فیکوس التیسیما

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات فیکوس آلتیسیما

فیکوس آلتیسیما یکی از گل‌های زیبای آپارتمانی محسوب می‌شود. این گیاه چند ساله است و برگ‌های همیشه سبز، مخملی و زینتی فیکوس آلتیسیما نظر هر فردی را به خود جلب خواهد کرد. چنانچه شرایط نگهداری این گیاه را فراهم کنید، در محیط خارج از منزل تا ارتفاع 12 متر نیز رشد خواهد کرد. اما در محیط داخل خانه ارتفاع این گیاه به بیشتر از 2.4 متر نخواهد رسید. فیکوس آلتیسیما در هر خانه‌ای که باشد طراوت و شادابی را با خود به ارمغان می‌آورد. از نظر شرایط نگهداری به دمای 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد، تابش نور غیر مستقیم، خاک سبک و کوددهی هر چند وقت یکبار نیاز دارد. اگر نکات طلائی مراقبت از فیکوس آلتیسیما را نمی‌دانید مطالعه این مطلب از مجله سارینالند برای شما مفید خواهد بود.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه فیکوس آلتیسیما

گل فیکوس آلتیسیما (Ficus altissima) عضو خانواده Moraceae به شمار می‌آید و خاستگاه آن جنوب شرقی آسیا است. این گیاه آپارتمانی را به نام‌های انجیر بلند یا درخت شواری آسیایی نیز می‌شناسند. در ارتباط با این گل خوب است بدانید که در طبیعت دوست دارد روی شاخه گیاه دیگر رشد کند. خرید فیکوس آلتیسیما برای افرادی که به گل‌های خاص و با شرایط نگهداری راحت نیاز دارند بهترین گزینه است.

شرایط نگهداری از فیکوس آلتیسیما

نگهداری از فیکوس التیسیما

فیکوس آلتیسیما مانند دیگر انواع فیکوس شرایط نگهداری آسانی دارد. در ادامه مطلب در این رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دمای مناسب

فیکوس آلتیسیما در محیطی که دمای هوا متعادل باشد رشد فوق‌العاده‌ای دارد. اما بهترین دمای نگهداری این گل بین 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین پس از خرید فیکوس اگر شرایط دمایی آن را فراهم کنید گیاهی سرسبز و سرزنده خواهید داشت. از طرفی دیگر این گیاه به کاهش دمای ناگهانی حساس است و نباید در محیطی با دمای کمتر از 12 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد چرا که آسیب خواهد دید. برای گل فیکوس آلتیسیما محیط گرم و قرار گرفتن در هوای باز بسیار لذت‌بخش خواهد بود، البته موقعی که دما کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد شد گلدان گل را به محیط داخل منزل منتقل کنید.

نور مناسب

در صورتی‌که گیاه را در محیطی با نور غیر مستقیم قرار دهید نیاز نوری آن برطرف خواهد شد. در این حالت برگ‌های فیکوس آلتیسیما شکیل‌ترین رنگ را خواهند داشت. هرگز این گیاه را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید چرا که منجر به سوختن برگ‌ها خواهد شد. اگر گلدان گل را در محیط باز قرار داده‌اید باید بدانید که فیکوس آلتیسیما زیر تابش مستقیم نور خورشید نیز رشد می‌کند. چنانچه تصمیم دارید فیکوس آلتیسیما را در مکان دیگری قرار دهید بهتر است به محیطی سرپوشیده که ایجاد سایه کرده است منتقل کنید.

اگر از گلدان گل در پشت شیشه نگهداری می‌کنید باید حدود 15 سانتی‌متر از شیشه فاصله داشته باشد. چنانچه پنجره شما پرده داشته باشد گلدان را در پشت آن قرار دهید به دلیل اینکه پرده نور خورشید را فیلتر خواهد کرد. ذکر این نکته ضروری است که انواع فیکوس می‌توانند نور کم را نیز تحمل کنند اما باعث حالت رنگ پریدگی در برگ‌ها خواهد شد.

شیوه آبیاری فیکوس التیسیما

پس از خرید گیاه آپارتمانی برای اینکه بتوانید برای مدت زمان طولانی از گیاه نگهداری کنید لازم است که زمان صحیح آبیاری آن را بدانید. در ارتباط با گل فیکوس آلتیسیما مناسب‌ترین زمان آبیاری موقعی است که حدود 5 سانتی‌متر خاک سطح گلدان خشک شده باشد. برای تشخیص زمان آبیاری می‌توانید خشکی خاک را با انگشت بسنجید. برای این کار ابتدا فیکوس آلتیسیما را آبیاری کنید، پس از چند روز انگشت خود را داخل خاک ببرید اگر تا 5 سانتی متر بالای آن خشک بود زمان آبیاری بعدی فرا رسیده است.

موضوعی که در ارتباط با شیوه آبیاری این گل مطرح است تعداد دفعات آبیاری است که فاکتورهای مختلفی روی آن اثر می‌گذارد. چنانچه محیط خانه شما خشک باشد به آبیاری بیشتری نیاز دارد. در صورتی‌که محیط منزل شما رطوبت بالایی دارد تعداد دفعات آبیاری را باید کم کرد. واضح است که در فصول گرم سال در مقایسه با فصول سرد به آبیاری بیشتری احتیاج خواهد داشت.

رطوبت مورد نیاز

گل فیکوس آلتیسیما جزو گیاهان گرمسیری به شمار می‌آید از این روی علاقه زیادی به رطوبت دارد. بهتر است که گلدان فیکوس آلتیسیما را در کنار سایر گل‌ها قرار دهید تا رطوبت آن‌ها نیز تامین شود. جهت تامین رطوبت این گیاه می‌توانید برگ‌های گیاه را غبارپاشی کنید و یا از جزیره استفاده کنید.

تغذیه و کود مناسب فیکوس آلتیسما

اگر در محیط خانه از گل فیکوس آلتیسیما نگهداری می‌کنید توصیه می‌شود جهت تامین مواد مغذی کود مناسب فیکوس شامل: کود آهن و سه بیست به شکل ماهانه و کود هیومیک اسید هر سه ماه یک مرتبه استفاده کنید. در ارتباط با کوددهی آهن حتما این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف آن برای نوع ابلق فیکوس توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود در ارتباط با کوددهی و تغذیه فیکوس نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. مناسب‌ترین زمان استفاده از کود برای این نوع گیاه فصل بهار و تابستان و هر ماه یکبار است.
  2. از کوددهی بیش از حد گیاه در فصل زمستان جددا خودداری کنید چرا که باعث سوختن ریشه گیاه خواهد شد.
  3. مصرف کود NPK برای فیکوس آلتیسیما تمام نیازهای آن به عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را برطرف خواهد کرد.

انواع فیکوس از نظر نیاز به مواد مغذی و برنامه کوددهی تا حدودی شبیه به هم هستند. 7 کود اصلی فیکوس شامل موارد زیر است: 

توجه داشته باشید که زیاده‌روی در کوددهی باعث سوختگی برگ‌های گیاه‌تان خواهد شد. همچنین کمبود مواد مغذی سبب ریزش برگ‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که در استفاده از کود آهن برای گیاهان ابلق احتیاط کنید مصرف بیش از حد کود آهن باعث آسیب به بافت رنگی گیاه می‌شود.

برای خرید کود npk مناسب برای انواع فیکوس می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

خاک مناسب فیکوس آلتیسیما

گل فیکوس آلتیسیما به خاکی با بافت نیمه سنگین نیاز دارد که درصد خاک باغچه آن بیشتر باشد. ترکیب خاک باغچه همراه با قسمتی پیت ماس و یک واحد پرلیت را می‌توان برای این گیاه استفاده کرد. اگر تصمیم دارید گلدان گل را تعویض کنید باید دقت کرد که به ریشه‌های گیاه آسیبی وارد نشود. بهترین زمان تعویض گلدان فیکوس آلتیسیما زمانی است که ریشه از کف گلدان خارج شده باشد. جهت انجام این کار باید گلدانی به اندازه یک سایز بیشتر از گلدان قبلی تهیه کنید.

برای فیکوس شرابی از خاک نیمه سنگین با زهکشی مناسب و مواد آلی فراوان استفاده کنید.

ترکیبات خاک نیمه سنگین: %70 خاک سنگین + %30 خاک سبک (خاک برگ، پوسته برنج + تفاله چای + پوست بادام + پرلیت)

هر 6 ماه یکبار، یک پنجم سطح خاک فیکوس را با ورمی کمپوست تعویض و تقویت کنید.

نحوه هرس کردن فیکوس آلتیسیما

به نظر شما فیکوس آلتیسیما را باید چه زمانی هرس کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مناسب‌ترین زمان هرس کردن این گیاه پایان فصل زمستان و شروع فصل بهار است. جهت انجام این کار باید از یک وسیله تیز و استریل شده استفاده کنید. محل مناسب هرس گیاه قسمت بالایی گره برگ است. فایده هرس کردن گل فیکوس آلتیسیما منظم شدن شکل گیاه، حذف برگ‌های آسیب‌دیده و انشعاب‌دار شدن ساقه خواهد بود. در ارتباط با گل فیکوس آلتیسیما ذکر این نکته ضروری است که به تغییرات ناگهانی شرایط محیطی مثل دما، نور و حتی جابه‌جایی بیش از اندازه بسیار حساس است. از این رو در جابه‌جایی گلدان گیاه بسیار دقت کنید و جهت بهره‌مندی از گیاهی شاداب و سرحال سعی کنید شرایط محیطی آن را ثابت نگه دارید.

روش‌های تکثیر فیکوس آلتیسما

تکثیر فیکوس التیسیما

اگر قصد تکثیر گل فیکوس آلتیسیما را دارید می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

تکثیر گل فیکوس آلتیسیما از طریق برگ

جهت قلمه‌گیری از گیاه بهتر است در فصل بهار و پاییز اقدام کنید. برای تکثیر گیاه از طریق برگ باید چند برگ سالم را از گیاه اصلی جدا کنید. سپس در داخل آب یا خاک سبک مثل کوکوپیت قرار دهید تا ریشه دهد. اگر می‌خواهید زمان ریشه‌زنی با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد می‌توانید از هورمون ریشه‌زایی استفاده کنید.

تکثیر فیکوس آلتیسیما از طریق لایه‌بندی هوا

قلمه‌زنی متداول‌ترین و آسان‌ترین راه تکثیر گیاهان است. جهت انجام این کار لازم است که بعد از هرس گیاه تعدادی از قلمه‌های سالم را برای تکثیر انتخاب کنید. سپس قلمه‌ها را جهت ریشه‌دار شدن به خاک مرطوب منتقل کنید. موقعی که قلمه ریشه دار شد وقت آن شده است که به گلدان اصلی منتقل شود.

تکثیر گل فیکوس آلتیسیما از طریق ساقه

جهت تکثیر فیکوس آلتیسیما از راه ساقه بایستی در ابتدا با کمک چاقوی تیز بخشی از ساقه که تنها یک برگ را دارد را جدا کنید. در مرحله بعد برای توقف خروج شیره از ساقه آن را برای چند دقیقه در آب قرار دهید. سپس ساقه بریده شده به درون خاک سبک منتقل کنید تا ریشه‌دار شود.

بیماری‌ها و مشکلات فیکوس آلتیسما

مشکلات فیکوس آلتیسما

گل فیکوس آلتیسیما را تازه خریدم اما دچار ریزش برگ شده است؟

این گیاه به تغییر مکان بسیار حساس است و باعث ریزش برگ آن خواهد شد. از این رو پیش از اینکه به خانه برده شود باید مکان آن را مشخص کنید. البته ریزش برگی که به دلیل تغییر مکان باشد پس از مدتی با رشد برگ‌های جدید جبران خواهد شد.

کناره‌ برگ‌های فیکوس آلتیسیما لکه قهوه‌ای زده است باید چکار کنم؟

ظهور لکه‌های قهوه‌ای در کناره‌های برگ نشانه نیاز آبی گیاه است. البته مراقب باشید که گیاه را زیاد آبیاری نکنید چرا که منجر به پوسیدگی ریشه خواهد شد. در کل آبیاری زیاد باعث زرد رنگ شدن نوک برگ و آبیاری کم منجر به قهوه‌ای شدن برگ‌ها خواهد شد.

برگ‌های گیاه فیکوس آلتیسیما رنگ پریده شده است، علت آن چیست؟

دلیل اصلی رنگ‌پریدگی برگ‌های گیاه تابش نور زیاد است، باید گلدان را به مکانی کم نورتر منتقل کنید.

علت بروز لکه‌های زرد و سفید روی برگ‌های گیاه و تار عنکبوت قسمت زیر آن چیست؟

بروز این نوع لکه‌ها نشانه بیماری کنه قرمز تارعنکبوتی است. برای درمان این بیماری باید از کنه‌کش استفاده کنید. همچنین غبارپاشی به بهبود بیماری کمک خواهد کرد.

یک سری پوشش پنبه‌ای شکل روی برگ‌های فیکوس آلتیسیما دیده می‌شود، چگونه از بین می‌روند؟

این پوشش‌های پنبه‌ای شکل نشانه بیماری شپشک آرد آلود است. جهت درمان اولین اقدام قرنطینه کردن گلدان است. سپس می‌توانید با کمک گوش پاک‌کن آغشته به الکل آفات روی برگ را حذف کنید. در شرایطی بیماری پیشرفت زیادی دارد باید گیاه را با یک حشره‌کش سیستمیک، سمپاشی کنید.

مشکل رشد برگ‌های ریز و بد شکل در گل فیکوس آلتیسیما را چگونه رفع کنم؟

فقر عناصر غذایی و نور کم دلیل رشد برگ‌های کوچک و بد شکل است. برای رفع این مشکل باید ازکودهای سه بیست و NPK مخصوص استفاده کنید و گلدان گل را به مکان پر نورتر منتقل کنید.

سخن پایانی فیکوس آلتیسیما

گیاه فیکوس آلتیسیما به خاطر شرایط نگهداری راحتی که دارد بسیار محبوب است. اگر برای این گیاه زیبا و دوست‌داشتنی شرایطی نظیر دمای 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد، نور غیر مستقیم، رطوبت نسبی مناسب، خاک نیمه سنگین با زهکشی خوب را فراهم کنید و همچنین کوددهی به موقع را انجام دهید می‌توانید از داشتن گیاهی شاداب، سرسبز و سرزنده لذت ببرید.

با توجه به اینکه تعداد گلفروشی‌ها روز به روز در حال افزایش هستند انتخاب یک گلفروشی معتبر به کار دشواری تبدیل شده است. در این بین گلفروشی سارینالند به دلیل ارائه انواع گل و گیاه آپارتمانی با قیمت مناسب، تضمین سلامت محصول خریداری شده و ارسال به سراسر کشور در مقایسه با سایر گلفروشی‌های اینترنتی طرفداران زیادی دارد.

از شما به خاطر اینکه این مقاله از سری مقاله‌های مجله سارینالند را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، کمال تشکر را داریم. اگر در زمینه نگهداری و رفع مشکلات فیکوس آلتیسیما سوالی برایتان پیش آمده است و یا دوست دارید تجربه خود را در ارتباط با شیوه نگهداری این گیاه زیبا با ما در میان بگذارید به بخش نظرات مراجعه کنید.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 17 خرداد, 1402
  • 5385 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *