فیکوس بلک

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات فیکوس بلک

فیکوس بلک (Rubber plant) که با نام علمی (FICUS ELASTICA BURGUNDY) شناخته شده است یکی از گل‌های آپارتمانی زیبا محسوب می‌شود. این گیاه با برگ‌های چرمی مشکی پهنی که دارد جلوه دکوراسیون خانه شما را دو چندان خواهد کرد. به طور کلی در ارتباط با نگهداری فیکوس بلک می‌توان گفت که کار خیلی سختی نیست و فراهم کردن شرایط اولیه مثل دمای بین 15 تا 23 درجه، تامین نور متعادل، آبیاری گل فیکوس بلک موقعی که خاک سطحی گلدان کاملا خشک شده باشد و تغذیه گیاه با انواع کود npk و… برای داشتن گیاهی سرحال و شاداب الزامی است.

برگ‌های مشکی و براق این گیاه در زیر تابش نور خورشید جذابیت فضای خانه را چندین برابر خواهد کرد. اگر جزو علاقه‌مندان به گل و گیاه هستید و در ارتباط با شرایط نگهداری، نحوه تکثیر و رفع مشکلات و بیماری‌های گل فیکوس بلک اطلاعات کافی ندارید مطالعه این مطلب از مجله سارینالند را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه فیکوس بلک

گیاه فیکوس الاستیکا بلک جزو گیاهان خانواده Moraceae ومحبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. خاستگاه اصلی این فیکوس بلک هند و جنوب شرقی اندونزی است. در واقع خرید فیکوس بلک برای افرادی که عاشق گیاهان خاص و جذاب هستند، بهترین گزینه خواهد بود. گیاه فیکوس بلک به دلیل داشتن برگ‌های مشکی و براقی به گیاه لاستیکی نیز معروف است. این گیاه در زیستگاه خودش تا بیشتر از 30 متر نیز رشد خواهد کرد. گل فیکوس بلک به عنوان گیاهی که مناسب نگهداری در محیط خانه است تا حدود 1 تا 3 متر ارتفاع خواهد داشت. با توجه به ظاهر زیبای گیاه فیکوس بلک جای خالی آن در هر خانه احساس خواهد شد.

شرایط نگهداری از فیکوس بلک

نگهداری از فیکوس بلک

مهم‌ترین نکته طلائی در نگهداری فیکوس بلک برقراری تعادل بین استفاده صحیح از دو فاکتور نور و آب است. چنانچه مقدار کافی از هر دو فاکتور را برای گیاه فراهم کنید از مشاهده گیاهی سالم، باطروات و مقاوم لذت خواهید برد. همواره شکل ظاهری گیاهان میزان نیاز آن‌ها را تعیین می‌کند. در صورتی‌که حالت پژمرده داشته باشد این پیام را به شما می‌دهد که به آبیاری بیشتری نیاز دارد. در ادامه مطلب در ارتباط با شرایط نگهداری فیکوس بلک بیشتر توضیح خواهیم داد.

دمای مناسب

پس از خرید فیکوس باید دمایی بین 15 تا 23 درجه سانتی‌گراد را برایش فراهم کنید. البته فیکوس بلک می‌تواند در فصل زمستان دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل کند. ذکر این نکته ضروری است که گل فیکوس بلک نسبت به تغییرات دمایی بسیار حساس است و بیشتر به محیط‌هایی با میزان رطوبت و دمای یکسان علاقه دارد.

نور مناسب

بهترین شرایط نوری برای فیکوس الاستیکا بلک محیطی با نور نه زیاد شدید و نه کم است. لازم به ذکر است که تابش نور شدید منجر به لوله ‌شدن برگ‌های گیاه خواهد شد. در شرایطی که گلدان فیکوس الاستیکا را به محیطی کم نورتر منتقل نکنید برگ‌های گیاه دچار ریزش می‌شود. اگر گیاه فیکوس بلک در محیطی کم نور قرار بگیرد نیاز به نور گیاه تامین نخواهد شد، نتیجه این عمل توقف رشد گیاه و کم رنگ شدن برگ‌های آن است. در مقابل برگ‌های چرمی فیکوس بلک در برابر تابش مستقیم نور خورشید دچار سوختگی خواهد شد.

شیوه آبیاری فیکوس شرابی

در ارتباط با شیوه آبیاری این گیاه بهتر است بدانید که انواع فیکوس از نظر میزان آب با یکدیگر تفاوتی ندارند. گل فیکوس بلک در فصل زمستان به خواب می‌رود از این رو مدت زمان بین دو آبیاری را بیشتر در نظر بگیرید تا گلدان گل برای زمان کمی بدون آب بماند. اما در فصل تابستان که هوا خشک‌تر خواهد بود باید آبیاری را زود به زود انجام دهید و با اسپری کردن آب بر روی برگ‌های گیاه و یا ایجاد جزیره رطوبت گیاه را تامین کنید. در صورتی‌که به گیاه مدت زمان زیادی آب ندهید برگ‌های گیاه لوله خواهد شد و حالت آویزان به خود خواهد گرفت. در مقابل از غرقابی کردن فیکوس بلک نیز جدا خودداری کنید به دلیل‌ اینکه باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

بایستی خاطر نشان کرد که اسپری کردن آب رو برگ‌های گل فیکوس بلک نباید در زیر تابش نور مستقیم نور خورشید انجام شود چرا که منجر به ایجاد لکه‌ای قهوه‌ای روی برگ خواهد شد.

رطوبت مورد نیاز

بعد از خرید گیاه آپارتمانی مانند فیکوس بلک باید رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کرد. جهت این کار یا یک ظرف پر از آب را در کنار گلدان گل قرار دهید و جزیره ایجاد کنید و یا در هفته 2 تا 3 بار گیاه خود را غبارپاشی کنید.

تغذیه و کوددهی

اگر قصد کوددهی گل فیکوس بلک با کود مناسب فیکوس را دارید ابتدای فصل بهار بهترین زمان خواهد بود. انواع فیکوس از نظر نیاز به مواد مغذی و برنامه کوددهی تا حدودی شبیه به هم هستند. استفاده از کود سه بیست و کود آهن به صورت ماهانه و اسید هیومیک هر سه ماه یکبار برای سالم ماندن و رشد سریعتر این گیاه توصیه می‌شود.

این نوع کودها برای تقویت گیاه بسیار مناسب هستند و نیاز گیاه به عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را برطرف خواهد کرد. 7 کود اصلی فیکوس شامل موارد زیر است: 

برای خرید کود npk با قیمت مناسب می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

خاک مناسب

گل فیکوس بلک به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد تا موقع آبیاری میزان آب اضافی از ته گلدان خارج شود. بهترین نوع خاک برای این گیاه خاک سنگین است که از در صد بیشتری از خاک باغچه تشکیل شده است. در صورتی که خاک فیکوس بلک از نظر مواد مغذی ضعیف بود می‌توانید گیاه را با انواع کود npk مناسب کوددهی کنید. نکته‌ای که در ارتباط با تعویض گلدان فیکوس بلک باید به آن توجه کرد این است که بهتر است هر ساله خاک گلدان را عوض کنید و گیاه را به گلدانی با دو سایز بزرگتر منتقل کنید. جهت زهکشی خوب گلدان می‌توانید از شن یا پرلیت درشت در کف گلدان استفاده کنید.

روش‌های تکثیر فیکوس بلک

تکثیر فیکوس بلک

جهت تکثیر گل فیکوس بلک راه‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه مطلب در زمینه تکثیر این گیاه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

روش تکثیر فیکوس بلک با کمک ریشه‌‎دار کردن برگ

یکی از راحت‌ترین روش‌های تکثیر فیکوس بلک ریشه‌دار کردن برگ است. در این روش تعدادی برگ‌ از شاخه سالم گیاه جدا کنید و برای گرفتن قلمه در داخل آب یا خاک قرار دهید. البته قبل از کاشت صبر کنید شیره‌ای که از ساقه خارج شده است خشک شود.

تکثیر گل فیکوس بلک در خاک

بهترین زمان برای قلمه زدن این گیاه در خاک شروع فصل بهار تا پایان فصل تابستان است. جهت انجام این کار طبق مراحل زیر پیش روید:

  1. در شروع کار با کمک چاقوی تمیز بخشی از ساقه فیکوس بلک را به شکل مورب قطع کنید. ساقه بریده شده باید تنها یک برگ داشته باشد.
  2. بعد از آنکه شیره گیاه از ساقه خارج شد آن را برای یک ساعت داخل آب قرار دهید.
  3. بهتر است خاکی که تصمیم دارید قلمه ساقه را در آن بکارید ترکیبی از کوکوپیت، شن و خاک برگ باشد.
  4. پس از کاشت قلمه ساقه فیکوس الاستیکا بلک محیط گلدان را مرطوب نگه دارید و دمایی بین 25 تا 27 درجه سانتی‌گراد برای آن فراهم کنید.

تکثیر گل فیکوس بلک از راه هوایی

جهت انجام این کار ابتدا ساقه‌ای به طول 30 سانتی‌متر که تنها یک برگ روی آن رشد کرده باشد را از گیاه جدا کنید. در مرحله بعد باید شکافی حدود 5 سانتی‌متری را روی ساقه ایجاد کنید. برای اینکه شکاف بسته نشود داخل آن یک خلال دندان قرار دهید. سپس پیرامون شکاف را با خزه‌های مرطوب پوشش دهید و دورش را با نخ محکم کنید. در مرحله بعد دور خزه‌ها را به کمک پلاستیک بپوشانید و آن را هم محکم با نخ ببندید. بعد از اینکه قلمه ریشه داد خزه و پلاستیک را از آن جدا کنید. قلمه ریشه‌دار شده را باید در درون خاک بکارید. لازم است تا دو هفته پیرامون ساقه‌ای که از خاک بیرون آمده است را با پلاستیک بپوشانید.

بیماری‌ها و مشکلات فیکوس بلک

بیماریهای فیکوس بلک

چرا گل فیکوس بلک برگ‌هایش لوله شده است؟

علت بروز این مشکل آبیاری کم و یا تابش مستقیم نور خورشید به گیاه است. برای اینکه مشکل برطرف شود باید فیکوس بلک را به مدت 15 دقیقه داخل ظرف آب قرار دهید. کوددهی بیش از حد نیز باعث لوله شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

گل فیکوس بلک دچار شپشک آرد آلود شده است باید چکار کنم؟

برای از بین بردن این آفت باید از سم مناسب استفاده کنید. جهت پیشگیری از آن نیز می‎توانید برگ‌عای گیاه را با اسید هیومیک یا ترکیبی از آب و قرص آسپیرین اسپری کنید تا اسید سالسیلیک به داخل گیاه نفوذ کند.

دلیل زردشدن برگ‌های فیکوس بلک چیست؟

اگر گیاه را بیش از اندازه آبیاری کنید و حالت غرقابی برای آن ایجاد شود برگ‌هایش زرد خواهد شد. چنانچه این شرایط ادامه پیدا کند ریشه گیاه می‌پوسد. جهت جلوگیری از بروز این مشکل باید خاک گلدان بین آبیاری خشک باشد.

برگ‌های فیکوس الاستیکا بلک رنک پریده است و برگ‌های جدید آن ریز هستند، علت چیست؟

علت بروز این مشکل کوچک بودن سایز گلدان و یا فقثر مواد مغذی است. برای رفع این مشکل ابتدا ریشه گیاه را بررسی کنید، و اگر نیاز بود گلدان را تعویض کنید. اگر هم به تعویض گلدان احتیاجی نبود گیاه را با کود مناسب تقویت کنید

بی رنگ شدن برگ‌های فیکوس بلک را چگونه درمان کنم؟

نور کم سبب بی‌رنگ شدن برگ‌های گیاه می‌شود. باید گلدان را به مکانی پرنورتر منتقل کنید.

دلیل بروز لکه‌های قهوه‌ای روی برگ فیکوس بلک چیست؟

علت آن می‎‌تواند سرد قرار داشتن گلدان کل در محیط سرد باشد. گیاه را به مکان گرم‌تری منتقل نمایید.

علت ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های گیاه چه می‌تواند باشد؟

غبارپاشی در زیر نور خورشید علت بروز لکه‌های سوخته روی برگ‌های گیاه است. حتما غبارپاشی را در سایه انجام دهید.

سخن پایانی درباره فیکوس بلک

در بین گیاهان آپارتمانی شرایط نگهداری گل فیکوس بلک خیلی سخت نیست. این گیاه برای رشد مطلوب خود به خاک سنگین همراه با 50 درصد پیت ماس، 30 درصد پرلیت و20 درصد کوکوپیت نیاز دارد. دمای مناسب این گیاه بین 15 تا 23 درجه سانتی‌گراد است. جهت شادابی و طراوت گیاه به تامین رطوبت از طریق غبارپاشی یا ساخت جزیره نیاز دارد. به علاوه مصرف کودهای سه بیست به رشد و تقویت آن کمک خواهد کرد. اگر نیاز نوری گیاه را تامین کنید شاهد رویش برگ‌های چرمی مشکی و براق این گیاه خواهید بود.

در حال حاضر گلخانه‌های متعددی آماده فروش گل فیکوس بلک هستند. گلفروشی آنلاین سارینالند یکی از گلفروشی‌های معتبری است که آماده ارسال انواع گل و گیاه آپارتمانی با کمترین قیمت و تضمین سلامت کالا به سراسر ایران است.

از شما به خاطر اینکه این مطلب از مجله سارینالند را مطالعه کردید کمال تشکر را داریم. در صورتی‌که در زمینه نگهداری گل فیکوس بلک سوال دیگری برایتان پیش آمده است یا اینکه می‌خواهید نکاتی را در زمینه نگهداری این گل با ما در میان بگذارید به بخش نظرات مراجعه کنید. ما منتظر دریافت پیام‌های زیبای شما هستیم.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 17 خرداد, 1402
  • 16480 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *