن آن مطمئن شوید. ابتدا ساقه انتخاب شده با ارتفاع حداکثر ۷ سانتی‌متری به وسیله یک ابزار تمیز جدا شود. بهتر است برش ساقه به صورت مورب باشد. برای ریشه زایی نیز قلمه داخل ماسه قرار داده می‌شود. در این مرحله می‌توان از پودر ریشه زایی نیز برای افزایش سرعت رشد ریشه استفاده کرد. پس از حدود یک ماه قلمه‌ها دارای ریشه شده و می‌توان آن را به گلدان مناسب منتقل کرد. با این روش به راحتی می‌توان صاحب یک گیاه پپرومیا جوان شد.

تکثیر با استفاده از برگ گیاه

برای این کار می‌توان یک برگ سالم را انتخاب و در صورت سالم بودن آن را قطع کرد. سپس مقداری پودر ریشه زایی به انتهای آن آغشته کرده و آن را درون خاک مناسب همراه با کود تمیز قرار داد. این قلمه باید به مکان گرم با نور غیر مستقیم منتقل شود. ریشه قلمه یک ماه پس از انجام این کار قابل مشاهده بوده و می‌توان آن را به گلدان مناسب منتقل کرد. بهتر است برای حفظ رطوبت از یک پلاستیک روی برگ استفاده کرد. البته باید توجه شود که هر چند روز یک بار پلاستیک از روی قلمه برداشته شود. همچنین محل نگهداری آن نیز باید مناسب باشد.

تکثیر با استفاده از بذر

بذر این گیاه نیز می‌تواند برای تکثیر آن مورد استفاده قرار بگیرد. برای انجام این روش ابتدا یک بستر مناسب از خاک روی سینی آماده می‌شود. برای تکثیر باید از بذر‌های مناسب با قدرت جوانه زنی بالا استفاده شود. ‌بذر‌ها در فاصله مناسب روی سینی و درون خاک کاشته می‌شوند. در زمان تکثیر از طریق بذر، حفظ رطوبت خاک و قرارگیری در نور مناسب باید رعایت شود. پس از رشد و جوانه زنی بذر‌ها می‌توان آن‌ها را به گلدان مناسب منتقل کرد. البته در زمان انتقال باید مراقب ریشه‌های گیاه بود تا دچار آسیب نشود. پس از قرارگیری درون گلدان می‌توان از کود یا هورمون رشد نیز استفاده کرد.

مشکلات و بیماری‌ها و راه حل درمان

بیماری‌های قطره باران

چرا ساقه‌ها و برگ‌های قسمت پایین گیاه پپرومیا قطره باران به رنگ سیاه در می‌آید؟

به دلیل آبیاری بیش از حد برگ و ساقه‌های گیاه تغییر رنگ داده و به رنگ تیره در می‌آیند. در صورت آبدهی منظم می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. در صورت ایجاد این عارضه امکان نجات گیاه وجود ندارد.

چرا برگ‌های پپرومیا قطره باران دچار ریزش می‌شوند؟

کوددهی بیش از اندازه و یا املاح موجود در آب مورد استفاده برای آبیاری می‌تواند باعث ریزش برگ‌های گیاه شود. بهتر است برای آبیاری از آب جوشیده شده و ولرم استفاده شود. این گیاه نسبت به املاح دارای حساسیت بوده و خاک آن از نمک و املاح پوشیده خواهد شد.

در صورت ایجاد لایه‌ای از نمک روی خاک پپرومیا چه باید کرد؟

برای از بین بردن املاح روی خاک می‌توان از مقداری آب با دمای محیط استفاده کرد. در صورت ریختن این آب روی خاک و عبور آن از خاک زهکشی گلدان می‌توان نمک‌های موجود روی سطح خاک را از بین برد. برای این کار باید آبدهی را چندین بار تکرار کرد. البته باید تا خارج شدن تمام آب اضافی از زیر گلدان منتظر بود.

سخن پایانی درباره قطره باران

در این مطلب، گیاه پپرومیا قطره باران معرفی و روش نگهداری پپرومیا قطره باران به همراه تکثیر این گیاه مورد بررسی قرار گرفت. همانطور که گفته شد نگهداری از این گیاه و پرورش آن در خانه یا محل کار بسیار ساده بوده و تنها با اطلاعات اندک می‌توان به نحو احسن از آن نگهداری کرد. این گیاه نسبت به شرایط نوری و آب کم مقاوم است و محیط مورد نیاز برای رشد آن در تمام خانه‌ها وجود دارد. در صورتی که اطلاعات ارائه شده کافی نبوده و هنوز در این زمینه سؤالی باقی است می‌توانید آن را با مشاوران در میان گذاشته و پاسخ آن را دریافت کنید.

برای خرید قطره باران و انواع پپرومیا می‌توان به فروشگاه اینترنتی سارینالند مراجعه کرد. در این فروشگاه امکان خرید گیاه آپارتمانی و خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان برای علاقه‌مندان فراهم شده است. به دلیل خرید بدون واسطه از گلخانه محلات، تمامی گیاهان عرضه شده در این فروشگاه قیمت بسیار خوبی دارند. تنوع گیاهان آپارتمانی و هزینه ارسال به صرفه تا درب منزل باعث شده است تا بسیاری از خریداران، این فروشگاه را برای تهیه گیاهان مورد علاقه خود انتخاب کنند. در صورت خرید آنلاین از سارینالند از پشتیبانی همیشگی با واتساپ در مورد نگهداری و تکثیر این گیاه برخوردار خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *