پتوس مرمری

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پتوس مرمری

پتوس مرمری چرا به این نام شهرت دارد؟ پتوس مرمری یا ملکه مرمری این نام را به‌خاطر ظاهرش دارد. این پتوس خاص به دلیل شکل ظاهری‌اش که شبیه سنگ مرمر دارای رگه‌های سفید است، به این نام شناخته می‌شود. گل پتوس مرمری، یکی از انواع پتوس است که شرایط نگهداری مشابهی با اعضای خانواده خود، یعنی پتوس‌ها دارد، اما اگر قرار باشد شکل مرمری و رگه‌های سفید خودش را حفظ کند، نیازمند نور بیشتری است. در ادامه این مقاله به شرایط نگهداری پتوس مرمری و بیماری‌های آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

اگر شما در خانه‌تان پنجره جنوبی نورگیر دارید یا در طول روز به اندازه کافی از نور خورشید بهره می‌برید، نگهداری از پتوس مرمری برای شما آسان است.

سرفصل‌های مقاله

معرفی پتوس مرمری

پتوس مرمری یا ملکه مرمری با نام انگلیسی Marble Queen Devil’s Ivy یکی از انواع پتوس است که به دلیل جذابیت ظاهری افراد زیادی تمایل دارند که از آن برای زیباسازی محیط خانه و حتی محل کارشان استفاده کنند. اگر شما در خانه‌تان پنجره جنوبی نورگیر دارید یا در طول روز به اندازه کافی از نور خورشید بهره می‌برید، نگهداری از پتوس مرمری برای شما آسان است. اگر قصد خرید پتوس مرمری را دارید، باید از این نکته هم آگاه باشید که پتوس مرمری به‌خاطر زیبایی و کمیاب بودن قیمت بیشتری نسبت به پتوس ابلق یا پتوس سبز دارد. در زیر، شرایط نگهداری از گیاه پتوس مرمری را برای شما توضیح داده‌ایم.

شرایط نگهداری و مراقبت از پتوس مرمری

نگهداری پتوس مرمری

نور مناسب پتوس مرمری

نور زیاد و غیرمستقیم؛ این تمام چیزی است که پتوس مرمری در مرحله اول برای رشد سریع و حفظ رنگ و رگه‌های مرمری‌اش به آن احتیاج دارد. البته احتیاج به نور به معنای این نیست که پتوس را در معرض مستقیم آفتاب قرار بدهیم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، نور غیرمستقیم ایده‌آل‌ترین شرایط برای پتوس مرمری است.

خاک مناسب پتوس مرمری

طبق توصیه متخصصان گل و گیاه آپارتمان خاک مطلوبی که برای رشد پتوس مرمری مناسب باشد، خاک گلخانه‌ای نفوذپذیر است. ویژگی نفوذپذیری خاک به این خاطر است که بعد از آبیاری، آب از میان ذرات خاک به راحتی عبور کند تا موجب غرقابی شدن خاک نشود. ترکیب خاک برگ، خاک باغچه و ورمی کمپوست یا ترکیب پیت ماس و کوکوپیت نیز شرایط ایده‌آلی برای رشد پتوس مرمری یا سفید فراهم می‌کند.

آبیاری مناسب پتوس مرمری

 برای آبیاری گل پتوس مرمری باید به این نکته توجه داشته باشید که آب نباید دارای املاح باشد، زیرا املاح آب می‌تواند موجب شور شدن خاک در بلندمدت شود. اگر دغدغه این را دارید که نیاز پتوس به آبیاری چگونه و به چه صورت است، نگران نباشید؛ سطح خاک پتوس نشانه خوبی برای زمان آبیاری است. هرگاه سطح خاک گلدان پتوس مرمری شما کاملا خشک بود، اقدام به آبیاری کنید. بهترین شیوه آبیاری در فصل تابستان و بهار، هفته‌ای دو بار و در پاییز و زمستان هم هفته‌ای یک بار است. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که آبیاری زیاد، مثل کم‌آبی برای گیاه ضرر دارد و موجب ضعیف شدن ریشه، پوسیدگی و زرد شدن ساقه‌ها می‌شود.

دمای مناسب پتوس مرمری

دمای مطلوب برای نگهداری از پتوس مرمری، دمای معمولی اتاق، یعنی بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است. طاقت پتوس مرمری در فصل‌های سرد تا 10 درجه سانتی‌گراد است، اما بهتر است شما این ریسک را نکنید و گیاه‌تان را در محیطی کمتر از دمای 15 درجه قرار ندهید. اگر پتوس مرمری خود را پشت پنجره نگهداری می‌کنید، در فصل زمستان، گلدان‌تان را به جای گرم‌تری منتقل کنید تا شاهد سرمازدگی برگ‌ها و ساقه‌های پتوس مرمری نباشید.

ویژگی و مزایای پتوس مرمری

پتوس مرمری در دسته گیاهانی قرار می‌گیرد که خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا دارد. پتوس مرمری با جذب دی اکسید کربن موجود در محیط خود، اکسیژن تولید می‌کند. جز خاصیت تصفیه‌کنندگی و پاک‌سازی محیط، این گیاه با ترکیب منحصربه‌فرد خود می‌تواند موجب زیباسازی محیط نگهداری خود شود و زیبایی بصری ایجاد کند.

از دیگر ویژگی‌های پتوس مرمری نگهداری آسان است. این گیاه چون به مناطق گرمسیری تعلق دارد، به خوبی توانسته است خودش را با آب‌وهوای منطبق کند و در هر شرایطی دوام بیاورد. از طرفی، پتوس مرمری نیاز به تعویض گلدان ندارد. گلدان کوچک را می‌پسندد و اگر ریشه‌ها آن‌قدری بزرگ شدند که در گلدان جای نمی‌گرفتند، می‌توانید اقدام به تعویض گلدان کنید.

نگهداری در آب و نگهداری در گلدان از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پتوس مرمری است. شما می‌توانید متناسب با سلیقه خودتان این گیاه را به دو شیوه نگهداری کنید و از تماشای هر مدل آن لذت ببرید. از آنجا که پتوس‌ها گیاه بالاورنده هستند و ارتفاع می‌یابند، شما می‌توانید به عنوان یک گیاه آویزی تزئینی نیز از آن بهره ببرید.

روش‌های تکثیر پتوس مرمری

تکثیر پتوس مرمری

بیماری‌های پتوس مرمری

مشکلات پتوس مرمری

برگ‌های بی‌جان و افتاده

هرگاه برگ‌های پتوس مرمری شما بی‌حال و بدشکل شد، باید بدانید که در آبیاری گیاه افراط کرده‌اید. برای رفع این مشکل منتظر بمانید که سطح گیاه کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن سطح خاک می‌توانید آن را آبیاری کنید.

برگ‌های رنگ‌پریده

پریدگی رنگ پتوس مرمری بی‌شک نشانه نور کم است. اگر پتوس مرمری به اندازه کافی نور خورشید دریافت نکند، تکه‌های آبرنگی سفید خود را از دست می‌دهد و به شکل پتوس سبز درمی‌آید. اگر ظاهر پتوس مرمری برای شما مهم است، آن را در مکان نورگیری قرار دهید.

نقطه‌های زنگ‌زده روی برگ‌ها

دیدن نقطه‌های این‌چنینی روی برگ‌های پتوس مرمری که شبیه زنگ‌زدگی آهن است، به دلیل استفاده از براق‌کننده‌های برگ‌هاست. برای براق شدن برگ‌های گیاه پتوس لازم نیست از چنین موادی استفاده کنید. غبارپاشی و تمیز کردن برگ‌های گیاه با یک پنبه مرطوب باعث براق شدن برگ‌ها می‌شود. علاوه بر این، افزایش رطوبت موجب رشد سریع برگ‌ها می‌شود.

رشد نکردن پتوس مرمری

هر وقت شاهد وقفه در رشد پتوس مرمری شدید، باید بدانید که گیاه‌تان از کمبود تغذیه و مواد آلی رنج می‌برد. تعویض خاک گلدان و استفاده از کودها می‌تواند این کمبود را جبران کند و موجب تسریع در رشد پتوس شما شود.

کنه‌های عنکبوتی

اگرچه پتوس مرمری، گیاهی مقاوم نسبت به آفات و کنه‌هاست؛ اما اگر تارهای نازک عنکبوت را زیر برگ‌ها و اطراف ساقه‌ها مشاهده کردید، زیاد نگران نباشید. برای رفع این کنه‌های عنکبوتی می‌توانید از آفت‌کش استفاده کنید و سلامت را به گیاه پتوس مرمری برگردانید.

سخن پایانی درباره پتوس مرمری

پتوس مرمری یکی از انواع پتوس است که با جذابیت ظاهری خود می‌تواند موجب زیباترشدن مکان نگهداری و حال روحی فرد نگهدارنده شود. اگر در زمینه نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی تازه‌کار و مبتدی هستید و قصد خرید گل آپارتمانی ارزان دارید که یکی از گل‌های مقاوم و ارزان باشد، پیشنهاد ما به شما خرید پتوس است. این گیاه با زیبایی منحصربه‌فرد خود، مقاومت بالا نسبت به شرایط و شرایط آسان مراقبت و نگهداری می‌تواند امید و اشتیاق شما را بیشتر کند.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 22 خرداد, 1400
  • 5003 بازدید

یک دیدگاه برای “راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پتوس مرمری”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *